» Almanach

Almanach

Działy:
» Co to jest RPG?
» Mistrz Gry
» Gracze
» Projektowanie gier
» Teoria RPG
» PBF
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 152.
Plemiona Windlandii – Naida

Plemiona Windlandii – Naida

Fanowski materiał do drugiej edycji Wolsunga

03-09-2023 00:00 | Mateusz 'Wolfang' Oszust | Komentarze: 0
Winlandia zamieszkiwana jest przez rozmaite plemiona. Tym razem zapraszamy na północno-zachodnie wybrzeże.  Opis: Naida to zdominowane przez niksy plemię, którego przedstawiciele znani są jako świetni handlarze i żeglarze, lecz często kojarzeni są również z zuchwałym piractwem. W ich społecz...
Zew Cthulhu: Dziwne eony

Zew Cthulhu: Dziwne eony

Prehistoryczne przygody z mackami w tle

02-07-2023 01:09 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 2
Mity są wieczne. Mity są przedwieczne. Zarówno w oryginalnych opowiadaniach Lovecrafta, jego przyjaciół i epigonów, jak i w materiałach do rozmaitych edycji Zewu Cthulhu podkreślana jest odwieczność i ponadczasowy charakter bluźnierczej, zakazanej wiedzy skrywanej w plugawych księgach oraz ulotność...
Poradnik: Angażujące rozpoczynanie sesji

Poradnik: Angażujące rozpoczynanie sesji

Nie zaczynacie w karczmie. Ani na trakcie. Zaczynacie w środku przygody.

07-05-2023 00:17 | Przemysław 'Canis Majoris' Pszczoliński | Komentarze: 12
Znudzony sesjami, które zaczynają się od przyjęcia zlecenia i stopniowego budowania napięcia? Zaplanujmy sesje, które ten porządek rzeczy wywracają do góry nogami, a akcja zaczyna się z przytupem. Jak to ujął Hitchcock – "Film powinien zaczynać się od trzęsienia ziemi, potem zaś napięcie...
Historia gier RPG, część 1

Historia gier RPG, część 1

Prapoczątki naszego hobby

16-04-2023 11:36 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 2
Poniższy artykuł to tłumaczenie pierwszych dwóch ([1], [2]) części serii Steve'a Darlingtona, oryginalnie opublikowanych w Places to Go, People to Be – The Online Magazine of Roleplayers, opisujących historię naszego hobby. Pragnę podziękować autorowi materiału i redakcji magazyn...
Poradnik: Projektowanie scen na sesję

Poradnik: Projektowanie scen na sesję

Jak tworzyć sceny w które chce się grać.

01-03-2023 18:32 | Przemysław 'Canis Majoris' Pszczoliński | Komentarze: 8
Doświadczeni Mistrzowie Gry tworzą niezapomniane sceny, w trakcie których nie sposób się nudzić. Choć wielu takich MG buduje sceny instynktownie, warto spojrzeć na to, co te najlepsze mają wspólnego. Pozwoli nam to ocenić własny warsztat lub pisać scenariusze w sposób bardziej świadomy. Podsta...
Shadowrun: Każdy inny, wszyscy równi?

Shadowrun: Każdy inny, wszyscy równi?

Kilka słów o ludziach w Szóstym Świecie

15-01-2023 00:05 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 2
Życie większości współczesnych ludzi w krajach określanych jako wysoko rozwinięte przebiega według pewnego schematu, będącego owocem zdobyczy socjalnych niezliczonych pokoleń. Ludzie rodzą się (to oczywiste), po osiągnięciu pewnego wieku podlegają obowiązkowi edukacji bądź to w placówkac...
Poradnik: Zarządzanie dużą liczbą Bohaterów Niezależnych

Poradnik: Zarządzanie dużą liczbą Bohaterów Niezależnych

Jedna sesja, jeden MG, wielu BN-ów

02-10-2022 00:06 | Przemysław 'Canis Majoris' Pszczoliński | Komentarze: 9
Zapamiętywanie imion, wyglądu oraz odgrywanie dużej liczby BN-ów na jednej sesji jest nie tylko pracochłonne i kłopotliwe dla MG, ale może także sprawić sporo trudności samym graczom. Chociaż osobiście unikam wprowadzania wielu nowych postaci (6 czy 10+) na pojedynczej sesji, są scenariusze gdzie je...
Dwie karty postaci w jednej

