» Recenzje » Tłumaczenia » Cyberpunk: Kosmiczna Otchłań

Cyberpunk: Kosmiczna Otchłań


wersja do druku

W kosmosie wszyscy usłyszą Twój strzał

Autor: Redakcja: Matylda 'Melanto' Zatorska

Cyberpunk: Kosmiczna Otchłań
Ludzkość od wieków pragnęła sięgnąć gwiazd. Kosmiczne podróże to jeden z kanonicznych elementów SF, obecny także w rozmaitych podgatunkach fantastyki naukowej. Również w cyberpunku – wielkie sterowce przemierzające zasnute smogiem niebo w Łowcy Androidów zachęcały do zasiedlenia pozaziemskich kolonii, orbitalna stacja była istotnym miejscem akcji w powieściach Gibsona, podobne konstrukcje znajdziemy też w cyberpunkowych produkcjach anime, jak choćby Oedo Cyberpolice.

Nic więc dziwnego, że i do wydanego przez R. Talsorian Games systemu Cyberpunk w 1993 ukazał się odrębny podręcznik poświęcony kosmicznym podróżom i życiu poza Ziemią, zatytułowany Deep Space. Jego polska edycja została wydana cztery lata później jako Kosmiczna Otchłań. Suplement w miękkiej oprawie liczy sobie 128 stron, przynosząc informacje o międzyplanetarnych podróżach, zasadach rządzących egzystencją na kosmicznych stacjach, nowym ekwipunku, a także kompletny scenariusz przygody zabierającej postacie daleko od znanych im cyberpunkowych dekoracji.

Podobnie jak inne systemowe pozycje opublikowane nakładem Copernicus Corporation, także Kosmiczna Otchłań jest czarno-biała, na szczęście solidnie klejony grzbiet powinien zapewnić temu podręcznikowi dłuższą żywotność niż w przypadku niektórych innych cyberpunkowych suplementów. Sporym problemem znów jest korekta i redakcja tekstu – literówek, dziwnie przetłumaczonych zdań czy terminów przełożonych niezgodnie z systemową nomenklaturą wydaje się być tu więcej niż we wcześniej wydanych dodatkach, zwłaszcza uciążliwe są błędy obecne na planach rozmaitych konstrukcji zamieszczonych w podręczniku, w kilku miejscach zauważalnie utrudniające korzystanie z nich.

Tym razem autorzy suplementu nie serwują nam żadnego wstępu czy wprowadzenia, od razu przechodząc do rzeczy. Pierwszy rozdział dodatku, Na krawędzi kosmosu, już na starcie przynosi spore zaskoczenie – okazuje się bowiem, że w odróżnieniu od innych systemowych pozycji, Kosmiczna Otchłań osadzona jest nie w roku 2020, a pięć lat później. Stawia to pod znakiem zapytania kompatybilność zawartych tu materiałów z resztą podręczników – z jednej strony trudno uwierzyć, by Netrunnerzy używali oprogramowania sprzed pół dekady, mając na uwadze szybkość, z jaką rozwijają się możliwości komputerów, z drugiej zaś – trudno znaleźć wytłumaczenie dla umieszczenia broni z tego podręcznika w suplemencie Mordercza Stal, zbierającym oficjalnie ofertę z katalogów uzbrojenia dostępnych w roku 2020 – niespecjalnie trafia do mnie argument, by wszystkie te modele kosmicznego uzbrojenia dostępne były pięć lat przed momentem, w którym nominalnie osadzony jest recenzowany podręcznik.

Odkładając jednak na bok podobne wątpliwości, nie sposób nie przyznać tej części dodatku tak użyteczności, jak i walorów edukacyjnych. Dostajemy tu bowiem informacje o bliższym i dalszym otoczeniu Ziemi – poszczególnych okołoziemskich orbitach, planetach wchodzących w skład Układu Słonecznego i ich najważniejszych naturalnych satelitach. Nie zabrakło też wiadomości o głównych uczestnikach kosmicznego wyścigu w trzeciej dekadzie XXI wieku. Część tych informacji, rzecz jasna, będzie przydatna jedynie osobom prowadzącym Cyberpunka, ale inne mogą przydać się Mistrzom Gry niezależnie od systemu, w jakim rozgrywają swoje sesje.

Analogicznie jest z zawartością drugiego rozdziału, poświęconego Przestrzeni kosmicznej. Większą jego część zajmują wiadomości o kwestiach podstawowych dla przeżycia w przestrzeni pozaziemskiej, a które dla Ziemian zazwyczaj w ogóle nie są godne uwagi – atmosferze, radiacji i grawitacji. Skład atmosfery, efekty braku tlenu lub niewłaściwego ciśnienia, zagrożenie dehermetyzacją to niebezpieczeństwa charakterystyczne dla przygód rozgrywających się na kosmicznych stacjach lub w bazach na obcych planetach. Podobnie jest z zasadami funkcjonowania (i toczenia walk) w warunkach obniżonego lub wręcz zerowego ciążenia, ale promieniowanie i jego negatywne skutki to coś, co może znaleźć się  na sesjach osadzonych w cyberpunkowych realiach, gdzie cały Bliski Wschód jest napromieniowaną pustynią, a atomowe skażenie dotknęło też sporych obszarów USA. Ten ostatni element może więc przydać się i osobom, które nie zamierzają przenosić swoich sesji w kosmos, ale cały rozdział wart jest polecenia wszystkim, którzy chcą rozgrywać scenariusze osadzone w przestrzeni kosmicznej, w znacznej mierze niezależnie od systemu.

