Almanach
Działy:» Co to jest RPG?
» Mistrz Gry
» Gracze
» Projektowanie gier
» Teoria RPG
» PBF
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 153.
Sortuj wg:
Wilk w RPG
29-12-2012 01:15 | Paweł Sebastian 'Aesandill' Bogdaszewski | Komentarze: 17
Po co to wszystko?
Inspiracja przyrodą w grze fabularnej może stanowić powiew świeżości, wprowadzając ciekawe wątki. Poza tym – warto dzielić się wiedzą. Nie mam jednak ambicji napisania popularnonaukowego artykułu – kto chce, znajdzie rzetelny opis wilka w książkach przyrodniczołowieck...
Graj Historią
07-09-2012 00:06 | Jacek 'Cooperator Veritatis' Radzymiński | Komentarze: 4
Czym jest historyzm w grach fabularnych? Podobnie jak w architekturze, rozumiem go jako naśladownictwo stylistyki minionych epok. Jakkolwiek elementy historyzmu znaleźć można w każdym niemalże systemie RPG (w szczególności w settingach fantasy, które mniej lub bardziej wiernie sięgają do tradycji śr...
Czy erpegi są dla dziewczyn - część II
10-02-2013 14:42 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 97
W dzisiejszym tekście piszę o trzech sprawach. Pierwszą z nich są notki blogowe dotyczące grupy "Erpegi są dla dziewczyn" – artykuł zawiera ich zestawienie wraz z linkami. Druga kwestia to problem przestrzeni prywatnej i publicznej, którego w moim odczuciu nie postawiono wystarczająco jasno po...
Czy erpegi są dla dziewczyn - część I
03-02-2013 00:08 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 120
Tydzień temu na zjAvie brałem udział w panelu dyskusyjnym poświęconym grupie facebookowej "Erpegi są dla dziewczyn". Panel zachęcił mnie do tego, abym w końcu przedstawił swoje zdanie na temat grupy. Dziś przeczytacie o tym, dlaczego szeroko rozumiane inicjatywy kobiece w polskim fandomie RPG uważam...
Mity Cthulhu w kajdanach caratu, cz. 1
Zanim zapadnie wyrok
23-07-2013 19:22 | Jacek 'Cooperator Veritatis' Radzymiński | Komentarze: 11
Motyw więzienia, choćby w formie smoczego lochu pełnego potworów i skarbów zgromadzonych w najgłębiej położonej komnacie, nieodmiennie towarzyszy grom fabularnym. Częstym sposobem temperowania graczy, zwłaszcza początkujących, jest osadzanie ich w celi, powszechnym zaś zadaniem – ucieczk...
Chaos chaosowi nierówny #1
Po drugiej stronie
17-06-2014 07:53 | Władysław 'Wlodi' Kasicki | Komentarze: 5
Powiadają, że Chaos należy plewić w zarodku. Dlatego często nasi gracze wybierają postacie prawych wojowników, których celem jest zwalczanie sił nieczystych. Jednak każdy kij ma dwa końce, a Chaos działa jak miecz obosieczny. Im mocniej z nim walczymy, tym większa szansa, że wyciągnie swe ręce...
Druidzi
Nowe spojrzenie na kapłanów Dawnej Wiary w WFRP
21-02-2014 20:25 | amenarhi | Komentarze: 14
Słowo "druid" zazwyczaj kojarzy nam się z mądrym, dobrotliwym, ale i lekko zbzikowanym dziaduniem o długiej, siwej brodzie. Niektórym do głowy przyjdzie także drewniany kostur lub kocioł z magicznym wywarem. Większość jednak pomyśli o spokojnym staruszku, żyjącym w zgodzie z natu...
Wolsung: Pałuba
Złośliwość rzeczy zwykłych
11-11-2012 00:46 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 6
Niezwykłym Damom i Dżentelmenom powinny przydarzać się rzeczy niezwykłe. Nie do pomyślenia jest, by mieli oni do czynienia z czymś niskim, typowym, pospolitym - od tego są zwykli ludzie. Gdy skrzecząca pospolitość zaczyna przenikać do życia kogoś niepospolitego, to wiedz, że coś się dzieje. A jeżel...
