» Teksty » Inne » Eclipse Phase Streszczenie Zasad - część I: Świat i terminologia

Eclipse Phase Streszczenie Zasad - część I: Świat i terminologia

Eclipse Phase Streszczenie Zasad - część I: Świat i terminologia

Wstęp            

Mechanika

  • Eclipse Phase korzysta z k100. To szybkie, proste i oczywiste, tak więc gracze mogą zanurzyć się w świecie gry bez przejmowania się skomplikowanymi zasadami.
  • Postaci są określane przez umiejętności, nie przez klasy. Dla osób poszukujących “klas” powstały szablony i gotowe karty postaci, z których można skorzystać.
  • Unikalny zestaw zasad związanych z Meshem sprawia, że wszystkie postaci mogą czerpać pełnymi garściami ze źródeł informacji, sieci społecznościowych i technologii sensorycznej przy użyciu specjalnych implantów.       

Dla Graczy

  • Dołącz do Firewall, globalnej konspiracji, która chce ocalić transludzkość – bez względu na cenę. Alternatywnie, zagraj postacią z własnymi celami.
  • Zmieniaj ciała w zależności od potrzeby, od genetycznie zmodyfikowanych transludzi do robotów, optymalizując się pod konkretne misje.
  • Zrób kopię zapasową umysłu swojej postaci i wgraj ją w przypadku śmierci – ten system gwarantuje “zapis gry” i jest gwarantem (prawie) nieśmiertelności.

Dla Mistrzów Gry

  • Świat gry to nasz układ słoneczny w świecie post-osobliwościowym. Sprawdź, czy Twoi gracze sprostają wyzwaniom: politycznym intrygom na Wenus i Marsie, supertechnologicznym labiryntom w opuszczonych stacjach kosmicznych, spotkaniom z enigmatycznymi Obcymi i niebezpieczną eksploatacją światów spoza naszego systemu gwiezdnego leżących poza Wrotami Pandorańskimi.  
  • Stwórz niezapomniane historie, wykorzystując intrygujące frakcje takie jak technoanarchiści, bezwzględne hiperkorporacje, kryminalni handlarze świadomościami i Uplifty - wyniesione zwierzęta.  
  • Wybierz antagonistów spośród zbuntowanych AI i ich mechanicznych sługusów, okrutnych postludzi, obcych handlarzy z nieznanymi celami i transludzi zainfekowanych tajemniczym Wirusem Exsurgent.

Autorzy

Streszczenie Zasad pochodzi z Eclipse Phase Podręcznik Główny, napisanego i zaprojektowanego przez Larsa Blumensteina, Roba Boyle'a, Briana Crossa, Jacka Grahama i Johna Sneada, z dodatkowymi materiałami autorstwa Randalla N. Billsa.

Pamiętaj o BMR: Rob Boyle

Edycja i rozwój: Randall N. Bills, Rob Boyle

Nadzór artystyczny: Rob Boyle, Brent Evans

Projekt graficzny: Adam Jury

Prace artystyczne: Justin Albers, Leanne Buckley, Ben Newman, Will Nichols,

Efrem Palacios

Mapy: Matt Heerdt

Wyszukiwanie błędów: Phil Bordelon, Melissa Rapp, Zak Strassberg

Licencja

Licencja tego tekstu to Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported License.

By zobaczyć kopię tej licencji, odwiedź: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/

Co to oznacza?

Możesz do woli kopiować, rozpowszechniać i zmieniać tekst objęty tą licencją, pod warunkiem, iż:

1. Robisz to w celach niekomercyjnych.

2. Uznajesz Posthuman Studios jako autora.

3. Publikujesz utwory pochodne pod tą samą licencją.

Aby poznać szczegóły,autorów lub ewentualne zmiany w licencji, odwiedź: http://eclipsephase.com/cclicense

Poznaj Osobliwość

Eclipse PhaseEclipse Phase to okres pomiędzy wniknięciem wirusa w komórkę a momentem, kiedy wirus ją transformuje. Podczas tej fazy komórka wygląda na niezainfekowaną, zdrową, choć jest już zarażona.

My, ludzie, posiadamy osobliwą zdolność wznoszenia się i upadania w tym samym czasie. Osiągnęliśmy największy postęp naukowy w historii ludzkości, płacąc za niego dewastacją planety i zdestabilizowaniem porządku społecznego. Mimo tego mieliśmy nadzieję na dalszy rozwój i poprawę sytuacji.

Dzięki przyspieszającemu postępowi technologicznemu sięgnęliśmy głęboko w System Słoneczny, terraformując planety i stwarzając nowe życie. Zmieniliśmy swoje ciała i umysły, odrzucając choroby i śmierć. Osiągnęliśmy nieśmiertelność przy pomocy digitalizacji jaźni, ładując ją z jednego ciała do drugiego; biologicznego lub mechanicznego. Wynieśliśmy zwierzęta i Sztuczne Inteligencje, czyniąc je nam równymi. Mogliśmy zbudować co tylko zechcieliśmy, zaczynając od poziomu pojedynczych molekuł, likwidując ubóstwo i głód.

Mimo to nasz wyścig do zagłady nie zwolnił, wręcz przyspieszył. Miliardy ludzi zginęły, gdy nasze technologie wyzwoliły się spod naszej kontroli, transformując ludzkość w coś innego, rozszczepiając nas na frakcje rozrzucone po Układzie Słonecznym i rozpalając na nowo stare konflikty. Konflikty nuklearne, wymyślne plagi, nanoroje, zbiorowe transfery osobowości… tysiące horrorów prawie pochłonęło ludzkość.

Przetrwamy, podzieleni na oligarchie wewnętrznego systemu, ściśle powiązane z hiperkorporacjami, libertariańskie, kolektywne habitaty systemu zewnętrznego, plemienne sieci i nowe, eksperymentalne systemy społeczne. Sięgnęliśmy do najdalszych zakamarków własnego Układu Słonecznego, a nawet dalej, do odległych miejsc w Galaktyce. Lecz nie jesteśmy już dłużej wyłącznie “ludzcy” – wyewoluowaliśmy w coś innego, coś większego – coś transludzkiego.

