» Recenzje » Władca Pierścieni: Gra Karciana

Władca Pierścieni: Gra Karciana


wersja do druku

Niebezpieczna wyprawa w świecie Śródziemia

Redakcja: Artur 'GoldenDragon' Jaskólski
Ilustracje: Grażyna 'Fionaxxx' Zarzycka

Władca Pierścieni: Gra Karciana
Nie każda powieść fantastyczna zdobyła uznanie czytelników. Spośród tych, które stały się popularne, nie wszystkie doczekały się ekranizacji kinowej. Powieści J. R. R. Tolkiena osadzone w Śródziemiu (trylogia Włada Pierścieni i Hobbit) nie tylko zdobyły serca czytelników na całym świecie, ale również stały się podstawą dzieł filmowych. Miarą sukcesu wymienionych utworów jest też fakt, że oprócz twórców filmowych zainspirowały one projektantów gier planszowych/karcianych. Można wymienić kilka tytułów, których autorzy czerpali natchnienie z powieści Tolkiena: Lord of the Rings: Search, Lord of the Rings: War of the Ring, Lord of the Rings: The Confrontation, Middle-Earth Quest, Hobbit, Władca Pierścieni: gra karciana. Ostatni z wymienionych to pierwszy tytuł kolekcjonerski (tzw. format LCG) w świecie Śródziemia; właśnie ten produkt będzie przedmiotem tej recenzji.
Jak wygląda Śródziemie?
Śródziemie to świat, który zamieszkują ludzie, elfy, krasnoludy, a także orki i inne potwory. Wszystkie wymienione istoty gracze mogą zobaczyć na ilustracjach Władcy Pierścieni: gry karcianej. W pudełku znajduje się 226 kart, solidne żetony: obrażeń, postępu, zasobów, znacznik pierwszego gracza oraz dwie plansze zagrożenia (po jednej dla każdego uczestnika zabawy). Najważniejszym elementem są, oczywiście, karty. Zostały one wykonane z tektury o średniej grubości i możemy podzielić je na kilka typów: Bohaterów, karty graczy, Spotkania i Wyprawy. W talii tych ostatnich znajdziemy 3 scenariusze o różnym poziomie trudności. Każdy z nich przedstawia heroiczną wyprawę podzieloną na kilka etapów. Karty Wypraw są ponumerowane i maja stronę A i B. Na stronie A znajdują się informacje fabularne i zasady związane z przygotowaniem talii Spotkań. Po przeczytaniu ich i zastosowaniu, należy odwrócić stronę, aby zobaczyć warunki, które gracze muszą spełnić, by przejść do następnego etapu.
Wspomniana talia Spotkań przedstawia przeszkody, które stoją na drodze ukończenia wyprawy. Są to wrogowie, obszary i podstępy. Największe niebezpieczeństwo jest związane z wrogami. Każdy z nich ma nazwę i koszt zwarcia – to liczba, która wskazuje, kiedy wejdzie on w zwarcie graczem, np. będący w strefie przeciwności potwór o koszcie zwarcia 25 zacznie walkę, gdy napotka osobę o poziomie zagrożenia na planszy 25. Poza opisaną liczbą, przeciwnik ma trzy kluczowe współczynniki: siłę ataku (ilość obrażeń, jakie zadaje), siłę obrony (liczba ciosów, których unika) i siłę zagrożenia. Ostatni parametr obrazuje poziom niebezpieczeństwa, jaki przedstawia określony przeciwnik. Oznacza to, że zanim wróg wejdzie w zwarcie z graczem, jest groźny i przeszkadza uczestnikom rozgrywki. Siły zagrożenia różnych wrogów i obszarów będących w strefie przeciwności sumują się. Aby usunąć potwora ze strefy należy go pokonać, natomiast żeby pozbyć się obszaru, trzeba udać się do niego. Ostatni typ karty z talii Spotkań przedstawia podstępy, głównie klątwy i pułapki; taka karta po odkryciu jest natychmiast rozpatrywana i następnie odrzucona. We Władcy Pierścieni gracze kontrolują po trzech Bohaterów. Każda z głównych postaci należy do jednej sfery wpływów:
  • Przywództwo – wiąże się z charyzmą, inspirującym wpływem na inne postacie, przedstawiciel Aragorn
  • Wiedza – skupia bohaterów odznaczających się mądrością, doświadczeniem, przedstawiciel Eowina
  • Duch – kładzie nacisk na odwagę, lojalność, przedstawiciel Denethor
  • Taktyka – wiąże z siłą, przedstawiciel Gimli.
W grupie Bohaterów znajdują się postacie dobrze znane z powieści Tolkiena i trylogii filmowej Władcy Pierścieni. W rozgrywce występują też sprzymierzeńcy, przedmioty i obszary z Śródziemia; są one "unikatowe", to znaczy, że w grze może być tylko jedna kopia takiej karty.
Aby wyruszyć na wyprawę, gracz musi mieć swoja talię złożoną ze sprzymierzeńców, dodatków (głównie przedmiotów) i wydarzeń (taktyk i akcji). Główny ciężar "misji" spoczywa na Bohaterach – to oni udają się na niebezpieczne obszary i walczą z wrogami. Na kartach głównych postaci znajdują się więc ważne dla walki parametry: siła ataku, siła obrony i punkty wytrzymałości (to system podobny do współczynników potworów). Dodatkowo Bohaterowie mają siłę woli – wskazuje ona efektywność postaci przydzielonej do wyprawy na niebezpieczny obszar. Na kartach Bohaterów znajdują się również cytaty z powieści Tolkiena oraz koszt zagrożenia. Ten koszt należy dodać do planszy zagrożenia gracza. Na przykład uczestnik rozgrywki wybrał talię przywództwa, koszty Bohaterów to 12, 8 i 9. Początkowy poziom zagrożenia gracza to 29.
Jak się w to gra?