Więcej niż +1
O przedmiotach magicznych w światach fantasy nie tylko dla prowadzących
04-10-2014 01:57 | Maciej 'Aure_Canis' Gajzlerowicz | Komentarze: 5
Podczas spisywania podręcznika do Wiatyku przez długi czas unikałem włączania do niego magicznych przedmiotów. Dostrzegłem w końcu, że chcę je wprowadzać na sesjach. Chcę tworzyć legendy o niezniszczalnych tarczach. Chcę graczom zaoferować zakup samonapełniającego się kielicha. Chcę w moim świe...
Fixing IF
Kilka porad dla prowadzących w Polsce 2045 roku
05-02-2014 22:45 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 16
Idee Fixe to przedziwny system – autorka, która szturmem zdobyła serca wielu erpegowców. Opublikowana początkowo jako darmowy e-book, ostatecznie została wydana na papierze, w formie opasłego, twardookładkowego tomiska. IF jest stawiana na równi z Cyberpunkiem 2020 czy innymi systemami SF. Trz...
Socratic Design, część 4
Tłumaczenie: Michał 'Skryba' Ziętek Czwarta antologia tekstów Socratic Design autorstwa Troya Costisicka, poświęcona projektowaniu gier fabularnych. Teksty pochodzą z bloga Socratic Design. Autorem tłumaczenia jest Michał 'Skryba' Ziętek, a ukazało się ono pierwotnie na jego blogu, gdzie znajdują...LARP w World of Warcraft?
Przeniesienie mechaniki LARP-a do gry MMO
06-08-2013 15:36 | Paweł 'popydo' Opydo | Komentarze: 56
LARP z definicji odbywa się w realnym świecie, prawda? Zaskoczył mnie więc fakt, że eksperyment pod tytułem "spróbujmy przenieść jego mechanikę do World of Warcraft" (albo dowolnego innego MMO) przyniósł tak świetny efekt i wyszedł tak naturalnie. Ale nie obyło się bez problemów. Chciałbym...
Aktywna obserwacja i słuchanie
Poradnik mojszyzmami podszyty
30-08-2014 10:02 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 2
W historii gier fabularnych całe tysiące stron zapełniono poradami dotyczącymi tworzenia scenariuszy oraz drugie tyle opisami błędów, których prowadzący powinni unikać. Nieraz takie artykuły były pochwałą improwizacji, czasem polemiką ze zdaniem, że prowadzenie bez przygotowania to zły pom...
Magia, bóstwa i intrygi
Klasyczne podręczniki do FR w piątej edycji - cz. I
20-04-2016 08:09 | Tomasz 'Radnon' Cybulski | Komentarze: 9
Podczas prac nad piątą edycją Dungeons & Dragons autorzy bardzo mocno podkreślali jej klasyczność i chęć powrotu do korzeni. Założenie to miało obowiązywać nie tylko na poziomie mechanicznym, ale także fabularnym, a oficjalne settingi, mimo zachowania ciągłości linii czasowej, znów miały przypom...
Obserwacja czyni cuda
Druga część poradnika mojszyzmami podszytego
17-09-2014 09:10 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 3
Nauka nowych sztuczek nie jest prostym zadaniem. Każdy MG ma własny styl, ulubione triki oraz elementy, których na sesji po prostu nie chce wprowadzać. Ciężko zapamiętać wszystko to, na co prowadzący powinien zwracać uwagę podczas gry i jednocześnie dorzucać coś nowego. Dlatego też ten tekst nie peł...
Baniak Baniaka #02: Jak zrobić list, cz. 1
16-10-2013 10:24 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 3
Drugi odcinek kanału Baniak Baniaka. Tym razem przedstawiam poradnik dotyczący robienia handoutów na sesję RPG. Został podzielony na trzy części. Pierwsza zajmuje się treścią takiego listu.
Kanał jest kierowany do młodych Mistrzów Gry, ale może doświadczeni erpegowcy też coś tu dla siebie znajdą. M...
