» Teksty » Felietony

Felietony

Zjawiska, problemy, propozycje - subiektywne opinie na różne tematy związane z RPG i fandomem.

Poglądy wyrażone przez autorów felietonów niekoniecznie odzwierciedlają poglądy redakcji działu gier fabularnych lub redakcji serwisu Poltergeist.
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 57.
Rzecz o ptakach w grach fabularnych

Rzecz o ptakach w grach fabularnych

Skrzydlaci pomagierzy

17-03-2021 19:23 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 7
Czy zdarzyło się wam na sesjach mieć psa, kunę, konia albo małego smoka? Jestem przekonany, że wielu z was odpowie: "tak!”. A czy mieliście kiedyś ptaka? Jeśli tak, to jakiego? Niestety, większość ludzi ma dość mgliste pojęcie o ptasich gatunkach, nie mówiąc o znajomości możliwości ...
Walka elektroniczna w grach fabularnych

Walka elektroniczna w grach fabularnych

To ja w niego celuję anteną!

01-11-2020 18:21 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 0
Walka elektroniczna to temat niezwykle ciekawy, aczkolwiek traktowany po macoszemu w grach fabularnych. Czy można zbudować ciekawe motywy fabularne w tej tematyce? Niewątpliwie tak! Zacznijmy od najważniejszego – walka elektroniczna NIE jest tym samym co wojna cybernetyczna (gdzie hakerzy dzi...
Bestiariusz znaleziony na łące

Bestiariusz znaleziony na łące

Robaczywe inspiracje

05-08-2020 13:19 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 3
Stwory z szóstego już bestiariusza przestały robić na Twoich graczach jakiekolwiek wrażenie, a wydawca nie zapowiada kolejnych dodatków. Czujesz, że potrzebna Ci inspiracja. Co robić? Skąd brać inspiracje? Można wyjść na dwór. Przyjrzeć się istotom, które nas otaczają, na przykład takim: Oczywiś...
Poradnik początkującego crowdfundingowca

Poradnik początkującego crowdfundingowca

ABC zbiórek społecznościowych

03-09-2014 18:04 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 13
Crowdfunding wydaje się być zbawieniem fanów gier fabularnych. Dzięki zbiórce społecznościowej każdy ma szansę opublikować swój system, almanach czy scenariusz. Na naszym rynku sukcesem zakończyło się już kilka zbiórek – poczynając od Apocalypse World, przez Diadem, Bestie i Barbarzyńców, na D...
Baniak Baniaka #15

Baniak Baniaka #15

Dwa tematy na jeden baniak

03-08-2014 10:19 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 2
W tym odcinku poruszane są dwa tematy. Pierwszy to kwestia korzystania (lub nie) z ekranu Mistrza Gry. Drugim wątkiem jest dawka pomysłów na takie prowadzenie przygody, by działania postaci zostawiały trwały ślad w świecie gry.
Baniak Baniaka #14

Baniak Baniaka #14

Z lekką nutką konfuzji

03-07-2014 23:06 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 11
W #14 odsłonie vloga przedstawiono pomysły na obudzenie graczy poprzez wprowadzenie zamieszania i zakłopotania. Zapoznajcie się z kilkoma trikami dla Mistrzów Gry, które mogą bardzo skutecznie uatrakcyjnić nudną sesję RPG.  
Baniak Baniaka #12

Baniak Baniaka #12

Mistrzu, nie wykorzystuj graczy

25-04-2014 19:04 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 3
Czasem warto porozmawiać o RPG na poważnie. Szczególnie, gdy nie tak dawno pewna gazeta napisała poważnie, że w grach fabularnych dochodzi do gwałtów. Odcinek stara się odpowiedzieć na zarzuty, a przy okazji powiedzieć, czego MG nie powinien robić na sesjach.  
Płynne kości

