Gracze
Poradniki dla graczy - o tworzeniu postaci, graniu drużyną, czy współtworzeniu sesji.
Wyświetlono rezultaty 1-31 z 31.
Sortuj wg:
Druidzi
Nowe spojrzenie na kapłanów Dawnej Wiary w WFRP
21-02-2014 20:25 | amenarhi | Komentarze: 14
Słowo "druid" zazwyczaj kojarzy nam się z mądrym, dobrotliwym, ale i lekko zbzikowanym dziaduniem o długiej, siwej brodzie. Niektórym do głowy przyjdzie także drewniany kostur lub kocioł z magicznym wywarem. Większość jednak pomyśli o spokojnym staruszku, żyjącym w zgodzie z natu...
Tworzenie przyjemnej postaci do gry fabularnej
Almanach dla graczy o tworzeniu postaci do gry
20-11-2014 21:03 | Maciej 'Aure_Canis' Gajzlerowicz | Komentarze: 7
Moje doświadczenia z grami fabularnymi są związane z – rozumianym jak najbardziej dosłownie – dojrzewaniem. Zaczynałem grać mając trzynaście lat (a więc, uf, 12 lat temu). Z początku zakładałem, że udana sesja zależy od prowadzącego, zaś postać po prostu ma rosnąć w statystykach. Dopiero...
Baniak Baniaka #07: Jak Mistrz Gry graczowi...
Świąteczne wydanie vloga o erpegach
25-12-2013 20:20 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Świąteczny odcinek Baniaku Baniaka już jest w sieci. Temat poruszany tym razem to relacje między graczami a Mistrzami Gry. Ponadto w tej części cyklu można poznać zwycięzców dwóch konkursów z poprzednich wydań.
Przewodnik Asha Po Osobowości i Tle Postaci w RPG - Osobowość, część 1
24-11-2015 21:34 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 12
Artykuł jest tłumaczeniem "Ash Guide to RPG Personality and Background"
Osobowość (część I)
Kiedy mówimy o osobowości w kontekście gry, chcemy wiedzieć parę rzeczy: jaka jest motywacja postaci, jej stany emocjonalne, światopogląd i to, jak postać się zachowuje w różnych sytuacjach. Chara...
Baniak Baniaka #09: O RPG tym razem na poważnie...
Czy gry fabularne mają walory pedagogiczne?
19-01-2014 10:59 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 1
Gry fabularne jako element edukacji i wychowania - czy to w ogóle możliwe? A co z tym ponoć destrukcyjnym wpływem erpegów na ludzką psychikę, o którym tak wiele się mówi?
W dziewiątym odcinku Baniaku Baniaka znajdziecie kilka odpowiedzi na te i inne pytania. Został nagrany dla każdego rodzica zasta...
Wolsungowe sylwetki
Pięciu wspaniałych
21-04-2013 00:13 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 0
"Poniższy dokument zawiera pięć prawie gotowych do gry postaci do Wolsunga. Nie są to konkretne osoby, jedynie "sylwetki" kilku postaci pasujących do wiktoriańskiego fantasy: awangardowego artysty, doświadczonego oficera, prywatnego detektywa, szlachetnego dzikusa i wielkiego wynalazcy. Można by je...
Baniak Baniaka #05: Złych chłopców nie kręci herbata
13-11-2013 10:06 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 8
Graliście kiedyś postaciami nie do zdarcia, nie do zagięcia i nie do złamania? Pomyślcie o postrzeganiu dobra oczami mega-twardziela, wielkiego indywidualisty i hardkorowego egoisty. W dodatku bohatera Waszych sesji RPG.
W tym odcinku Baniaku Baniaka przedstawiony został pomysł zagrania antybohater...
Jak pisać historię postaci
30-12-2011 00:28 | Maciej 'Feniks' Gorczyca | Komentarze: 20
Chyba większość Mistrzów Gry podczas tworzenia postaci przez gracza oczekuje od niego jakiejś historii bohatera. W tym miejscu pojawia się problem, bowiem nie ma jednego ustalonego szablonu takiej historii. Część podręczników sugeruje stosowanie pamiętnika z listą kilku do kilkunastu pytań, na które...
