iKNOW

Nowoczesny quiz

Autor: Mateusz 'TheProdigy' Gołaszewski

iKNOW
Wydawać by się mogło, ze rynek gier typu quiz jest już wystarczająco nasycony. Wydawnictwo Tactic wydało jednak pozycję, która dzięki dodaniu kilku dodatkowych elementów odróżnia się, powiedziałbym nawet, że znacząco, na tle innych podobnych gier.

W pudełku

iKNOW dobre wrażenie robi już na wstępie. Oto bowiem grę dostajemy w oszczędnym i zarazem ładnym pudełku, które sugeruje, że mamy do czynienia z produktem ekskluzywnym, z najwyższej półki. Pozostałe elementy: plansza, znaczniki punktów, pionki graczy również trzymają wysoki poziom. Nieco gorzej wypadają tylko karty, które są dość cienkie oraz posiadają małe zadziory na rogach.

Rozgrywka i zasady

Co do samej rozgrywki, jak to w quizach bywa, jest prosta, chodź dochodzi kilka zasad poza standardowymi: pytanie - odpowiedź. Jeden z graczy w danej rundzie zostaje lektorem i czyta pozostałym uczestnikom zabawy pytanie w jednej z czterech kategorii (ludzie, świat, kultura i historia). Następnie wszyscy wystawiają swoje pionki iKNOW na planszę na wybrane przez siebie pole, decydując tym samym o liczbie otrzymanych podpowiedzi (od 1 do 3). Im mniej podpowiedzi tym więcej punktów, ale i ciężej o poprawną odpowiedź. Kiedy wszyscy wykonają tę akcję, pora na obstawianie, czy wybrany gracz dobrze/źle odpowie na pytanie. Po tym wszystkim lektor zaczyna czytać podpowiedzi, a gracze zaczynając od tego, który zdecydował się na umieszczenie pionka na polu za trzy punkty odpowiadają kolejno na pytania. Za każdą poprawną odpowiedź gracz otrzymuje od 1 do 3 punktów (w zależności od tego gdzie postawił pionek iKNOW). Ponadto za każde trafne wytypowanie odpowiedzi innego gracza na nasze konto wpada 1 punkt, pomyłka oznacza -1. Gra toczy się w ten sposób do momentu, aż któryś z graczy zdobędzie 20 punktów.

Muszę przyznać, że gra przypadła mi do gustu. Obcowanie z nią zapewnia dobrą zabawę, jest to najlepsza gra quizowa w jaką przyszło mi do tej pory zagrać. Zasiadać do niej powinniśmy raczej z osobami, które znamy, będziemy wiedzieć wtedy, czy dana osoba odpowie raczej źle czy dobrze, co pozwoli na trafniejsze obstawianie i punktowanie. Również wypada też pochwalić grę za walor edukacyjny. Po każdej rozgrywce jesteśmy bogatsi o nową wiedzę za sprawą różnorodnych pytań, którym poświęcę chwilę. Spodobało mi się to, że kilka pytań zaczyna się tak samo np. W którym wieku?, Który zespół rockowy?. Pozwoli to wydłużyć żywotność pozycji sprawiając, że będzie trudniejsza do nauczenia się na pamięć. Niestety w większości pytania są trudne i bardzo trudne, nawet jeśli uważamy się za ekspertów w danej dziedzinie. Podpowiedzi często również nie są w stanie nas naprowadzić. Oczywiście trafiają się też i te banalne. Najlepiej grało nam się w składzie minimum 4 osób, przy 2 i 3 graczach gra zdecydowanie traci na atrakcyjności. iKNOW oprócz pytań i odpowiedzi oferuję także odrobinę taktyki. Nawet jeśli nie znamy odpowiedzi na pytanie, możemy ustawić swój pionek na planszy w taki sposób, aby zdobyć nawet 2 lub 3 punkty, wysłuchując uprzednio odpowiedzi innych osób, którymi możemy się zasugerować i wydedukować, która jest bardziej prawdopodobna.

Podsumowanie

Podsumowując, iKNOW poleciłbym tym, którym zwykłe quizy już dawno się znudziły oraz osobom, które szukają gry do pogrania w towarzystwie, która jest wymagająca, ale ma proste zasady i sprawdzi się w gronie geeków jak i laików.

Plusy:

Minusy:

Dziękujemy wydawnictwu Tactic Polska za przekazanie gry do recenzji.