Wyświetlono rezultaty 1-40 z 60.
Czworo pacjentów siedzi w niewielkim gabinecie dziwnego szpitala psychiatrycznego. Z ich twarzy wyczytać można zagubienie: jak się tu znaleźli? Kim byli? Co sprawiło, że utracili całą pamięć? Niewykluczone, że pomoże im niezwykły środek, który otrzymali przed rozpoczęciem sesji terapeutycznej. Dzięk...
Ruchy, sex and rock'n'roll
Przyznam, że miałem dość długą przerwę z powodu natłoku pracy i nie śledziłem ostatnich doniesień związanych z nowościami, które pojawią się, bądź pojawiły się, w ostatnim czasie na rynku. Jednak Apocalypse World zaciekawiło mnie z jednego prostego powodu: samej apokalipsy. Dlatego też bardzo chciał...
Minimalistyczny, pulpowy system SF
Dzisiaj na warsztat weźmiemy czwartą grę z serii “jednostronicówek” wydanych przez Trollish Delver Games, czyli małych, lekkich erpegów mocno bazujących na klasykach. Tym razem spojrzymy na system fantastyczno–naukowy.
Astounding Interplanetary Adventures opisana została jak...
Być (prawie) jak Conan
Półnagi barbarzyńca z wielkim mieczem i równie imponującą muskulaturą, dziki wojownik, u którego stóp wrogowie padają pokotem niczym łan ściętego zboża, a skąpo odziane piękności mdleją w spazmach rozkoszy pod samym spojrzeniem jego stalowych oczu to jeden z bardziej klasycznych archetypów obecnych...
Heavy Metal RPG
Jakkolwiek, jeśli chodzi o mój erpegowy gust, zdecydowanie jestem tradycjonalistą, w głównej mierze ukształtowanym przez systemy należące do głównego nurtu, to co jakiś czas moją uwagę zwraca tytuł zaliczający się do gier indie – czy to tematem, stylistyką, czy konkretnymi rozwiązaniami mechan...
Solidna porcja indie RPG
"There is only one true path, the river of fire". Te podniosłe słowa witają każdego, kto w internetowej wyszukiwarce wpisze hasło "Burning Empires". Link prowadzi nas na schludną, acz pozbawioną fajerwerków stronę. Dowiadujemy się z niej, że chodzi o epicką grę science fiction, która pozwoli stworzy...
Paliwo dla wyobraźni
07-08-2006 16:32 |
| Komentarze: 16
Wstęp
Gra fabularna fantasy Burning Wheel (Płonące Koło) pojawiła się na rynku amerykańskim pod koniec 2002 roku - dziś edycja ta znana jest jako Burning Wheel Classic (pierwszy, limitowany nakład 1000 egzemplarzy został całkowicie wyprzedany). Na początku roku 2005 pojawiła się edycja Revised (Pop...
Paliwo dla wyobraźni
07-08-2006 16:50 |
| Komentarze: 10
Część II: Szprychy
Sesja Organizacyjna
Burning Wheel proponuje całkowicie inne podejście do struktury gry, niż to, które jest powszechnie znane z popularnych systemów RPG - MG opracowuje scenariusz, a gracze podążają (lub nie) wyznaczonymi przez niego ścieżkami, z lepszym lub gorszym skutkiem dla...
Paliwo dla wyobraźni
08-08-2006 03:16 |
| Komentarze: 24
Część III: Obręcz
Konflikty i Kręgi
Mechanika Burning Wheel bazuje na puli kości: każda z charakterystyk wyrażona jest liczbą od 1 do 10, a parametr ten określa, iloma kośćmi rzucamy testując określoną charakterystykę. Do wszystkich rzutów używamy wyłącznie kości sześciościennych. Poziom trudności...
W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości (opcjonalnie Stalina)
Ostatnie wystrzały na frontach Drugiej Wojny Światowej już dawno umilkły, ale potworna spuścizna Trzeciej Rzeszy wciąż zatruwa życie tak mieszkańców, jak i okupantów Berlina. W świecie Cold City poszukiwania Wunderwaffe – cudownej broni – doprowadziły zauszników Hitlera znacznie bliżej c...
