» Teksty » Felietony

Felietony

Zjawiska, problemy, propozycje - subiektywne opinie na różne tematy związane z RPG i fandomem.

Poglądy wyrażone przez autorów felietonów niekoniecznie odzwierciedlają poglądy redakcji działu gier fabularnych lub redakcji serwisu Poltergeist.
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 69.

Prawa czytelnika

11-10-2001 23:19 | | Komentarze: 5
Prawem czytelnika jest czytać. I to czytać wszystko, co się czytelnikowi podoba. Prawem czytelnika jest samodzielnie rozumieć to, co czyta. Prawem czytelnika wyrobić sobie o przeczytanym tekście opinię - może mu się on podobać lub nie podobać. Jeśli czytelnik owi nie wolno czytać tego, na co ma ocho...

zwJeRzenia

Jak kręciliśmy reality show

16-11-2001 15:35 | | Komentarze: 4
Żeby było jasne - to myśmy nakręcili pierwszy polski reality show. Było to w 1997 r., kiedy hasło „Wielki Brat” kojarzyło się ludziom z Orwellem i ZSRR, a nie z pajacami w telewizji. Nie było jeszcze „Agenta”, a jedyną namiastką podbijających telewizję programów z tego gatunk...

Gwiezdny Pirat

22-11-2002 17:22 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 4
Po bez mała trzech tygodniach poszukiwań "Gwiezdnego pirata", nowego polskiego miesięcznika o grach rpg udało mi się go w końcu dostać. Punktem w którym udało mi się zdobyć GP był Empik, koło 20 listopada. Dziwi mnie bardzo, że w tak dużym mieście jak Olsztyn, produktów wydawnictwa Portal nie można...

Moje marudzenie #1

13-05-2003 19:59 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 2810
PRZEPIS NA FANZIN Z fanzinami zetknąłem się jakieś siedem czy osiem lat temu. Były to ziny (wówczas pisane jeszcze zine, lub w liczbie mnogiej - nie wiadomo czemu - zine's) z tak zwanego podziemia blackmetalowego. Niektóre z nich wyglądały jak profesjonalne pisma, drukowane, na dobrym papierze...

Moje marudzenie #2

13-05-2003 20:09 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 6
MACIE CO CHCIELIŚCIE Środowisko RPG w Polsce dostało właśnie swoje małe WTC. Dlaczego porównuję zamknięcie Magii i Miecza do zamachu na World Trade Center? Już wyjaśniam. WTC było symbolem i MiM nim był. WTC dużo znaczyło dla wielu ludzi, podobnie Magia i Miecz. Ze zniknięciem jednego i drugiego sk...

Moje marudzenie #3

13-05-2003 20:16 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 9
Kilka słów wstępu. Pewnego pięknego dnia postanowiłem napisać felieton. Więcej, kilka bądź kilkanaście felietonów zebranych w cyklu zatytułowanym Here speaks Seji. Ponad pół roku temu napisałem aż dwa teksty i... na tym się skończyło. Kolejny felieton powstał dopiero w zeszłym tygodniu. Przez te mi...

Moje marudzenie #4

19-05-2003 00:46 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 18
WIDOK ZZA BARYKADY Przygotowując się do egzaminu z szeroko pojętej tematyki kontrkultury, czytam sporo o kontestacji. Bunty młodzieży w latach 60-tych, przeciwstawianie się systemowi, protesty antywojenne i tym podobne wydarzenia. Czytam i coraz bardziej zastanawiam się nad własną pozycją w naszym...

Moje marudzenie #5

26-05-2003 00:06 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 36
HEJ, TY! Tak, Ty! Mówię do Ciebie! Nie odwracaj się. Nic Ci to nie pomoże. Nie, nie wolno Ci wyłączyć monitora. Skoro tu jesteś, to porozmawiamy. Siedzisz wygodnie? Wydaje Ci się, że możesz sobie tutaj wchodzić, jak chcesz? Wpaść i wypaść bez przywitania się i bez pożegnania? Myślisz, że Cię nie z...

