» Almanach

Almanach

Działy:
» Co to jest RPG?
» Mistrz Gry
» Gracze
» Projektowanie gier
» Teoria RPG
» PBF
Wyświetlono rezultaty 81-120 z 153.
Socratic Design, część 2

Socratic Design, część 2

06-08-2011 14:58 | | Komentarze: 0
Tłumaczenie: Michał 'Skryba' Ziętek Druga antologia tekstów Socratic Design autorstwa Troya Costisicka, poświęcona projektowaniu gier fabularnych. Teksty pochodzą z bloga Socratic Design. Autorem tłumaczenia jest Michał 'Skryba' Ziętek, a ukazało się ono pierwotnie na jego blogu, gdzie znajdują s...
Socratic Design, część 1

Socratic Design, część 1

23-07-2011 15:54 | | Komentarze: 3
Tłumaczenie: Michał 'Skryba' Ziętek Pierwsza antologia tekstów Socratic Design autorstwa Troya Costisicka, poświęcona projektowaniu gier fabularnych. Teksty pochodzą z bloga Socratic Design. Autorem tłumaczenia jest Michał 'Skryba' Ziętek, a ukazało się ono pierwotnie na jego blogu, gdzie znajduj...

Wolsung w praniu: efekciarstwo

Nowe sztuczki, które ubarwią twoją wolsungową sesję!

05-03-2011 15:42 | Michał 'von Mansfeld' Przygodzki | Komentarze: 16
Jak każdy (grający) wie, w Wolsungu najczęściej przeżywa się spektakularne przygody, rozwiązuje misterne i nietypowe intrygi bądź podejmuje nadzwyczajne wyzwania. Oczywiście każdy gra jak chce, tutaj jednak powołuję się na domyślną konwencję Wolsunga, a przynajmniej wszelkiego rodzaju inspiracje, pr...

Obrazkowy konkurs: I miejsce

I miejsce w konkursie sekcji PBF

24-12-2010 14:45 | malahaj | Komentarze: 3
Poniższa praca otrzymała I miejsce w obrazkowym konkursie sekcji PBF. Obrazek znajdziesz pod tym adresem. – Niżej! Niżej włócznie i szybciej, psia mać! Szybciej ostrym machać! Niżej włu... Ehh.... – Następnych dwóch mamy już chyba z głowy – No co ty nie powiesz? Mamy ich dość...

Obrazkowy konkurs: II miejsce

II miejsce w konkursie sekcji PBF

24-12-2010 14:42 | Nagmar | Komentarze: 3
Poniższa praca otrzymała II miejsce w obrazkowym konkursie sekcji PBF. Obrazek znajdziesz pod tym adresem. Gęsty, ciemny las, budził się do życia, gdy leniwe snopy światła przebijały się przez korony drzew, dosięgając zroszonych roślin. Panowała cisza, od czasu do czasu zmącona porannym śpiewem dz...

Obrazkowy konkurs: Róża i hiacynt

III miejsce w konkursie sekcji PBF

24-12-2010 14:35 | Rodriguez | Komentarze: 5
Poniższa praca otrzymała III miejsce w obrazkowym konkursie sekcji PBF. Obrazek znajdziesz pod tym adresem. „Róża i Hiacynt” W bezksiężycową, ciemną noc W królestwie elfów mrocznych Miał miejsce krwawy bój - - bez świadków naocznych Rozbrzmiały pieśnią mieczy Zgrzytem i szczękiem sta...

Wywiad z Klebernem

O sesjach PBF z prowadzącym "Po chwałę i złoto"

14-09-2010 17:22 | Nefarius | Komentarze: 0
Od jak dawna prowadzisz sesje PBF? Dobre pytanie. Tak na poważniej zająłem się tym mniej wiecej od maja zeszłego roku. Wcześniej prowadziłem sesję jeszcze na forum dnd.pl. Potem nastąpiła długa przerwa z powodu spraw zawodowych. Zatem można określić mój staż w prowadzeniu sesji na forach na półt...

