W serwisie wspieram.to ruszyła zbiórka na wydanie nowej gry fabularnej. Glina: Kryminalna gra fabularna ma wykorzystywać mechanikę inspirowaną PbtA.
Glina to gra fabularna, w której gracze wcielają się w policjantów z "Zespołu do spraw niewykrytych zabójstw", zwanego potocznie "Archiwum X". Podczas sesji jako funkcjonariusze zajmują się rozwikływaniem najtrudniejszych zbrodni lub przedawnionych spraw, których śledztwa zostały umorzone, ze względu na niewykrycie sprawcy.
- mechanika gry inspirowana jest silnikiem Powered by the Apocalypse, w szczególności jego modyfikacją znaną z gry Ironsworn autorstwa Shawna Tomkina,
- do gry potrzebne są: jedna kość k6 i dwie kości k10,
- ważnym elementem gry jest tzw. tablica śledztwa (znana z filmów czy seriali),
- postacie - poprzez swoje decyzje – wyzwalają ruchy śledcze, ruchy specjalne lub ruchy archetypów,
- gracze tworzą postacie policjantów poprzez uzupełnienie akt osobowych (playbooków). Przykładowe archetypy dostępne dla graczy to: Brudny Harry, Pitbull, Stary wyga, Karierowicz, Pozorant, Punisher, Uczony w piśmie,
- zdobywanie tropów w śledztwie następuje po wykonaniu ruchów śledczych. Porażki w testach nie zamykają możliwości zdobycia tropu, ale uruchamiają "zegary", które postacie mogą, ale nie muszą zapełniać,
- istotną mechaniką gry są Punkty stresu oraz Czas pracy. Nieumiejętne radzenie sobie ze stresem będzie prowadziło do powolnego upadku i wypalenia policjanta: odcinania się od najbliższych, oddawania się nałogom i przejmowania przez pracę życia osobistego postaci,
- Glina proponuję grę w domyślnym settingu, ale równocześnie udostępnia specjalne narzędzie umożliwiające wykreowanie własnego "środowiska gry", dzięki któremu możliwe jest dopasowanie gry do własnych preferencji i oczekiwań.
Rozgrywka toczy się we współczesnej Polsce, w fikcyjnym mieście – Metropolii. Znajdują się w nim ogromne tereny poprzemysłowe, port lotniczy, nowoczesne centra biurowo-usługowe, jest również ośrodkiem koncentracji specjalistycznych usług medycznych, jednostek akademickich, religijnych, kulturalnych oraz sportowych.
Niestety, to dobrze prosperujące miasto skrywa w sobie zżerającą go chorobę. W modnych restauracjach spotykają się gangsterzy, w tętniących życiem dyskotekach można odurzyć się narkotykami, a w wielopiętrowych hotelach odbywają się wyuzdane imprezy. Ludzie żyją w fałszywych bańkach bezpieczeństwa i nieustannej konsumpcji, nie chcąc zobaczyć kryjącej się w cieniu szklanych wieżowców biedy, przestępczości i desperacji.
Część mieszkańców nie wytrzymuje tej nieustannej pogoni. Stojąc na skraju przepaści popadają w nałogi, zaciągają długi, tracą rozum. Próbują ratować resztki swojego szczęścia za pomocą leków lub ekstremalnych doznań, lecz to nie pomaga. Ludzie, nie mając już nic do stracenia, uwalniają tłumioną w sobie zwierzęcą naturę. Pozwalają by gniew, nienawiść i żądzą przejęły ich ciała i umysły, a wtedy zbrodnia wychodzi na żer.
Pełniący w mieście służbę policjanci z "Archiwum X" mają ręce pełne roboty. Metropolia nigdy nie zasypia, a nocą budzą się drzemiące w ludziach demony.
Zbiórka potrwa do 16 marca, termin wydania gry planowany jest na lipiec. W momencie pisania wieści udało się zgromadzić około 40% z zakładanej kwoty 35 tysięcy złotych.