iKNOW dobre wrażenie robi już na wstępie. Oto bowiem grę dostajemy w oszczędnym i zarazem ładnym pudełku, które sugeruje, że mamy do czynienia z produktem ekskluzywnym, z najwyższej półki. Pozostałe elementy: plansza, znaczniki punktów, pionki graczy również trzymają wysoki poziom. Nieco gorzej wypadają tylko karty, które są dość cienkie oraz posiadają małe zadziory na rogach.
Co do samej rozgrywki, jak to w quizach bywa, jest prosta, chodź dochodzi kilka zasad poza standardowymi: pytanie - odpowiedź. Jeden z graczy w danej rundzie zostaje lektorem i czyta pozostałym uczestnikom zabawy pytanie w jednej z czterech kategorii (ludzie, świat, kultura i historia). Następnie wszyscy wystawiają swoje pionki iKNOW na planszę na wybrane przez siebie pole, decydując tym samym o liczbie otrzymanych podpowiedzi (od 1 do 3). Im mniej podpowiedzi tym więcej punktów, ale i ciężej o poprawną odpowiedź. Kiedy wszyscy wykonają tę akcję, pora na obstawianie, czy wybrany gracz dobrze/źle odpowie na pytanie. Po tym wszystkim lektor zaczyna czytać podpowiedzi, a gracze zaczynając od tego, który zdecydował się na umieszczenie pionka na polu za trzy punkty odpowiadają kolejno na pytania. Za każdą poprawną odpowiedź gracz otrzymuje od 1 do 3 punktów (w zależności od tego gdzie postawił pionek iKNOW). Ponadto za każde trafne wytypowanie odpowiedzi innego gracza na nasze konto wpada 1 punkt, pomyłka oznacza -1. Gra toczy się w ten sposób do momentu, aż któryś z graczy zdobędzie 20 punktów.
Muszę przyznać, że gra przypadła mi do gustu. Obcowanie z nią zapewnia dobrą zabawę, jest to najlepsza gra quizowa w jaką przyszło mi do tej pory zagrać. Zasiadać do niej powinniśmy raczej z osobami, które znamy, będziemy wiedzieć wtedy, czy dana osoba odpowie raczej źle czy dobrze, co pozwoli na trafniejsze obstawianie i punktowanie. Również wypada też pochwalić grę za walor edukacyjny. Po każdej rozgrywce jesteśmy bogatsi o nową wiedzę za sprawą różnorodnych pytań, którym poświęcę chwilę. Spodobało mi się to, że kilka pytań zaczyna się tak samo np. W którym wieku?, Który zespół rockowy?. Pozwoli to wydłużyć żywotność pozycji sprawiając, że będzie trudniejsza do nauczenia się na pamięć. Niestety w większości pytania są trudne i bardzo trudne, nawet jeśli uważamy się za ekspertów w danej dziedzinie. Podpowiedzi często również nie są w stanie nas naprowadzić. Oczywiście trafiają się też i te banalne. Najlepiej grało nam się w składzie minimum 4 osób, przy 2 i 3 graczach gra zdecydowanie traci na atrakcyjności. iKNOW oprócz pytań i odpowiedzi oferuję także odrobinę taktyki. Nawet jeśli nie znamy odpowiedzi na pytanie, możemy ustawić swój pionek na planszy w taki sposób, aby zdobyć nawet 2 lub 3 punkty, wysłuchując uprzednio odpowiedzi innych osób, którymi możemy się zasugerować i wydedukować, która jest bardziej prawdopodobna.
Podsumowując, iKNOW poleciłbym tym, którym zwykłe quizy już dawno się znudziły oraz osobom, które szukają gry do pogrania w towarzystwie, która jest wymagająca, ale ma proste zasady i sprawdzi się w gronie geeków jak i laików.
Plusy:
Minusy:
Dziękujemy wydawnictwu Tactic Polska za przekazanie gry do recenzji.