Savage Worlds: Magia i miecz
Wojownik, mag, kapłan, złodziej...
16-06-2012 21:29 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 2
Z okazji Dnia Darmowych Gier Fabularnych prezentujemy minidodatek Magia i miecz.
Zawiera on dwadzieścia Przewag do systemu Savage Worlds, pomagających w tworzeniu typowych postaci ze światów fantasy. Umożliwiają one między innymi odpędzanie nieumarłych, wybieranie ulubionych wrogów i szukanie łupów...
Przewodnik Asha Po Osobowości i Tle Postaci w RPG - Osobowość, część 2
24-01-2016 10:58 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 6
Artykuł jest tłumaczeniem "Ash Guide to RPG Personality and Background"
Osobowość (część II): Cechy drugorzędne
Jeśli wypełniłeś wszystko w części pierwszej, masz dostatecznie dużo danych, by stworzyć autentyczną postać. Ten opis dotyczy większości sytuacji, w których się znajdziesz...
Gothika: bracia Vodrak
Historia pewnego podobieństwa
25-10-2014 14:42 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 3
Wyglądają jak bliźniacy – gdyby nie to, że bliźniacy z założenia powinni być w tym samym wieku. Spotkali się w przypadkiem, w mglistą noc, i odkryli między sobą niesamowicie silne podobieństwo. Starszy nie pamięta, kim był i czemu znalazł się w Gothice, młodszy stopniowo odkrywa, że stars...
Jak rozmawiać z graczami?
11-12-2007 12:40 | Karczmarz | Komentarze: 14
W czym problem?
Nie odkryję Ameryki stwierdzając "Warto rozmawiać". Nawet pan Janek Pospieszalski nie może rościć sobie prawa do tej zacnej sentencji. Większość z nas zgodzi się z tezą, że potrzebne są rozmowy o tym co się na sesji dzieje, o tym co się nie dzieje, a powinno się dziać, wreszcie o ty...
Wolsung w praniu: efekciarstwo
Nowe sztuczki, które ubarwią twoją wolsungową sesję!
05-03-2011 15:42 | Michał 'von Mansfeld' Przygodzki | Komentarze: 16
Jak każdy (grający) wie, w Wolsungu najczęściej przeżywa się spektakularne przygody, rozwiązuje misterne i nietypowe intrygi bądź podejmuje nadzwyczajne wyzwania. Oczywiście każdy gra jak chce, tutaj jednak powołuję się na domyślną konwencję Wolsunga, a przynajmniej wszelkiego rodzaju inspiracje, pr...
Wolsung: graj pierwsze skrzypce!
Praktyczne porady dla początkujących Dam i Dżentelmenów
13-04-2012 01:32 | dreamwalker | Komentarze: 4
Cóż może być prostszego od stworzenia postaci do Wolsunga? Możemy przebierać w atutach, gadżetach, rasach i profesjach. Znajdzie się coś zarówno dla kreatywnych klimaciarzy jak i dla osób preferujących gotowe schematy, w które trzeba tylko tchnąć odrobinkę własnej inwencji, aby powstała gotowa posta...
Savage Worlds: Czary łączone
Dwa czary w jednym
16-06-2012 11:48 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 0
Z okazji Dnia Darmowych Gier Fabularnych prezentujemy Czary łączone.
Tekst autorstwa Marka 'Planetourista' Golonki przynosi nowe zasady do systemu Savage Worlds, pozwalające w prosty sposób urozmaicić opcje dostępne postaciom poslugującym się czarami i zwiększyć możliwości, jakie daje magia.
P...
Tworzenie wiarygodnych psychologicznie bohaterów
Czyli drobna pomoc w obmyślaniu postaci
22-08-2007 15:01 | Michał 'bukwa' Bukowski | Komentarze: 33
Poniższy tekst ukazał się pierwotnie na łamach serwisu dnd.pl. Aktualna jego wersja została powtórnie zredagowana przez redaktorów serwisu Poltergeist i opublikowana za zgodą autora.
