» Teksty » Inne » Fumetsugumi

Fumetsugumi


wersja do druku

Ostatni samuraje szoguna

Autor: Redakcja: AdamWaskiewicz

Fumetsugumi
Świat Wolsunga jest pełen różnego rodzaj stronnictw i Ozumu nie jest wyjątkiem od tej reguły. Kraj kwitnącej wiśni uległ olbrzymim zmianom technologicznych, politycznym, społecznych i kulturowym. Niektórzy nie są z tego zadowoleni, i na wyrażeniu dezaprobaty nie planują pozostać. Zapraszam wszystkich Mistrzów Gry do zapoznania się z fanowskim dodatkiem poświęconym grupie Fumetsugumi.

Początki

Początki tej organizacji sięgają jeszcze czasów, gdy Ozumu było izolowane od reszty świata przez Boski Wiatr – tajemnicze magiczne nawałnice i fale, które niegdyś ocaliły wyspy przed najeźdźcą z Urgatu. Kraj rządzony był wtedy przez szogunat, natomiast władza cesarska była jedynie pozorna. Niestety, lata izolacji doprowadziły do zacofania technologicznego oraz biedy, natomiast utrzymujący się system feudalny – do licznych konfliktów. Szczególnie widoczne było to w przypadku samurajów, którzy przez brak wojen borykali się z bezrobociem oraz zakładali zbrojne bandy napadające na niewinnych. Nie dziw więc, że zaczynała narastać niechęć do władzy, a nawet powstawały pierwsze organizacje dążące do jej obalenia.

Szczególnie w tym okresie szogun potrzebował lojalnych oraz bezwzględnych żołnierzy. Jednakże wierność kosztuje, a szogunat niewiele miał już do zaoferowania. Dlatego ostatnią nadzieją okazali się ci, którzy i tak niewiele posiadali – ronini. Po całym kraju rozeszła się wieść, że szogunat poszukuje utalentowanych wojowników do nowej jednostki policji, która miała na celu utrzymywanie porządku oraz zwalczanie organizacji uznanych za "terrorystyczne". Na wezwanie odpowiedzieli między innymi uczniowie dojo Ishikane. I tak narodziło się Shinsengumi, których nazwa budziła strach nawet u najodważniejszych szermierzy.

 

Upadek szogunatu

Rozwianie Boskiego Wiatru spowodowało zmiany, których żadna armia nie była w stanie zatrzymać. Obce mocarstwa dość szybko zainteresowały się krajem kwitnącej wiśni, podczas gdy władze wysp początkowo starały się unikać kontaktów. Jednakże strach przed zachodnią technologią zmusił do dostosowania się do żądań wanadyjskich przywódców.

Niechętnie nastawieni do obcych mieszkańcy Ozumu byli niezadowoleni z postawy szogunatu, który z jednej strony obiecał ochronę przed wpływami "barbarzyńców", z drugiej zaś szedł na coraz większe ustępstwa wobec obcych mocarstw. Był to szczególnie trudny dla Shinsengumi okres, ponieważ wrogie władzy oraz cudzoziemcom stronnictwa cieszyły się wówczas coraz większym zainteresowaniem. Niestety, pomimo ciężkiej pracy policji nie udało się zapobiec wybuchowi wojny domowej pomiędzy siłami szoguna, a zwolennikami cesarza. Dość szybko okazało się, że przestarzałe wojsko tego pierwszego ma niewielkie szanse z lepiej wyposażonymi technologicznie buntownikami, którzy od zakończenia izolacji, żywo interesowali się barbarzyńskim orężem. Ostatnią nadzieją szogunatu było Shinsengumi, które jednak poniosło olbrzymią stratę – ich ukochany dowódca Konudo Isami został pojmany i skazany na śmierć (jego ciało po egzekucji jednak zaginęło). Dowództwo przejął zastępca oraz przyjaciel Konudo – Hamakawa Toshi, zwany również Diabelskim Kapitanem.

Pomimo licznych zwycięstw Shinsengumi, były one jedynie kroplami w morzu porażek stronników szogunatu. Szogun Hideo Tokugano, nie widząc szans na zwycięstwo, rozpoczął negocjacje z cesarzem Matsushita – szogunat miał zostać zachowany, choć zredukowany jedynie do roli administracji wojskowej. Jednakże rozmowy zostały przerwane przez śmiertelny wypadek Tokugano. Shinsengumi oskarżyli cesarza o skrytobójstwo oraz wznowili walkę, która trwała jeszcze pół roku. Dopiero podczas wielkiej bitwy pod Borsan ich siły zostały ostatecznie rozbite. Nowym szogunem został natomiast dawny przyjaciel cesarza Ikuo Tokugano (kuzyn Hideo).