Dziennik Gwiezdnego Pirata #1

28-05-2003 09:36 | Michał 'Grabarz' Sołtysiak | Komentarze: 5
Witajcie Twórcy Poltergeista zaproponowali mi, bym pisał felietony o czymś, na czym podobno się znam. Mam pisać o tym, jak pisać wszelkiego rodzaju teksty związane z RPG (scenariusze, recenzje, artykuły itd.). Postaram się by były dodatkowo swego rodzaju kronikami artykułów napisanych na potrzeby Pi...

Moje marudzenie #6

02-06-2003 01:40 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 50
GDZIE SIĘ KOŃCZY HOBBY? Zamknęli Portala. Zdarza się. Żałoba w sieci trwała tydzień. Potem zmieniła się w dyskusję na temat sensowności wydawania pism o RPG. Pojawiły się różne pomysły: pisma tematyczne - jednosystemowe, pisma tematyczne poświęcone jednej konwencji, płatne pisma sieciowe i cos tam...

Moje marudzenie #7

09-06-2003 00:19 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 17
ODRZUCILI MI FELIETON Chciałem pomarudzić o referendum unijnym, ale redakcja odrzuciła tekst - polityka serwisu, ma być o fantastyce i RPG. Z jednej strony to źle - uważam, że to dobry temat. I przede wszystkim na tyle ważne wydarzenie, żeby nawet serwis o RPG wspomniał o nim choć słowem. Nie, to n...

Moje marudzenie #8

04-07-2003 11:47 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 18
PRZERWA TECHNICZNA Poltergeist padł. Znowu. Przez tydzień serwis leżał martwy jak kamień, a wraz z nim wszystkie strony w domenie rpg.net.pl. Zdarza się. Wypadki losowe, takie jak włamania różnych kretynów, chodzą po sieci. Co prawda polityka redakcji co do informowania o tym zdarzeniu niezbyt przy...

Dziennik Gwiezdnego Pirata #2

Pobożne życzenia w kwestii promocji systemów wśród graczy z wykorzystaniem sieci

09-07-2003 01:01 | | Komentarze: 8
Wiem, że się spóźniłem z nowym dziennikiem. Moja wina, mogę jedynie zwalić wszystko na sesję na studiach. Tak, my gwiezdni piraci też mamy sesję. Miałem napisać, jak recenzować książki, albo jak napisać przygodę do D&D. Stwierdziłem jednak , że najpierw czas zając się tym, co się dzieje na polskim...

“Partactwo” spartaczone

Polemika z recenzją “Kuzynek”, opublikowaną w najnowszym “Przekroju” (31/3032).

01-08-2003 23:05 | | Komentarze: 13
Pewnego dnia, Pan Paweł Dunin – Wąsowicz opublikował w “Przekroju” recenzję “Kuzynek” Andrzeja Pilipiuka. Zatytułował ową recenzję, momentami bardziej krytykującą autora (sic!) niż samą powieść, “Partactwo”. Od pewnego czasu zastanawiam się, bo owa recenzj...

Dziennik Gwiezdnego Pirata #3A

Co po podstawce, oto jest pytanie?

18-08-2003 20:10 | | Komentarze: 11
Dziennik Gwiezdny 13 08 2003 Witajcie. Jako, że są wakacje i nawet ja mam chwilę przerwy, postaram się pisać tak często jak to będzie możliwe. Trzeba nadrobić zaległości i opisać temat, który najczęściej pojawiał się w komentarzach (trzy na siedem to całkiem sporo, musicie przyznać), czyli kolejnośc...

Moje marudzenie #9

Przegląd prasy

21-09-2003 23:20 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 25
Morscy rozbójnicy przedstawiani byli w nieskończoną ilość sposobów. Zależnie od wersji wydarzeń i nastroju autora opowieści, piraci stawali się romantycznymi wojownikami, gwałcicielami, nieszczęśliwymi i samotnymi ludźmi, zabójcami, poszukiwaczami szczęścia i wolności bądź też łotrami spod ciemnej g...