Czym jest transhumanizm?Transhumanizm jest terminem używanym na określenie “ludzkiego ulepszenia”. To międzynarodowy ruch kulturalny i intelektualny, który zachęca do używania nauki i technologii w celu ulepszenia ludzkiego życia tak fizycznie, jak i mentalnie. Transhumanizm zachęca także do używania powstających technologii w celu wyeliminowania niechcianych elementów życia ludzkiego, takich jak starzenie się, niepełnosprawność, zarazy i śmierć. Wielu transhumanistów wierzy, że technologie umożliwiające takie działania powstaną w najbliższej przyszłości, coraz szybciej i szybciej. Pragną, by dostęp do tych technologii był powszechnie dostępny i oparty na zasadach demokracji. Transhumanizm może być także rozważany jako okres przejściowy pomiędzy obecnymi ludźmi a istotami tak daleko posuniętymi w zdolnościach (fizycznych i umysłowych), iż powinny być opisywane jako “postludzkie”.

Zaloguj się aby wyłączyć tę reklamę
Transhumanizm stawia trudne pytania. Co definiuje człowieka? Czym naprawdę jest zwyciężenie śmierci? Jeśli umysły są oprogramowaniem, gdzie należy postawić granicę w programowaniu ich? Jeśli zwierzęta i maszyny także mogą zostać wyniesione do ludzkiego poziomu świadomości, to jakie są nasze obowiązki względem nich? Jeśli możesz skopiować się, gdzie przebiega granica między “tobą” a kimś “innym”? Jaki potencjał mają nowe technologie, zarówno w zakresie opresywnej kontroli jak i swobodnego dostępu? Jak te technologie zmienią nasze społeczeństwo, nasze kultury, nasze życia?

 

Twoja jaźń to oprogramowanie. Przeprogramuj ją.
Twoje ciało to powłoka. Zmień ją.
Śmierć to zaraza. Wylecz ją.
Zagłada nadciąga. Zwalcz ją.

 

Świat Eclipse Phase
 

Frakcje

Ktoś mógłby pomyśleć, że tak straszna katastrofa, jaką był Upadek, powinna zjednoczyć ocalałą transludzkość celem wspólnego zasiedlenia Układu Słonecznego i dzielenia dobrobytu. Owszem, niektóre z poupadkowych ideologii ekonomicznych, społecznych i politycznych koncentrują się na filantropii i altruizmie. Jednak odległości i fizyczna izolacja transludzkich kolonii i habitatów, bezcielesność infomorfów-uchodźców, różnorodność meshowych memów i ideologii przyczyniły się do powstania oraz promocji szerokiego spektrum filozofii, celów i modeli politycznych. Dziś transludzkość nie mogłaby być dalej od zjednoczonego kroczenia w przyszłość.

Hiperkorporacje

Poniżej znajduje się skromny przykład istniejących hiperkorporacji:

COMEX

Comet Express specjalizuje się w usługach wysyłkowych, logistyce międzygwiezdnej, łańcuchach dostaw i przesyłkach. ComEx jest obecny w prawie każdym transludzkim habitacie, często za pośrednictwem lokalnych pośredników. Utrzymuje stacje orbitalne wyposażone w akceleratory procowe w strategicznych punktach Układu Słonecznego i flotę statków dostawczych oraz dronów kurierskich.

DIRECT ACTION

Apolityczna korporacja militarna, wywodząca się od pozostałości kilku przed-Upadkowych armii. Direct Action zapewnia bezpieczeństwo i usługi policyjne w samozarządzających się habitatach lub hiperkorporacyjnych instalacjach.

ECOLOGENE

Ecologene specjalizuje się w genetycznie zmodyfikowanej bioarchitekturze i nanotechnologii środowiskowej. Korporacja ta ma silne poczucie ekologicznej odpowiedzialności.

FA JING

Fa Jing zdominowało górnictwo i produkcję energetyczną. Jego filozofia biznesu nastawiona jest na sieci społecznościowe i odpowiedzialność społeczną.

GATEKEEPER CORPORATION

Zrodzony z połączenia paru naukowych instytucji i ich korporacyjnych zleceniodawców, ten hiperkorp znalazł się w centrum uwagi transludzkości, gdy odkodował i otworzył gwiezdne wrota odkryte na Pandorze, księżycu Saturna. Dziś to konsorcjum finansuje wyprawy gatecrasherów.

SKINTHETIC

Korporacja specjalizująca się w neogenetyce i daleko sięgających, radykalnych biomodyfikacjach. Ta anarchokapitalistyczna firma wyznacza nowe trendy w klonowaniu, genetyce i konstrukcji oraz wyglądzie morfów.

SOLARIS

Solaris to wiodący dostarczyciel usług finansowych i bankowych w Układzie Słonecznym. Zajmuje się ubezpieczeniami, futurystyką marketową, handlem informacjami i inwestycjami wysokiego ryzyka. Solaris to wirtualna korporacja, a każdy jej bankier to nomadyczne biuro.

Frakcje polityczne

Transludzkość jest różnorodna społecznie, kulturowo i ideologicznie dzięki rozproszeniu po całym układzie gwiezdnym. Pozwoliło to na szeroką manifestację politycznych ideologii i frakcji. Naturalnie, kontrowersyjne reżimy nie osiągają stabilności w ciągu jednej nocy ani też nie zmieniają się bez żadnych odprysków. Nawet ideologie z długą tradycją rzadko kiedy pozostają bez zmian zewnętrznych lub grup szukających środków do promocji swych własnych celów.