Wywiad z Bielonem

O PBF z jednym z najbardziej doświadczonych prowadzących w polskiej sieci

14-09-2010 17:22 | Nefarius | Komentarze: 0
Na początek wywiadu spytam, skąd sławny Bielon wziął tyle chęci i sił na stworzenie i opisanie Bissel? To masa roboty, która chyba wymaga ogromnego zapału i potężnego samozaparcia? Nie było tworzenia Bissel. Było tworzenie jednej maleńkiej osady, w jednym heksie, na ogromnej mapie GH. By mieć ka...
Jak poprowadzić czarny kryminał?

Jak poprowadzić czarny kryminał?

O doborze settingu, nastroju, bohaterów, wątków i mechaniki.

05-09-2010 16:26 | Michał 'rincewind bpm' Smoleń | Komentarze: 26
Brudne ulice rozległej metropolii. Deszczowe chmury wiecznie zasłaniające słońce. Podrzędny bar, schronienie narkomanów, prostytutek i hazardzistów. Wysmakowana rezydencja bogacza, który pod maską pracowitego filantropa ukrywa najgorsze łotrostwa, o jakich nawet nie śniło się prostym chuliganom z bi...
Jeszcze raz o podstawach PBF

Jeszcze raz o podstawach PBF

02-08-2010 22:56 | Michał 'Morel' Azarewicz | Komentarze: 7
Poniższy artykuł jest swego rodzaju kontynuacją dwóch wcześniejszych tekstów wprowadzających w świat sesji PBF. Nie mam zamiaru powtarzać tego, co już wcześniej opisali moi koledzy, gdyż wyjaśnienia, jak zacząć uczestniczyć w sesji rozgrywanej na forum, są w moim przekonaniu dostatecznie klarowne. P...
Wprowadzenie do PBF – część II

Wprowadzenie do PBF – część II

Praktyczne wskazówki o grze przez forum

25-06-2010 10:37 | | Komentarze: 0
Tu zapoznasz się z pierwszą częścią artykułu. 1. Wprowadzenie Witaj w drugiej części artykułu o podstawach sesji forumowych. Pierwszy odcinek poruszał głównie podstawowe zagadnienia z tej tematyki. Tutaj dowiesz się więcej o prowadzeniu własnej rozgrywki. Otrzymasz także garść porad technicznych, p...
Wstęp do starej szkoły RPG

Wstęp do starej szkoły RPG

Graj jak w latach 70.

19-06-2010 11:40 | | Komentarze: 37
Wstęp do starej szkoły RPG to tłumaczenie artykułu "A Quick Primer for Old School Gaming" Matta Fincha, autora Swords & Wizardry. Tekst opowiada o specyfice starszego podejścia do gier fabularnych, w którym zasady są jedynie ramą dla opowieści i nie starają się odwzorować każdego szczegółu świata pr...
Wprowadzenie do sesji forumowych (PBF)

Wprowadzenie do sesji forumowych (PBF)

09-05-2010 00:00 | | Komentarze: 18
Wprowadzenie Niemal każde forum poświęcone grom RPG ma swój własny dział dla sesji forumowych. Niestety, takie rozgrywki są często traktowane po macoszemu, jako gorszy gatunek RPG. Nie pojawiają się żadne artykuły wspierające takie sesje, nie ma pod nie rozpisanych przygód, nie ma poradników. I wre...

Storytelling a gra z mechaniką

O złotym środku pomiędzy skrajnościami

17-04-2010 21:16 | | Komentarze: 27
Większość RPG-owców prędzej czy później dochodzi do refleksji: "Przecież mam wyobraźnię. Po co mi mechanika?". Warto sobie na to pytanie odpowiedzieć. Mechanika ma liczne zalety, a przy tym ogranicza rozgrywkę na zasadzie umowy społecznej. Jej wprowadzenie opierać się musi na porozumieniu wszystkic...
Romanse na sesji dla początkujących

Romanse na sesji dla początkujących

... dlaczego ich nie wprowadzamy i jak to zmienić

21-03-2010 20:50 | Michał 'rincewind bpm' Smoleń | Komentarze: 18
Mój pierwszy raz Z moją standardową drużyną gramy regularnie od czasów gimnazjum, a więc przynajmniej pięć lat. Prowadzeniem wymieniamy się dosyć często, zawsze któryś z nas ma w zanadrzu gotową przygodę. Kiedy więc z powodu nieobecności jednego z kolegów nie mogliśmy kontynuować kampanii w Klanarc...

