Wielka Gra 2

Wielka Gra powraca!

Autor: Artur 'GoldenDragon' Jaskólski

Wielka Gra 2
Wszystko co dobre, niestety kiedyś się kończy. Na planszowki.polter.pl nie możemy sobie pozwolić na takie myślenie. Ciągle stawiamy przed sobą nowe wyzwania, aby nieść naszym Czytelnikom radość płynącą z obcowania z arcyciekawą formą spędzania wolnego czasu, czyli grami planszowymi. Piszemy o grach, abyście wiedzieli, w co inwestować swoje pieniądze i czas. Fani dla fanów, którzy nie tylko piszą dla Was, ale i... nagradzają swoich Czytelników!

Mamy zaszczyt i przyjemność zaprosić fanów gier planszowych na powrót naszego wielkiego konkursu! Tylko na planszowki.polter.pl w superhipertrudnym quizie do wygrania będzie góra planszówek. Zapraszamy do...
... WIELKIEJ GRY 2!

Kontynuując tradycje legendarnego teleturnieju, co dwa tygodnie zadamy 5 pytań. Co dwa tygodnie najlepszy uczestnik otrzyma grę planszową. Ale to nie wszystko! Na półmetku zabawy wybierzemy najlepiej odpowiadającego i nagrodzimy go dodatkową, specjalną planszówką.

To jeszcze nie koniec! Przydzielimy jeszcze 3 nagrody specjalne! Najlepszy z najlepszych otrzyma... Kupców i Korsarzy! W tej edycji nagrodzimy również drugie miejsce Orłami i Rakietami, a trzecią lokatę - Teomachią.

W puli nagród znalazły się: Expedition Sumatra, Aeroplany, Ostatnia wola, Duchy, Slavika, Mondo, Wilkołaki, Small World PL, Pory Roku, Timeline, Kupcy i Korsarze, Orły i Rakiety oraz Teomachia.

Zapraszamy do zapoznania się z regulaminem zabawy:
1. Wielka Gra składa się z 6 etapów.
2. Każdy etap trwa dwa tygodnie, z zaznaczeniem, że organizator może przedłużyć jego czas trwania do 3 tygodni.
3. Organizator przewiduje możliwość przerw pomiędzy poszczególnymi etapami.
4. Za początek tygodnia uznaje się piątek (tj. czwartek po godzinie 20:01, maksymalnie do godzin popołudniowych w piątek), za koniec tygodnia czwartek do godziny 20:00.
5. Na początku każdego etapu publikowana jest lista pięciu pytań.
6. Odpowiedzi na pytania są przyjmowane od momentu ich publikacji do godziny 20.00 w czwartek.
7. Pod koniec każdego etapu wśród osób, które w danym etapie zdobyły najwięcej punktów, losowana jest jedna gra.
8. Pod koniec każdego etapu publikowany jest ranking punktów zebranych od początku konkursu przez uczestników.
9. Pod koniec etapu #3 przyznawana jest nagroda dodatkowa dla lidera w rankingu (lub rozlosowana wśród osób o najwyższym wyniku).
10. Pod koniec etapów #2, #4 i #6 przyznawana jest specjalna nagroda, która zostanie rozlosowana wśród wszystkich dotychczasowych uczestników zabawy.
11. W konkursie mogą brać udział wyłącznie zalogowani użytkownicy serwisu.
12. Członkowie redakcji i stali współpracownicy serwisu Poltergeist oraz przedstawiciele fundatorów nagród (Fabryka Gier Historycznych, Granna, Igramoon Spieleverlag, Mars Games, Phalanx Games Polska, REBEL.pl) i ich rodziny nie mogą brać udziału w zabawie.
13. Uczestnicy wyrażają zgodę na publikację swoich nicków na liście rankingowej.
14. Zwycięzcy wyrażają zgodę na użycie swoich danych osobowych - imienia i nazwiska oraz miejscowości - w ogłoszeniach o wynikach.
15. Informacja o nagrodzie i prośba o adres do wysyłki przesyłana jest na PW polterowego konta uczestnika.
16. Każdy uczestnik może używać do celów konkursowych tylko jednego konta w serwisie Poltergeist.
17. W sprawach spornych ostateczne słowo ma szef działu planszówek w serwisie Poltergeist.
18. Wiążące decyzje dotyczące konkursu podczas jego trwania podejmuje koordynator.
19. Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w regulaminie w czasie trwania konkursu.
20. Wszelką korespondencję w sprawie konkursu należy przesyłać na nasz adres mailowy.
21. Udział w konkursie jest równoznaczny z akceptacją regulaminu konkursu.

