» Recenzje » Wszystkie » GOT RPG – Starter

GOT RPG – Starter


wersja do druku

Pierwsza zwrotka Pieśni Lodu i Ognia

Autor: Redakcja: AdamWaskiewicz, Tomasz 'Radnon' Cybulski

GOT RPG – Starter
Pieśń Lodu i Ognia, bestsellerowy cykl książek George'a R. R. Martina, na zawsze zmienił fantastykę jaką znamy. Pełen zdrady, polityki i nagłych zwrotów akcji, stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych powieści gatunku. Na fali popularności serii powstał serial telewizyjny, a także licencjonowana gra fabularna. Jak się prezentuje starter do niej?

Na początek mała uwaga z mojej strony – nie podoba mi się nazwa serii wydawniczej. Po angielsku (w pierwszej edycji, w drugiej niestety to zmieniono) było to po prostu Song of Ice and Fire RPG. W wersji polskiej dodano do tego "Gra o Tron” (gdyż mamy do czynienia z drugą edycją), w efekcie pełen skrót to PLIOGOT RPG – długie, prawda? Ma aż 10 liter. Obawiam się, że z tak długim skrótem gra nie będzie miała "chwytliwego skrótu”. W obecnej postaci nazwa jest stanowczo zbyt rozległa – podejrzewam, że wydawca nie miał jak tego zmienić, ale i tak trochę mi z tego powodu smutno. Ze względu na koszmarnie długi skrót, w recenzji używam skrótu "GoT RPG".

Druga mała uwaga z mojej strony – GoT RPG nie jest pierwszą grą RPG opartą o licencję serii książek – wcześniej wydawany był RPG opublikowany nakładem firmy Guardians Of The Order.

Starter Gry o Tron wydano na bardzo dobrym poziomie. Mamy tu kredowy papier, kolorowe ilustracje, a także dwie mapy, przypominające mi najlepsze lata dedeka w Polsce. Ilustracje są dosyć ładne i nie mają żadnego związku z serialem telewizyjnym. Myślę, że pod względem wydania mogę ocenić Starter na 7 punktów w 10-stopniowej skali.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Starter dzieli się na dwie części – Starter właściwy i krótką przygodę Podróż do Królewskiej Przystani.

Starter właściwy rozpoczyna wstęp do RPG i serii książkowej, mający pobieżnie zapoznać z tematem ludzi, którzy nie mają żadnej wiedzy o jednym i / lub drugim. Znajduje się tu także krótki opis świata. Po tym następuje opis mechaniki GoT RPG.

Kluczem do zrobienia postaci są zdolności, odpowiadające mniej-więcej umiejętnościom z D&D. Co ciekawe, w GoT nie istnieje odpowiednik atrybutów. Zdolności to na przykład: Leczenie, Wiedza czy Strzelectwo. Domyślnie zdolności mają wartość 2, ale mogą być większe, co oznacza, że dana postać jest bardziej biegła w danej dziedzinie.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Zdolności mają także specjalizacje, które dają dodatkowe kości specjalizacji. Kości specjalizacji rzuca się podczas wykonywania testu (zawsze kością k6), ale nie zachowuje się ich – przypomina mi to nieco mechanikę Roll and Keep znaną z Legendy Pięciu Kręgów.

Rzut kośćmi powinien przebić Trudność, określoną przez Narratora zgodnie z odpowiednią tabelą.

Poza kośćmi z specjalizacji, istnieją także inne sposoby wpłynięcia na rzut kośćmi, jak choćby modyfikatory (plus lub minus do ostatecznego wyniku), lub kości karne, które odejmują kości od rzutu (zaczynając od najniższych wyników).

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

W GoT istnieje kilka rodzajów testów. Najoczywistszy i najczęstszy to test prosty, ale istnieją także testy wielokrotne, rywalizacyjne i sporne. Testy wielokrotne to skomplikowane sytuacje polegające na wielu etapach, jak na przykład etapy wspinaczki na stromą górę. Test rywalizacyjny to proste starcia między dwiema postaciami, kiedy nie działają bezpośrednio przeciwko sobie (jak choćby startując w biegu). Test sporny to testy, podczas których postaci bezpośrednio rywalizują ze sobą (jak test Ukrycia kontra test Spostrzegawczości).

Inną ważną cechą postaci, obok zdolności, są punkty losu, przypominające nieco warhammerowe Punkty Przeznaczenia. Młodsze postaci mają ich więcej niż starsze. Punkty losu można użytkować na trzy sposoby: wydać, spalić lub zainwestować – Starter omawia tylko dwa pierwsze sposoby.