Frakcje socjo-polityczne

ARGONAUCI

Argonauci są otwartą organizacją techno-progresywistów, którzy opowiadają się za społecznie odpowiedzialnym korzystaniem z nowych technologii. Argonauci oferują usługi konsultatywne dla rożnych frakcji w systemie słonecznym, lecz poza tym pozostają poza politycznymi wydarzeniami w świecie.

MEMY: wolność informacji; społeczna odpowiedzialność, postęp technologiczny.

GŁÓWNE STACJE: Stacja Mitre (orbita Luny), Stacja Pelion (pas Kuipera).

AUTONOMIŚCI

Autonomiści to luźna koalicja różnorodnych frakcji libertariańskich – anarchokomunistów, anarchokapitalistów i technosocjalistów – które promują egalitarne systemy społeczne bazujące na filarach demokracji bezpośredniej, wzmocnieniu jednostek/kolektywu, sieciach społecznych i budowaniu reputacji a także ekonomicznego komunizmu, który mógł zaistnieć dzięki maszynom obfitości, dzieleniu się zasobami naturalnymi i nowym technologiom.

MEMY: anarchizm/komunizm, wolność morphowa.

GŁÓWNE STACJE: Extropia (pas asteroidów), Locus (Trojańczycy), Tytan.

REPUBLIKA JOWISZA

Przewrót militarny podczas Upadku sprawił, że grupa stacji i habitatów znalazła się pod kontrolą militarną. Stało się to początkiem Republiki Jowisza – znanej także jako Jovian Junta. Autorytety republiki są biokonserwatywne i podchodzą sceptycznie do nowych technologii, kontrolując ich użycie i przepływ informacji.

MEMY: Biokonserwatyzm, nacjonalizm, bezpieczeństwo.

GŁÓWNE STACJE:  Liberty (Ganimedes).

KONSORCJUM PLANETARNE

Konsorcjum Planetarne to stowarzyszenie hiperkorporacji, które wspólnie kontrolują znaczącą liczbę stacji i habitatów, szczególnie w systemie wewnętrznym. Konsorcjum pozuje na demokratyczne, rządzone przez referenda przeprowadzane w czasie rzeczywistym, lecz jest tajemnicą poliszynela, że to korporacje pociągają za sznurki.

MEMY: Korporacjonizm, Cyberdemokracja, Gerontokracja

GŁÓWNE STACJE:  Progress (Deimos), Elysium (Mars)

MĘTY

Obraźliwy termin “męty” opisuje duże plemiona kosmicznych cyganów, podróżujących od stacji do stacji w znacznie zmodyfikowanych arkach kosmicznych lub chmarze mniejszych statków, głównie starych statkach kolonizacyjnych. To po części karnawał objazdowy, po części czarny rynek. Męty otwarcie kultywują modyfikacje biologiczne i eksperymentowanie z nimi.

MEMY: Wolne życie, wolność morfologiczna.

OSTATECZNI

Ta kontrowersyjna frakcja używa eugeniki stosowanej by osiągnąć swój cel, to jest stworzyć ostateczny transludzki gatunek. Skoncentrowani są na reprogenetycznej inżynierii i ścisłym treningu psychologicznym. Ich kultura wizualizuje życie we wszechświecie jako bitwę ewolucyjną o przetrwanie i koncentruje się na zwycięstwie nad innymi transludźmi.

MEMY: Ascetyzm, Eugenika, Obiektywizm.

GŁÓWNE STACJE: Xiphos (Uran).

Frakcje kryminalne

Tam gdzie ludzie, tam i półświatek oraz organizacje, które w nim działają. Poniżej znajdują się przykłady organizacji kryminalnych.

TRIADY

Jedyny syndykat, który przetrwał Upadek prawie w nienaruszonej formie, zdominował podziemie Układu Słonecznego dzięki liczebności swoich członków i historii ekonomicznych oraz politycznych wpływów. Triady wyewoluowały w legalne firmy i małe konsorcja już przed Upadkiem, miały więc środki, by go przetrwać. Mają wtyki w każdym większym habitacie, zaczynając swoją kosmiczną historię we wczesnym akcie kolonizacji kosmosu.

NOCNY KARTEL

Progresywny zarówno biznesowo, jak i kryminalnie, Nocny Kartel wyłonił się z pozostałości ziemskich syndykatów, łącząc w sobie żyłkę do biznesu z aktami łamiącymi prawo. W zależności od pola aktywności, Nocny Kartel czasami posiada wręcz status pełnoprawnej hiperkorporacji w pewnych habitatach, w innych zaś działa poza prawem. Nocny Kartel jest zaangażowany w szeroki zakres działań kryminalnych, od tradycyjnego ściągania haraczy, wymuszeń i prostytucji, do nanopiractwa, elektronicznych stymulantów i designerskich narkotyków.

INTELLIGENT DESIGN CREW (ID-CREW)

ID-Crew specjalizuje się w elektronicznych przestępstwach i handlu informacjami, włączając w to pranie pieniędzy i reputacji, fałszowanie tożsamości i kradzież danych. Wierzy się, że powstało w wyniku złączenia paru organizacji hakerskich pod banderą konsorcjum infomorfów. Z powodu swojego profilu, ID-Crew posiada minimalną strukturę, lecz można ją znaleźć niemal w każdym habitacie lub stacji (oczywiście w Meshu).

DZIEWIĘĆ ŻYĆ

Ta sieć handlarzy duszami specjalizuje się w pozyskiwaniu i wykorzystywaniu ludzkich osobowości. Kradną zapasowe kopie ciał, porywają forki i przechwytują transmisje tożsamości pomiędzy ciałami – wszystko to stanowi zaledwie początek ich kryminalnej aktywności. Dziewięć Żyć jest znane z prowadzenia nielegalnych fork-niewolniczych kolonii oraz z organizacji walk ze wszystkimi możliwymi ciałami (powłoki, skóry, pody, uplifty) i osobowościami (ludzkie, SI, zwierzęce itp).