Płynne kości

O autorskim podejściu do mechaniki w RPG

07-12-2013 12:29 | Vuxon | Komentarze: 6
W RPG odnajduję możliwość samodoskonalenia – chcę, aby każda kolejna sesja, którą prowadzę lub każda kolejna postać, którą odgrywam, nie tylko posiadała istotną głębię, ale aby była również lepsza od poprzedniej. W tym celu zawsze po sesji proszę o opinię innych graczy, starając się słuchać ic...
Baniak Baniaka #01: Erpegi są drogie

Baniak Baniaka #01: Erpegi są drogie

08-10-2013 20:16 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 10
Oto pierwszy odcinek nowego kanału poświęconego grom fabularnym. Autor porusza tematykę ceny tego hobby, ale nie tylko od strony kosztów podręczników i dodatków. Treść jest dość sporna, ale może skorzystacie z podanego pomysłu. Macie także możliwość zasugerowania tematyki następnego odcinka. Wystarc...
Ile mnie w moim RPG?

Ile mnie w moim RPG?

Wykorzystać gotowe czy wymyślać od zera?

03-06-2010 23:37 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 13
Praktycznie każda drużyna ma własny sposób traktowania sesji, dograny na podstawie osobistego podejścia jej członków do stylistyki, mechaniki, stylu prowadzenia narracji i oczekiwań wobec gry. Wiecie, jedni gracze lubią fantasy, drudzy sci-fi, dla jednych kości są nieodłącznym elementem sesji, innym...

Co nie gra w Pucharze Mistrza Mistrzów?

Edycja 2009 okiem gracza

16-07-2009 22:34 | Jarosław 'beacon' Kopeć | Komentarze: 55
Puchar Mistrza Mistrzów to jedyny odwieczny ogólnopolski konkurs na najlepszego Mistrza Gry. Wkroczył w słuszny wiek, ale i niegościnne czasy. W modzie na kontestowanie wszystkiego i hobbystom się dostaje. Czy słusznie? Czy Puchar Mistrza Mistrzów zasługuje na wyśmianie, czy tylko na odrobinę konstr...
Poszukiwacze straconego czasu…

Poszukiwacze straconego czasu…

... czyli emerytura erpegowca

21-11-2008 20:09 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 35
Jakiś czasu temu dyskutowałem na temat początkujących tekściarzy. Zanim udało mi się dojść do etapu "za moich czasów", zorientowałem się, że w życiu nie współpracowałem z zupełnymi debiutantami. Większość mojej ekipy swoje pierwsze szlify zdobywała na niwie erpegowej. Fenran ma na koncie Quentina, n...
Zalety stopniowego rozwoju

Zalety stopniowego rozwoju

Druga część dwugłosu

09-02-2008 02:05 | Karczmarz | Komentarze: 6
Czytając felieton kaduceusza poświęcony koncepcji "od zera do bohatera", nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że autor straszy. Straszy, ostrzega, stawia tabliczki "Nie deptać trawników!", wrzuca system powolnego rozwoju do worka ze złem całego świata. Tylko czy aby na pewno jest przed czym ostrzegać? Cz...
Co mnie uwiera w od zera do bohatera?

Co mnie uwiera w od zera do bohatera?

Pierwsza część dwugłosu

08-02-2008 03:55 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 31
Systemy RPG rozmaicie podchodzą do kwestii rozwoju bohatera. W jednych musimy mozolnie zdobywać punkty doświadczenia powoli rozbudowując arsenał swojej postaci, w innych już na początku gry możemy stworzyć herosa o niebagatelnej potędze. Rozwiązanie, znane jako "od zera do bohatera" zaliczymy do tej...
Budując swój własny domek z kart cz.3

Budując swój własny domek z kart cz.3

Sposoby na lepsze granie

14-12-2007 12:26 | | Komentarze: 34
Poniżej znajdziecie listę rzeczy, które tworzą najczęściej spotykane problemy. Dlaczego więc by ich nie unikać? Sprawa jest ciężka, gdyż poniższe koncepty są zakodowane jako fundamentalne bloki budujące „dobrą grę” w wielu grach i tym samym są wyznacznikiem tego jak grać dla wielu osób...

Budując swój własny domek z kart cz.2.

Część druga - Dokąd nas to zaprowadzi?