Wylosowanie współczynników dla postaci jest jedynie pierwszym etapem jej tworzenia. Najbardziej istotna część tego pr...
Granie po omacku
Nie grymaś, opisuj
22-12-2008 19:17 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 23
Moja niedawna przeprowadzka do Lublina wymusiła na mnie zmianę erpegowych przyzwyczajeń. Przez ostatnie kilka miesięcy zdarzyło mi się grać sesje (lub po prostu rozmawiać) z ludźmi, z którymi wcześniej nie grałem. Pozwala to zweryfikować tezę postawioną przez Jamesa Wyatta w Podręczniku Mistrza Podz...
Dungeon crawl okiem gracza
Część I: Przygotowania
29-07-2008 23:59 | Michał 'von Trupka' Gola | Komentarze: 23
Wprowadzenie
Krwawy blask obnażonej klingi, strzała z hukiem przebijająca pancerz, kwaśny odór palonego magią ciała, zimny dotyk złota i słodki smak wzrastającej potęgi - setki bohaterów przemierzały podziemne korytarze w ich poszukiwaniu. Niektórzy byli niepokonanymi maszynami do walki, wciąż dążąc...
Bohater filmowy
24-05-2008 01:49 | Karczmarz | Komentarze: 6
O tworzeniu postaci napisano wiele. Mieliśmy artykuł pomocny przy tworzeniu postaci wiarygodnej głównie od strony przeszłości i relacji z otoczeniem. Mieliśmy artykuł o tworzeniu postaci na kolanie, bez zbędnych przygotowań. Dziś chciałbym podzielić się z wami uwagami i radami wyczytanymi w książecz...
Postać improwizowana
Odmienne spojrzenie na kreację postaci
27-02-2008 04:21 | Karczmarz | Komentarze: 7
Wyobraźcie sobie scenariusz, dopracowany do perfekcji, idealnie dobrane do niego postacie, opowiadający poruszającą historię... historię, która musi się wydarzyć. Musi i nic tego nie zmieni. Żadne pomysły graczy, nowe idee, alternatywne działania, nic nie przeskoczy założeń ścieżki scenariusza. Smut...
Razem na koniec świata
O tworzeniu więzi między BG
09-03-2005 13:09 | Natalia 'Skavenblight' Wiśniewska | Komentarze: 4
- Widzisz leżącą na ziemi elfkę. Żyje, lecz z pewnością potrzebuje pomocy...
- Elfka, powiadasz... To ja idę do miasta na piwo.
- Nie, nie, nie! Przecież macie być drużyną...!
Większość Mistrzów Gry spotkała się chyba z taką sytuacją, tworząc nową drużynę lub wprowadzając nowego gracza. Samo spot...
Ciebie tam nie ma...
czyli gdzie dwóch gra a trzeci siedzi
21-04-2007 22:08 | Deckard | Komentarze: 8
Nieważne w które systemy graliście, nieważne ile już lat, czy zaczynacie, czy kończycie – podstawą w grach fabularnych są indywidualne relacje. Kiedy przygoda koncentruje się na jednym bohaterze, pierwsze skrzypce są w rękach gracza i MG. Kiedy część postaci graczy toczy ważną debatę, od które...
Almanach Gracza: Nowa Odsłona
Z cyklu Wyważanie otwartych drzwi: Reguły gry
15-10-2006 15:13 | Maciej 'Repek' Reputakowski | Komentarze: 28
(artykuł powstał przy współpracy z uczestnikami konwentu Magikon
i był tworzony z myślą o publikacji w Magii i Mieczu,
w skróconej wersji ukazał się na stronie www.q10.rpg.pl)
Dlaczego i po co, czyli wstęp
Istnieje kilka przyczyn powstania poniższego tekstu. Z oczywistych powodów pomijamy względy...