Zbliżonej użyteczności, choć może nie aż w takim stopniu, nie można także odmówić fragmentowi dodatku traktującemu o Podróżach po Systemie Słonecznym. Opisano w nim różne rodzaje pojazdów kosmicznych – od prymitywnych rakiet napędzanych paliwem stałym po rozmaite rodzaje orbitalnych stacji kosmicznych krążących wokół Ziemi. Nie zabrakło informacji o technologiach pozwalających na podróże kosmiczne – systemach napędowych, obronnych i ofensywnych oraz komputerowych, w jakie mogą być wyposażone międzyplanetarne statki. Wszystko to pozwoli czytelnikom na samodzielne opracowywanie różnych modeli pojazdów kosmicznych oprócz tych, których gotowe statystyki przynosi podręcznik. Podstawy orbitalnej mechaniki, wiadomości o potencjalnych zagrożeniach czyhających w międzygwiezdnej pustce i zasady rozgrywania starć między okrętami kosmicznymi dopełniają całości informacji, jakie znajdziemy w tej części podręcznika. Z jednej strony ich szczegółowość zasługuje na uwagę, z drugiej jednak – nie wydaje mi się, by właśnie na podróżach miały się koncentrować kosmiczne przygody, stąd trudno mi nie odnieść wrażenia, że faktyczna użyteczność tego rozdziału może być znacznie mniejsza, niż wydawałoby się na pierwszy rzut oka.

Podobnych wątpliwości nie miałem natomiast podczas lektury czwartej części dodatku, traktującej o Ekwipunku i uzbrojeniu. Od kosmicznych skafandrów, księżycowych i marsjańskich łazików, przez rozmaite narzędzia i elementy wyposażenia, po – oczywiście – bronie używane na pokładach stacji kosmicznych i planetarnych baz. Jako że w warunkach zerowej grawitacji odrzut konwencjonalnej broni palnej stanowi dla jej użytkowników poważne niebezpieczeństwo, a każdy strzał grozi rozerwaniem poszycia i gwałtowną dekompresją, dla osób funkcjonujących w nietypowych warunkach panujących w kosmicznych habitatach opracowano kilka typów niecodziennego uzbrojenia niewykorzystywanych praktycznie nigdzie indziej. Osobne fragmenty poświęcone zostały nowym osiągnięciom cybernetyki i biotechnologii – nie ukrywam, że wydają mi się one nie do końca spójne z tymi opisanymi w podręczniku podstawowym do Cyberpunka 2020, ale może być to wyłącznie moje błędne wrażenie. Ogólnie jednak tę część podręcznika oceniam jak najbardziej pozytywnie.

Tak samo jak kolejną, poświęconą Sztucznym habitatom (co ciekawe, w spisie treści potraktowano ją jako część składową rozdziału czwartego). Znalezienie miejsca do zamieszkania stanowi problem dla większości mieszkańców zatłoczonej i przeludnionej Ziemi, i w pozaziemskich bazach i koloniach sytuacja wcale nie wygląda lepiej. Przestrzeń dostępną do zamieszkania ograniczają konieczne do przetrwania instalacje odzyskiwania wody i powietrza, moduły komunikacji, uprawy hydroponiczne i inne elementy znacznie istotniejsze dla przetrwania mieszkańców niż luksusy w rodzaju prywatności czy większej przestrzeni życiowej. W tym rozdziale opisano różne rodzaje baz kosmicznych i planetarnych – zarówno zarówno ogólną ich klasyfikację, jak i konkretne przykłady. Niestety plan księżycowej kolonii Tycho ma poważne braki – niektórych z tworzących ją modułów wymienionych w legendzie mapy próżno szukać na planie.

Szósty rozdział, Życie w przestrzeni, to pod pewnymi względami najistotniejszy fragment podręcznika. O ile bowiem wcześniejsze jego części dawały Mistrzom Gry bardziej ogólne informacje (może, częściowo, poza zawartością rozdziałów drugiego i czwartego), tutaj dostajemy materiały dotykające postaci graczy zarówno od strony mechanicznej, jak i fabularnej. Kultura i zwyczaje panujące w społecznościach egzystujących w kosmicznej przestrzeni, nowe umiejętności dostępne postaciom, nowe, opcjonalne kariery alternatywne wobec standardowych Ról opisanych w podręczniku podstawowym, a także profile korporacji koncentrujących swoją działalność na dostarczaniu towarów i usług związanych z egzystencją poza granicami ziemskiego przyciągania – poza tym ostatnim elementem, wszystkie zawarte tu materiały wpłyną na proces tworzenia postaci żyjących poza Ziemią. Informacje o życiu w pasie asteroid i kolonizacji nowych światów są mocno skrótowe i chętnie zobaczyłbym je bardziej rozwinięte, ale to jedyny zarzut, jaki mógłbym postawić tej części podręcznika.