W GOT RPG istnieją także Cechy, to jest specjalne zdolności posiadane przez postaci. Przykładowe Cechy to Ekspert Oręża (+1 do obrażeń w walce długim mieczem) lub Mistrz Kruków (pozwala na przesyłanie wiadomości za pomocą tych ptaków). W Starterze znalazły się tylko Cechy gotowych postaci, ich pełna lista będzie dostępna w Księdze Zasad

Wydanie punktu losu to wprowadzenie małej zmiany do gry, jak np.: uzyskanie +1 kości specjalnej, zamiana kości specjalnej na kość testową, dodanie do sceny drobnego szczegółu itp. Wydany punkt przez pewien czas pozostaje niedostępny, ale się regeneruje. Spalone punkty nigdy się nie regenerują i są na zawsze tracone, ale mogą mieć znaczący wpływ na rozgrywkę, np.: dodanie modyfikatora +5 do rzutu, usunięcie obrażeń czy uniknięcie śmierci.

Po omówieniu sposobów wykonywania testów, Starter przechodzi do zasad walki. W przeciwieństwie do dedeka, istnieje tu odpowiednik klasy pancerza (obrona w walce) i osobno statystyki pancerzy (punkty pancerza), które redukują odniesione obrażenia nawet do 0. Punkty życia są wyliczane na bazie zdolności Żywotność (wynoszą jej potrójność) Istnieją też statystyki broni, które posiadają wiele, naprawdę wiele cech, jak na przykład bliski zasięg, daleki zasięg czy dwuręczny.

Sekwencja walki wygląda bardzo prosto i składa się na nią: rzut na inicjatywę, określenie akcji i określenie jej wyniku. Akcje mogą być darmowe (dowolna ich ilość), mniejsze (dwie w turze) lub większe (dostępna jest tylko jedna). Tura podobnie jak w D&D trwa około 6 sekund.

W GoT RPG istnieją 3 rodzaje notowania upływających punktów życia – obrażenia, rany i poważne rany. Te pierwsze to stłuczenia, które nie stanowią większego problemu. Rany są nieco poważniejsze i utrzymują się dłużej. W końcu poważne rany leczą się naprawdę długo i mają duży wpływ na zdrowie postaci. Rany można mieć aż do poziomu Żywotności i każda daje karę -1 do testów. Poważne rany także można kumulować do poziomu Żywotności i także daje karę -1, ale pozwala wchłonąć wszystkie obrażenia z jednego ciosu, niezależnie od tego jak potężny jest. Jeśli liczba poważnych ran przekroczy żywotność, postać umiera. Co ciekawe, to gracz, a nie Narrator decyduje czy zamienić obrażenia na rany i poważne rany.

Inna ciekawostka – przegrana walka w GoT RPG nie musi oznaczać śmierci postaci – może ona zostać wzięta do niewoli, okaleczona lub stracić przytomność.

W GoT RPG istnieje także cała mechanika intryg i interakcji społecznych – przypomina to nieco zasady walki społecznej z Exalted. Zasady te są podobne nieco do mechaniki walk – istnieje tu statystyka Obrona w intrydze, istnieje odpowiednik punktów życia – punkty opanowania, od których odejmuje się "obrażenia społeczne”. Są tu między innymi reguły nastawienia wraz z mechaniką i modyfikatorami do testów Przebiegłości i Perswazji (łatwiej mieć wpływ na lubianą postać poprzez akcje przyjacielskie, ale trudniej ją okłamać i na odwrót – postać nielubianą łatwiej zmuszać do czegoś kłamstwem niż prośbą). Nastawienie można zmieniać poprzez pewne akcje w walce społecznej.

Sekwencja intrygi nieco przypomina sekwencję walki – intryga ma swój cel, następnie należy określić inicjatywę i technikę (sposób, w jaki coś robimy), następnie należy odegrać czynność, a potem wybrać akcję (co robimy).

W intrygach dostajemy dodatkowe kości specjalne (lub karne) za dobre bądź złe odgrywanie postaci.

Po mechanice intryg dostajemy krótką przygodę Podróż do Królewskiej Przystani. Opowiada ona o podróży do stolicy Siedmiu Królestw i bandytach napotkanych po drodze. W jej trakcie możemy przetestować reguły walki, a także interakcji społecznych. Na końcu przygody dołączono 6 gotowych do gry postaci – moją szczególną uwagę przykuł "giermek” Jonah, który tak naprawdę jest dziewczyną – ładne nawiązanie do postaci Aryi Stark.

Podsumowując, GoT RPG – Starter to dobry produkt. Za zaledwie 10 złotych otrzymujemy 32 kolorowe, lakierowane strony przybliżające nam świat i mechanikę systemu. Zaprezentowane reguły są dobrym wprowadzeniem do systemu i pozostaje nam tylko czekać, aż ukaże się podstawka do systemu. Póki to nie nastąpi, możemy się zająć grą korzystając z przystępnego streszczenia zasad.  