Moje marudzenie #10

Trudne słówka

29-09-2003 01:49 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 23
Parę dni temu użyłem w relacji z zamojskiego konwentu słowa indagowany. Nigdy nie przypuszczałem, że wywoła ono wśród redaktorów Poltergeista tak wielkie poruszenie. Poszło mianowicie o to, że kazano mi owe słowo usunąć, bądź też zastąpić innym, pokrewnym znaczeniowo. Powód? Czytelnicy jakoby nie by...

Moje marudzenie #11

Cicha rocznica

05-10-2003 23:50 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 46
Dziesięć lat temu rozpoczęła się pewna era w Polsce. W 1993 roku ukazał się pierwszy numer Magii i Miecza. Od tego momentu RPG zaczęło trafiać pod strzechy. Czy ktoś jeszcze o tym pamięta? MiM został zamknięty rok temu. Niedawno zlikwidowano Portala. Dziesięciolecie obecności (pomijam tu wcześniejs...

Moje marudzenie #12

Sielanka

15-10-2003 18:28 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 12
Sza, cicho sza, czas na ciszę... śpiewał Krzysztof Cugowski. Na szczęście nie chce mi się szukać płyty z tym kawałkiem, bo pewnie bym zaraz usnął. Jednak ten właśnie kawałek najlepiej oddaje obecny poziom erpegowego ruchu w sieci. Nie dzieje się kompletnie nic. W czasie wakacji ruch w sieci zwykle...

Moje marudzenie #13

Protokoły Mędrców Poltergeista

29-10-2003 14:59 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 58
Spisek! Tylko tak można podsumować reakcje, jakie wywołało pewne zdjęcie pewnej dziewczynki w pewnej koszulce, opublikowane w pewnym serwisie sieciowym. Ba, zrobione przez jednego z redaktorów tego serwisu. Łącząc fakty w logiczna całość, dojdziemy do wniosku, ze serwis ów wyprodukował ową koszulkę...

MONOlog #1

Jak goblin diabłem został

03-11-2003 17:58 | Mona | Komentarze: 14
Felieton dedykuję pani mgr O., która uczy mnie, jakim tłumaczem nie być. Po zajęciach z translatoryki zwątpiłam w rzekomo otwarte umysły wykładowców, w tożsamość gatunkową goblina i we własną poczytalność. Okazało się, że goblin - demon został diabłem -czarnoksiężnikiem! Ale po kolei. Dostajemy pr...

Moje marudzenie #14

Niewidzialny wróg

20-11-2003 00:06 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 49
Przy okazji dyskusji pod recenzją Arkony, Encefalograf napisał, co następuje: Koniec ery pisania podręczników dla starego fandomu [...]. Na co oburzony Dhaerow odpisał: Jak wygląda podręcznik pisany dla starego fandomu? Rozmowa toczyła się na temat jakości podręczników i za wysokich - ponoć - wymaga...

MONOlog #2

Archetyp krasnoludzkiego wojownika

08-12-2003 17:10 | Mona | Komentarze: 35
Każdy zna coś, czego nie cierpi u współgraczy. Ja nie jestem wyjątkiem, wręcz przeciwnie, gdyż takich "cosiów" znam dużo: niesolidaryzowanie się z drużyną i tzw. "granie sobie a muzom", "solidarność plemników" (zwłaszcza w drużynie, gdzie jestem jedyną kobietą), komentowanie poczynań nie postaci a s...

Moje marudzenie #15

Coś się kończy, a przedstawienie musi trwać

31-12-2003 09:50 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 35
Ostatnie tygodnie roku to zwykle czas wszelkiego rodzaju podsumowań i wyliczania osiągnięć i porażek. Zestawienia takie, interesujące dla dyletanta, zwykle nudzą osoby zorientowane w temacie i ciekawić mogą jedynie miłośników statystyk. Koniec roku to jednak dobry czas, by pobawić się w przewidywan...