Trzy ery, trzy opowieści – Rebelia
19-08-2013 13:02 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 0
W porównaniu z Erą Powstania Imperium w czasach Rebelii zagrożenie jest oczywiste – Imperium to okrutna, tyrańska władza, myśląca tylko o dobrobycie wąskiego kręgu panów. Tyrania Palpatine'a nie musi się ukrywać ani tworzyć pozorów (choć używa propagandy, której ulegli tępi i wygodnic...
Tworzenie przyjemnej postaci do gry fabularnej
Almanach dla graczy o tworzeniu postaci do gry
20-11-2014 21:03 | Maciej 'Aure_Canis' Gajzlerowicz | Komentarze: 7
Moje doświadczenia z grami fabularnymi są związane z – rozumianym jak najbardziej dosłownie – dojrzewaniem. Zaczynałem grać mając trzynaście lat (a więc, uf, 12 lat temu). Z początku zakładałem, że udana sesja zależy od prowadzącego, zaś postać po prostu ma rosnąć w statystykach. Dopiero...
Baniak Baniaka #04: Jak zrobić list, cz. 3
Ostatnia część poradnika o tworzeniu listów
04-11-2013 08:33 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 1
Poradnik o handoutach z kanału Baniak Baniaka doczekał się ostatniej części.
Dowiecie się z niej jak zatrzymać graczy na dłużej przy danym liście. Aby poznać różne sposoby, które autor ma w zanadrzu, musicie obejrzeć odcinek. Miłego oglądania!
Baniak Baniaka #03: Jak zrobić list, cz. 2
Czyli handout musi jakoś wyglądać
23-10-2013 10:54 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Tym razem bierzemy na warsztat papier i nie tylko. Poza samym postarzeniem kartki porządny handout powinien zawierać kilka innych elementów, o których mowa w trzecim odcinku Baniaku Baniaka.
Z następnej odsłony dowiecie się o tym, jak zatrzymać graczy przy wręczonym liście o wiele dłużej niż tylko...
Tworzenie mutanta do Neuroshimy
09-03-2012 01:11 | Paweł Sebastian 'Aesandill' Bogdaszewski | Komentarze: 4
Zapraszamy do lektury tekstu Tworzenie mutanta będącego rozwinięciem części neuroshimowego scenariusza Zabij mutanta, wyróżnionego w konkursie Quentin w roku 2009.
Jest to szablon tworzenia mutantów, uwzględniający nowe pochodzenia, profesje, sprzęt (cyborgizacje), choroby (przypadłości) oraz, ocz...
Wielka lista fabuł RPG
Wszystko już było...
01-11-2015 19:00 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 4
Wielka lista fabuł RPG
Pomoc dla MG autorstwa Johna Rossa
Wersja II
Oryginał: http://www222.pair.com/sjohn/blueroom/plots.htm
Poniżej znajduje się moja kolekcja fabuł RPG w abstrakcyjnej formie. Zbudowałem ją badając setki opublikowanych przygód do wszelkich systemów (wliczając te, których już n...
Arilyn Szpetna
Inny rodzaj brzydoty
16-04-2014 21:44 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 8
Arilyn to młoda paladynka, nie mogąca poradzić sobie z własną tożsamością. Jeśli dzięki wsparciu bohaterów rozwiąże ów problem, rozwinie pełnię swoich możliwości i stanie się bardzo cennym sojusznikiem.
Arilyn Szpetna może pojawić się w dowolnym świecie, zawsze służąc najsurowszemu z praw...
Beasts & Barbarians: Pomoc duchów
29-10-2013 22:17 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 0
Niepokojenie zmarłych rzadko jest dobrym pomysłem, zaś wypuszczanie ich na świat żywych to szaleństwo. Czyli dokładnie to, co w opinii zwykłych ludzi codziennie robią magowie. Nic więc dziwnego, że wśród licznych tajemnych sekretów Morza Grozy znalazł się i taki, który pozwala uzyskać pomoc duchów w...