 

Narodziny Fumetsugumi

Resztki Shinsengumi rozproszyły się po całym kraju, kryjąc się na dworach sprzyjających szogunatowi, świątyniach lub na odludziach. Gdy Matsushita odzyskał pełnię władzy nie spoczął na laurach i rozpoczął gruntowne reformy kraju, aby nie tylko rozwiązać problem ubóstwa, ale także stanąć między wanadyjskimi mocarstwami, jak równy z równymi. Nie wszystkim jednak jego pomysły przypadały do gustu. Szczególnie niezadowoleni byli pozbawieni wielu przywilejów samuraje, którzy poczuli się oszukani przez cesarza. Ostry bunt wywoła również wspólna służba wojskowa z chłopstwem, a nawet "skalanymi" (burakumin). Wielu nie podobało się także sprowadzanie zachodniej technologii, mody oraz przerażająco szybki rozwój przemysłu, który pochłaniał kolejne połacie świętych lasów i budził gniew duchów. Rosnąca niechęć tradycjonalistów okazała się idealną pożywką do odrodzenia Shinsengumi, jako Fumetsugumi (co w wolnym tłumaczeniu oznacza "nieśmiertelną grupę"). Obiecując ochronę tradycji, praw samurajów oraz niezależności Ozumu od barbarzyńców, organizacja dość szybko zapewniła sobie wsparcie niezadowolonych z rządów nowej władzy mieszkańców wyspy (nawet tych, który jeszcze jakiś czas temu chcieli powrotu cesarza). I w ten sposób jednostka policji zwalczająca rebeliantów, sama stała się grupą rebeliantów.

 

Fumetsugumi

Cel: Obalenie cesarza oraz przywrócenie Ozumu do stanu sprzed rozwiania Boskiego Wiatru.  

Znak rozpoznawczy: Feniks z symbolem kanji wierność.

Wygląd: Jak na partyzantkę przystało ubiór jest dość różny, jednakże członkowie wyżsi rangą noszą czarne płaszcze (haori) z czerwonymi trójkątami na rękawach.

Występowanie: Praktycznie w całym Ozumu (a niektórzy twierdzą, że nawet poza nim). Bojówki kryją się najczęściej w lasach (w szczególności w Puszczy Kirin), natomiast szpiedzy na dworach, świątyniach, a także wszędzie tam, gdzie nikt się nie spodziewa.  

Fakty i mity:

Test wiedzy akademickiej o ST 10 pozwala uzyskać następujące informacje:

  1. Wzorem kodeksu Shinsengumi każde przewinienie karane jest seppuku. Dlatego w oddziałach Hamekawy panuje silna dyscyplina.

  2. Większość samurajów gardzi, lecz jednocześnie obawia się magii. Dlatego czarodzieje zwykle są ich pierwszymi celami podczas walki.   

  3. Członkowie Fumetsugumi bardzo cenią swój honor. Czasami nawet bardziej niż zdrowy rozsądek.

  4. Wojownicy Fumetsugumi zwykle nie zabijają osób, które uznają za bezbronne. Czasami są nawet skłonni użyczyć broń, jeśli, ktoś poprosi o możliwość popełnienia seppuku.

 

Członkowie:

Bojownik Fumetsugumi

Domyśla konfrontacja: walka.

Statysta, ork, grupa 7.

Zdolności:

  • Wygrana albo śmierć!: Za każdego pokonanego przez graczy statystę, jego towarzysze otrzymują +1 do walki.
  • Szarża: zdolność z Podręcznika głównego.
  • Kodeks bushido: + 3 do obrony przeciw testom zastraszania, ponadto każda propozycja zdrady kończy się porażką.
  • Honor: Jeśli podczas dyskusji argument odwołuje się do honoru, to można deklarować dobicie po rzucie.

Walka: walka 3/10+; obrona: 12.

Pościg: wysportowanie 6/10+, ukrywanie 6/10+; wytrwałość: 12.

Dyskusja: Zastraszanie 6/10+; pewność siebie: 12.

 

"Diabelski Kapitan" Hamakawa Toshi

Dawny uczeń, zastępca oraz – co najważniejsze – przyjaciel Konudo Isami, a także jego następca i obecny przywódca Fumetsugumi. Podczas bitwy pod Borsan został postrzelony, co poskutkowało paraliżem od pasa w dół. Dzięki pomocy najpotężniejszych spirytualistów (w tym demonologów) udało się zakląć wiele potężnych duchów w magiczny pancerz, który umożliwia Hamakawie poruszanie się. Osoba okrutna, surowa lecz z drugiej strony sprawiedliwa oraz troszcząca się o podwładnych.  

