» Recenzje » Wszystkie » Entity: Advanced Storytelling

Entity: Advanced Storytelling


wersja do druku

Wszechświat bardziej obcy

Redakcja: AdamWaskiewicz, Daga 'Tiszka' Brzozowska

Entity: Advanced Storytelling
Astronomiczne fenomeny, unikalne formacje geologiczne, zapierające dech w piersiach widoki i niezwykłe formy życia wymykające się ziemskiej wiedzy to tylko niektóre elementy, na które można natrafić w pierwszym rozszerzeniu do kosmicznej gry fabularnej autorstwa Petera Scholtza.

Wydane na początku lipca 2023 roku Entity było dla mnie jednym z najmilszych erpegowych odkryć ostatnich lat. Rozpisana na nieco ponad dwadzieścia stron niezależna produkcja zachwycała pomysłem, unikatowym klimatem twardego science fiction i przystępną warstwą mechaniczną. Dzięki temu samotna wyprawa badawcza w głębiny kosmosu odbyta w ciele androida stanowiła unikatowe i niezwykle przyjemne doświadczenie.

Niecały miesiąc po premierze podstawki na rynek trafiło pierwsze (i jak do tej pory jedyne) rozszerzenie do Entity, zatytułowane Advanced Storytelling, które rozbudowało fabularne aspekty gry opisane w podręczniku podstawowym i zawierało mechanizmy ułatwiające wprowadzanie do gry autorskich elementów. Początkowo nie byłem przekonany do tych rozwiązań, ale ostatecznie postanowiłem po dodatek sięgnąć i sprawdzić jak nowe pomysły sprawdzają się w praktyce. Po kilku godzinach testów muszę powiedzieć, że moje odczucia są wysoce ambiwalentne.

Dodatek liczy trzydzieści stron (jest więc dłuższy od podstawki), a jego centralnym, acz nie jedynym punktem jest Wyrocznia (Oracle), czyli rozpisane na kilkanaście sporej wielkości tabel (łącznie zajmują one dwie trzecie podręcznika) narzędzie pozwalające pogłębić fabularną otoczkę wydarzeń oraz przy pomocy kilku rzutów zbudować autorskie wyzwania czekające na naszego syntetycznego astronautę.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Dzięki Wyroczni możemy między innymi określić, jak wyglądają spotykane przez nas obce formy życia, co czeka podczas podróży albo jaką dokładnie postać przyjmą zdobywane przez nas zasoby takie jak źródła energii lub nośniki danych. Losowo możemy także wybrać rozciągające się na horyzoncie widoki, towarzyszące eksploracji zjawiska atmosferyczne / astronomiczne, a nawet fabularne podejście do rozwiązywania problemów pozwalające określić, czy nasza postać preferuje pokojowe interakcje, czy woli odwoływać się do argumentów siłowych. Wszystkie te elementy mają charakter czysto narracyjny, nie wpływają na systemową mechanikę i konstrukcję rozgrywki. Ich głównym zadaniem jest pogłębienie imersji gracza i stworzenie iluzji uczestniczenia w bardziej standardowej sesji, gdzie Mistrz Gry sporo miejsca poświęca na budowanie odpowiedniego nastroju.

W podobny sposób korzystamy z Wyroczni podczas tworzenia własnych spotkań, ale w tym wypadku na warstwę narracyjną nakładają się jeszcze elementy mechaniczne dotyczące przede wszystkim rodzaju czekających na nas wyzwań lub nagród przyznawanych za ich przezwyciężenie. Te ostatnie oparte są na zasadach z podręcznika podstawowego i w pełni z nimi kompatybilne.