Koordynatorką konkursu będzie Grażyna 'Fionaxxx' Zarzycka. Naszym ekspertem i autorem wszystkich pytań jest Rafał Kruczek. Serdecznie zapraszamy wszystkich do zabawy!

Etap I

W konkursie zostało zarejestrowanych 32 odpowiedzi ZALOGOWANYCH uczestników.

Pytanie 1. Spełnienie jakiego warunku pod koniec tury powoduje zakończenie gry w Race for the Galaxy?
C) Gdy któryś z graczy posiada 15 punktów prestiżu.
1C (59% poprawnych odpowiedzi). Warunek zakończenia gry przy 15 prestiżu został wprowadzony w Brink of War.

Pytanie 2 Kto stanowi największe zagrożenie na początku gry?
D) Slaanesh

To było najtrudniejsze pytanie. Tylko 34% odpowiadających wiedziało, że Slaanesh ma na starcie gry w Chaos w Starym Świecie (Chaos in the Old World) największe, równe 4, zagrożenie (threat). Khorne (którego wybrało 53% osób) ma zagrozenie wysokości tylko 3. Można to zobaczyć na przykład na zdjęciu http://bgg.cc/image/1495457/chaos-in-the-old-world

Pytanie 3. Który z poniższych projektantów gier nie prowadzi własnego podcastu?
C) Tom Lehmann - 66% poprawnych odpowiedzi.
Tom Lehmann nie prowadzi własnego podcastu. Tytuły podcastów pozostałych to “Games with Garfield” (Richard Garfield), “Plaid Hat Podcast” (Colby Dauch), “The Dice Tower” (Tom Vasel) i “Ludology ”(Geoffrey Engelstein).

Pytanie 4. Ile maksymalnie może zdobyć punktów jeden gracz w 4-osobowym Dominionie (bez dodatków) gdy karta Ogrody nie jest dostępna?

D) 123 Punkty Zwycięstwa (56% poprawnych odpowiedzi). Jeśli graczowi uda się kupić wszystkie dostępne w grze karty zwycięstwa może dostać 12 * 6 (Prowincja) + 12*3(Powiaty)+12 (Posiadłości)+ 3(za startowe Posiadłości) =123 PZ.

Pytanie 5. Wszystkie (poza jedną) poniższe czynności wykonuje się w grach pewnego projektanta. Która czynność nie pasuje?
A) Rejs łodzią podwodną

Najłatwiejsze pytanie: 75% poprawnych odpowiedzi. Odpowiedź A to czynność z gry Czerwony Listopad. Reszta to czynności z gier Adama Kałuży (Drako, Jaskinia , K2 i Kraby).


Zwycięzca etapu #1: bulkhatos otrzymuje grę Aeroplany od wydawnictwa Phalanx Games Polska


Wyniki po pierwszym etapie (nick - liczba punktów)




Etap II

Pytanie 1(6) W której grze projekt GIPF nie układa się jednych pionków na drugich?
E)Yinsh (70% poprawnych odpowiedzi) w tej grze krążki są wkładane w pierścienie, ale żaden pionek nie jest NA drugim.

Pytanie 2(7) Ile maksymalnie punktów/złota może otrzymać gracz w Sabotażyście 2 w jednej rundzie ( z trzech rozgrywanych)?
E) 11 (32% poprawnych odpowiedzi) Taki wynik może uzyskać Geolog (wtedy gdy nie ma innego Geologa, są wystawione wszystkie karty z kryształami i tylko Geolog ma wystawioną kartę kradzieży).

Pytanie 3(8) Co nie jest symbolem dynastii w grze Eufrat i Tygrys?
D) Skarabeusz (92% poprawnych odpowiedzi) - To było najłatwiejsze pytanie.

Pytanie 4(9) Która z innowacji nie pasuje do pozostałych?
E) Internet (24% poprawnych odpowiedzi) Internet jako jedyna z wymienionych kart z gry Innowacje nie ma alternatywnego warunku zwycięstwa.)

Pytanie 5(10) Który z wampirów nie należy do "zgranej" paczki?
B) J. J. McTeague (73% poprawnych odpowiedzi) Wymienione wampiry to nazwy kart z Nightfall. J. J. McTeague nie "kombuje się"z innymi. Z pozostałych można utworzyć łańcuch i zagrać je po kolei.