Domyśla konfrontacja: Walka

Przeciwnik, ork, pula 4k10; Odporność: 4

Zdolności:

  • Gadżety: Demoniczny pancerz (+3 do wysportowania, +2 do obrony, moce: nadzwyczajna siła i szybkość), katana (+3 do walki, silny cios)
  • Słabość: Honor – jeśli argument jest odwołuje się do honoru to gracz może zadeklarować dobicie po rzucie.

Walka 12/8+; obrona 20

Pościg 6/9+; wytrwałość: 15 – Kapitan nie zniży się do biegania za grupą barbarzyńców. Od tego ma swoich żołnierzy.
Dyskusja zastraszanie 6/9+; pewność siebie: 20

W skład demonicznego pancerza wchodzi 5 artefaktów, z których każdy obdarza właściciela inną mocą. Wykonanie testu Walki lub Strzelania o ST 15 pozwala zneutralizować dany przedmiot. Sukces w teście nie zdejmuje znacznika.

  1. Skrzydła – latanie
  2. Lewa rękawica – pocisk.
  3. Hełm – odbicie magii
  4. Prawa rękawica – uderzenie
  5. Napierśnik – tarcza fizyczna

 

Sasuke Narada

Jedyny krasnolud wśród podwładnych Konudo, a obecnie zastępca Hamakawy. Pochodzi z plemienia berserków Ajnu, przez co cechuje się nieposkromioną siłą, ale również dużą brutalnością oraz gorącym temperamentem. Przyparty do muru nie cofnie się przed przybraniem niedźwiedziej formy, lecz nie jest to jego jedyny as w rękawie. Zawsze nosi przy sobie magiczną włócznie yari, której drugi koniec leczy rany dotykiem.

Domyślna konfrontacja: walka.

Przeciwnik, krasnolud, 4k10; odporność: 4

Zdolności:

  • Wsparcie: Raz na walkę Narada może wezwać na pomoc grupę bojowników
  • Tradycyjne zioła Ajnu: za żeton Narada może przekazać jeden z eliksirów Ajnu, które nakładają jeden wybrany modyfikator: +3 do walki, +3 do wysportowania, +3 do obrony. Efekt trwa jedną turę, zaś wypicie nie wymaga akcji.
  • Człowiek-niedźwiedź: zdolność rasowa z Almanachu nadzwyczajnego, z tą różnicą, że nawet w zwierzęcej formie może korzystać z włóczni.  
  • Szarża: Podręcznik główny
  • Gadżety: Włócznia yari – +3 do Walki. Za żeton leczenie lub przywrócenie do walki, lecz wymaga to poświęcenia wszystkich akcji w turze.
  • Słabości: rasowa krasnoludów (Podręcznik główny) oraz z dziedzictwa berserker (Almanach nadzwyczajny).

Walka: walka wręcz 6/8+; obrona: 20

Pościg: wysportowanie 6/8+; wytrwałość: 15

Dyskusja: zastraszanie 6/10+; pewność siebie: 12

 

Yashima Sai

Syn jednego z niższych wasali szoguna. Niestety w wyniku sprzeczki przyczynił się do śmierci jednego z gwardzistów, przez co musiał uciekać i żyć jako wygnaniec do momentu, gdy spotkał Konudo. W Shinsengumi pełnił funkcje oczu i uszu dowódcy, a także sędziego i kata w jednym, gdy wykrył zdradę lub korupcję. Obecnie sprawuje funkcję szpiega oraz zabójcy.   

Domyśla konfrontacja: Pościg

Przeciwnik, ork, 4k10; odporność: 4.

Zdolności:

  • Leworęczne pchnięcie mieczem: raz na walkę może zadeklarować dobicie po rzucie.
  • Oburęczność: atut z Podręcznika głównego
  • Zniknięcie: Zdolność z Podręcznika głównego
  • Gadżet: składana paralotnia – latanie (zdolność z Podręcznika głównego),

Walka: walka 6/9+; strzelanie 6/9+; obrona: 20

Pościg: wysportowanie 6/8+; ukrywanie 6/8+; pojazdy 6/8+; wytrwałość: 20

Dyskusja: blef 6/9+; pewność siebie: 15

 

Zmarli członkowie:

Konudo Isami

Syn bogatej rodziny chłopskiej, który został z czasem adoptowany przez mistrza dojo w Ishinake, gdzie później poznał większość swoich późniejszych podwładnych z Shinsengumi.

