» Recenzje » nIQczemni Szaleni Naukowcy

nIQczemni Szaleni Naukowcy

nIQczemni Szaleni Naukowcy
Szaleni naukowcy już szykują plan eksperymentu, który pomógłby im zawładnąć wszystkim i wszystkimi, a najlepiej całym światem. Ale czy się to uda? Przekonacie się o tym, kiedy wcielicie się w złych wynalazców w nIQczemnych Szalonych Naukowcach.

NIQczemnych Szalonych Naukowców stworzył Donald X. Vacarino, czyli człowiek znany z takich gier jak Dominion czy Królestwo w Budowie. Uczestnicy wcielają się w szalonych naukowców, którzy chcą zapanować nad światem za pomocą eksperymentów, jakie uda im się przeprowadzić. Pierwszy z graczy, któremu powiedzie się odkrycie wynalazków za 20 punktów zostanie jedynym władcą wszechświata.

Grupa wiekowa podana jest od 10 lat, ale dzieci w wieku 8 lat też sprostałyby bez problemu grze, gdyż zasady są naprawdę zrozumiałe dla każdego. Rozgrywka przeznaczona jest dla 2-6 graczy (a im nas więcej tym lepiej), instrukcja klarownie opisana i rzeczywiście tak, jak jest wspomniane w wytycznych, zabawa zajmuje do 30 minut, a jeśli zagramy z bardziej doświadczonymi zawodnikami, to partia trwać może nawet połowę tego czasu.

Poeksperymentujemy? Czemu nie...

Pudełko z grą jest średnich gabarytów, ale kiedy zajrzymy do środka znajdziemy tam całkiem sporo elementów: niewielką planszę, 30 figurek szpiegów, 64 karty wynalazków, 36 kart konwersji, 24 karty akcji, 90 żetonów monet oraz instrukcję. Co do samych komponentów to nie ma się do czego przyczepić, zostały solidnie wykonane i z pewnością posłużą bardzo długi czas. Warto zwrócić uwagę na bardzo ciekawe, a do tego humorystyczne ilustracje oraz napisy na kartach. 

Przygotowanie do samej gry zajmuje dosłownie minutę. Każdy z graczy dostaje po 4 identyczne karty akcji: Szpiegostwo, Konstruowanie, Badania i Pracę. Następnie dobiera swoich szpiegów w wybranym przez siebie kolorze, trzy losowo wyciągnięte karty wynalazku oraz 10 monety. Rozkładamy planszę na środku stołu, a na niej układamy potasowane karty akcji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

W każdej kolejnej turze gracze wybierają po jednej z czterech dostępnych kart akcji, a kolejność ich zagrania będzie zależała od widniejącej na nich liczby, zaczynając od:

  1. Szpiegostwa – pozwala dostawić swojego szpiega na jednym z pól za darmo lub po zapłaceniu 1 lub 2 monet. W momencie, kiedy przeciwnik wybierze kartę akcji, na której stoi nasz pionek, dostajemy 1 monetę.
  2. Konstruowanie – dzięki tej akcji budujemy wynalazki, mianowicie wykładamy z ręki wybrany projekt, wcześniej płacąc za niego cenę, jaka widnieje na karcie. Natychmiast musimy wykonać efekt z tej karty, jeśli takowy się na niej znajduje. Efekt może dotyczyć jedynie nas, tylko pozostałych graczy albo wszystkich. Po wykonaniu zadania otrzymujemy punkty, które widnieją w dolnym lewym rogu.
  3. Badania – przy tej akcji zyskujemy z banku 2 monety, a także dobieramy kolejną kartę wynalazku na rękę.
  4. Praca – wzbogacamy się dzięki 4 monetom dobranym z banku.