Dwie karty postaci w jednej

Zmiany osobowości Bohaterów Graczy

02-02-2022 00:11 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 2
Motyw podwójnej osobowości, albo częściej – innych “zainteresowań” złoczyńców w czasie dni i w nocy, nie jest niczym nowym ani w literaturze (chociażby Doktor Jekyll i pan Hyde), ani w grach fabularnych. Co jednak z postaciami graczy w erpegach? Co ze zmianami psychicznymi w c...
Cthulhu bez macek

Cthulhu bez macek

Potwory nie tylko Mityczne

02-01-2022 00:18 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 9
Pierwsze wydanie Draculi Brama Stokera ukazało się w roku 1897. Popularność wielokrotnie wznawianej powieści oraz jej kinowe ekranizacje sprawiły, że imię wołoskiego hospodara szybko stało się synonimem wampira, a nieumarli krwiopijcy, posiadający charakterystyczne moce i słabości, weszli do kanonu...
Prawdopodobieństwo w grach fabularnych

Prawdopodobieństwo w grach fabularnych

Oczekuję 7-ki, czyli kiedy pojawi się troll?

24-11-2021 09:31 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 16
Prawdopodobieństwo. Żyjemy z nim w grach, niewątpliwie każdy z nas może pochwalić się super serią szóstek albo jedynek. Jednakże, czy potrafimy z niego świadomie korzystać? Czy znienawidzony w szkołach (i często powtarzany przez wielu na studiach) rachunek prawdopodobieństwa jest aż tak straszn...
Rzecz o ptakach w grach fabularnych

Rzecz o ptakach w grach fabularnych

Skrzydlaci pomagierzy

17-03-2021 19:23 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 7
Czy zdarzyło się wam na sesjach mieć psa, kunę, konia albo małego smoka? Jestem przekonany, że wielu z was odpowie: "tak!”. A czy mieliście kiedyś ptaka? Jeśli tak, to jakiego? Niestety, większość ludzi ma dość mgliste pojęcie o ptasich gatunkach, nie mówiąc o znajomości możliwości ...
Walka elektroniczna w grach fabularnych

Walka elektroniczna w grach fabularnych

To ja w niego celuję anteną!

01-11-2020 18:21 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 0
Walka elektroniczna to temat niezwykle ciekawy, aczkolwiek traktowany po macoszemu w grach fabularnych. Czy można zbudować ciekawe motywy fabularne w tej tematyce? Niewątpliwie tak! Zacznijmy od najważniejszego – walka elektroniczna NIE jest tym samym co wojna cybernetyczna (gdzie hakerzy dzi...
Bestiariusz znaleziony na łące

Bestiariusz znaleziony na łące

Robaczywe inspiracje

05-08-2020 13:19 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 3
Stwory z szóstego już bestiariusza przestały robić na Twoich graczach jakiekolwiek wrażenie, a wydawca nie zapowiada kolejnych dodatków. Czujesz, że potrzebna Ci inspiracja. Co robić? Skąd brać inspiracje? Można wyjść na dwór. Przyjrzeć się istotom, które nas otaczają, na przykład takim: Oczywiś...
Więcej niż bogactwo

Więcej niż bogactwo

Alternatywne zasady Majętności do siódmej edycji Zewu Cthulhu

03-11-2019 00:25 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 3
Mimo że na przestrzeni czasu, począwszy od roku 1983, Zew Cthulhu doczekał się kilku edycji, to przez długie lata zasłużenie cieszył się opinią systemu skutecznie opierającego się wszelkim modom (choć także doczekał się konwersji na mechanikę d20), a modyfikacje pojawiające się w kolejnych odsłonach...
Fumetsugumi

Fumetsugumi

Ostatni samuraje szoguna

17-02-2019 10:25 | Mateusz 'Wolfang' Oszust | Komentarze: 1
Świat Wolsunga jest pełen różnego rodzaj stronnictw i Ozumu nie jest wyjątkiem od tej reguły. Kraj kwitnącej wiśni uległ olbrzymim zmianom technologicznych, politycznym, społecznych i kulturowym. Niektórzy nie są z tego zadowoleni, i na wyrażeniu dezaprobaty nie planują pozostać. Zapraszam wszystkic...
Minigra narracyjna: Wszystkie Wpadki Wiktora