03-12-2007 10:18 | | Komentarze: 24
1. Jedyny słuszny styl gry Jeżeli istnieje wiele sposobów na granie, jest bardziej niż możliwe, że w waszej grupie pojawią się różnice zdań, a to może spowodować, ze nie będziecie już postrzegać siebie jako zgranej paczki. Co gorsza może to spowodować, że niektórzy zrezygnują z uczestnictwa w waszy...

Budując swój własny domek z kart

Część pierwsza

22-11-2007 09:34 | | Komentarze: 43
Gracze ścierają się z mnóstwem problemów, wielokrotnie z własnej winy. Na początku myślałem, że taka jest po prostu kolej rzeczy, lecz gdy spojrzałem na to zagadnienie ponownie, doszedłem do wniosku, że wcale nie musi tak być. Istnieje bowiem zestaw przekonań oraz praktyk, które generalnie zamiast p...
Umiejętność: zapchajdziura

Umiejętność: zapchajdziura

07-11-2007 11:35 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 34
Mit mówi, że niemal każdy Mistrz Gry prędzej, czy później angażuje się w tworzenie systemu autorskiego. A jako, że teksty o RPG czytają głównie Mistrzowie Gry, obecny artykuł przeznaczam właśnie dla twórców własnych systemów. Chciałbym przedstawić wam niebezpieczeństwo zapchajdziur. Złe rozłożenie...
Rozważania o dark fantasy

Rozważania o dark fantasy

16-09-2007 19:10 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 71
Jakiś czas temu przeglądając polskie fora natknąłem się na dyskusję dotyczącą dark fantasy. Spostrzegłem, że temat budzi kontrowersje i sprawia wiele problemów. Samo jego zdefiniowanie rodzi wiele nieporozumień. Zupełnie, jakby dyskusje dotyczyły bardzo skomplikowanych spraw teorii literatury a nie...
Moje RPG jest lepsze niż Twoje

Moje RPG jest lepsze niż Twoje

05-09-2007 08:44 | Dhaerow | Komentarze: 37
Tak w skrócie można podsumować większość erpegowych flejmów szalejących na forach internetowych. Samo zjawisko towarzyszy polskiemu środowisku RPG w zasadzie od początku. Zapewne starsi czytelnicy doskonale pamiętają wymiany listów na łamach MiMa, w których warhammerowcy ścierali się z kaceciarzami...

Potrzeba wyjątkowości

Co czyni bohatera?

13-06-2007 17:49 | Gruszczy | Komentarze: 6
W Vampire: the Requiem istnieje wyłącznie 5 głównych Klanów. Zawierają one w sobie różne aspekty, akcentują lub nawet dodają specyficzne elementy składające się na wampira - pochodzenia, zdolności i zwyczaje. Linie krwi pozwalają uformować postać w taki sposób, by kładła nacisk na jeden z aspektów k...

Bajkowe stworki w konwencjach fantasy

16-05-2007 22:50 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 60
Mroczny i niebezpieczny świat pełen intryg i niebezpieczeństw. Bohaterowie, weterani upadłego świata o wyraźnie zarysowanym profilu psychologicznym. System nastawiony na eksplorację psychiki postaci, na dylematy moralne, walkę z własnymi koszmarami. Opisy budują atmosferę ciężkiego dark fantasy, ilu...

Azjatycka_laleczka

21-01-2007 11:09 | Marta 'fairhaven' Pyrz | Komentarze: 19
Czym jest tożsamość? To trudne pytanie. W powszechnym rozumieniu składa się na nią rasa. Czy aby na pewno? Dla wielu z nas słowa: "jestem biały" liczą się dużo mniej niż "jestem studentem", "jestem dzieckiem bogatych rodziców" czy "jestem Warszawiakiem". Trudności z rasą mają dopiero "kolorowi" - no...

To ja też...