Graj konwencją – cz. V

Potworne śledztwo w PRL-u (ciąg dalszy)

14-02-2010 02:47 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 8
Poniższy artykuł jest bezpośrednią kontynuacją czwartej części cyklu. Już po jej napisaniu Maciek Reputakowski zwrócił mi uwagę na dwie rzeczy, które warto uzupełnić. Po pierwsze, każda struktura fabularna jest ściśle związana z pewnym typem bohatera. W naszym wypadku jest to ktoś, kto tropi ślady...

Graj konwencją – cz. IV

Potworne śledztwo w PRL-u

28-01-2010 08:46 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 14
Poniższy artykuł, najbardziej praktyczny i warsztatowy ze wszystkich powstałych do tej pory, stanowi czwartą część cyklu o znaczeniu konwencji w grach fabularnych. Różni się nieco od poprzednich – przede wszystkim zawiera przykłady spoza świata Supernatural. Uznałem bowiem, że wolę pisać o kon...

Graj konwencją – cz. III

Znam już konwencję. Co z nią zrobić?

31-12-2009 17:56 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 14
W poprzednich częściach cyklu (pierwszej i drugiej) mogliście przeczytać o tym, czym jest konwencja i jaką rolę odgrywa w grach fabularnych, a także zapoznać się z analizą konwencji serialu Supernatural. Teraz będę już pisał wyłącznie o tym, jak przekładać tę wiedzę na sesje RPG; od teorii literatur...
Droga Scenarzysty

Droga Scenarzysty

Proces tworzenia na przykładzie przygody do Legendy Pięciu Kręgów

24-12-2009 14:17 | Magdalena 'MEaDEA' Madej-Reputakowska | Komentarze: 30
"Droga Scenarzysty to połączenie zarysu przygody do Legendy Pięciu Kręgów oraz opis procesu konstruowania scenariusza. Tekst zawiera zbiór porad, jak przygotować podstawę, na której później wzniesiony zostanie szczegółowo rozpisany scenariusz do gry fabularnej. P...

Graj konwencją - cz. II

Winchesterowie w kręgu akcji

01-12-2009 15:28 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 10
W poprzedniej części cyklu opowiadałem o znaczeniu konwencji w komiksach, książkach, filmach i grach fabularnych. Tym razem piszę nieco więcej o rodzajach konwencji i jej niektórych elementach, aby podkreślić wagę wzajemnego dostosowania postaci i wydarzeń; potem przedstawiam konwencję fabularną pie...

Graj konwencją – cz. I

O roli umów niepisanych

24-11-2009 22:26 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 29
Poniższy tekst otwiera krótki cykl artykułów, w których będę próbował pokazać, jak przydatne jest w praktyce literaturoznawcze podejście do gier fabularnych. Zaczynam od pojęcia konwencji i omówienia jej roli w literaturze i filmie, a następnie w RPG. Ta część cyklu ma charakter wstępny i sama w sob...

Almanach Scenarzysty cz. II

Jak spisać scenariusz: realizacja

22-02-2009 23:10 | Maciej 'Repek' Reputakowski | Komentarze: 12
Tekst powstał na podstawie prelekcji Magdaleny i Macieja Reputakowskich, która znalazła się w programie konwentu Imladris w roku 2007. Autorzy dziękują wszystkim osobom, które wzięły udział w spotkaniu. To jest druga część artykułu poświęconego pisaniu scenariuszy. Jeśli chcesz zapoznać się z rozważ...

Almanach Scenarzysty cz. I

Jak spisać scenariusz: przygotowania

18-02-2009 01:52 | Maciej 'Repek' Reputakowski | Komentarze: 55
Tekst powstał na podstawie prelekcji Magdaleny i Macieja Reputakowskich, która znalazła się w programie konwentu Imladris w roku 2007. Autorzy dziękują wszystkim osobom, które wzięły udział w spotkaniu. Spis treści Cześć pierwsza: I. Parę słów wstępu II. Czym jest scenariusz do gry fabularnej? III...