Minigra narracyjna: Wszystkie Wpadki Wiktora

Gra w grze – studium przypadku

23-12-2018 11:02 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 0
Istnieje wiele sposobów, by zatrzeć granicę między grami fabularnymi a narracyjnymi (story games). Te drugie polegają na tym, że gracze obok lub zamiast odgrywania pojedynczych postaci także na różne inne sposoby dzielą się władzą nad fabułą. Chyba najbardziej znanym polskim przykładem jest kar...
Magia, bóstwa i intrygi

Magia, bóstwa i intrygi

Klasyczne podręczniki do FR w piątej edycji - cz. I

20-04-2016 08:09 | Tomasz 'Radnon' Cybulski | Komentarze: 9
Podczas prac nad piątą edycją Dungeons & Dragons autorzy bardzo mocno podkreślali jej klasyczność i chęć powrotu do korzeni. Założenie to miało obowiązywać nie tylko na poziomie mechanicznym, ale także fabularnym, a oficjalne settingi, mimo zachowania ciągłości linii czasowej, znów miały przypom...
Teorie RPG

Teorie RPG

10-04-2016 12:24 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 11
Artykuł pochodzi z anglojęzycznej Wikipedii i jest dostępny na licencji Creative Commons. Teoria RPG jest ludologią gier fabularnych (RPG), gdzie są one studiowane jako zjawiska artystyczne lub społeczne. Teorie RPG starają się wyjaśnić czym są gry fabularne, jak działają i jak proces ten może...
Przewodnik Asha Po Osobowości i Tle Postaci w RPG – Spis Treści

Przewodnik Asha Po Osobowości i Tle Postaci w RPG – Spis Treści

06-03-2016 21:33 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 0
Link: http://rpg.ashami.com/ Pozdrawiam i witam w Przewodniku Asha Po Osobowości i Tle Postaci w RPG. Z mojego doświadczenia wynika, że to, co czyni gry RPG tak fajnymi, jest odgrywanie postaci! Owszem, walki są w porządku, ale mogą się znudzić gdy są sercem rozgrywki. Rozwijanie i odgrywanie...
Przewodnik Asha Po Osobowości i Tle Postaci w RPG – Tło Postaci

Przewodnik Asha Po Osobowości i Tle Postaci w RPG – Tło Postaci

06-03-2016 20:25 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 0
Artykuł jest tłumaczeniem Ash Guide to RPG Personality and Background Tło postaci Nie ma, oczywiście, spisanych reguł odnośnie rozwoju tła postaci. Wiele zależy od świata, który MG kreuje i od innych ograniczeń. Jednakże, by pomóc Ci zacząć ten rozdział, prezentuję obszerną listę elementów tła, kt...
Przewodnik Asha Po Osobowości i Tle Postaci w RPG - Osobowość, część 2

Przewodnik Asha Po Osobowości i Tle Postaci w RPG - Osobowość, część 2

24-01-2016 10:58 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 6
Artykuł jest tłumaczeniem "Ash Guide to RPG Personality and Background" Osobowość (część II): Cechy drugorzędne Jeśli wypełniłeś wszystko w części pierwszej, masz dostatecznie dużo danych, by stworzyć autentyczną postać. Ten opis dotyczy większości sytuacji, w których się znajdziesz...
Przewodnik Asha Po Osobowości i Tle Postaci w RPG - Osobowość, część 1

Przewodnik Asha Po Osobowości i Tle Postaci w RPG - Osobowość, część 1

24-11-2015 21:34 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 12
Artykuł jest tłumaczeniem "Ash Guide to RPG Personality and Background" Osobowość (część I) Kiedy mówimy o osobowości w kontekście gry, chcemy wiedzieć parę rzeczy: jaka jest motywacja postaci, jej stany emocjonalne, światopogląd i to, jak postać się zachowuje w różnych sytuacjach. Chara...
Wielka lista fabuł RPG

Wielka lista fabuł RPG

Wszystko już było...