Muszę przyznać, że mam spory problem z oceną Wyroczni. Z jednej strony kreatywność i rozmach poszczególnych tabel robią chyba nawet większe wrażenie niż w podstawce, a spotykane podczas rozgrywki artefakty, anomalie, fenomeny geologiczne, budowle obcych czy zjawiska pogodowe ułatwiają zanurzenie się w opowieści o badaniu tajemnic odległego kosmosu. Z drugiej jednak strony ceną za owo bogactwo jest nagromadzenie rzutów (przy korzystaniu z Wyroczni ich ilość wzrasta co najmniej dwukrotnie), które w moim odczuciu psuje elegancję bazowego Entity. Mam wrażenie, że przycięcie niektórych aspektów nowego mechanizmu (choćby losowego określania zachowania danego obiektu lub istoty) pozwoliłoby zachować dynamikę podstawowej mechaniki i wyszłoby całości tylko na dobre. W obecnej postaci trudno ustrzec się wrażenia zmarnowanego potencjału.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Drugą nowością wprowadzoną w Advanced Storytelling jest kilkustronicowy poradnik interpretowania rzutów. Znalazły się w nim wskazówki co do odczytywania wyników poszczególnych testów (na przykład poradzenie sobie z zagrożeniem przy pomocy Inżynierii może oznaczać zbudowanie schronienia albo zastawienie pułapki na groźnych przedstawicieli lokalnej fauny) albo interpretowania otrzymywanych podczas rozgrywki obrażeń (takie choćby trwałe uszkodzenia mogą oznaczać zarówno osłabienie efektywności tarcz ochronnych, jak i błędy krytyczne w procesorach myślowych naszego bohatera). Znalazła się tu też specjalna ramka z zachętą do prowadzenia podczas gry dziennika, w którym notowalibyśmy nasze doświadczenia i w ten sposób tworzyli swego rodzaju raport z kosmicznej wyprawy. Osobiście z tego ostatniego pomysłu w czasie testów nie skorzystałem, ale dla niektórych graczy może stanowić kolejną cegiełkę dokładaną do budowanej podczas sesji atmosfery.

W ogóle część poradnikowa to w moim osobistym odczuciu najlepszy fragment całego podręcznika. Wszystkie informacje podane są w krótki, rzeczowy i przystępny sposób, który będzie zrozumiały dla każdego gracza bez względu na doświadczenie w grach fabularnych. Dodatkowo zawarte tu rady mają momentami na tyle ogólny charakter, że bez większego problemu można je wykorzystać w innych produkcjach, niekoniecznie utrzymanych w konwencji sci-fi. Krótko mówiąc – bardzo dobra robota ze strony autora i wielka szkoda, że Wyrocznia nie jest równie elegancko zaprojektowana.

Przed ostateczną oceną Advanced Storytelling warto jeszcze na chwilę zatrzymać się przy jakości wydania podręcznika. W tym wypadku można właściwie powtórzyć wady (brak zakładek, nieobecność spisu treści / indeksu) i zalety (atrakcyjność wizualna, dobra organizacja tekstu, solidna korekta, niskie wymagania sprzętowe) podstawki. Godnym odnotowania plusem jest natomiast obecność wersji przyjaznej drukarkom – rzecz, której brak wcześniej bardzo mocno doskwierał. W ogólnym rozrachunku jest więc przyzwoicie, ale wciąż istnieje pole do poprawy. Dyskusyjna może być też cena, która sama w sobie nie jest może wysoka, ale i tak stanowi połowę ceny okładkowej podstawki.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Przechodząc do podsumowania, muszę powiedzieć, że bardzo trudno mi zdecydować na jaką notę zasługuje Advanced Storytelling, ponieważ prosta ocena liczbowa nie oddaje osobliwej mieszanki świetnych i nieudanych elementów, które składają się na wrażenia płynące z obcowaniem z pierwszym rozszerzeniem do Entity. Ostatecznie dochodzę do wniosku, że plasuje się ono mimo wszystko powyżej średniej (szczególnie jeśli spojrzymy na część z poradami dla gracza, rozmach niektórych pozycji ujętych w nowych tabelach czy zdolność autora do uchwycenia konwencji kosmicznej przygody z nurtu NASA-punk), ale jego zakup polecam jedynie osobom, dla których rozwiązania zawarte w podstawce okazały się zbyt uproszczone i które chciałyby otrzymać więcej możliwości losowego wpływania na przebieg rozgrywki. Osobiście liczę natomiast, że kolejne produkcje Petera Scholtza (takie jak zapowiadana tradycyjna gra fabularna osadzona w tym samym świecie co omawiany podręcznik) powrócą do wysokiego poziomu reprezentowanego przez pierwsze Entity.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
6.5
Ocena recenzenta
6.5
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Entity: Advanced Storytelling
Linia wydawnicza: Entity
Autor: Peter Scholtz
Ilustracja na okładce: Peter Scholtz
Ilustracje: Peter Scholtz
Wydawca oryginału: Candlenaut
Data wydania oryginału: 9 sierpnia 2023
Miejsce wydania oryginału: Kanada
Liczba stron: 30
Format: PDF
Cena: 4,99 USD



Czytaj również

Entity
Solowy rogalik z kosmosu
- recenzja
Erpegowe polecajki 2023
Podręczniki pod choinkę

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.