 

Akito Tetsu

Jeden z najmłodszych oraz najbardziej utalentowanych szermierzy Shinsengumi. Niestety tuż przed wojną domową zmarł na tajemniczą chorobę, której etiologii do dzisiaj nie poznano.  

 

Tajemnice:

  1. Jak zginął szogun? Czy rzeczywiście to był wypadek, a jeśli nie to kto za tym stał? Cesarz? Zdradzone Shinsengumi, obce mocarstwa a może ktoś inny?

  2. Co się stało z ciałem Konudo Isami? Dlaczego cesarz nie przeprowadził publicznej egzekucji?

 

Pomysły na przygody:

Eksploracja – syn jednego z Daimyo porzucił rodzinny dom, by dołączyć do Fumetsugumi. Gracze będą musieli wyruszyć w samo serce puszczy Kirin, by odbić chłopaka przed wielką inicjacją. Niestety sam Hamekawa postanowił przybyć na to wydarzenie, by zobaczyć nowych rekrutów.

Ryzyko – podczas wykopalisk znaleziony zostaje magiczny artefakt, pozwalający kontrolować pogodę. Fumetsugumi pragnie położyć łapę na tym przedmiocie, więc gracze muszą jak najbezpieczniej i najszybciej przetransportować go do stolicy.  

Salony – trwają negocjacje pomiędzy jednym z zaibatsu a wanadyjskimi inwestorami. Niestety, ktoś cały czas sabotuje wszystkie rozmowy. Czyżby członkowie Fumetsugumi zinfiltrowali szeregi zaibatsu?  

Śledztwa – w tajemniczych okolicznościach zostaje zamordowana dwójka orków. Śledztwo wykazało, że należeli oni niegdyś do Shinsengumi. Lecz kto stoi za ich śmiercią: żądne krwi zdrajców Fumetsugumi, dawni wrogowie lub ktoś inny? Czy gracze rozwiążą zagadkę przed pojawieniem się kolejnej ofiary?

 

Za kulisami

Główną inspiracją dla Fumetsugumi była istniejąca w latach 1863-1869 grupa Shinsengumi, którą zmieszano z bohaterami Ostatniego samuraja. Wolsungowy odpowiednik "Wilków z Mibu" mocno różni się od swojego pierwowzoru na przykład ich działalności zaczęła się znacznie wcześniej, a ponadto zakończenie wojny domowej nie przerwało ich walki w sprawie szoguna. Podobnie historia konfliktu cesarskiego dworu z szogunatem ma niewiele wspólnego z rzeczywistością.

Oczywiście Konudo Isami to Isami Kondo, Yashima Sai to Hajime Saito, Akito Tetsu to Sōji Okita, natomiast Sasuke Narada był inspirowany postacią Sanosuke Harady (za wyjątkiem jego ajnowskiego pochodzenia). Pierwowzorem Hamakawy Toshi był Toshizō Hijikata, jednak można znaleźć w nim cechy również Katsumoto z Ostatniego samuraja, ale także Lorda Vadera.

Głównym założeniem podczas tworzenia Fumetsugumi było to, by nie byli oni kolejnymi przerysowanymi łotrami, lecz raczej reliktami dawnej epoki, które wierzą, że mieczem mogą zawrócić rzekę zmian. Kto wie, może mają rację? To zależy od Ciebie, drogi Mistrzu Gry!

 



Czytaj również

Wolsung: historie z kart
Przetasujmy działanie kart!
Dzień, w którym zatonęła Urda
Trzyczęściowy odcinek specjalny
- recenzja
Wolsung Starter
Zasmakuj fantastycznego wieku pary
- recenzja
Wolsung Antologia, tom II
Zbiór do pary
- recenzja
Wolsung Antologia, tom I
Opowieści Wieku Pary
- recenzja
Wolsung: Ekspedycja Ratunkowa
Wspomnienie z czasów Wojny

Komentarze


AdamWaskiewicz
   
Ocena:
0

Zaginięcie ciała Konudo Isami to też dobra zahaczka na przygodę - może pojawić się ktoś podający się za niego, na podobieństwo Dymitra Samozwańca. A może faktycznie egzekucja została sfingowana, a zbiegły i ukrywający się Konudo powróci, żeby ponownie objąć przywództwo nad organizacją - co niekoniecznie musiałoby spodobać się jej obecnemu szefostwu.

17-02-2019 10:29

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.