We Władcę Pierścieni można grać solo lub w dwie osoby. Poniżej opiszę zasady dla partii dwuosobowej. Krokiem, który rozpoczyna przygotowanie rozgrywki jest wybór talii. Gra jest kooperacyjna i warto wspólnie ustalić wybór. Korzystne jest dla graczy, aby jeden wybrał talię z postaciami o dużych współczynnikach woli (kluczowa cecha w fazie wyprawy), a drugi – sprzymierzeńców i Bohaterów silnych w ataku. Dzięki temu zdolności i parametry postaci będą się uzupełniały. Po dokonaniu wyboru talii, uczestnicy rozgrywki wykładają przed sobą Bohaterów, pozostałe karty tasują i dobierają 6 sztuk na rękę. Następnie należy wybrać jeden z trzech scenariuszy i ułożyć pasujące do niego karty Wyprawy. Pierwsza z nich określa, jakie karty Spotkań trzeba przygotować. Z zgodnie z poleceniem karty Wyprawy pewne Spotkania wykładamy tworząc tzw. strefę przeciwności, która przedstawia niebezpieczeństwa czyhające na graczy – wrogów (należy ich pokonać ) i obszary (trzeba udać się do nich). Pozostałe Spotkania tasujemy i tworzymy stos.
Przebieg rundy
Rozgrywka dzieli się na rundy, a każda z nich na fazy. Część akcji wykonujemy równocześnie, a część zgodnie z ruchem wskazówek zegara począwszy od pierwszego gracza. Pierwsza faza (Zasoby) jest rozgrywana jednocześnie przez wszystkich uczestników rozgrywki. Polega ona na pobraniu żetonu zasobów za każdego Bohatera w grze. Również w tej fazie dociągamy jedną kartę z talii każdego biorącego udział w zabawie. Zasoby będziemy wydawać, aby wprowadzić do gry karty z ręki lub aktywować pewne ich efekty (Planowanie). W trzeciej fazie (Wyprawa) przydzielamy postacie do wyprawy (wyczerpując je). Następnie odkrywany przeciwności z odpowiedniego stosu (po jednej na gracza). Aby rozpatrzyć wyprawę, należy porównać siłę woli przydzielonych jednostek uczestników do siły zagrożenia kart ze strefy przeciwności. Wynik korzystny dla graczy skutkuje postępem na ścieżce wyprawy, a negatywny zmusza do podwyższenia poziomu zagrożenia na planszach biorących udział w zabawie. W czwartej fazie (Podróż) postacie mogą udać się do jednego z obszarów znajdujących się w strefie przeciwności. Staje się on aktywny i nie jest brany pod uwagę podczas zliczania zagrożenia podczas Wyprawy w kolejnej rundzie. Zamiast tego staje się buforem i w pierwszej kolejności "absorbuje" żetony postępu przydzielane do aktualnej karty Wyprawy. W fazie Spotkania każdy z graczy ma możliwość dobrowolnie przystąpić do zwarcia z wybranym wrogiem. Podczas Walki uczestnicy nie mają już wyboru i przydzielani są im przeciwnicy, których koszt zwarcia jest mniejszy lub równy poziomowi zagrożenia na planszy gracza. Najpierw atakują wrogowie (przesuwani do strefy gracza ze strefy przeciwności – tu już pozostają) w zadeklarowanego obrońcę (zostaje on wyczerpany), a dopiero w kolejnym kroku przyjdzie pora na atak postaci (również wyczerpywanych). Obrażenia zadajemy, jeżeli współczynnik siły ataku przewyższy wskaźnik siły obrony. Ostatnia faza (Odpoczynek) pozwala nam przygotować wszystkie wyczerpane postacie. Podnosimy poziom zagrożenia bohaterów o jeden i przekazujemy znacznik pierwszego gracza kolejnej osobie.
Podsumowanie
Władca Pierścieni: gra karciana to tytuł kolekcjonerski i nie można poczytać tego za wadę produktu. To cecha gry i nabywcy muszą liczyć się z tym, że odkrywanie pełnych jej możliwości będzie wiązało się kupowaniem dodatków. Z tym faktem łączy, niestety, mała liczba scenariuszy w grze – zaledwie 3 (bo następne będą w rozszerzeniach) . Regrywalność samej wersji podstawowej gry jednak zaskakuje – dzięki losowemu doborowi kart (zarówno potworów, jak i tych, które znajdują się w talii graczy) każda rozgrywka przebiega inaczej. Aby urozmaicić grę możemy również wybierać Bohaterów z rożnych sfer, a także, używając plansz zagrożenia z drugiego egzemplarza Władcy Pierścieni, zwiększyć liczbę uczestników zabawy do 3 czy 4 (taką sugestię zawiera instrukcja). Następnym pomysłem, który zwiększy żywotność gry, jest składanie talii turniejowych; jedna strona instrukcji została poświęcona temu aspektowi. Omawiany tytuł jawi się jako solidny produkt, zarówno w zakresie wyglądu komponentów, jak i w dziedzinie mechaniki. Plusy:
  • prosta i ciekawa mechanika
  • grywalność
  • możliwość zwiększenia liczby graczy powyżej 2 (mimo że jest dwuosobowa)
  • wariant solo
  • możliwość składania własnych talii
Minusy:
  • mała liczba scenariuszy
  • karty mogłyby być trochę grubsze
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
7.5
Ocena recenzenta
Tytuł: Władca Pierścieni: Gra Karciana
Typ gry: karciana, kooperacyjna
Projektant: Nate French
Ilustracje: Even Mehl Amundsen, Erfian Asafat
Wydawca oryginału: Fantasy Flight Games
Data wydania oryginału: 2011
Wydawca polski: Galakta
Liczba graczy: od 1 do 2
Wiek graczy: od 13 lat
Czas rozgrywki: 60 minut
Cena: ok. 125 zł