Wolsung: Podsystem Klątwy i Następstw
To PKiN jest i Mózg
10-08-2012 05:38 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 5
Problemu tak wielkiego, jak slawijska Klątwa, ludzki umysł nie ogarnie. Do niedawna znaczyło to po prostu, że jest on nie do ogarnięcia – dziś jednak można go powierzyć technologii. Gdy po Wanadii rozeszły się sensacyjne wieści o PUK-u, rząd w Gnieździe postanowił zamówić własną maszynę różnic...
Warsztat dedekowca
Jak Gerard robił planszę do D&D i co z tego wynikło
10-10-2008 16:11 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 20
Zapewne wiecie, jak to jest. Postacie stworzone, przygoda wymyślona – czas grać! Zaraz… czegoś nam jeszcze brakuje. W 4 edycji D&D oprócz standardowych akcesoriów (podręczniki, karty postaci, kostki, ołówki i gumki) do gry potrzeba czegoś więcej. Jeśli zamierzamy w pełni wykorzystać zal...
Władcy Stworzenia
System PBF
24-09-2013 23:48 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 3
Władcy Stworzenia, znany w oryginale jako Lords od Creation, to dzieło użytkowników anglojęzycznego forum Giant in the Playground, społeczności zgromadzonej wokół webkomiksu The Order of the Stick. W zamierzeniu miał posłużyć jako sposób stworzenia nowego świata i mitologii do sesji DnD, szybko jedn...
Co to jest RPG?
Wprowadzenie dla początkujących
15-10-2002 21:54 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 60
Jeśli nie wiesz, czym są gry fabularne, przeczytaj ninejszy tekst. Mamy nadzieję, że będzie on pomocy w zorientowaniu się, o co w RPG chodzi.
Odrobina historii
Gry fabularne (RPG, czyli Role Playing Games), powstały na początku lat 70-tych w USA. Nazwę dosłownie tłumaczy się na "gry z odgrywa...
Jak poprowadzić czarny kryminał?
O doborze settingu, nastroju, bohaterów, wątków i mechaniki.
05-09-2010 16:26 | Michał 'rincewind bpm' Smoleń | Komentarze: 26
Brudne ulice rozległej metropolii. Deszczowe chmury wiecznie zasłaniające słońce. Podrzędny bar, schronienie narkomanów, prostytutek i hazardzistów. Wysmakowana rezydencja bogacza, który pod maską pracowitego filantropa ukrywa najgorsze łotrostwa, o jakich nawet nie śniło się prostym chuliganom z bi...
Baniak Baniaka #07: Jak Mistrz Gry graczowi...
Świąteczne wydanie vloga o erpegach
25-12-2013 20:20 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Świąteczny odcinek Baniaku Baniaka już jest w sieci. Temat poruszany tym razem to relacje między graczami a Mistrzami Gry. Ponadto w tej części cyklu można poznać zwycięzców dwóch konkursów z poprzednich wydań.
Dlaczego Quentin?
04-05-2012 01:04 | Michał 'rincewind bpm' Smoleń | Komentarze: 17
"Mamy przyjemność ogłosić rozpoczęcie XIV edycji konkursu na najlepszy scenariusz do gry fabularnej Quentin. Prace przysyłać można do 24 czerwca 2012 roku. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.quentin.rpg.pl".
Mniej więcej taki news pojawił się kilka tygodni temu w kilku miejscach w sieci. T...
Profesja: Erpegowiec
Ścieżki kariery erpegracza
27-01-2012 00:56 | Maciej 'Repek' Reputakowski | Komentarze: 16
Na podstawie prelekcji Magdaleny i Macieja Reputakowskich
Pyrkon 2009
Jeśli jesteś Erpegowcem, to w twoim życiu nadejdzie taki moment, gdy na swoje hobby będziesz miał coraz mniej czasu. Będzie się to wiązać z nowymi obowiązkami, pasjami, zmianami priorytetów. Jeśli złapałeś erpegowego bakcyla, nie...
Baniak Baniaka #09: O RPG tym razem na poważnie...