Granie po omacku

Nie grymaś, opisuj

22-12-2008 19:17 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 23
Moja niedawna przeprowadzka do Lublina wymusiła na mnie zmianę erpegowych przyzwyczajeń. Przez ostatnie kilka miesięcy zdarzyło mi się grać sesje (lub po prostu rozmawiać) z ludźmi, z którymi wcześniej nie grałem. Pozwala to zweryfikować tezę postawioną przez Jamesa Wyatta w Podręczniku Mistrza Podz...

Licencja na zabijanie

Czyli dlaczego czasem warto dać zginąć postaci gracza

05-12-2008 18:03 | Jan 'Johny' Pawlak | Komentarze: 48
Niniejszy tekst przeznaczony jest dla Mistrzów Gry. Znajdziecie w nim informacje jak zabijać postacie podczas sesji w taki sposób, by wasi gracze nie mieli wam tego za złe. Dowiecie się, kiedy dany bohater ma zginąć, jak używać w tym celu kostek i dlaczego śmierć herosa nie musi być znacząca z punkt...

Cel przygody

O planowaniu scenariuszy

25-11-2008 12:35 | Karczmarz | Komentarze: 35
Na ostatnim wykładzie z Instytucji Gospodarki Rynkowej profesor zadał pytanie, które nie wiedzieć czemu poruszyło w mojej głowie erpegowe trybiki. Otóż podczas mądrego wywodu na temat Teorii Kontraktu pojawił się aspekt planowania. Tu profesor zatrzymał się na chwilę i zaczął dowodzić, że sam proces...
Warsztat dedekowca

Warsztat dedekowca

Jak Gerard robił planszę do D&D i co z tego wynikło

10-10-2008 16:11 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 20
Zapewne wiecie, jak to jest. Postacie stworzone, przygoda wymyślona – czas grać! Zaraz… czegoś nam jeszcze brakuje. W 4 edycji D&D oprócz standardowych akcesoriów (podręczniki, karty postaci, kostki, ołówki i gumki) do gry potrzeba czegoś więcej. Jeśli zamierzamy w pełni wykorzystać zal...
Na celowniku

Na celowniku

04-08-2008 18:00 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 17
Słowem wstępu Poniższy artykuł stanowi poradnik radzący Narratorowi, jak ubarwić sesje, które toczą się dookoła zabójstw. W swoim poprzednim artykule pt. Śladami zbrodni, omawiałem postacie psychopatycznych morderców. Ten tekst dotyczy z kolei sytuacji, w której gracze wcielą się w postacie rządowy...

RPG bez MG?

O systemach z nieklasycznym podziałem narracji

01-08-2008 12:01 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 46
Wbrew temu co mogłoby się nam wydawać gry fabularne to hobby, które w trakcie swojej historii nieustannie się zmienia. Kiedy my gramy sobie w nasze klasyczne erpegi, awangarda projektantów gier zza wielkiej wody od dawna bawi się już nowym wynalazkiem – grami bez Mistrza Gry. Podobnie jak ich...

Dungeon crawl okiem gracza

Część I: Przygotowania

29-07-2008 23:59 | Michał 'von Trupka' Gola | Komentarze: 23
Wprowadzenie Krwawy blask obnażonej klingi, strzała z hukiem przebijająca pancerz, kwaśny odór palonego magią ciała, zimny dotyk złota i słodki smak wzrastającej potęgi - setki bohaterów przemierzały podziemne korytarze w ich poszukiwaniu. Niektórzy byli niepokonanymi maszynami do walki, wciąż dążąc...

Bohater filmowy

24-05-2008 01:49 | Karczmarz | Komentarze: 6
O tworzeniu postaci napisano wiele. Mieliśmy artykuł pomocny przy tworzeniu postaci wiarygodnej głównie od strony przeszłości i relacji z otoczeniem. Mieliśmy artykuł o tworzeniu postaci na kolanie, bez zbędnych przygotowań. Dziś chciałbym podzielić się z wami uwagami i radami wyczytanymi w książecz...