Przy podstawowej wersji rozgrywki nie używamy kart Konwersji, ale jeśli chcemy utrudnić sobie grę, nie krępujmy się zagrać z owymi kartami. Zalecam najpierw kilka partii bez nich, by przyswoić reguły. Podczas każdej rozgrywki losujemy 2 karty Konwersji i kładziemy je na planszy. Te karty bywają o wiele ważniejsze od kart wynalazków, gdyż przed użyciem karty wynalazku musimy sprawdzić, co jakie modyfikacje reguł wprowadzane są przez daną kartę Konwersji (wypełniamy zadanie) i dopiero wtedy możemy działać dalej. Zmiany mogą dotyczyć pieniędzy, wynalazków, a nawet szpiegów. Karty Konwersji urozmaicają trochę rozgrywkę i dzięki nim gra nie staje się schematyczna.

Mieszanka wybuchowa

Za regrywalność w nIQczemnych Szalonych Naukowcach odpowiadają wspomniana karty Konwersji. Zmieniają one nieco zasady, ponieważ reguły zależą również od tego, jakie karty Konwersji wylosujemy. Niektóre zmuszają nas do podejmowania trudnych decyzji, np. wyboru wynalazku, który zapewniłby najwięcej punktów. Poza tym wszystkie partie wyglądają tak samo, a mianowicie zdobywamy pieniądze, które oczywiście nie wliczają się do zliczonych punktów na koniec gry oraz budujemy wynalazki.

Sama losowość tutaj objawia się przede wszystkim poprzez przypadkowe dobieranie kart Wynalazków. Dobrze sprawdzają się również kart Konwersji: jeżeli rozgrywka jest zbyt prosta, wówczas poprzez ich użycie możemy podnieść poziom i trudności i losowości. Żetonów jednak mogłoby być mniej, szczególnie tych o wartości 1, ponieważ jest ich stanowczo za dużo, a połowa w zupełności by wystarczyła. Żetony, jak i plansza zostały wykonane dobrze, ale jeśli chodzi o karty wynalazków to można by zrobić je z trochę grubszego papieru.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

NIQczemni Szaleni Naukowcy są naprawdę przyjemną pozycją, w którą warto zagrać. Zasady są banalnie proste, dzięki czemu już pierwszą partię można szybko rozegrać i załapać, o co w niej chodzi. Dobrze, że rozgrywki przebiegają szybko, ponieważ wtedy mamy możliwość zagrać nawet kilka razy z rzędu. Jeśli chodzi o skalowalność, to już gra powyżej 3 osób przebiega bardzo dobrze.

Dzięki prostym zasadom i dobrej skalowalności gra powinna trafić w gusta rodzin, które do tej pory nie miały styczności w ogóle z planszówkami. Po każdej rozegranej partii ten, kto przegrał na pewno nie odmówi sobie szansy rewanżu. Jak sam tytuł wskazuje, czas trochę zaszaleć.

Plusy:

  • Banalnie proste zasady
  • Elementy wykonane naprawdę dobrze
  • Fajne humorystyczne grafiki
  • Spora regrywalność

Minusy:

  • Za duża ilość żetonów
  • Słabsze skalowanie dla dwóch osób

Dziękujemy FoxGames za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
8.5
Ocena recenzenta
7.83
Ocena użytkowników
Średnia z 3 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 2
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: nIQczemni szaleni naukowcy (Nefarious)
Typ gry: familijna
Projektant: Donald X. Vaccarino
Ilustracje: Nick Acosta, Marty Elmer, Glenn Gustafson, Shaun Lindow
Wydawca polski: FoxGames
Data wydania polskiego: 2016
Liczba graczy: od 2 do 6
Wiek graczy: od 8 lat
Czas rozgrywki: 30 - 45 minut
Cena: 99,99 zł
EAN: 5907078169606



Czytaj również

Sagrada – Jeszcze Więcej Szkła
O witrażach nieco inaczej
- recenzja
Escape Room: Skok w Wenecji
Escape room w karciance
- recenzja
Sagrada
Z miłości do kości
- recenzja
Pogromcy Potworów
Polowanie na miłego zwierza
- recenzja
Cztery śledztwa Sherlocka Holmesa
Kto jest temu winien?
- recenzja
Łowcy kryształów
Kosmiczni górnicy
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.