Zwycięzca etapu #2: mechaniczka otrzymuje grę Expedition Sumatra od wydawnictwa Igramoon


Zwycięzca nagrody specjalnej rozlosowywanej pośród wszystkich dotychczasowych uczestników: stefan85 otrzymuje grę Duchy od wydawnictwa Granna

Wyniki po drugim etapie (nick - liczba punktów)




Etap III

Pytanie 1. Co NIE JEST warunkiem skończenia gry w Puerto Rico?
A) Gracz wypełnił wszystkie miejsca na plantacje na swojej planszy. (92% poprawnych odpowiedzi)

Pytanie 2 Ile najwięcej punktów ujemnych można wziąć w jednej lewie w Sticheln (w 8-osobowej partii)?
Z tym pytaniem jest mały problem. Okazało się ze gra ta miała kilka wydań różniących się zawartością pudełka - w niektórych najwyższą kartą było 19 , w niektórych 20 (A niektóre wydania miały karty tylko dla 6 graczy). Ponadto grając według podstawowych zasad na 8 osób powinno się grać kartami tylko do 18. Czyli, w zależności od użytych kart,i odpowiedź to 116, 124 lub 132. W związku tym Komisja Konkursowa podjęła decyzje o uznaniu wszystkich odpowiedzi.

Pytanie 3. Na jakie pytanie, dotyczące morderstwa, pomagają odpowiedzieć karty, które nie są tasowane z innymi rodzajami kart (w grze Mystery Express)?
C) Kiedy? (80% poprawnych odpowiedzi). Karty dotyczące czasu zbrodni stanowią osobna mini-grę.

Pytanie 4. Poniższe karty pochodzą z pewnej gry. Która z kart nie jest kartą roli?
C) Politics (80% poprawnych odpowiedzi) Karta Politics jest karta specjalną w grze Eminent Domain i jest tylko kartą akcji.

Pytanie 5. Wszystkie poza jedną z poniższych czynności wykonuje się w grach pewnego projektanta. Która czynność nie pasuje?
D) Dążenie do jak najszybszego bankructwa (48% poprawnych odpowiedzi). Jak najszybsze bankructwo to cel w grze Ostania Wola. Pozostałe to czynności z gier Friedemanna Friese Fearsome Floors, Rekiny Biznesu, Copycat i Fauna.

czołówka po 3 etapach:(5 osób):

bulkhatos
martam2121
Millygirl
windziarz
xjustx

5 punktów w 3 etapie mieli (10 osob):
Senthe
furan
mechaniczka
windziarz
siefczyk
flowerus
xjustx
Millygirl
martam2121
bulkhatos

Zwycięzca etapu #3: windziarz otrzymuje grę Ostatnia wola od wydawnictwa REBEL.pl


Zwycięzca nagrody dla lidera klasyfikacji na półmetku WG: martam2121 otrzymuje grę Slavika od wydawnictwa REBEL.pl
Wyniki po trzecim etapie (nick - liczba punktów)




Etap IV

1A (76% poprawnych odpowiedzi) Połączenie Szczecin - Wrocław kosztuje 22 elektro na polskiej mapie do Wysokiego Napięcia.
2C (76% poprawnych odpowiedzi) W prowincji z królem nie można nic zmieniać, natomiast punktacja specjalna nie zmienia stanu prowincji, jest możliwa i dodatkowo punktowana.
3B (74% poprawnych odpowiedzi) Ed Carter w ramach kampanii Glory To Rome Black Box Edition na Kickstarterze oferował list z przeprosinami za swoje ilustracje do poprzednich edycji.
4A (85% poprawnych odpowiedzi) Przy budowie Sfinksa dobiera się karty z dodatkowo punktujące po koniec gry i nie zaznacza się tego kamieniem na planie budynku, jak w innych budowlach w Dolinie Królów (Egizia).,
5E (76% poprawnych odpowiedzi) Eksploracja to temat Piętaszka, a także Robinsona Crusoe. Pozostałe czynności pochodzą z gier Vlaady Chvatila (Pupile Podziemi, Galaxy Trucker, Cywilizacja poprzez wieki, Władcy Podziemi).,



18 osób miało komplet 5pkt. 54 osoby brały udział w etapach 1-4.


Zwycięzca etapu #4: Ssandy otrzymuje grę Mondo od wydawnictwa REBEL.pl


Zwycięzca nagrody specjalnej rozlosowywanej pośród wszystkich dotychczasowych uczestników: mechniczka otrzymuje grę ]Wilkołaki od wydawnictwa Granna

Wyniki po czwartym etapie (nick - liczba punktów)





Etap V

Pytanie 1. Jakiego koloru akcji w Chicago Express nie można kupić na początku gry?
A) czarne - 98% poprawnych odpowiedzi - Czarne akcje mozna kupić dopiero jak ktoś dojedzie do Chicago.

Pytanie 2. Jaka frakcja w Summoner Wars ma dostep do największej ilości ścian?
C) Bagienne Orki - 89% - Bagienne Orki mają do dyspozycji 15 dodatkowych ścian z pnączy.

