» Recenzje » Wszystkie » Baśniogra. Zagubiony Czarodziej

Baśniogra. Zagubiony Czarodziej


wersja do druku

Mama, tam był latający zamek!

Autor: Redakcja: AdamWaskiewicz

Baśniogra. Zagubiony Czarodziej
Zagubiony Czarodziej wydany przez Wydawnictwo Szkoła Wyobraźni to gra paragrafowa dla dzieci. Czy fantastyczny świat zaciekawi najmłodszych, dając im namiastkę “poważnych” gier fabularnych?

Baśniogra. Zagubiony Czarodziej to gra paragrafowa z elementami gier fabularnych przeznaczona dla dzieci, według instrukcji od 3+ (z opiekunem) i od 8+ (samodzielnie) lat. Około 55-stronicowa książka wydana w miękkiej okładce opatrzona została czarno-białymi ilustracjami przedstawiającymi aktualną scenę oraz wolnymi miejscami na narysowanie przez dziecko niektórych elementów gry, takich jak przedmioty czy postacie. Zestaw udostępniony do recenzji zawiera także kostkę do gry, wydrukowane na tekturze znaczniki bohaterów, mapę oraz drewniane żetony i dwie figurki postaci. Ostateczne fanty mogą się różnić, w zależności od progów, które zostaną przekroczone w trakcie zbiórki.

Sam podręcznik dostępny też jest na stronie wydawnictwa w formacie PDF.

Ilustracje są czarno-białe (dzieci pewnie chętnie je pokolorują). Są też puste miejsca na rysunki zdobytych przedmiotów albo przyjaciół.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Jak to działa? 

Prowadzący rozgrywkę (którym może być też sam gracz, w przypadku starszych dzieci) czyta fragment tekstu, po którym najczęściej gracz może wybrać, co chce zrobić albo powiedzieć. W zależności od wyboru należy przejść na inną stronę, która opisywać będzie konsekwencje wyboru. Może to być podróż do kolejnego miejsca albo dyskusja z jakimś Bohaterem Niezależnym. Czasem wraz z wyborem musimy rzucić trzema kośćmi sześciościennymi, zsumować wyniki, dodać wartość cechy (patrz niżej) i porównać z wartością podaną w tekście, po czym w zależności od wyniku przejść na odpowiednią stronę. Mechanika ta pozwala na stwierdzenie, czy test (na przykład poszukiwania śladów) udał się, czy nie. 

Oczywiście postać ma kilka wspomnianych wcześniej cech: Siłę, Umysł i Zręczność, które powodują, że rozgrywka inną postacią może się potoczyć inaczej. Wybór zawodu naszego bohatera dodaje +1 do danej cechy. Elementem gry fabularnej niewątpliwie jest rozwój postaci (po każdej przygodzie dostajemy +1 do dowolnej cechy), nawiązywanie znajomości, zbieranie przedmiotów czy zmęczenie, które może zakończyć przedwcześnie zabawę. W praktyce młodociany gracz strasznie się ucieszył, gdy po zakończonej misji dostał dwie monety (w przypadku korzystania z gry w formacie PDF warto niektóry gadżety przygotować przed grą, niewątpliwie zwiększając radość z zabawy). Od razu też zapytał, kiedy znowu gramy, bo chciałby dostać więcej “pieniążków”. 

Niby pieniądze szczęścia nie dają, a jednak młody gracz strasznie się ucieszył, gdy dostał monety po ukończeniu misji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Fabuła gry jest osadzona w świecie fantastycznym, gdzie pojawią się różne dziwne istoty (smoki czy gadające kwiaty) czy ciekawe budowle (“Mama, tam był latający zamek!”). Misja jest prosta i nawet ci młodsi gracze mają szansę ją zrozumieć i wiedzieć, co muszą osiągnąć. Wybory fabularne wspierają pozytywne, przyjacielskie nastawienie bohatera – będąc grzecznym i ułożonym, może on łatwiej osiągnąć pewne rzeczy.

W zestawie recenzenckim były między innymi dwie figurki oraz kostka.

Wg instrukcji rozgrywka powinna zająć około 15-20 minut, w praktyce wraz z wyborem postaci oraz imienia czas wydłużył się do mniej więcej pół godziny. Jeśli chodzi o minimalny wiek graczy, ciężko uogólniać, jednak wydaje się, że 3- czy nawet 4-latki mogą mieć problemy ze zrozumieniem niektórych tematów czy wyborów, tak więc nieodzowne może być dodatkowe tłumaczenie przedstawionej sytuacji i nakierowywanie gracza (co nie powinno zaskakiwać opiekuna, jednak warto jasno wyjaśnić, że trochę wysiłku od prowadzącego też się wymaga).

Czarodziej, monety i figurka.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Wszyscy do stołu

Rozgrywka niewątpliwie może być czymś zupełnie nowym dla dziecka. Możliwość wyboru i ponoszenie konsekwencji swoich decyzji jest początkiem nauki odpowiedzialności za czyny, wspierając jednocześnie w sposób fabularny proces budowania kultury osobistej młodego człowieka. Jeśli doświadczenia takie zostaną otoczone fantastycznym światem, fajnymi rysunkami (“tata, mogę tu porysować?”), fantami w postaci monet czy karty postaci – na pewno można będzie powiedzieć, że Zagubiony Czarodziej uczy bawiąc i bawi ucząc, być może będąc preludium do pełnoprawnych gier fabularnych.

 

Dziękujemy Wydawnictwu Szkoła Wyobraźni za udostępnienie zestawu do recenzji.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
8.5
Ocena recenzenta
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Zagubiony Czarodziej
Linia wydawnicza: Baśniogra
Autor: Marcin Kubiesa
Okładka: miękka
Ilustracja na okładce: Janina Sobota
Ilustracje: Janina Sobota
Wydawca oryginału: Wydawnictwo Szkoła Wyobraźni
Data wydania oryginału: 2020
Liczba stron: 54
Oprawa: miękka
ISBN-13: 978-83-954046-6-5

Komentarze

string(15) ""

Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.