Sesja ze śledztwem z zupełnie nowej perspektywy
Ostatnimi czasy na rynku gier fabularnych wybór mamy coraz większy. Dolar jest tani, więc podręczniki sprowadza się bez problemu, a i z opcjami przystosowanymi do osobistych gustów nie ma większych kłopotów. Obok gigantów głównego nurtu spokojnie egzystują sobie gry mniejsze, prezentujące odmienne p...
Jeśli tylko mam możliwość, wybierając erpegowe podręczniki, które zostaną zrecenzowane na łamach Poltergeista, staram się sięgać po pozycje z jakichś względów ważne czy interesujące – nie bez powodu wśród tytułów, które w minionych miesiącach zostały przedstawione w dziale, znalazło się sporo...
Zostań Psem Króla Życia
28-03-2008 04:56 |
szelest | Komentarze: 32
Cytat
"Sklepikarz z Odległego Wschodu? Kobieta, która podaje się za jego żonę, nie jest nią. On jest jej alfonsem, a ona handluje swoim ciałem. Ich małżeństwo to tylko przykrywka.
Syn Twojego brata ma tylko 14 lat. Kradnie pieniądze ojcu i odwiedza tę kobietę.
Twój brat, upokorzony niegodziwością...
Kiedy Rozum Śpi
Gra Don't Rest Your Head została w 2009 roku wydana przez Wydawnictwo Portal pod polskim tytułem Kiedy Rozum Śpi.
Wydawnictwo Evil Hat jest najbardziej znane z publikacji robiących użytek z mechaniki FATE. Ciepło przyjęte pulpowe Spirit of the Century oraz nadchodzące Dresden Files RPG budzą spore z...
Więzienna planeta
Jason Morningstar – jeżeli bacznie obserwujecie polski rynek erpegowy, możecie kojarzyć nazwisko twórcy Szarych Szeregów. Jeśli interesujecie się zagranicznymi nagrodami erpegowymi, to być może słyszeliście także o ciepło przyjętym Fiasco. W tej recenzji pochylimy się nad mniej znaną grą...
Historia piórem pisana
Są erpegi, których niestandardowość przekracza wiele granic, ustanowionych przez długie dekady rozwoju gier fabularnych. Jedną z takich gier jest English Eerie, gdzie w rozwoju fabuły niezbędne będzie pióro, świeczka i masa wyobraźni.
Wydana przez Trollish Delver Games gra mieści się na niespełna c...
My Little Drakes: Moons Are Magic
Epyllion to trzecia gra RPG oparta na Apocalypse Engine, którą recenzuję dla Poltera. Dwie poprzednie – Potwór Tygodnia i Maski: Nowe Pokolenie – wywarły pozytywne wrażenie, rozbudzając tylko mój apetyt. Czy i tym razem gra Powered by the Apocalypse okaże się dobra?
Okładka podręcz...
Fate w skrócie
Fate Accelerated Edition, znane też w skrócie jako FAE, to krótki, 50-stronicowy erpeg bazujący na Fate Core, który już recenzowałem dla Poltera. Muszę przyznać, że oryginalna, znacznie dłuższa wersja, była po prostu zachwycająca i przedefiniowała dla mnie to, co osobiście uważam za dobrą grę f...
Los Wielkich Przedwiecznych
Lektura podręcznika podstawowego do systemu Fate była bardzo przyjemnym przeżyciem. Tylko w superlatywach mogę się również wypowiadać o niezależnych dodatkach autorstwa Enca (Wysokiej Magii i Czystej Karcie). Kiedy dowiedziałem się o tym, że wydawnictwo Evil Hat planuje wydać system bazujący na Fate...
Fregaty, magia i morze gwiazd
The Aether Sea to kolejny z krótkich dodatków settingowych do FATE/FAE. Poprzednio recenzowałem dla Poltera The Secrets of Cats i Venture City. Tym razem część serii Fate: Worlds of Adventure jest poświęcona w 100% FAE.
The Aether Sea można najlepiej podsumować jako świat science fantasy, ale z nac...