Czytaj również

Fallout
A niech to atom!
- recenzja
Beowulf
Bohater logiczny według Knizii
- recenzja
Gra o Tron (druga edycja)
Jeden, by Westeros rządzić
- recenzja
Władca Pierścieni LCG - Czarni Jeźdźcy
Na przełaj przez pieczarki
- recenzja
Zimna Wojna: CIA vs KGB
Karciana wojna wywiadów
- recenzja

Komentarze


Xaric
   
Ocena:
0
mi się bardzo podoba, a misje z dodatków to droga przez mękę :) Trzeba dobrze planować team :)
15-02-2012 23:26
Rege
   
Ocena:
0
Gra jest swietna.Sama podstawka ma bardzo dużą grywalność. Scenariusze są tylko 3, prawda, ale poprzez 4 talie, losowość samego encounter decku i opcje gry na punkty, można grać, grać i grać.

Ludzie, którzy lubią element konstrukcji decku, znajdą tu coś dla siebie. Ludzie, którzy nie przepadają za tym elementem, też nie będą mieli zbytniego problemu w grze (wybierasz jedną sferę wpływów i grasz).

Sama podstawka spokojnie starczy dla 4ch graczy, a nie 1-2 jak napisane jest na pudełku.

Polecam wszystkim fanom Władcy Pierścieni, jak ludziom lubiącym grać przeciwko grze (fani Arkham Horror, Ghost Stories etc).
23-09-2012 18:05
Shadowfax
   
Ocena:
0

Gra posiada również niesamowity klimat. Gracze mogą skorzystać z wariantów FFG i uprościć lub nawet utrudnić sobie rozgrywkę. Zdecydowanie 8,5/10

02-12-2013 21:50
radish
    sprzedam karty
Ocena:
0

Witam,
Drodzy Państwo posiadam 325 kart kolekcjonerskich + książeczka z zasadami.
Jeśli ktokolwiek jest zainteresowany zakupem proszę o kontakt.

Nie znam się na tym, więc nie wiem tak naprawdę jak mam je rozróżniać, zapewne zainteresowani będą wiedzieli o co pytać.

[email protected]

Pozdrawiam

R

15-02-2014 15:05

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.