MONOlog #3

Krótki felieton o początkujących

09-04-2004 20:50 | Mona | Komentarze: 17
W MiMie i w Portalu ukazywały się felietony o teorii grania w RPG. Były dobre, było ich sporo i dogłębnie wyczerpywały temat. Ciężko teraz napisać felieton, żeby nie spotkać się z komentarzem: To już było, po co to piszesz?. A jednak i ja, i inni, których znam lub nie, chcemy takie felietony pisać. ...

Końce i początki

30-12-2004 23:54 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 12
Właśnie skończyłem oglądać Powrót Jedi. Mój własny, na DVD. Puściłem go na laptopie (niestety, nie moim własnym, ale nie można mieć wszystkiego) w zaciszu mojego pokoju (posiadanie pokoju akurat nie jest niczym szczególnym, więc proszę nie zwracać na to uwagi). Obejrzałem, schowałem do pudełka, odst...

Pomysł na przygodę

Oceany pomysłów

06-02-2005 20:14 | | Komentarze: 9
Trudno o mnie powiedzieć, że mam ograniczoną wyobraźnię. Bądź co bądź czytam fantastykę - to chyba wystarczający kontrargument. A jednak gdy przychodzi do tworzenia przygód na potrzeby RPG, cierpię na swoiste ograniczenie umysłowe. Nie potrafię stworzyć scenariusza, o którym z ręką na sercu mógłbym...

D&D Ablem gier fabularnych?

16-08-2005 17:03 | Wojciech 'Wojteq' Popek | Komentarze: 238
System Dungeons & Dragons stał się jednym z najpopularniejszych i najczęściej aktualizowanych systemów na polskim rynku. Wszystko to za sprawą Wydawnictwa ISA, które w miarę regularnie spolszcza i wydaje nowe dodatki (splatbooki, opisy światów, jak na przykład Zapomniane Krainy). Oczekiwaną reakcją...

Polak potrafi

Czyli krótki poradnik dla tych, którzy nie chcą zarobić na d20

29-08-2005 21:15 | Piotr 'Rebound' Brewczyński | Komentarze: 116
D20 System to w chwili obecnej najpopularniejsza RPG-owa mechanika w Polsce. Dzięki niej grami RPG zainteresowało się multum nowych osób, które do tej pory z tą formą rozrywki miały do czynienia tylko dzięki cRPG-om i innym tego typu namiastkom. W związku z tym faktem, nie-zarabianie na d20 w nasz...

Erpegowe Mity: Klimat, Fabuła i Opowieść

29-06-2006 18:18 | Dhaerow | Komentarze: 96
Klimat, fabuła, opowieść - te trzy magiczne słowa dość często pojawiają się w kontekście gier fabularnych. Również wczoraj miałem okazje usłyszeć je w czasie rozmowy z kumplem. Tak się jednak składa, że po latach prowadzenia są to dla mnie tylko puste frazesy. Tak zwane klimatyczne granie promowane...

Nationbooki - polemika

02-08-2006 22:04 | | Komentarze: 59
"Chwyt «my jako pierwsi przecieramy szlaki» jest ok, ale z zaznaczeniem, iż jako polscy autorzy w polskim wydawnictwie. Kreowanie swojej pracy na prometejskie wykradzenie i podarowanie ognia już nie bardzo..." "Świadome zignorowanie kilkunastu pozycji z kilku systemów obecnych na polskim...

Antyautoryzm

18-09-2006 11:18 | Łukasz 'Chavez' Maludy | Komentarze: 58
Chcesz coś napisać? Chodzi Ci po głowie świetna przygoda do DeDeków? A może jakieś opowiadanko do Młotka? O, almanach, powiadasz? Świetnie. Ale wiesz co? Nie pisz. Mówię poważnie. Nie warto. Daj sobie spokój. Czemu tak mówię? Zastanów się chwilkę. Najpierw musisz wpaść na jakiś pomysł. Jak wiadomo,...