Czy gry fabularne mają walory pedagogiczne?
19-01-2014 10:59 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 1
Gry fabularne jako element edukacji i wychowania - czy to w ogóle możliwe? A co z tym ponoć destrukcyjnym wpływem erpegów na ludzką psychikę, o którym tak wiele się mówi?
W dziewiątym odcinku Baniaku Baniaka znajdziecie kilka odpowiedzi na te i inne pytania. Został nagrany dla każdego rodzica zasta...
Granie kanoniczne
Prawdziwe granie, a nie jakieś tam…
07-10-2011 09:42 | Julian 'Mayhnavea' Czurko | Komentarze: 92
Do napisania tego tekstu zainspirowała mnie sytuacja powtarzająca się w cyklach od czasów moich pierwszych kontaktów z fandomem RPG, czyli działania na liście dyskusyjnej Legendy Pięciu Kręgów około 10 lat temu. A były to rzucane co jakiś czas w kierunku współdyskutantów słowa, że ""nie grają w praw...
Test charakteru
Historia bohatera w retrospekcjach
21-03-2015 00:02 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 3
Test charakteru to prosta do zastosowania sztuczka, która pozwala pokazać różnice między światopoglądem gracza i bohatera. Dzięki temu prowadzący może bardzo łatwo uwypuklić pewne cechy osobowości i wyróżnić postać w grze. Sami gracze mogą zaś pomóc koleżance lub koledze w zbudowaniu wiarygodne...
Droga Scenarzysty
Proces tworzenia na przykładzie przygody do Legendy Pięciu Kręgów
24-12-2009 14:17 | Magdalena 'MEaDEA' Madej-Reputakowska | Komentarze: 30
"Droga Scenarzysty to połączenie zarysu przygody do Legendy Pięciu Kręgów oraz opis procesu konstruowania scenariusza. Tekst zawiera zbiór porad, jak przygotować podstawę, na której później wzniesiony zostanie szczegółowo rozpisany scenariusz do gry fabularnej. P...
Baniak Baniaka #06: Nie mam czasu mistrzować
Jak się ogarnąć na sesję, gdy na co dzień praca
29-11-2013 09:54 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 10
Odcinek oparty na sugestii widza, który prosił o rady dotyczące organizacji harmonogramu na cotygodniowe sesje.
Co zrobić, gdy naprawdę nie mamy czasu, a sesja jest tuż, tuż? A jeśli brakuje nam go na przygotowanie tego, co chcemy? Kilka porad dla tych, którzy wiecznie nie mogą się zebrać. Miłego o...
Wolsungowe sylwetki
Pięciu wspaniałych
21-04-2013 00:13 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 0
"Poniższy dokument zawiera pięć prawie gotowych do gry postaci do Wolsunga. Nie są to konkretne osoby, jedynie "sylwetki" kilku postaci pasujących do wiktoriańskiego fantasy: awangardowego artysty, doświadczonego oficera, prywatnego detektywa, szlachetnego dzikusa i wielkiego wynalazcy. Można by je...
Baniak Baniaka #10: Jak zabłysnąć na sesji
Mała dawka chemii na sesję RPG
30-01-2014 10:52 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 4
Odrobina błysku, ognia i tajemnicy. Ubranie bardzo prostego eksperymentu chemicznego w fabularne szaty pozwoli wprowadzić na sesję nietypowy handout.
Mowa o przeniesieniu magii do świata rzeczywistego. A jak to zrobić, dowiecie się z dziesiątego odcinka Baniaku Baniaka, który kończy pierwszą serię...
Wolsung: Gadżeciarstwo
Rozszerzenie reguł gadżetów
02-03-2012 00:01 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 5
Gadżety są jednym z najciekawszych elementów Wolsunga, szalenie fajnym sposobem na nadanie postaciom kolorytu. Jeżeli chcesz jeszcze bardziej uwypuklić rolę niezwykłych przedmiotów w fabule, możesz wykorzystać poniższe zasady.
Pierwsza z nich znacząco zwiększy ilość gadżetów pojawiających się na s...