Brytania rządzi niebiosami, lecz kto rządzi sercami...?
Romance in the Air to kolejny mini setting do Fate, który recenzuję na Polterze. Patrząc na okładkę i tytuł, spodziewałem się znaleźć w nim elementy wiktoriańskie i skupienie się na romantycznych historiach oraz odgrywaniu postaci. Co jednak otrzymałem?
W wielkim skrócie Romance in the Air to opowi...
Ratując elektroniczny świat
Save Game to kolejne już wydawnictwo z serii Fate: Worlds of Adventures. Tym razem przenosimy się do świata 8-bitowych gier komputerowych, który stworzony jest z wysp wyrastających z Morza Informacji. Żyją sobie w nim bohaterowie gier arcade, w przypadku starszych pozycji już na emeryturze. Gdy w św...
Fizyka w służbie ludzkości
Slip, kolejny z mikrosettingów do Fate Core, które recenzuję dla Poltergeista, jest – w moim odczuciu – nieco odmienny od reszty. Przede wszystkim świat, jaki nam prezentuje, to znana nam bardzo dobrze Ziemia w XXI wieku. Nie ma tutaj żadnego kolonizowania planet w magicznych statkach, r...
Grając kociakami
Lektura podręcznika źródłowego do FATE była jednym z moich wielkich odkryć RPG-owych. Muszę przyznać, że jako byt sam w sobie miał jedną wadę, którą widzę z dzisiejszej perspektywy – zabrakło w nim opisu jakiegokolwiek świata i, co znacznie ważniejsze, jakiejś customowej mechaniki z nim z...
Bohaterowie kontra kapitalizm
Venture City to już drugi dodatek z serii FATE Worlds of Adventure, który przeczytałem. Pierwszy, czyli Secrets of Cats, był całkiem przyjemny, nawet jeśli miał swoje wady, jak choćby znacząca przewaga mechaniki nad settingiem, co w dodatkach takiej grubości ma swoje znaczenie. Czy Venture City kont...
Wikingowie na złomowisku bogów
Wikingowie niewątpliwie są atrakcyjnym tematem dla popkulturowych twórców. Filmy, seriale telewizyjne, książki i komiksy – trudno chyba byłoby wskazać dziedzinę, w której morscy łupieżcy z mroźnej Skandynawii nie znaleźli swojego miejsca.
Nie brakuje ich też w rozmaitych grach – kompute...
Legenda Pięciu Houses of the Blooded
John Wick to autor, którego polskim erpegowcom przybliżać nie trzeba. Twórca Siódmego Morza, Legendy Pięciu Kręgów i Graj Twardo ma w naszym kraju grono swoich wiernych fanów, a gry jego autorstwa cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem mimo upływu lat, jakie minęły od ich wydania.
Dzięki gliwick...
Apokalipsa zombie au rebours
Gier fabularnych opowiadających o świecie opanowanym przez żywe trupy jest więcej, niż można byłoby oczekiwać. Chociaż, z drugiej strony, biorąc pod uwagę wszechobecność zombie w kulturze popularnej, trudno dziwić się podobnej obfitości.
Podobnie jak z książkami, filmami, komiksami czy innymi rodza...
Pudełko w kształcie zombie
Tryumfalny pochód zombie, od ładnych kilku lat niemal niepowstrzymanie podbijających kulturę popularną, zdaje się nie mieć końca. Co rusz powstają nowe książki, seriale, filmy i komiksy z żywymi trupami w rolach głównych; nie brak także rozmaitych gier z ich udziałem – planszowych, komputerowy...
Sesja z czterech zdań
Vincent Baker jest jednym z najbardziej znanych członków amerykańskiej społeczności indie. Recenzowana ostatnio na naszych łamach gra jego autorstwa – Dogs in the Vineyard – zdobyła w 2004 nagrodę Indie Game of the Year. In a Wicked Age jest najnowszą grą Bakera i – jak można się b...
Odkryj w sobie Johna
Pośród gier fabularnych ukazujących się w ostatnim czasie na polskim rynku znajdziemy zarówno tłumaczenia zagranicznych tytułów, jak i rodzime produkcje, duże i znane pozycje oraz mniejsze objętościowo, tradycyjne systemy i gry bardziej niszowe i sprofilowane.