Klimat to my mamy. Umiarkowany kontynentalny.

04-12-2006 22:44 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 62
klimat 1. charakterystyczny dla danego obszaru zespół zjawisk i procesów atmosferycznych 2. nastrój jakiegoś miejsca, środowiska, utworu itp. Słownik języka polskiego PWN Powyższą definicję klimatu możecie z łatwością znaleźć w słowniku języka polskiego. Jednak wbrew przewrotnemu tytułowi, skupię...

To ja też...

08-12-2006 18:37 | Ewa 'senmara' Markowska | Komentarze: 18
Znacie tego szkodnika sesyjnego? Na pewno. Snuje się za drużyną, nie ma pomysłów, nie wykazuje inicjatywy (bo jeszcze coś mi się stanie, nie jestem głupi). Czasem, jak będzie cicho siedział, uda mu się wymigać z bójki. O swym istnieniu przypomina przy rozdziale łupów i punktów doświadczenia. Średni...

Azjatycka_laleczka

21-01-2007 11:09 | Marta 'fairhaven' Pyrz | Komentarze: 19
Czym jest tożsamość? To trudne pytanie. W powszechnym rozumieniu składa się na nią rasa. Czy aby na pewno? Dla wielu z nas słowa: "jestem biały" liczą się dużo mniej niż "jestem studentem", "jestem dzieckiem bogatych rodziców" czy "jestem Warszawiakiem". Trudności z rasą mają dopiero "kolorowi" - no...

Bajkowe stworki w konwencjach fantasy

16-05-2007 22:50 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 60
Mroczny i niebezpieczny świat pełen intryg i niebezpieczeństw. Bohaterowie, weterani upadłego świata o wyraźnie zarysowanym profilu psychologicznym. System nastawiony na eksplorację psychiki postaci, na dylematy moralne, walkę z własnymi koszmarami. Opisy budują atmosferę ciężkiego dark fantasy, ilu...

Potrzeba wyjątkowości

Co czyni bohatera?

13-06-2007 17:49 | Gruszczy | Komentarze: 6
W Vampire: the Requiem istnieje wyłącznie 5 głównych Klanów. Zawierają one w sobie różne aspekty, akcentują lub nawet dodają specyficzne elementy składające się na wampira - pochodzenia, zdolności i zwyczaje. Linie krwi pozwalają uformować postać w taki sposób, by kładła nacisk na jeden z aspektów k...
Moje RPG jest lepsze niż Twoje

Moje RPG jest lepsze niż Twoje

05-09-2007 08:44 | Dhaerow | Komentarze: 37
Tak w skrócie można podsumować większość erpegowych flejmów szalejących na forach internetowych. Samo zjawisko towarzyszy polskiemu środowisku RPG w zasadzie od początku. Zapewne starsi czytelnicy doskonale pamiętają wymiany listów na łamach MiMa, w których warhammerowcy ścierali się z kaceciarzami...
Rozważania o dark fantasy

Rozważania o dark fantasy

16-09-2007 19:10 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 71
Jakiś czas temu przeglądając polskie fora natknąłem się na dyskusję dotyczącą dark fantasy. Spostrzegłem, że temat budzi kontrowersje i sprawia wiele problemów. Samo jego zdefiniowanie rodzi wiele nieporozumień. Zupełnie, jakby dyskusje dotyczyły bardzo skomplikowanych spraw teorii literatury a nie...
Umiejętność: zapchajdziura

Umiejętność: zapchajdziura

07-11-2007 11:35 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 34
Mit mówi, że niemal każdy Mistrz Gry prędzej, czy później angażuje się w tworzenie systemu autorskiego. A jako, że teksty o RPG czytają głównie Mistrzowie Gry, obecny artykuł przeznaczam właśnie dla twórców własnych systemów. Chciałbym przedstawić wam niebezpieczeństwo zapchajdziur. Złe rozłożenie...