» Recenzje » Wszystkie » Iron Kingdoms Unleashed: An Introduction to Savagery

Iron Kingdoms Unleashed: An Introduction to Savagery


wersja do druku
Iron Kingdoms Unleashed: An Introduction to Savagery
Do rozmaitych gier fabularnych, oprócz opasłych podręczników przynoszących setki stron reguł i drobiazgowego opisu świata, ukazują się także odchudzone, wprowadzające wersje zasad, zawierające zazwyczaj także zestaw gotowych postaci i początkową przygodę. Podobne zestawy wydawane są zazwyczaj jako darmowe pdf-y, ale nie brakuje także firm, które za podobne quickstarty każą sobie słono płacić – i mimo tego nie mają problemu ze znalezieniem nabywców na odchudzone wersje swoich gier.

Wydawnictwo Privateer Press, odpowiedzialne za powstanie i sukces systemu Iron Kingdoms, publikując demonstracyjną wersję drugiej gry fabularnej osadzonej w świecie Żelaznych Królestw, przyjęło ciekawe podejście, będące połączeniem obu tych opcji. Iron Kingdoms Unleashed: Adventure Kit ukazał się jako zestaw, który w solidnym kartonowym pudełku oprócz skrótu zasad, wprowadzającej przygody i gotowej drużyny bohaterów zawierał także wysokiej jakości mapy do rozgrywania starć i komplet plastikowych figurek przedstawiających postacie graczy oraz Bohaterów Niezależnych i potwory występujące w scenariuszu. Pod tytułem Iron Kingdoms Unleashed: An Introduction to Savagery został także udostępniony darmowo w wersji cyfrowej, rzecz jasna bez figurek (i – niestety – map). Zgodnie z zapowiedziami, plany lokacji występujących w scenariuszu oraz plaskacze przedstawiające Bohaterów Graczy i ich przeciwników mają być dostępne do pobrania ze strony wydawcy; choć póki co próżno ich tam szukać, to na szczęście poglądowe mapki zamieszczone w treści przygody powinny być więcej niż wystarczające.

Jako że niniejsza recenzja powstała na podstawie darmowej wersji quickstartu (dostępnej choćby w serwisie DriveThruRPG), nie będę oceniał elementów, które znalazły się jedynie w jej pudełkowej wersji. Warto jednak nadmienić, że wysoka jakość zestawu Adventure Kit przyniosła mu dwie nominacje do tegorocznej edycji nagród ENnie – w kategoriach Best Miniature Product oraz Best Production Values (podczas gdy pełna wersja systemowej podstawki nominowana została w kategoriach Best Art, Interior oraz Product of the Year).

W skład darmowej wersji zestawu wchodzą dwie broszury: liczący 33 strony skrót reguł i scenariusz przygody Hogwash o objętości o jedną stronę mniejszą, a także szesnastostronicowy komplet postaci – czwórka bohaterów z czterostronicową kartą postaci każdy. Jak na standardowy erpegowy quickstart jest to objętość wręcz imponująca – wystarczy przypomnieć, że wprowadzająca wersja pierwszego systemu osadzonego w uniwersum Żelaznych Królestw, Fools Rush In, skrót zasad mieściła na zaledwie dziesięciu stronach, również tyle zajmował scenariusz przygody wchodzącej w jej skład.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Zestaw reguł zawartych w okrojonej wersji gry przynosi bowiem nie tylko podstawowe zasady, jakich na sesji potrzebować będą gracze, ale także prawidła awansu postaci, opisy dostępnych im potencjalnie umiejętności, specjalnych zdolności i zaklęć, a także unikalnych zdolności przypisanych do archetypów, do jakich należą postacie wchodzące w skład zestawu. Choć więc nie dostaniemy kompletnych reguł pozwalających od zera stworzyć nowego bohatera (jak na przykład we wprowadzających wersjach Zewu Cthulhu), to autorzy dają wystarczająco wiele opcji, by gracze mogli zmodyfikować swoje postacie i rozwijać je w trakcie gry w bardzo zróżnicowanych kierunkach. Dość powiedzieć, że dostajemy opisy z górą sześćdziesięciu specjalnych zdolności i ponad trzydziestu zaklęć. Po zakończeniu wprowadzającego scenariusza starczy więc pola manewru na kontynuowanie przygód i rozwijanie postaci jeszcze przez przynajmniej kilka kolejnych.

Jedynym minusem, jaki można byłoby wytknąć tej części zestawu, jest brak reguł dotyczących strachu. Jedna z postaci dysponuje zaklęciem, które pozwala jej siać grozę (Terror) – w samym opisie czaru znajdziemy jednak informację, że zbliżenie się do bohatera objętego działaniem zaklęcia wymaga wykonania udanego testu Siły Woli. Mimo że odbiega to od reguł z pełnej wersji systemu, to można przyjąć, że na potrzeby skróconej i uproszczonej wersji zasad jest to wystarczające, trudno więc potraktować ów brak jako specjalnie poważny. Dlatego też tej części zestawu z powodzeniem wystawić można najwyższe noty.