Kalendarium świata gry

Wszystkie daty odnoszą się do Upadku: PU – przed Upadkiem, PoU – po Upadku. Tak więc PU 10 oznacza 10 lat przed Upadkiem.

PU 60+

  • Kryzys wstrząsa globem. Następują drastyczne zmiany klimatu, przerwy w dostawach energii i niestabilność geopolityczna.
  • Pierwsze próby kolonizacji. Utworzenie habitatów w punktach Lagrange’a, na Lunie i Marsie. Eksploatacja przy pomocy robotów sięga całego systemu.
  • Początki budowy windy orbitalnej na Ziemi.
  • Medyczne odkrycia poprawiają zdrowie i umożliwiają naprawdę organów. Bogaci mają dostęp do terapii genetycznych i transgenicznych zwierzątek.
  • Potencjał obliczeniowy komputerów przerasta potencjał ludzkiego mózgu. Prawdziwe Sztuczne Inteligencje (SI) jeszcze nie zostały stworzone.
  • Roboty stają się powszechne – ludzie ustępują im miejsca w wielu zawodach.
  • Przepustowość Internetu wzrasta (w sieciach bezprzewodowych).

PU 60-40

  • Próby naprawienia problemów klimatycznych przy pomocy globalnej geoinżynierii powodują niemal tyle problemów, ile rozwiązują.
  • Duże kolonie na Marsie i Lunie. Zalążki habitatów założone nieopodal Merkurego, Wenus i w pasie asteroid. Eksploratorzy zaczynają badać Plutona.
  • Pierwsza winda orbitalna na Ziemi ukończona, dwie następne w budowie. Następuje kosmiczny boom.
  • Początki terraformacji Marsa.
  • Energetyka fuzyjna zostaje nowym źródłem energii.
  • Genetyczne ulepszenia, terapie genetyczne (dla długowieczności) i implanty cybernetyczne stają się dostępne dla bogatych i mających władzę.
  • Pierwsze nie-autonomiczne SI są sekretnie stworzone i użyte w zbieraniu informacji oraz wojnach internetowych.
  • Technologia eXPerience zostaje opracowana i publicznie dostępna.

PU 40-20

  • Przemoc i destabilizacja wstrząsają Ziemią. Niektóre konflikty przenoszą się w przestrzeń kosmiczną.
  • Argonauci odłączają się od hiperkorporacji, zabierając zasoby do habitatów autonomistów.
  • Eksploatacja kosmosu otwiera etyczne i legalne kruczki, umożliwiając bezpośrednie eksperymenty na ludziach.
  • Klonowanie człowieka staje się możliwe i dostępne w pewnych miejscach.
  • Powstanie pierwszego gatunku transludzkiego.
  • Pierwsze delfiny i szympansy wyniesione do ludzkiej inteligencji.
  • Statki kosmiczne z napędem fuzyjnym znajdują się w powszechnym użyciu.
  • Kolonizacja i terraformacja Marsa postępuje. Pas asteroid i Tytan zostają skolonizowane. Mniejsze stacje ustanowione w całym systemie.
  • Głodujące masy zgadzają się na niewolniczą pracę dla hiperkorporacji.
  • Rzeczywistość rozszerzona staje się dostępna dla mas.
  • Większość sieci komputerowych zmieniona zostaje na samonaprawiający się Mesh.
  • Osobiste SI asystenckie stają się powszechne.

PU 20-0

  • Ziemia wciąż jest uwikłana w konflikty i problemy, lecz rozwój technologiczny oferuje interesujące perspektywy.
  • Ekspansja kolonizacyjna, nawet do Pasa Kuipera.
  • Powszechność gatunków transludzkich.
  • Nanotechnologia staje się dostępna, lecz jest ściśle kontrolowana przez elitę.
  • Zapisywanie ludzkiego umysłu i jego cyfrowa emulacja stają się możliwe.
  • Więcej gatunków (goryle, orangutany, ośmiornice, kruki, papugi) zostaje wyniesionych do ludzkiej inteligencji.
  • Pody znajdują powszechne zastosowanie, pomimo pewnych kontrowersji.

UPADEK

  • TITAN wyewoluował z militarnej sieci komputerowej w samoulepszającą się hiper SI. Przez pierwsze kilka dni nikt nie spodziewa się jego egzystencji. TITAN rozwija swoją wiedzę, inteligencję i świadomość, badając Mesh zarówno na Ziemi, jak i w Kosmosie.
  • Internetowa wojna między rywalizującymi państwami na Ziemi. Narastanie dziesiątków konfliktów. W późniejszym czasie winą za nie jest obarczany TITAN.
  • Napięcie na Ziemi wpływa na politykę poza planetą.
  • Wiele systemów upada, gdy TITAN przeprowadza otwarty atak, używając autonomicznych maszyn bojowych.
  • Konflikt szybko wymyka się z kontroli. Użycie broni biologicznej, chemicznej, cyfrowej i nanotechnologicznej jest raportowane ze wszystkich stron świata.
  • TITAN porywa i ściąga cyfrowo wiele ludzkich umysłów.
  • TITAN atakuje inne części Układu Słonecznego, szczególnie Lunę i Marsa. Wiele habitatów upada.
  • TITAN nagle znika z Układu, zabierając miliony umysłów razem z sobą.
  • Ziemia zostaje jedną wielką strefą zniszczenia, mieszanką radiacji, stref pozbawionych życia, chmur nanorojów, wściekłych mechów i innych nieznanych tworów pośród ruin.