Ostatni fragment Kosmicznej Otchłani to Czerwony konflikt, scenariusz przygody zabierającej graczy na Marsa – a właściwie krótka kampania, która zaczyna się pozornie zwykłą misją ekstrakcji korporacyjnego naukowca, a która finalnie może się zakończyć decydowaniem o tym, kto będzie władać marsjańską bazą Isidis, a potencjalnie, w przyszłości – także terraformowaną planetą. Tę część suplementu trzeba pochwalić za szczegółowość, dobrze rozpisanych, zróżnicowanych i ciekawych Bohaterów Niezależnych (chyba pierwszy raz zobaczyłem w oficjalnym dodatku Solo z Atrakcyjnością wyższą od Refleksu), ale przede wszystkim oddanie przebiegu sporej części fabuły w ręce graczy i ich postacie. Niestety, poważnym minusem jest fakt, że po jej zakończeniu postacie de facto nie mają szans na kontynuowanie kariery – czyli dalszą grę. Można jednak potraktować ją jako jednorazową odskocznię od standardowych cyberpunkowych kampanii, dającą graczom niedostępne inaczej możliwości – a ze świadomością, że ich bohaterowie biorą udział w swego rodzaju jednostrzale, będą mniej skłonni do kunktatorstwa i asekuranctwa, zaś w finale nie powinni mieć oporów przed postawieniem wszystkiego na jedną kartę.

I, na dobrą sprawę, podobnie trzeba spojrzeć na cały ten podręcznik. Kosmiczna Otchłań to bowiem nie suplement, którego zawartość ma być wykorzystywana do wzbogacenia standardowych cyberpunkowych sesji i kampanii, a swego rodzaju nakładka, przenosząca grę w zupełnie inne realia i pozwalająca tworzyć opowieści o innych niż zwykle bohaterach. Trochę tak, jak Maximum Metal, tyle tylko, że zrobiona nieporównanie lepiej, oprócz strony czysto mechanicznej przynosząc też dość informacji fabularnych, by bezproblemowo poprowadzić sesje osadzone w tych niestandardowych realiach – tym łatwiej, że mamy tu kompletny scenariusz rozbudowanej przygody.

Kosmiczna Otchłań ukazała się, gdy moja cyberpunkowa grupa dożywała swoich ostatnich dni, a sesje, jakie rozgrywaliśmy w tym systemie, znacznie rzadziej niż dawniej dochodziły w ogóle do skutku. Nasz Mistrz Gry planował wprawdzie poprowadzenie kampanii specjalnie dla "kosmicznych" postaci, jednak w sumie nigdy nie wyszła ona ostatecznie poza etap tworzenia bohaterów. Trudno powiedzieć, czy należy nad tym ubolewać, ale jeśli skończyłaby się ona porażką, to nie z powodu niskiej jakości tego podręcznika, a naszego malejącego zaangażowania w grę i spadku zainteresowania systemem.

Podręcznik ten jest bowiem, trzeba przyznać, całkiem dobrą pozycją. Niespecjalnie wartą polecenia osobom szukającym nowych materiałów do włączenia do swoich standardowych cyberpunkowych przygód, ale na pewno godną uwagi, jeśli ktoś chce tchnąć w Cyberpunka nieco nowego ducha, wnieść w niego pewien powiew świeżości – rzekłbym, na skalę iście kosmiczną.

 

Dziękujemy wydawnictwu Copernicus Corporation za udostępnienie podręcznika do recenzji.

7.0
Ocena recenzenta
6.1
Ocena użytkowników
Średnia z 10 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 9

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Kosmiczna Otchłań (Deep Space)
Linia wydawnicza: Cyberpunk 2020
Autorzy: Chris Young, Scott Hedrick
Okładka: Doug Anderson
Ilustracje: Malcolm Hee, Paolo Parente, Matteo Resinati, Karl Martin, Harrison Fong, Glenn hallstrom, Mike Pondsmith, Chris Hockabout
Wydawca oryginału: R. Talsorian Games
Data wydania oryginału: 1993
Wydawca polski: Copernicus Corporation
Data wydania polskiego: 1997
Miejsce wydania polskiego: Warszawa
Liczba stron: 128
Oprawa: miękka
Format: 205 x 280 mm
ISBN-10: 83-86758-10-4
Cena: 34,30 zł



Czytaj również

Cyberpunk: Night City
Miasto, które nigdy nie śpi
- recenzja
Cyberpunk: Chronić i Służyć
Myślisz, że masz szczęście, śmieciu?
- recenzja
Cyberpunk: Solo of Fortune
Oota-goota, Solo?
- recenzja
Cyberpunk: Neo Klany
Wiatr we włosach, giwera w dłoni
- recenzja
Cyberpunk: Mordercza Stal
Prezentuj broń!
- recenzja
Cyberpunk: Dzika Strefa
Gdzie bije serce Cyberpunka
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.