01-11-2015 19:00 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 4
Wielka lista fabuł RPG Pomoc dla MG autorstwa Johna Rossa Wersja II Oryginał: http://www222.pair.com/sjohn/blueroom/plots.htm Poniżej znajduje się moja kolekcja fabuł RPG w abstrakcyjnej formie. Zbudowałem ją badając setki opublikowanych przygód do wszelkich systemów (wliczając te, których już n...
Test charakteru

Test charakteru

Historia bohatera w retrospekcjach

21-03-2015 00:02 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 3
Test charakteru to prosta do zastosowania sztuczka, która pozwala pokazać różnice między światopoglądem gracza i bohatera. Dzięki temu prowadzący może bardzo łatwo uwypuklić pewne cechy osobowości i wyróżnić postać w grze. Sami gracze mogą zaś pomóc koleżance lub koledze w zbudowaniu wiarygodne...
Tworzenie przyjemnej postaci do gry fabularnej

Tworzenie przyjemnej postaci do gry fabularnej

Almanach dla graczy o tworzeniu postaci do gry

20-11-2014 21:03 | Maciej 'Aure_Canis' Gajzlerowicz | Komentarze: 7
Moje doświadczenia z grami fabularnymi są związane z – rozumianym jak najbardziej dosłownie – dojrzewaniem. Zaczynałem grać mając trzynaście lat (a więc, uf, 12 lat temu). Z początku zakładałem, że udana sesja zależy od prowadzącego, zaś postać po prostu ma rosnąć w statystykach. Dopiero...
Gothika: bracia Vodrak

Gothika: bracia Vodrak

Historia pewnego podobieństwa

25-10-2014 14:42 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 3
Wyglądają jak bliźniacy – gdyby nie to, że bliźniacy z założenia powinni być w tym samym wieku. Spotkali się w przypadkiem, w mglistą noc, i odkryli między sobą niesamowicie silne podobieństwo. Starszy nie pamięta, kim był i czemu znalazł się w Gothice, młodszy stopniowo odkrywa, że stars...
Więcej niż +1

Więcej niż +1

O przedmiotach magicznych w światach fantasy nie tylko dla prowadzących

04-10-2014 01:57 | Maciej 'Aure_Canis' Gajzlerowicz | Komentarze: 5
Podczas spisywania podręcznika do Wiatyku przez długi czas unikałem włączania do niego magicznych przedmiotów. Dostrzegłem w końcu, że chcę je wprowadzać na sesjach. Chcę tworzyć legendy o niezniszczalnych tarczach. Chcę graczom zaoferować zakup samonapełniającego się kielicha. Chcę w moim świe...
Obserwacja czyni cuda

Obserwacja czyni cuda

Druga część poradnika mojszyzmami podszytego

17-09-2014 09:10 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 3
Nauka nowych sztuczek nie jest prostym zadaniem. Każdy MG ma własny styl, ulubione triki oraz elementy, których na sesji po prostu nie chce wprowadzać. Ciężko zapamiętać wszystko to, na co prowadzący powinien zwracać uwagę podczas gry i jednocześnie dorzucać coś nowego. Dlatego też ten tekst nie peł...
Baniak Baniaka #20

Baniak Baniaka #20

Jak prowadzić bitwy w RPG

17-09-2014 09:05 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Wielkie bitwy to zmora Mistrzów Gry. Wielu prowadzących unika ich jak ognia. Można postawić pytanie: dlaczego? Z obawy przed porażką czy też tremą związaną z tak trudnym wyzwaniem? Jakie by nie były przyczyny, ten element gier fabularnych może sprawiać trudności, szczególnie świeżo up...
Aktywna obserwacja i słuchanie

Aktywna obserwacja i słuchanie

Poradnik mojszyzmami podszyty

30-08-2014 10:02 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 2
W historii gier fabularnych całe tysiące stron zapełniono poradami dotyczącymi tworzenia scenariuszy oraz drugie tyle opisami błędów, których prowadzący powinni unikać. Nieraz takie artykuły były pochwałą improwizacji, czasem polemiką ze zdaniem, że prowadzenie bez przygotowania to zły pom...
Baniak Baniaka #19

Baniak Baniaka #19

Jak wprowadzić miłość i związki do sesji RPG

28-08-2014 16:01 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 5
Mistrz Gry wstydzi się odegrać partnerkę dla postaci kumpla? On prowadzi Bohatera Niezależnego, a jej bohaterka ma się w nim zakochać? Czy jest sens wprowadzać związki i zauroczenia w przygodach? Sami odpowiecie sobie na te pytania po obejrzeniu 19. odcinka serii Baniak Baniaka.  
Baniak Baniaka #14