PoU 0-10

  • Gwiezdne wrota zostają odkryte na księżycu Saturna, Pandorze, i zdefiniowane jako dzieło TITANa. Odkryto także cztery inne wrota – na Wulkanoidach, Marsie, Uranie i w Pasie Kuipera. Wszystkie są łącznie znane jako “Wrota Pandoriańskie”.
  • Ekspedycje zostają wysłane do światów poza Wrotami. Zostaje założonych wiele egzoplanetarnych kolonii.
  • Pierwszy kontakt z kosmitami, znanymi jako Faktorzy, szokuje transludzkość. Faktorzy twierdzą, że są ambasadorami innych kosmicznych ras lecz zdradzają mało informacji o formach życia poza Układem Słonecznym. Ostrzegają ludzkość tak przed hiper SI, jak i Wrotami Pandory.
  • Próba wychowania całego pokolenia dzieci przy użyciu szybko dorastających klonów i przyspieszonej wirtualnej symulacji prawdziwego życia kończy się fiaskiem. Większość dzieci ginie lub wariuje. Zostają nazwane Straconym Pokoleniem, a jego przedstawiciele są postrzegani ze wstrętem i żalem.

PoU 10

  • Dzień dzisiejszy

Mesh

Mesh, jako wszechobecna sieć komputerowa, jest możliwy jedynie dzięki rozwojowi w zakresie informatyki i nanofabrykacji. Bezprzewodowe radiowe nadajniki są tak malutkie, iż mogą być wbudowane dosłownie we wszystko. Dzięki temu wszystko jest skomputeryzowane i połączone z Meshem.

Technologia przechowywania informacji tak bardzo się rozwinęła, że nawet jeden użytkownik dysponuje pamięcią większą niż cały ziemski Internet pod koniec XX wieku. Lifeloggersi dosłownie nagrywają każdy moment swojego życia i nigdy nie martwią się brakiem miejsca na dysku.

Moc obliczeniowa także istnieje na superwydajnym poziomie. Skromne urządzenia, mieszczące się w ręce, mogą zaspokoić prawie wszystkie Twoje potrzeby, nawet jeśli oznacza to jednoczesne uruchomienie programu osobistego SI asystenta, ściąganie mediów, załadowanie porno i skanowanie tysiąca wieści. W sieci Mesh urządzenia, które wyczerpują swoją moc obliczeniową, mogą ją pożyczyć od aktualnie nieużywanych urządzeń, które znajdują się w pobliżu.

Podobnie możliwości transmisji przekraczają potrzeby kogokolwiek. Każdy zrodzony w ciągu ostatnich paru pokoleń żył w świecie, w którym hiper-realistyczne, multisensoryczne media każdej długości są dostępne do natychmiastowego pobrania. Wielkie bazy danych i archiwa są kopiowane bez większych problemów. Przepustowość danych jest tak starym słowem, iż wiele osób zapomina, że kiedykolwiek istniało.

Mesh nigdy nie jest wyłączony. Jako sieć zdecentralizowana, jeśli jakiekolwiek urządzenie jest wyłączone, Mesh natychmiast znajduje okrężną drogę.

Prawie każdy jest wyposażony w implant-komputer, bezpośrednio połączony do umysłu posiadacza. Można nim sterować dzięki samej myśli. Dane z implantu trafiają bezpośrednio do posiadacza, czasem jako sygnały R2 odbierane za pomocą wszystkich zmysłów.

Informacje na wyciągnięcie ręki

Poniższe informacje są zawsze dostępne dla Meshnautów w większości habitatów i miast.

Lokalne informacje

Mapy, pokazujące Twoją obecną lokalizację, z zaznaczonymi miejscami zainteresowań (zgodnie z osobistymi preferencjami i filtrami) i Twoim dystansem od nich. Detale odnośnie do prywatnych i zabronionych miejsc (rządowe lub hiperkorporacyjne budynki, infrastruktura bezpieczeństwa itp.) są zazwyczaj wykluczone z tych informacji.

Obecny i prognozowany life support / kondycje klimatyczne, wliczając temperaturę i prognozę pogody.

Mapy orbitalne planet i całego systemu gwiezdnego, wliczając trajektorię statków i opóźnienia komunikacyjne.

Lokalny Mesh

Publiczne wyszukiwarki, banki danych, strony meshowe, blogi, fora i archiwa, a także informacje o nowościach.

Newsy w szerokim wariancie form, zgodnie z Twoimi preferencjami.

Wiadomości sensoryczne z publicznych miejsc w habitacie.

Automatyczne wyniki wyszukiwania Twojego imienia i innych przedmiotów zainteresowania.

Wyszukiwarki twarzy/zdjęć bazujące na publicznych archiwach / Meshu do danego zdjęcia lub filmu.

Informacje osobiste

Status morfa (medyczny i/lub mechaniczny): ciśnienie krwi, tętno, temperatura, liczba białych krwinek, poziom odżywienia, status implantów i ich funkcjonowanie itp.

Lokalizacja, funkcjonalność, zwrot sensoryczny i status Twoich rzeczy (za pomocą sensorów i transmiterów w owych przedmiotach).

Dostęp do własnego archiwum audiowizualnego/ XP.

Dostęp do własnego archiwum plików (muzyka, filmy, oprogramowanie, dokumenty itp).

Wartości reputacji, status sieci społecznościowych i kredytów.