Nie gorzej prezentuje się także wchodzący w skład quickstartu scenariusz przygody. Choć trudno określić go jako wyjątkowo skomplikowany czy rozbudowany, a strukturalnie sprowadza się on do kilku encounterów skoncentrowanych na walce z coraz silniejszymi przeciwnikami, to na niewątpliwy plus należy policzyć mu przynajmniej kilka kwestii.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Pierwszą i najbardziej widoczną jest dobre wykorzystywanie systemowej mechaniki – tak zasad walki, jak i używania umiejętności czy sporej części specjalnych zdolności bohaterów. W kilku miejscach autorzy wprost zalecają zasugerowanie przez MG użycia konkretnych opcji posiadanych przez bohaterów, jeżeli gracze sami nie wpadną na ich wykorzystanie.

Druga kwestia to sam temat scenariusza. Oparcie fabuły na nieuchronnym konflikcie pomiędzy nieujarzmioną dziczą i jej mieszkańcami, a wkraczającą cywilizacją i jej niszczycielskim wpływem doskonale wpisuje się w specyfikę systemu.

Ostatnia rzecz, o której warto wspomnieć, to umocowanie w przygodzie postaci graczy. Każdy z bohaterów ma indywidualne motywacje do podążania za fabułą scenariusza, wyraźnie podkreślone są także ich powody do współpracy, wykraczające poza zakres pojedynczej przygody i ułatwiające jej kontynuowanie – tym bardziej, że Mistrz Gry dostaje dość pomysłów i zahaczek, by rozbudować Hogwash przynajmniej w krótką kampanię.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Pisząc o postaciach graczy, nie sposób nie pochwalić ich rozpisek. Na czterech stronach każdej z nich przybliżono nie tylko wszelkie mechaniczne aspekty konstrukcji bohaterów, ale także rys fabularny – opis wyglądu, historię postaci, jej motywacje i cele, relacje z pozostałymi bohaterami. Tym, czego mi tu zabrakło, są porady czy sugestie dotyczące wykorzystania (nie tylko w walce) specjalnych zdolności i silnych stron każdej z postaci. W Fools Rush In każdy z opisywanych bohaterów miał podane kilka zdań na ten temat – myślę, że podobne uwagi mogłyby być pomocne zwłaszcza mniej doświadczonym graczom czy osobom nieznającym mechaniki Iron Kingdoms.

Jednak nawet pomimo tego zarówno prezentacja czwórki bohaterów (wśród których znalazła się zwiadowczyni o swojsko brzmiącym imieniu Zocha), jak i zestaw jako całość zasługują na najwyższe noty. Nominacja do nagrody ENnie za jakość jest w pełni zasłużona; jestem zdania, że dostępna darmowo elektroniczna wersja quickstartu zasługiwała także na nominację w kategorii Best Free Product, ale rozumiem, że nominowanie dwóch wersji tego samego zestawu i traktowanie go raz jako darmowego pdf-a, a raz jako kompletu z mapami i figurkami (nominacja w kategorii Best Miniature Product) mogłoby nie być w porządku wobec innych wydawnictw i ich produktów.

Zarówno pełna edycja Iron Kingdoms, jak i jej wprowadzająca, okrojona wersja, zasługują moim zdaniem na wysokie noty, czemu wyraz dałem w ich recenzjach. Darmowy quickstart do Iron Kingdoms Unleashed utrzymuje wysoki poziom poprzednich pozycji osadzonych w uniwersum Żelaznych Królestw – mogę jedynie mieć nadzieję, że i pełna wersja gry okaże się równie dobra.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
9.0
Ocena recenzenta
9
Ocena użytkowników
Średnia z 3 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Iron Kingdoms Unleashed: An Introduction to Savagery
Linia wydawnicza: Iron Kingdoms, Iron Kingdoms Unleashed,
Autor: Matt Goetz
Okładka: miękka
Ilustracja na okładce: Néstor Ossandón
Ilustracje: Néstor Ossandón
Wydawca oryginału: Privateer Press
Data wydania oryginału: 18 marca 2015
Miejsce wydania oryginału: USA
Liczba stron: 82
Oprawa: miękka
Format: PDF
Numer katalogowy: PIPUQSR
Cena: darmowy



Czytaj również

Iron Kingdoms: Unleashed
Dzika strona Żelaznych Królestw
- recenzja
Iron Kingdoms: Immortality
Zatrzymać nieśmiertelność
- recenzja
Iron Kingdoms: Fools Rush In
Pierwszy krok w świat Żelaznych Królestw
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.