» Recenzje » Wszystkie » Bezsłoneczna Cytadela

Bezsłoneczna Cytadela

Bezsłoneczna Cytadela jest pierwszym z ośmiu modułów, wydanych w oryginale przez Wizards of the Coast, które mają za zadanie przeprowadzić nasze postacie przez chwalebną ścieżkę z pierwszego aż na dwudziesty poziom. Przygodę tą można zaliczyć do dungeon crawli, czyli polegających głównie na bieganiu po lochach i tępieniu lokalnej fauny i flory, z jednoczesnym unikaniem wszelkich napotkanych pułapek. Z góry ostrzegam wszystkich, którzy szukają skomplikowanej i wymagającej wiele myślenia fabuły, że grając w ten scenariusz zawiodą się. Jednak nie znaczy to, że moduł jest zły, trafia po prostu w inne gusta. Ale po kolei.

Zanim zacząłem prowadzić ten moduł spotkałem się z opiniami, że jest on dosyć trudny. Nie chciałem uśmiercić już na pierwszej sesji mojej małej (trzy do czterech postaci) drużyny, więc postanowiłem wpierw poprowadzić im własny, krótki scenariusz, który posłużył jako wstęp do całej kampanii, a jednocześnie dał graczom doświadczenie niezbędne do awansu na drugi poziom.

W samym zeszycie z przygodą nie znajdziemy większego wprowadzenia, a jedynie kilka podpowiedzi jak skłonić graczy do wyruszenia w kierunku podziemi. Nie będę tu opisywał wszystkiego, na co natrafimy badając pradawną siedzibę smoczego kultu, ale zapewniam, że znajdziemy tam wszystko, w co tylko porządne lochy powinny być wyposażone. Są pułapki, tajemnicze ołtarze, jedna słowna zagadka, masa skarbów do wyniesienia i nieproporcjonalnie dużo przeciwników do pokonania. Jednak to właśnie masa potworów jest moim zdaniem największą wadą scenariusza, gdyż po kilku godzinach grania i ciągłej walki, gracze czują znużenie, pragną jedynie jak najszybciej wydostać się na powierzchnię. Całe szczęście nawet w lochach można znaleźć kilku ciekawych BNów i interakcja z nim dostarcza upragnionej odmiany, zarówno dla graczy jak i Mistrza Podziemi. Finał scenariusza jest dosyć dramatyczny i nie wykluczone, że część drużyny otrze się o śmierć lub nawet ostatecznie przejdzie na drugą stronę, ale tym samym przeżycie da sporo satysfakcji pozostałym.

Nie mam żadnych zastrzeżeń do polskiego wydania, jednak prawdę mówiąc bardzo nie zwracałem uwagi na ewentualne potknięcia językowe, gdyż traktowałem zeszyt jako zbiór notatek, potrzebnych do prowadzenia sesji i w tej roli spisał się świetnie. Szczególnie pomocne okazały się przejrzyste mapy cytadeli.

Muszą jednak wspomnieć o pewnym zdaniu, które mnie osobiście bardzo rozbawiło. Pozwólcie, że zacytuje jego fragment: „Stara Droga wije się (...) obok starych dębów oraz 1k4 opuszczonych chałup”. Nie wiem czy autorzy naprawdę chcieli, aby MP rzucał kością na ilość chałup, ale całe szczęście jest to jedyny przypadek takiego podejścia..

Podsumowując, przygoda sprawdza się bardzo dobrze jako pierwszy scenariusz dla drużyny świeżych graczy, dopiero zaczynających przygodę z RPG. Jej poprowadzenie też nie stanowi wielkiego wyzwania, więc nie trzeba być specjalnie doświadczonym MP, aby jej podołać. Bardziej wymagającym graczom przygoda również może przypaść do gustu, lecz będzie to wymagało pewnych przeróbek scenariusza, zminimalizowania niektórych wątków na korzyść innych lub zbudowania nowego scenariusza w oparciu o ciekawe pomysły zawarte w module. Której opcji byśmy nie wybrali, to wciąż zakup zeszytu będzie się nam opłacał, gdyż jego cena detaliczna to jedynie 12 zł, co biorąc pod uwagę ponad 20 godzin zabawy dla całej grupy, wydaje się być ceną znikomą.

Zaloguj się aby wyłączyć tę reklamę



Komentarze


PrzeSzkoda
    nie mogę, nie mogę...
Ocena:
0
"1k4 opuszczonych chałup". Po prostu nie mogę..... przestac się śmiać :-)
Całkowicie zgadzam się z recenzentem, po przeróbkach (dosyć mocnych jednak) jest całkiem zdatne do grania
04-01-2003 17:06
karp
    2k8 + k6
Ocena:
0
o tyle (mniej więcej) zredukować ilość przeciwników i może być ok. mapka ładna i przydatna, ale najbardziej i tak cieszy cena, to fakt.
06-01-2003 10:33
~Andrzej "Ercon" Różycki

Użytkownik niezarejestrowany
    :)
Ocena:
0
mam nadzieje tylko że żaden z moich "podopiecznych" nie przeczyta recenzji przed grą bo to mi troche zepsuje przygode :) UWAGA NA SPOILER ! :) ale recka super :)
06-01-2003 16:08
Draker
    jaki spoiler ?? :)
Ocena:
0
spoilera to tu jest malutko :) fabula jest opisana bardzo ogolnioko i prawde mowiac spojrzenie na okladke scenariusza powie wiecej o fabule :)
06-01-2003 22:02
KoStaSZ
    Rozegrana znana gra
Ocena:
0
Co do tego czytania fabuły, to jest chamstwo, tyle powiem:). Moi kumple "przeglądali" Bezsłoneczną Cytadelę, w którą właśnie gramy (ja prowadzę) :(. Wygląda tak: O! Zagadka! A jaka odpowiedź? Aha...no, to teraz wiem jak się dostać do tego sekretnego pomieszczenia ze skarbem ;).

Mistrzowie Podziemi! Uważajcie na wszelkiego typu oficjalne moduły.I nie ufajcie graczom :)

PS. Teraz to ja se zrobię z nich jaja-zmienię tekst zagadki :>>>
07-01-2003 15:16
~Lathea

Użytkownik niezarejestrowany
    BC
Ocena:
0
Litości, cena ...OK, ale jakoś tak mi się nie spodobała. Mało ambitna.
BG:Przepraszam panie burmistrzu, czy jest tu może jakaś Bezsłoneczna Cytadela, którą mamy wyratować czy coś? [moi gracze są taaaacy ambitni...]
28-01-2003 22:15

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.