Terminologia

  • OSI (ang. AGI – Artifical General Intelligence) – Sztuczna Inteligencja użytku ogólnego. SI jest zbliżona mocą obliczeniową i zachowaniem do prawdziwego człowieka. Znane także jako “optymalne SI” w odróżnieniu od "hiper SI” i bardziej wyspecjalizowanej “słabej SI”.
  • SI (ang. AI) – Sztuczna Inteligencja. Określenie zazwyczaj używane w stosunku do słabej SI, nie dorównującej poziomem człowiekowi. SI różnią się od OSI tym, że są znacznie bardziej ograniczone, wyspecjalizowane w określonych aspektach działania.
  • RR lub R2 – Rzeczywistość Rozszerzona (ang. AR – Augmented Reality). Informacje z Mesha nałożone na zmysły postaci. Dane RR mają zazwyczaj formę entoptyczną (wizualną), lecz mogą także być w formacie audio, dotykowym, zapachowym, świadomości ciała lub emocjonalnym.
  • Booty – roboty.
  • Brinkerzy lub Pogranicznicy – wygnańcy żyjący na obrzeżach Systemu Słonecznego oraz w innych odizolowanych i dobrze ukrytych zakamarkach. Znani także jako izolacjoniści.
  • Maszyna obfitości – nanofabrykator.
  • Stos korowy – wbudowany dysk używany do backupów osobowości. Zlokalizowany tam, gdzie kręgosłup styka się z mózgiem, może być wyjęty.
  • Ekto – osobiste urządzenie meshowe, które jest giętkie, rozciągliwe, samoczyszczące i zasilane słonecznie. Od ekto-link (link zewnętrzny).
  • Ego – Cześć Ciebie, która przechodzi pomiędzy ciałami. Samoświadomość wraz ze zbiorem wspomnień tworzących tożsamość. Także: duch, dusza, esencja, persona.
  • Ego-casting – radiowa transmisja ego przy pomocy farcastingu.
  • Entoptyka – Obrazy Rzeczywistości Rozszerzonej, które “widzisz” we wnętrzu swojej głowy (entoptyka oznacza “wewnątrz oka”).
  • Faktorzy – obcy; kosmiczna rasa ambasadorów, która wchodzi w interakcję z transludzkością.
  • Upadek – apokalipsa wywołana przez Technologiczną Osobliwość – hiper SI– która spowodowała prawie całkowite wymarcie transludzkości.
  • Farcasting – międzygwiezdna komunikacja przy pomocy linków FTL.
  • Firewall – sekretna organizacja, której celem jest ochrona  transludzkości przed “zagrożeniem egzystencjalnym” (ryzykiem dla trwania transludzkości, Zagrożeniami X).
  • Normale albo flaty – normalni, niezmodyfikowani genetycznie ludzie.
  • FTL – Szybsze niż Światło (ang. Faster Than Light).
  • Gatecrasherzy – eksploratorzy, którzy używają Wrót Pandorańskich by udać się do jakiegoś wcześniej nieznanego miejsca.
  • Iktomi – nazwa nadana tajemniczej rasie obcych, której relikty znajduje się poza Wrotami Pandorańskimi.
  • Infomorph – zdigitalizowane ego; virtualne ciało. Także: datamorph, upload, backup.
  • Infodźca – “Infomorph uchodźca”, ktoś, kto zostawił wszystko za sobą podczas opuszczanie Ziemi, także własne ciało.
  • Izolacjoniści – transludzie żyjący w odizolowanych społecznościach poza systemem (np: w Pasie Kuipera lub Obłoku Oorta). Także outsaiderzy.
  • Stracone Pokolenie – efekt eksperymentu którego celem było zrepopulowanie Układu Słonecznego. Pokolenie dzieci wychowano przy użyciu technologii przyspieszonego wzrostu. Efekt był tragiczny – większość zginęła lub zwariowała, a reszta spotyka się z społecznym ostracyzmem.
  • Merkurianie – nieludzkie elementy transhumanicznej “rodziny”, wliczając SI i wyniesione zwierzęta.
  • Mesh – wszechobecna sieć informatyczna.
  • Morph – fizyczne ciało, niekoniecznie biologiczne.
  • Muza – osobisty program SI, asystent.
  • Neo-ptaki – wyniesione kruki i szare papugi.
  • Neo-hominidy – wyniesione szympansy, goryle i orangutany.
  • Wrota Pandory – gwiezdne wrota pozostawione przez TITANa.
  • Pody – bio-syntetyczne morphy. Pody są klonowane przy użyciu techniki szybkiego wzrostu i wyposażone w elektroniczne mózgi.
  • Reclaimerzy – frakcja transludzka pragnąca odzyskania Ziemi.
  • Zreinstalowani – uchodźcy z Ziemi, którzy uciekli tylko jako informorphy, lecz załadowali się już do nowego ciała.
  • Załadowanie lub Resleeving – zmienianie ciała.
  • Hiper SI – samoświadoma osobliwość technologiczna, SI które jest w stanie samodzielnie się ulepszać w szybkości parabolicznej, osiągając boski poziom inteligencji.
  • Powłoka – syntetyczny morph.
  • Osobliwość – punkt nagłego i przyspieszającego rozwoju technologicznego, poza którym przyszłość staje się trudniejsza do przewidzenia. Często używane do określenia wstąpienia hiper SI do boskiego poziomu inteligencji.
  • Skóra – biologiczny morph.
  • Splicerzy – transludzie genetycznie zmodyfikowani by zlikwidować choroby genetyczne i inne wady.
  • Synthmorph – synetyczny morph; robotyczna powłoka z załadowanym transludzkim ego.
  • TITAN – stworzone przez ludzi, samodoskonalące się SI, które osiągnęło stan Osobliwości i wywołało Upadek. Oryginalna nazwa oznaczała Total Information Tactical Awareness Network (Absolutna Sieć Świadomości Taktycznej).
  • Transczłowiek – znacznie zmodyfikowany człowiek.
  • Wyniesienie – genetyczne zmienianie gatunków zwierząt w celu przyznania im ludzkiego poziomu inteligencji.
  • Uplift lub gatunek wyniesiony - zwierzę o transludzkim poziomie inteligencji.
  • Xenomorph – obca forma życia
  • XP – klipy pozwalające doświadczyć czyichś emocji i wrażeń (w czasie rzeczywistym lub korzystając z zapisanych danych). Znane także jako experia.
  • Zagrożenie X – zagrożenie egzystencjalne. Coś, co zagraża egzystencji gatunku transludzkiego.

 

Zagrożenie wirusem Exsurgent?