Zróbmy sobie sesję

17-04-2008 23:34 | Karczmarz | Komentarze: 9
Ostatnio trochę myślę nad scenariuszami. To całkiem śmieszna sprawa, że trochę już ich w życiu napisałem, a mimo to nie gram w nie. Niby nic dziwnego, że nie gram w to, co piszę, ponieważ prawdopodobnie rozegrałem to już wcześniej i obecnie nie muszę ponownie rozgrywać tej samej opowieści, ale nie c...
Strach się bać

Strach się bać

O horrorze w Świecie Mroku

20-03-2008 16:58 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 17
Świat Mroku wydaje się być doskonałym systemem do poprowadzenia horroru. Stylistyka podręcznika, ilustracje, zawarte w nim wstawki fabularne czy pomysły na przygody doskonale do tego nastrajają. Problem polega na tym, by ów nastrój i fajne inspiracje umieć zaprezentować na sesji. Jeśli jednak nie wi...
Po co komu GNS?

Po co komu GNS?

Rozważania o najpłodniejszej teorii RPG

14-03-2008 02:10 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 9
W internetowych dyskusjach o grach fabularnych przewija się nieustannie. Jeżeli chcemy stawać w szranki z poważniejszymi dyskutantami wypada choćby pobieżnie wiedzieć czym jest. Teoria GNS – wygląda na to, że rozsiadła się u nas wygodnie i ma zamiar zostać na dłużej. Mimo to dla wielu pozostaj...
Postać improwizowana

Postać improwizowana

Odmienne spojrzenie na kreację postaci

27-02-2008 04:21 | Karczmarz | Komentarze: 7
Wyobraźcie sobie scenariusz, dopracowany do perfekcji, idealnie dobrane do niego postacie, opowiadający poruszającą historię... historię, która musi się wydarzyć. Musi i nic tego nie zmieni. Żadne pomysły graczy, nowe idee, alternatywne działania, nic nie przeskoczy założeń ścieżki scenariusza. Smut...
Zalety stopniowego rozwoju

Zalety stopniowego rozwoju

Druga część dwugłosu

09-02-2008 02:05 | Karczmarz | Komentarze: 6
Czytając felieton kaduceusza poświęcony koncepcji "od zera do bohatera", nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że autor straszy. Straszy, ostrzega, stawia tabliczki "Nie deptać trawników!", wrzuca system powolnego rozwoju do worka ze złem całego świata. Tylko czy aby na pewno jest przed czym ostrzegać? Cz...
Co mnie uwiera w od zera do bohatera?

Co mnie uwiera w od zera do bohatera?

Pierwsza część dwugłosu

08-02-2008 03:55 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 31
Systemy RPG rozmaicie podchodzą do kwestii rozwoju bohatera. W jednych musimy mozolnie zdobywać punkty doświadczenia powoli rozbudowując arsenał swojej postaci, w innych już na początku gry możemy stworzyć herosa o niebagatelnej potędze. Rozwiązanie, znane jako "od zera do bohatera" zaliczymy do tej...
Jak zostać Mistrzem?

Jak zostać Mistrzem?

Mistrzem Mistrzów, oczywiście

25-01-2008 01:41 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 14
W moim poprzednim artykule, poświęconym Pucharowi Mistrza Mistrzów, relacjonowałem jego odsłonę, która miała miejsce na Polconie 2007. Niedługo czeka nas następny Puchar - tym razem na konwencie Pyrkon. Ten tekst powstał po to, by zachęcić was do wzięcia udziału w tej imprezie. Nie będę jednak pisał...
Zasada 1k20

Zasada 1k20

Wprowadź do swojej gry trochę losowości!

18-01-2008 06:07 | Karczmarz | Komentarze: 34
Jedną z podstawowych funkcji mechaniki każdego systemu RPG jest rozwiązywanie kwestii losowych. Nasza postać posiada pewne współczynniki, których znaczenie sprowadza się w uproszczeniu do określenia prawdopodobieństwa sukcesu podejmowanej czynności. Niezależnie od wysokości poszczególnych cech, zaws...
Erpegowe podsumowanie 2007: autorki

Erpegowe podsumowanie 2007: autorki

Autorkowy rok 2007: Obiecująco

11-01-2008 16:00 | Jarosław 'beacon' Kopeć | Komentarze: 27
Koniec roku jest zawsze porą podsumowań, które nie omijają sceny systemów autorskich. Twórcy-amatorzy w dalszym ciągu projektują swoje gry, komentują cudze, wykłócają się na forach i chwalą się na blogach. Polska scena autorkowa w dalszym ciągu żyje i ma się dobrze. Jej główną ostoją jest w dalszym...