Baniak Baniaka #14

Z lekką nutką konfuzji

03-07-2014 23:06 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 11
W #14 odsłonie vloga przedstawiono pomysły na obudzenie graczy poprzez wprowadzenie zamieszania i zakłopotania. Zapoznajcie się z kilkoma trikami dla Mistrzów Gry, które mogą bardzo skutecznie uatrakcyjnić nudną sesję RPG.  
Chaos chaosowi nierówny #1

Chaos chaosowi nierówny #1

Po drugiej stronie

17-06-2014 07:53 | Władysław 'Wlodi' Kasicki | Komentarze: 5
Powiadają, że Chaos należy plewić w zarodku. Dlatego często nasi gracze wybierają postacie prawych wojowników, których celem jest zwalczanie sił nieczystych. Jednak każdy kij ma dwa końce, a Chaos działa jak miecz obosieczny. Im mocniej z nim walczymy, tym większa szansa, że wyciągnie swe ręce...
Gothika: Ołtarz Dreiburski

Gothika: Ołtarz Dreiburski

Serce krwawego święta

12-06-2014 22:12 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 2
Ścięcie kogoś gilotyną to istny teatr śmierci, a ona sama jest czasami brana za żywą istotę, głodną nowych ofiar królową Rewolucji. I kto wie, czy nie ma w tym ziarnka prawdy…  Poniższy tekst przeznaczony jest do realiów świata Gothika z gry Adventurers!, ale zawiera także konwersję na...
Baniak Baniaka #13

Baniak Baniaka #13

Wstęp do sesji grozy

07-05-2014 23:41 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 1
Strach, to rzecz ludzka, a odwaga krasnoludzka! Co zatem zrobić, by nasi gracze naprawdę poczuli dreszcz podczas waszych sesji? Baniak wprowadza widzów w sesję grozy kilkoma poradami dla początkujących Mistrzów Gry.  
Baniak Baniaka #12

Baniak Baniaka #12

Mistrzu, nie wykorzystuj graczy

25-04-2014 19:04 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 3
Czasem warto porozmawiać o RPG na poważnie. Szczególnie, gdy nie tak dawno pewna gazeta napisała poważnie, że w grach fabularnych dochodzi do gwałtów. Odcinek stara się odpowiedzieć na zarzuty, a przy okazji powiedzieć, czego MG nie powinien robić na sesjach.  
Arilyn Szpetna

Arilyn Szpetna

Inny rodzaj brzydoty

16-04-2014 21:44 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 8
Arilyn to młoda paladynka, nie mogąca poradzić sobie z własną tożsamością. Jeśli dzięki wsparciu bohaterów rozwiąże ów problem, rozwinie pełnię swoich możliwości i stanie się bardzo cennym sojusznikiem. Arilyn Szpetna może pojawić się w dowolnym świecie, zawsze służąc najsurowszemu z praw...
Baniak Baniaka #11

Baniak Baniaka #11

Czy zabijać Bohaterów Graczy?

14-04-2014 22:50 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 8
Tym pytaniem rozpoczyna się drugi sezon serii Baniak Baniaka. Czy warto podążyć za rzutem kostki, czy jednak zdać się na własny osąd sytuacji? Jak poradzić sobie z reakcją gracza na śmierć jego postaci? Zachęcamy do oglądania!  
Druidzi

Druidzi

Nowe spojrzenie na kapłanów Dawnej Wiary w WFRP

21-02-2014 20:25 | amenarhi | Komentarze: 14
Słowo "druid" zazwyczaj kojarzy nam się z mądrym, dobrotliwym, ale i lekko zbzikowanym dziaduniem o długiej, siwej brodzie. Niektórym do głowy przyjdzie także drewniany kostur lub kocioł z magicznym wywarem. Większość jednak pomyśli o spokojnym staruszku, żyjącym w zgodzie z natu...
Antyteiści, cz. IV

Antyteiści, cz. IV

Dodatek z potworami

07-02-2014 21:49 | Rafał 'Ruffle' Leniar | Komentarze: 0
To już ostatnia, czwarta część cyklu opisującego organizację Antyteistów. Składa się na nią bestiariusz opisujący potwory, które zamieszkują Gniazdo Wyroju – półplan utworzony za pomocą zbiorowej medytacji wszystkich członków tego stowarzyszenia i magicznej ingerencji kilku demonów ze Sfe...