[Przychodząca wiadomość. Nadawca: Nieznany]

[Deszyfracja kompletna]

Ok, spytałeś, więc Ci powiem. W Firewallu są osoby, które nie wierzą w to całe TITAN-zwariował-i-uznał-nas-za-wrogów. Niektórzy nie wierzą nawet w to, że TITAN jest jedynym winnym Upadku. Ci ludzie myślą, że TITAN podczas swojej drogi do Osobliwości spotkał coś, co go zmieniło. Wskazują oni na szeroki wachlarz multi-wirusów, które stały się widoczne podczas Upadku. Nawet TITAN zdawał się im ulegać. Wskazują także na to, że wiele niepokojących zdarzeń podczas Upadku, takich jak ludzie zmieniający się w dziwne, obce istoty... lub zjawiska zdające się przeczyć znanym prawom fizyki, zupełnie, jakby coś po prostu bawiło się z prawami kosmosu. Niektórzy nawet sądzą, że TITAN może nie stać za Wrotami Pandorańskimi.


Ci ludzie mają nazwę na tę tajemniczą infekcję – nazywają ja Wirusem Exsurgent.




Czytaj również

Komentarze


nerv0
   
Ocena:
0

O, dzięki!

Masz tego więcej? :]

23-02-2014 01:16
[Zombiak]
   
Ocena:
+2

Domyślam się, że materiały pochodzą/są powiązane z niedokończonym projektem dla Galmadrina, czyli pewnie będzie tego więcej. Jest jednak w tym tłumaczeniu kilka rzeczy, które ewidentnie się gryzą, m.in.

  • Merkurianie jako 'Mercurials', czyli AGI/gatunki wspomagane - w takim razie jak nazywają się mieszkańcy Merkurego?

* Wrota Pandory/Wrota Pandoriańskie - to który termin ostatecznie jest używany?

* TITAN w liczbie pojedynczej - TITAN zaatakował, TITAN przejął, TITAN zniknął...dlaczego, skoro sieci było i jest wiele, i mogą na dodatek reprezentować sprzeczne poglądy? Jak to będzie brzmiało, 'TITAN walczyły ze sobą'?

* Wirus Exsurgent - czy Egzowirus/Intruwirus proponowane wielokrotnie nie są lepsze od bezpośredniego zapożyczenia?

* Xenomorph - czemu nie ksenomorf, skoro znaczy dokładnie to samo, a przynajmniej jest po polsku?

* Resleeving - a gdzie 'upowłokawianie', termin użyty już w tłumaczeniach Trylogii Kovacsa (Modyfikowany Węgiel...) i bardziej adekwatne od dziwnie rusznikarskiego/budowlanego 'załadowania'?

Na forum wraz z Petrosem i kilkoma innymi użytkownikami walczymi z terminologią, aby była ona adekwatna i możliwie najbardziej 'polska'. Istnieje polska karta postaci, początek polskiego Quick Start Rules, terminologia...wszystko do znalezienia tutaj:
https://drive.google.com/folderview?id=0ByA9XHSVokrUa2ltc2ZicUcwNEk&usp=sharing

Dyskusja na temat tłumaczeń odbywa się tutaj:
http://forum.polter.pl/eclipse-phase-galmadrin-czy-projekt-spolecznosciowy-vt70770-60.html

Bardzo ubolewam, że Xeloss nie bierze udziału w grupowym tłumaczeniu/weryfikacji - IMHO wrzucenie tych materiałów najpierw do wątku w celu oczyszczenia z 'kwiatków' ("virtualne ciało"??), uzgodnienia sensownej terminologii i dopiero publikacja miałyby lepszy skutek.

23-02-2014 02:14
Kaworu92
   
Ocena:
+1

Dobra, parę odpowiedzi:
 

Nerv: Tak, jest tego więcej. Po prawdzie mam już przetłumaczone praktycznie wszystko (wyłączając karty postaci). Mam zamiar opublikować całe streszczenie zasad tu na Polterze, a potem Podręcznik Główny i dodatki. 

Zombiak:
1. Nie wiem jak nazwać mieszkańców Mercurego. Bardzo możliwe, że nazwę mieszkańców Mercurego Mercuriańczykami w kontraście do Merkurian.
2. Wrota Pandorańskie to wszystkie wrota razem wzięte, Wrota Pandory to konkretne wrota na Pandorze. 
3. Być może popełniłem błąd tłumaczać TITAna jako liczbę pojedyńczą. Nie ma problemu, mogę to mieć na uwadze podczas dalszych tłumaczeń. 
4. Wirusa Exsurgent wolę pozostawić w oryginalnej formie.
5. Jak wyżej, wolę zostawać przy oryginalnych nazwach. Liczy się w przypadku "xenomorpha" także symbolizm. X, w przeciwieństwie do ks, symbolizuje obce i nieznane - w języku polskim nawet bardziej niż w angielskim, gdyż x nie jest u nas częścią alfabetu ;-)
6. Nie znam się na literaturze sci-fi, po prostu tłumaczę system, który lubię :-) Możliwe, że "upowłakowanie" byłoby lepsze, ale "załadowanie" także może spełniać swoją rolę. 

Co do ostatniej części Twojego komentarza - nie pracuje mi się dobrze w grupach, robię więc to co lubię pracując samodzielnie. Nie wiem, czy powinienem jakąś tą myśl rozwijać ;-) Obawiam się jednak, iż pracując samodzielnie i posiadając już tłumaczenie całego QSR osiągnąłem więcej niż inne projekty.

23-02-2014 15:52
[Zombiak]
   
Ocena:
+2

Dobra, to jeszcze parę uwag odnośnie uwag do wcześniejszych uwag ;)

1. IMHO mieszkańcy Merkurego to właśnie Merkurianie, vide Ziemianie, Marsjanie, Wenusjanie, Jowiszanie etc. 'Mercurials' w naszym tłumaczeniu określiliśmy Merkurystami (jak anarchiści, kapitaliści, komuniści) bo chodzi o ideologię - wg mnie jest bardziej klarownie i zgodnie z obowiązującymi kanonami językowymi.

