Winter Tales

Bajki nie są tylko dla dzieci

Autor: Grażyna 'Fionaxxx' Zarzycka

Winter Tales
Każdy w dzieciństwie lubił bajki i baśnie. W dorosłym życiu natomiast ich czytanie czy oglądanie sprawia już mniejszą przyjemność niż wcześniej, ponieważ wszystkie zakończenia są już nam znane. Wydawnictwo Albe Pavo opublikowało grę, która pozwala wrócić z przyjemnością do postaci z baśni. Wspomniana gra to Winter Tales. W tym tytule wcielamy się w postacie znane z książek/filmów, np. w Śnieżkę, Wilka (tego, który zjadł babcię i Czerwonego Kapturka) czy w Dorotkę (z Czarnoksiężnika z krainy Oz). W Winter Tales sami tworzymy bajkę, wpływamy na jej zakończenie, a przygody, jakie będziemy przeżywać, są ograniczone tylko naszą wyobraźnią.
Mroczna baśń
Tytuł recenzowanej pozycji w dosłownym tłumaczeniu oznacza Zimowe Opowieści, więc nie dziwi fakt, że plansza gry przestawia krainę w porze zimy. Plansza jest wykonana z grubej tektury i możemy na niej zobaczyć kilka lokalizacji narysowanych w powiększeniu – w tych właśnie miejscach będzie się toczyć akcja gry. W bajkach występują postacie dobre i złe, tak też jest i w Winter Tales, które zawierają równą liczbę pozytywnych i negatywnych bohaterów – w pudełku jest ich po 7. Złe postacie (Soldiers of Winter czyli Żołnierze Zimy) dążą, aby wieczna zima pozostała w krainie. W tej grupie zobaczymy między innymi Śnieżkę, Wilka i Szalonego Kapelusznika. Z kolei grupa Fairy Tale pragnie, aby nastała wiosna. Wśród pozytywnych bohaterów znajdują się Alicja z Krainy Czarów, podstarzała Dorotka i Pionokio. Każdy z bohaterów występujących w grze ma dwie postacie: tekturowego pionka oraz dużej karty z ilustracją i symbolem zdolności. Ilustracje postaci nie są piękne, raczej mroczne. Zwłaszcza Żołnierze Zimy wyglądają niepokojąco, ale jednocześnie ciekawie. Każda z występujących w grze postaci ma swoją historię, którą możemy przeczytać w instrukcji.
W grze używamy też kart opowieści (Story Cards), których wygląd może budzić kontrowersje. Zostały one zilustrowane przez kilkuletnie dzieci, są więc schematyczne, a niektóre obrazki nie przypominają ani przedmiotów, ani ludzi…, właściwie niczego nie przedstawiają. Z jednej strony można uznać karty akcji za mankament gry, z drugiej zaś strony spełniają one swoja funkcję – pobudzają wyobraźnię. Winter Tales jest bowiem narracyjną grą, w której bardzo dużą rolę odgrywa wyobraźnia. W pudełku Winter Tales oprócz wymienionych wyżej elementów znajdziemy arkusze pomocy gracza, żetony celów (Quest Counters) i kilka innych znaczników. Wszystkie zostały wykonane z grubej tektury. Dopełnieniem zawartości pudełka jest kolorowa "przegadana" instrukcja.
Snuj opowieść i reaguj, gdy ktoś ją zmienia
Zasady Winter Tales są proste, mimo że objętość instrukcji sugeruje coś innego. Na początku rozgrywki gracze wybierają frakcję i przypisane do niej postacie; jeśli liczba graczy nie jest parzysta, w zabawie pojawi się pisarz (Writer), który kontroluje po jednej postaci z obydwu frakcji. Pisarz wygrywa wtedy, gdy rozgrywka skończy się remisem, zaś pozostali gracze osiągną zwycięstwo w sytuacji, gdy ich frakcja przeważy. Po wyborze postaci uczestnicy zabawy ustalają czas gry. Standardowa rozgrywka toczy się przez 3 tzw. Memories (wspomnienia), po których następuje Epilog, jednakże można umówić się na dłuższą partię (do 7 wspomnień). Następnym krokiem w przygotowaniu gry jest umieszczanie pionków na planszy, losowanie żetonów celów (Quest Counters) oraz rozdanie każdemu uczestnikowi zabawy po 4 kart akcji.
Rozgrywka w Winter Tales dzieli się na Rozdziały (Chapters), tak jak na opowieść przystało, które z kolei dzielą się na tury graczy. W swojej turze uczestnik zabawy aktywuje bohatera lub pasuje. W przypadku aktywacji gracz dobiera 3 karty akcji. Następnie może:
Gdy postać skończy swoja turę, jej karta zostaje przewrócona na stronę activated. Kiedy wszyscy bohaterowie zostali zaktywowani, rozdział opowieści dobiega końca. Gracze dobierają 4 story cards i rozpoczynają nowy rozdział. Oprócz działań opisanych wyżej Winter Tales oferuje jeszcze dwie akcje: bitwy (dla Żołnierzy Zimy) i zastawianie pułapek (dla bohaterów Wiosny). Obydwa działania są dość podobne – ich celem jest zatrzymanie wrogiej postaci i powstrzymanie jej przed akcjami. W Winter Tales oprócz standardowego trybu znajdziemy jeszcze 3 dodatkowe, z których najciekawszy wydaje się ten, który pozwala używać unikalnych zdolności bohaterów. Aby uatrakcyjnić rozgrywkę gracze mogą skorzystać z rady projektantów i snuć opowieść w określonej konwencji, np. komedii czy horroru.
Podsumowanie
Winter Tales jest grą narracyjną, grą wyobraźni. Jest to tak specyficzny rodzaj planszówki, ze nie można jej porównywać do "tradycyjnych" gier. Recenzowana pozycja wykazuje natomiast podobieństwa do Story Cubes i Dixit. We wspomnianych tytułach największą rolę odgrywa wyobraźnia, również w Winter Tales ten czynnik jest na pierwszym planie. Recenzowaną pozycję łączy też z Dixitem rywalizacja, choć aspekt ten jest bardziej zarysowany w grze wydawnictwa Albe Pavo. W Winter Tales występuje bezpośrednia interakcja – bitwy, a dzięki kontrolowaniu bohaterów zaangażowanie graczy w rozgrywkę jest większe.
Recenzowany tytuł wykracza poza granice gier "wyobraźni" – łączy w sobie też elementy przygodowe (bitwy, zastawianie pułapek). Winter Tales jest więc miksem gier narracyjnej, wyobraźni i przygodowej, podanym w ciekawej oprawie graficznej. Pozycja ta spodoba się osobom, które grały z przyjemnością w Story Cubes i Dixit. Polecam Winter Tales tym, dla których najważniejsza jest dobra zabawa, a nie strategia i zwycięstwo. Plusy: Minusy:
Dziękujemy wydawnictwu Albe Pavo za udostępnienie gry do recenzji.