Pytanie 3. O ile zmienia wartość filmu żeton Rainera Knizii w grze Traumfabrik?
E) -1 - 89% poprawnych odpowiedzi - W geście autoironii Autor ocenił swój wkład w dzieło filmowe na jedną gwiazdkę... UJEMNĄ :)

Pytanie 4 Wszystkie poza jedną z poniższych czynności wykonuje się w grach pewnego projektanta. Która czynność nie pasuje?
D) Robienie sushi - 89% poprawnych odpowiedzi - Robienie sushi na przykład w grze Wasabi (Gra ma być dostepna także z nazwą Sushi - Autorami Wasabi są Josh Cappel i Adam Gertzbein -). Pozostałe czynności można zrobić w grach Antoine'a Bauzy (Takenoko, 7 Wonders, Ghost Stories, Hanabi).

Pytanie 5. W której grze projektu GIPF gracze nie mają wyznaczonych własnych kolorów?
B) Zertz - 93% poprawnych odpowiedzi - W ZERTZ wystawia się i zbija białe, czarne i szare kulki starając się zdobyć większość w jednym z kolorów lub po 3 w każdym kolorze.

Aż 37 uczestników uzyskało komplet punktów w 5 etapie.



Zwycięzca etapu #5: Cierniu otrzymuje grę Small World PL od wydawnictwa REBEL.pl


Wyniki po piątym etapie (nick - liczba punktów)





Etap VI

1. Ile maksymalnie punktów zwycięstwa w jednej rundzie może dać jedna zdolność karty w Race for the Galaxy? (Gra dwuosobowa, zaawansowana - na dwie karty akcji, tylko podstawka)
D) 22 PZ (74% poprawnych odpowiedzi)
Świat Pielgrzymkowy Pilgrimage World - może skonsumować wszystkie swoje dobra za (ilość dóbr -1) PZ. Przy grze zaawansowanej możesz w ostatniej rundzie, podczas fazy konsumpcji mieć wystawione 13 światów, w tym świat pielgrzymkowy i 12 światów z dobrami, co daje 11 pz podwojone premią za x2 = 22. Pytanie dotyczyło jednej zdolności jednej karty w jednej rundzie, ale jako ciekawostkę dodam, że gdyby uwzględniać zdolności innych kart - premia za Galaktyczny Renesans - przyrost końcowego wyniku w wyniku aktywacji zdolności świata Pielgrzymkowego wyniósł by 29 lub 30 PZ.

2. Jaka współczesna polska spółka kolejowa ma swój odpowiednik (pod względem nazwy i obszaru działania) w historycznej grze kolejowej Harry’ego Wu?
D) Koleje Dolnośląskie(89% poprawnych odpowiedzi)
W grze German Railways na terenie Dolnego Śląska operuje [url=http://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_Dolnośląsko-Marchijska]Niederschlesisch-Märkische Eisenbahn[/url].

3. Który kosmita nie pasuje do innych?;Antymateria;Marsjanin
B) Marsjanin (91% poprawnych odpowiedzi). Pozostali są rasą dostępną w podstawce Cosmic Encounter (wydanie FFG).

4. Co może przesunąć się najdalej w jednym ruchu (Gra Rój - Hive)?
B) Mrówka (96% poprawnych odpowiedzi) Mrówka może przesunąć się o dowolną ilość pól wokół Roju (Hive), pozostałe wymienione pionki mają wyznaczoną ilość pól, o które się przesuwają.

5. Która rezydencja rodzinna nie pasuje do pozostałych?
D) The Broken Arms (94% poprawnych odpowiedzi)
The Broken Arms jest rezydencją, która pojawia się w dodatku do Gloom, reszta to rezydencje rodzin z podstawki.

W szóstym etapie 34 osoby otrzymały maksymalną ilość 5 pkt.

Szczegółowe wyniki i statystyki zbiorcze i dotyczące poszczególnych etapów można obejrzeć w dokumencie.

Zwycięzca etapu #6: tyska otrzymuje grę Pory Roku od wydawnictwa REBEL.pl

Zwycięzca nagrody specjalnej rozlosowywanej pośród wszystkich dotychczasowych uczestników: Shonsu otrzymuje grę Timeline od wydawnictwa REBEL.pl.

Zwycięzca Wielkiej Gry 2: windziarz otrzymuje grę Kupcy i korsarze od wydawnictwa REBEL.pl.

Laureat drugiego miejsca Wielkiej Gry 2: xjustx
otrzymuje grę Orły i rakiety od wydawnictwa Mars Games.

Laureat trzeciego miejsca Wielkiej Gry 2: bulkhatos otrzymuje grę Teomachia od wydawnictwa Fabryka Gier Historycznych.

Wyniki po szóstym etapie (nick - liczba punktów)




Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział i świetną zabawę!