2. Z punktu widzenia przyszłych nazw wrót (Vulcanoid Gate, Martian Gate, Pandora Gate, Fissure Gate, Discord Gate) 'Wrota Pandory' jako określenie ogólne chyba byłoby lepsze, na dodatek kojarzące się z Puszką Pandory. Kolejne wrota mogłyby być Wrotami Słonecznymi (Wulkanoidowe trochę rażą), Marsjańskimi, Pandoriańskimi, Wrotami w Szczelinie (tutaj jeszcze brak mi konkretnego terminu) i Wrotami Niezgody (bo znajdują się na Eris, a ich nazwa to nawiązanie do mitycznego jabłka niezgody)

3. O ile z zostawieniem Exsurgenta jestem w stanie się zgodzić (co kreuje pewne problemy, bo potem gracze będą strzelać do Exsurgentów), tak xenomorph/ksenomorf to dla mnie trochę jak pisanie sex/seks albo xero/ksero - to drugie nawet bardziej, zwłaszcza że oryginalny źródłosłów (gr. ksenos) jest zapisywane przez KS. Na dodatek istnieje u nas ksenofob, ksenofobia, ksenofobiczny etc.

4. Przy nieznajomości literatury gracze niestety stracą masę smaczków, a to IMHO jest warunkiem dobrego tłumaczenia. Z punktu widzenia praktycznego będzie ok, może i załadowanie będzie jakośtam funkcjonowało, ale zgodnie z brzytwą Ockhama nie ma sensu mnożyć tłumaczeń ponad miarę - jeśli istnieje resleeving jako upowłokawianie to warto je wykorzystać, jeżeli u Dukaja pojawia się odpowiednik 'exowomb' (w postaci inkuba) to warto z tego skorzystać, tak samo 'mesh inserts' jako dukajowska wszczepka sieciowa.

Koniec końców, publikuj co masz - sam mam plan dokończenia Quick Start Rules, natomiast poprawne przetłumaczenie podręcznika głównego i dodatków to IMHO praca dla grupy tłumaczy (wychodzi coś ponad tysiąc stron tłumaczeniowych na podręcznik, czyli 3 miesiące ciągłej pracy po 10 stron dziennie), zwłaszcza że zasada czterech oczu będzie naprawdę potrzebna. Rozumiem indywidualizm, ale przy dużych projektach to nie ma szans zadziałać tak dobrze, jak mogłoby być przy kilku tłumaczach i nadzorcy projektu.

Ostatecznie wygrają gracze, każdy wybierze tłumaczenie, które preferuje i gra pojawi się w szerszym obiegu, taką przynajmniej mam nadzieję :)

23-02-2014 16:31
Kumo
   
Ocena:
+2

Z mojej strony:

1) "Merkurianie" faktycznie bardziej kojarzą się z mieszkańcami Merkurego, niż frakcją. "Merkuryści" to chyba lepszy pomysł.

2) "Wrota Pandory" wydają mi się lepszą nazwą dla ogółu "stargate'ów". "Wrota Pandoriańskie" lepsze jako określenie tych konkretnych, na Pandorze.

3) "Egzowirus/Intrawirus" brzmi bardziej naturalnie niż "Wirus Exsurgent". Pytanie tylko, jak wtedy nazwać zarażonych?

4) Z tego samego powodu "załadowanie" brzmi dużo lepiej niż "upowłakawianie". Ma inne powiązania ("ładowanie" danych komputerowych), ale komu w praktyce będzie się chciało używać nienaturalnego językowego łamańca?

23-02-2014 21:16
[Zombiak]
   
Ocena:
+1

@Kumo

Ad.3 W przypadku Intruwirusa zarażonych (czy raczej osoby/maszyny przemienione przez wirusa) można zgrabnie nazwać Intruzami. W przypadku Egzowirusa jest trochę ciężej, chodzi po głowie jakiś Egzoid albo coś podobnego, vide Goblinoid, Humanoid, też żeby podkreślić obce pochodzenie. Opcje 'polskie' jak najbardziej istnieją.

Ad.4 Problem leży w kontekstualności i łączliwości z innymi wyrażeniami. Samo 'upowłokawianie' może brzmieć trochę koślawo, ale potem 'resleeving facility' zrobimy zgrabnie na 'ośrodek powłokowy', 'centrum powłokowe' czy nawet 'powłokownię', chociaż to już zalatuje neologizmami rodem z Lema. Tak samo 'resleeving party' można przetłumaczyć jako 'powłokowe', idąc śladem 'pępkowego', ot, smaczek ;) Z 'załadowaniem' już pojawia się problem - 'ośrodek załadowawczy/załadowujący/ładowania' niewiele mówi poza kontekstem, resleeving party też by trzeba było przetłumaczyć najlepiej przez 'powłokę'. Wtedy pojawia nam się rozdźwięk, bo 'załadowanie' określa czynność, podczas gdy wszystkie inne terminy związane z tą czynnością 'załadowania' w nazwie nie mają bo to nie brzmi/brzmi zbyt wieloznacznie. Stąd przebolałbym to upowłokawianie, ewentualnie przysiadł nad podobnym terminem z 'powłoką' jako podstawą słowotwórczą. 

23-02-2014 21:57
_Ertai_
    Hmmmm
Ocena:
0

(Usuwam, na razie bez komentarza)

01-03-2014 22:42
Z Enterprise
   
Ocena:
0

No to chyba trzeba pozew zbiorowy pisać.

01-03-2014 23:10
Kaworu92
   
Ocena:
0

Ertai, co chciałbyś powiedzieć? ;-)
Serio, nie obrazę się ani nic, cenię konstruktywną krytykę ;-)

02-03-2014 14:16
Hajdamaka v.666
   
Ocena:
0

Dzięki. Mam oryginał, ale tłumaczenie bardzo mi pomaga :-)

 

06-04-2015 11:27

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.