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
6.0
Ocena recenzenta
3.5
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 5

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG Starter (A Song of Ice and Fire Roleplaying Quick-Start)
Linia wydawnicza: A Song of Ice and Fire Roleplaying
Autorzy: Robert J. Schwalb, Steve Kenson
Tłumaczenie: Grzegorz 'Łysy' Uberman
Ilustracja na okładce: Paolo Puggioni
Ilustracje: Mark Evans, Ted Galaday, Jeff Himmelman, Veronica Jones, Jason Juta, Billy King, Michael Kormack, Andrew Law, Pat Loboyko
Wydawca oryginału: Green Ronin Publishing
Data wydania oryginału: czerwiec 2008
Miejsce wydania oryginału: USA
Wydawca polski: Fajne RPG
Data wydania polskiego: sierpień 2015
Miejsce wydania polskiego: Kraków
Liczba stron: 36
ISBN-13: 978-83-64473-45-6
Cena: 9,90 zł



Czytaj również

Komentarze

string(15) ""

Kamulec
   
Ocena:
+2

Patrząc na podsumowanie, dlaczego nie zdecydowałeś się wystawić wyższej oceny?

19-10-2015 02:58
Nadiv
   
Ocena:
+1

To dziwne, że dajesz ocenę tylko 6 za produkt, w którym nie wskazujesz żadnych wad. Co więcej powinien mieć zestaw wprowadzający za 9,90 zł, aby móc zasłużyć na wyższą ocenę?

Btw: to nie wymysł polskiego wydawcy o dodaniu podtytułu "Gra o tron" - ten zabieg zastosował Green Ronin Publishing przy okazji przygotowania nowego wydania gry. Zresztą, bardzo dobrze, że go dodano w świetle popularności serialu i powszechnego utożsamiania tej nazwy z całą serią.

19-10-2015 10:37
Kaworu92
   
Ocena:
0

Hm, dobre pytanie. Być może produkt nie ma żadnych wad, ale to "tylko" streszczenie zasad i nie sądziłem, by jako takie zasługiwało na więcej niż 6. Znaczy, to streszczenie, a nie pełna gra, prawda?

Znaczy, to moja filozofia, każdy może mieć inną. Ogólnie recenzje są z samej swojej natury subiektywne (nawet jeśli recenzenci starają sie być obiektywni) i to jest moja subiektywna ocena startera. Każdy może mieć własną :)

19-10-2015 17:57
Nadiv
   
Ocena:
+7

Hm, dobre pytanie. Być może produkt nie ma żadnych wad, ale to "tylko" streszczenie zasad i nie sądziłem, by jako takie zasługiwało na więcej niż 6. Znaczy, to streszczenie, a nie pełna gra, prawda?

Jasne, ale zastanów się nad jedną rzeczą - recenzowałeś pełną grę czy starter/streszczenie zasad? Ocena powinna odzwierciedlać jakość produktu na tle jemu podobnych, a nie wszystkich produktów w kontekście całego hobby. Gdybyś recenzował przygodę, wystawiłbyś ocenę na podstawie jakości scenariusza czy również nie mogłaby przekroczyć jakiejś magicznej bariery punktowej, bo nie zawiera zasad tworzenia postaci i całej mechaniki w tym samym zakresie, co podręcznik podstawowy? Moim zdaniem to oczywiste, że oceniając tani zestaw startowy, mający służyć za wprowadzenie do systemu, należy go porównywać (także w skali punktowej) z innymi podobnymi produktami, realizującymi te same założenia. To przecież nie jest tak, że myślałeś, iż kupujesz za 9,90 zł pełną grę, a otrzymałeś zestaw wprowadzający.

19-10-2015 18:52
Kaworu92
   
Ocena:
0

Hm... nie wiem. Znaczy, to decyzja która podjąłem jako recenzent. Zauważ, że możesz ją porównać z drugą recenzją i na tej bazie wyrobić sobie opinię. Nie twierdzę, że moja opinia jest najwazniejsza ze zbioru wszystkich opinii i zachęcam czytelnika, by krytycznie podszedł do mojej recenzji.

Być może gdybym znał inne streszczenia to na bazie ich porównania wystawiłbym inną ocenę, ale to pierwsze streszczenie gry RPG jakie oceniałem. Przyznam szczerze, trochę brak mi doświadczenia w tej materii (co widzę dopiero teraz). 

Jak napisałem, recenzje sa z natury subiektywne i to moja subiektywna ocena tego produktu - każdy może mieć własną :)

19-10-2015 22:12

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.