Do tej ostatniej kategorii można zalic...
Drugie spojrzenie
04-06-2009 23:12 |
Karczmarz | Komentarze: 10
Wydawnictwo Portal uraczyło nas ostatnio broszurką Kiedy rozum śpi, pierwszą komercyjnie wydaną w Polsce grą indie. Nie lada gratka, zwłaszcza w sytuacji, w której o tego typu grach huczy na forach ze wszystkich stron, a niektórzy mniej lub bardziej skutecznie starają się do nich przekonać graczy do...
Dwugłos o onirycznej grze w Szalonym Mieście
23-03-2009 23:39 |
| Komentarze: 20
Paweł 'Gerard Heime' Jasiński: Poniższy artykuł nie jest klasyczną recenzją, a raczej dwugłosem czy też dialogiem dwóch recenzentów oceniających produkt. Dlaczego zdecydowałem się na taką formę pracy? Po bardzo fajnej recenzji angielskiego wydania Kiedy rozum śpi autorstwa Kaduceusza miałem poważny...
O superbohaterach inaczej
Superbohaterowie wydają się być dosyć popularnym tematem gier fabularnych. Poświęcone im erpegi są rozliczne i częstokroć przyjmują różne rozwiązania mechaniczne związane w tym, jak uregulować moce i całą rozgrywkę. Na tle bardziej szablonowych systemów wyróżnia się gra Masks: A New Generation.
Zan...
Małomiasteczkowe miauczące mutanty
Każdego roku na rynek wchodzi mnóstwo nowych gier fabularnych. Oprócz głośnych tytułów sygnowanych przez znane wydawnictwa ukazują się też małe, nietypowe systemy, z których przynajmniej część zasługuje na uwagę.
Jednym z erpegów, jakie w ostatnim czasie trafiły do sprzedaży, jest ufundowany na kic...
Meblościanka na PolterzePoniższa recenzja pochodzi z blogu Meblościanka, została przedrukowana w formie oryginalnej.
Co i jak
Montsegur 1244 to niewielka gra autorstwa Frederika Jensena, która ukazała się w wersji anglojęzycznej w 2009 roku.
Montsegur opowiada o ostatnich katarach w swojej obleg...
System z 1001 nocy
Tajemnicze krainy odległego Orientu od wieków fascynowały ludzi Zachodu, którym daleka Arabia jawiła się jako połączenie niemal raju na ziemi, pełnego niewysłowionego piękna i nieprzebranych bogactw, oraz niegościnnej, iście piekielnej domeny palącego żaru i wszechobecnej pustyni, w której przetrwać...
Gra w stylu rdzy
October Rust, zgodnie z podtytułem, ma być grą o osobistym poświęceniu, w celu osiągnięcia większego dobra.
Jej twórca, Michał Przygodzki, inspirował się warhammerową Jesienną Gawędą i prowadzeniem w stylu rdzy w Neuroshimie, opisanymi przez Ignacego Trzewiczka. Gra miała mechanicznie odwzorowywać...
Innowacyjna mechanika tworzenia opowieści
Słowo o dekoracjach
Dawno temu, o czym nikt już dzisiaj nie pamięta, biegun północny zamieszkiwał dumny i potężny lud. Ich wyrzeźbione z lodu miasta zajmowały cały kontynent, kunszt ich artystów i rzemieślników, jak również męstwo ich rycerzy nie miały sobie równych. Długie stulecia żyli pod gwiazd...
Z czym dziś się zmierzysz?
Gramel Books to niewątpliwie wydawnictwo warte obserwowania. Może nie wydaje dużych gier, ale z pewnością ma pasję i stara się dostarczać graczom produkty na wysokim poziomie. Niemniej jednak wydało ostatnio kolejny interesujący system RPG, zbiórkę na który znalazłem na portalu crowdfundin...
23023261563208225347285841287460686069607921873157762511515811133442683931931319693236131629324033260832533326523221032278316812493829002290281623532701199231965831914316792329626114323981406231579