08-12-2006 18:37 | Ewa 'senmara' Markowska | Komentarze: 18
Znacie tego szkodnika sesyjnego? Na pewno. Snuje się za drużyną, nie ma pomysłów, nie wykazuje inicjatywy (bo jeszcze coś mi się stanie, nie jestem głupi). Czasem, jak będzie cicho siedział, uda mu się wymigać z bójki. O swym istnieniu przypomina przy rozdziale łupów i punktów doświadczenia. Średni...

Klimat to my mamy. Umiarkowany kontynentalny.

04-12-2006 22:44 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 62
klimat 1. charakterystyczny dla danego obszaru zespół zjawisk i procesów atmosferycznych 2. nastrój jakiegoś miejsca, środowiska, utworu itp. Słownik języka polskiego PWN Powyższą definicję klimatu możecie z łatwością znaleźć w słowniku języka polskiego. Jednak wbrew przewrotnemu tytułowi, skupię...

Antyautoryzm

18-09-2006 11:18 | Łukasz 'Chavez' Maludy | Komentarze: 58
Chcesz coś napisać? Chodzi Ci po głowie świetna przygoda do DeDeków? A może jakieś opowiadanko do Młotka? O, almanach, powiadasz? Świetnie. Ale wiesz co? Nie pisz. Mówię poważnie. Nie warto. Daj sobie spokój. Czemu tak mówię? Zastanów się chwilkę. Najpierw musisz wpaść na jakiś pomysł. Jak wiadomo,...

Nationbooki - polemika

02-08-2006 22:04 | | Komentarze: 59
"Chwyt «my jako pierwsi przecieramy szlaki» jest ok, ale z zaznaczeniem, iż jako polscy autorzy w polskim wydawnictwie. Kreowanie swojej pracy na prometejskie wykradzenie i podarowanie ognia już nie bardzo..." "Świadome zignorowanie kilkunastu pozycji z kilku systemów obecnych na polskim...

Erpegowe Mity: Klimat, Fabuła i Opowieść

29-06-2006 18:18 | Dhaerow | Komentarze: 96
Klimat, fabuła, opowieść - te trzy magiczne słowa dość często pojawiają się w kontekście gier fabularnych. Również wczoraj miałem okazje usłyszeć je w czasie rozmowy z kumplem. Tak się jednak składa, że po latach prowadzenia są to dla mnie tylko puste frazesy. Tak zwane klimatyczne granie promowane...

Polak potrafi

Czyli krótki poradnik dla tych, którzy nie chcą zarobić na d20

29-08-2005 21:15 | Piotr 'Rebound' Brewczyński | Komentarze: 116
D20 System to w chwili obecnej najpopularniejsza RPG-owa mechanika w Polsce. Dzięki niej grami RPG zainteresowało się multum nowych osób, które do tej pory z tą formą rozrywki miały do czynienia tylko dzięki cRPG-om i innym tego typu namiastkom. W związku z tym faktem, nie-zarabianie na d20 w nasz...

D&D Ablem gier fabularnych?

16-08-2005 17:03 | Wojciech 'Wojteq' Popek | Komentarze: 238
System Dungeons & Dragons stał się jednym z najpopularniejszych i najczęściej aktualizowanych systemów na polskim rynku. Wszystko to za sprawą Wydawnictwa ISA, które w miarę regularnie spolszcza i wydaje nowe dodatki (splatbooki, opisy światów, jak na przykład Zapomniane Krainy). Oczekiwaną reakcją...

Pomysł na przygodę

Oceany pomysłów

06-02-2005 20:14 | | Komentarze: 9
Trudno o mnie powiedzieć, że mam ograniczoną wyobraźnię. Bądź co bądź czytam fantastykę - to chyba wystarczający kontrargument. A jednak gdy przychodzi do tworzenia przygód na potrzeby RPG, cierpię na swoiste ograniczenie umysłowe. Nie potrafię stworzyć scenariusza, o którym z ręką na sercu mógłbym...

Końce i początki

30-12-2004 23:54 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 12
Właśnie skończyłem oglądać Powrót Jedi. Mój własny, na DVD. Puściłem go na laptopie (niestety, nie moim własnym, ale nie można mieć wszystkiego) w zaciszu mojego pokoju (posiadanie pokoju akurat nie jest niczym szczególnym, więc proszę nie zwracać na to uwagi). Obejrzałem, schowałem do pudełka, odst...