Autorytet – wielkie słowo przy małym stoliku
09-06-2007 22:14 | Deckard | Komentarze: 48
Jeżeli kiedykolwiek zostanie spisana encyklopedia RPG, jednym z pierwszych haseł jakie niewątpliwie zostaną w niej omówione, będzie "Autorytet". Na dobrą sprawę jest to najistotniejszy czynnik kształtujący obraz chyba każdej sesji RPG na świecie. Co ciekawe, choć ważny, niemal nigdy nie zostaje omów...
Jak napisać raport z sesji
Erpegowa praca domowa
15-11-2006 15:51 | Jakub 'Urko' Skurzyński | Komentarze: 20
Sesja RPG na ogół trwa od czterech do sześciu godzin. W tym czasie, zależnie od preferencji, uczestnicy zabawy skupiają się na wcielaniu w postacie, tworzeniu ciekawej historii, rozgrywaniu ekscytujących walk, słowem - na tym, co sprawia im największą frajdę. Po zakończeniu sesji przeważnie chwilę r...
Koffany PamiętnichQ
O pamiętnikach postaci
11-01-2007 17:26 | Jarosław 'beacon' Kopeć | Komentarze: 10
Wielokrotnie zastanawiałem się nad ciekawymi sposobami ubarwiania sesji kolorem1 i tym, jak aktywnie włączyć graczy do tego procesu. Kiedyś, grając w Warhammera, zaproponowałem, żeby składali swojemu przełożonemu ze straży miejskiej Altdorfu raporty z postępów w prowadzonym śledztwie. Zabieg ten mia...
Przewodnik Asha Po Osobowości i Tle Postaci w RPG – Tło Postaci
06-03-2016 20:25 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 0
Artykuł jest tłumaczeniem Ash Guide to RPG Personality and Background
Tło postaci
Nie ma, oczywiście, spisanych reguł odnośnie rozwoju tła postaci. Wiele zależy od świata, który MG kreuje i od innych ograniczeń. Jednakże, by pomóc Ci zacząć ten rozdział, prezentuję obszerną listę elementów tła, kt...
Przewodnik Asha Po Osobowości i Tle Postaci w RPG – Spis Treści
06-03-2016 21:33 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 0
Link: http://rpg.ashami.com/
Pozdrawiam i witam w Przewodniku Asha Po Osobowości i Tle Postaci w RPG.
Z mojego doświadczenia wynika, że to, co czyni gry RPG tak fajnymi, jest odgrywanie postaci! Owszem, walki są w porządku, ale mogą się znudzić gdy są sercem rozgrywki. Rozwijanie i odgrywanie...
Więcej niż bogactwo
Alternatywne zasady Majętności do siódmej edycji Zewu Cthulhu
03-11-2019 00:25 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 3
Mimo że na przestrzeni czasu, począwszy od roku 1983, Zew Cthulhu doczekał się kilku edycji, to przez długie lata zasłużenie cieszył się opinią systemu skutecznie opierającego się wszelkim modom (choć także doczekał się konwersji na mechanikę d20), a modyfikacje pojawiające się w kolejnych odsłonach...
Shadowrun: Każdy inny, wszyscy równi?
Kilka słów o ludziach w Szóstym Świecie
15-01-2023 00:05 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 2
Życie większości współczesnych ludzi w krajach określanych jako wysoko rozwinięte przebiega według pewnego schematu, będącego owocem zdobyczy socjalnych niezliczonych pokoleń.
Ludzie rodzą się (to oczywiste), po osiągnięciu pewnego wieku podlegają obowiązkowi edukacji bądź to w placówkac...
Zew Cthulhu: Dziwne eony
Prehistoryczne przygody z mackami w tle
02-07-2023 01:09 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 2
Mity są wieczne. Mity są przedwieczne. Zarówno w oryginalnych opowiadaniach Lovecrafta, jego przyjaciół i epigonów, jak i w materiałach do rozmaitych edycji Zewu Cthulhu podkreślana jest odwieczność i ponadczasowy charakter bluźnierczej, zakazanej wiedzy skrywanej w plugawych księgach oraz ulotność...