MONOlog #3

Krótki felieton o początkujących

09-04-2004 20:50 | Mona | Komentarze: 17
W MiMie i w Portalu ukazywały się felietony o teorii grania w RPG. Były dobre, było ich sporo i dogłębnie wyczerpywały temat. Ciężko teraz napisać felieton, żeby nie spotkać się z komentarzem: To już było, po co to piszesz?. A jednak i ja, i inni, których znam lub nie, chcemy takie felietony pisać. ...

Moje marudzenie #15

Coś się kończy, a przedstawienie musi trwać

31-12-2003 09:50 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 35
Ostatnie tygodnie roku to zwykle czas wszelkiego rodzaju podsumowań i wyliczania osiągnięć i porażek. Zestawienia takie, interesujące dla dyletanta, zwykle nudzą osoby zorientowane w temacie i ciekawić mogą jedynie miłośników statystyk. Koniec roku to jednak dobry czas, by pobawić się w przewidywan...

MONOlog #2

Archetyp krasnoludzkiego wojownika

08-12-2003 17:10 | Mona | Komentarze: 35
Każdy zna coś, czego nie cierpi u współgraczy. Ja nie jestem wyjątkiem, wręcz przeciwnie, gdyż takich "cosiów" znam dużo: niesolidaryzowanie się z drużyną i tzw. "granie sobie a muzom", "solidarność plemników" (zwłaszcza w drużynie, gdzie jestem jedyną kobietą), komentowanie poczynań nie postaci a s...

Moje marudzenie #14

Niewidzialny wróg

20-11-2003 00:06 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 49
Przy okazji dyskusji pod recenzją Arkony, Encefalograf napisał, co następuje: Koniec ery pisania podręczników dla starego fandomu [...]. Na co oburzony Dhaerow odpisał: Jak wygląda podręcznik pisany dla starego fandomu? Rozmowa toczyła się na temat jakości podręczników i za wysokich - ponoć - wymaga...

MONOlog #1

Jak goblin diabłem został

03-11-2003 17:58 | Mona | Komentarze: 14
Felieton dedykuję pani mgr O., która uczy mnie, jakim tłumaczem nie być. Po zajęciach z translatoryki zwątpiłam w rzekomo otwarte umysły wykładowców, w tożsamość gatunkową goblina i we własną poczytalność. Okazało się, że goblin - demon został diabłem -czarnoksiężnikiem! Ale po kolei. Dostajemy pr...

Moje marudzenie #13

Protokoły Mędrców Poltergeista

29-10-2003 14:59 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 58
Spisek! Tylko tak można podsumować reakcje, jakie wywołało pewne zdjęcie pewnej dziewczynki w pewnej koszulce, opublikowane w pewnym serwisie sieciowym. Ba, zrobione przez jednego z redaktorów tego serwisu. Łącząc fakty w logiczna całość, dojdziemy do wniosku, ze serwis ów wyprodukował ową koszulkę...

Moje marudzenie #12

Sielanka

15-10-2003 18:28 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 12
Sza, cicho sza, czas na ciszę... śpiewał Krzysztof Cugowski. Na szczęście nie chce mi się szukać płyty z tym kawałkiem, bo pewnie bym zaraz usnął. Jednak ten właśnie kawałek najlepiej oddaje obecny poziom erpegowego ruchu w sieci. Nie dzieje się kompletnie nic. W czasie wakacji ruch w sieci zwykle...

Moje marudzenie #11

Cicha rocznica

05-10-2003 23:50 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 46
Dziesięć lat temu rozpoczęła się pewna era w Polsce. W 1993 roku ukazał się pierwszy numer Magii i Miecza. Od tego momentu RPG zaczęło trafiać pod strzechy. Czy ktoś jeszcze o tym pamięta? MiM został zamknięty rok temu. Niedawno zlikwidowano Portala. Dziesięciolecie obecności (pomijam tu wcześniejs...