» Recenzje » Traf w 10

Traf w 10


wersja do druku

Wykaż się wiedzą lub… strzelaj!

Autor: Redakcja: Agnieszka 'jagnamalina' Bracławska, Marcin 'Karriari' Martyniuk

Traf w 10
Czy wiesz, czyją marką jest Kuga? Gdzie leżą Góry Shackletona? Albo na co wzorem jest W = F*s? Jeśli tak, masz szansę błysnąć wiedzą wśród znajomych i okazać się omnibusem!  

Dekoder pełen wiedzy

Traf w 10 to gra imprezowa, która zgodnie z zamysłem twórców została przeznaczona dla 2-8 graczy w wieku minimalnym lat 12, ale śmiało można rozciągnąć ich liczbę nawet do 10. W pudełeczku znajdziemy wypraskę z dekoderem oraz dziesięcioma koreczkami. Dekoder ma zdejmowaną ściankę boczną, dzięki której zyskujemy dostęp do 100 dwustronnych kart z pytaniami, które ułożone w dekoderze wypełniają go szczelnie, eksponując kartę leżącą na szczycie.

Przygotowanie do zabawy jest proste – tasuje się karty z pytaniami, zakłada koreczki biegnące wokół tarczy dekodera, a następnie wkłada karty do środka i gotowe.  Można też ustalić, do zdobycia ilu punktów potrwa zabawa – standardowo wygrywa osoba, która jako pierwsza osiągnie 30, nie ma jednak problemów, by dowolnie zmienić tę liczbę.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

No więc, moje pytanie brzmi…

Zabawę rozpoczyna najmłodszy – lub wybrany w inny sposób – gracz. Odczytuje na głos umieszczone na środku karty pytanie i następnie wybiera rozwinięcie (jest ich dziesięć i biegną wkoło głównego pytania), na które udziela się odpowiedzi. Czy prawidłowej? O tym przekonujemy się, wyjmując koreczek. Jeśli odpowiedź była prawidłowa, gracz otrzymuje punkt i pozostaje w rundzie, a dekoder wędruje do następnej osoby. Gdy odpowiedź była nieprawidłowa, odpowiadający odpada z rundy i traci wszystkie zdobyte w niej punkty. Może także nie udzielać odpowiedzi i spasować – jeżeli zdobył w tej rundzie jakieś punkty, zachowa je, ale już nie może udzielać odpowiedzi na pytania z tej karty.

Runda kończy się, gdy gracze spasują lub wszystkie koreczki zostaną usunięte. Wówczas zakłada się je znowu na miejsce, usuwa dotychczasową kartę pytań, przekładając na spód, a gracze rozpoczynają kolejną turę. I to tyle. A może – aż tyle. Kart jest 100, ale ponieważ są one obustronne, w trakcie całej zabawy istnieje 2000 odpowiedzi. Dotyczą one przeróżnych dziedzin życia i kultury – poczynając od przypisywania lokalizacji geograficznych konkretnym miejscom, poprzez wymienianie nazwisk twórców dzieł literackich i filmowych, kończąc na znajomości koloru Pikachu czy wykazaniu się wiedzą, w którym roku podpisano pokój toruński.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Na dekoderze znajdują się cztery liczniki punktów, toteż gdy bawi się większa grupa osób, potrzebna jest kartka papieru i długopis, aby zapisywać punkty zdobywane przez każdego z graczy. Jest to miły dodatek, jednak jak zauważyłem – nawet przy zabawie w 3-4 osoby rzadko kto tego używa, a gracze wolą zapisywać punkty na kartce.

Jaką wiedzą można się wykazać? W Traf w 10 jest sześć kategorii pytań: prawda/fałsz (odpowiada się na nie krótko: "tak" lub "nie"), liczba (wskazanie dokładnej liczby lub daty), kolejność (podanie, na którym miejscu dana osoba, zwierzę lub rzecz znajduje się w ogólnym zestawieniu danego zagadnienia, np. miejsce Kanady na liście 10 największych powierzchniowo krajów), wiek/dekada (wskazanie wieku lub dekady), kolor (wskazanie barwy lub barw) oraz pytania otwarte, np. nazwisko twórcy Mona Lisy.

Jak to jest błyszczeć wiedzą?

 A jak przebiega sama zabawa? Musze przyznać, że świetnie – mnogość i różnorodność pytań jest na tyle duża, że z pewnością szybko się nie znudzą, a gracze po zakończeniu rozgrywki od razu chcieli zaczynać kolejną lub przedłużali w trakcie zabawy liczbę punktów niezbędnych do osiągnięcia zwycięstwa. Jednak należy wziąć pod uwagę jeden fakt – młodsi będą stali na gorszej pozycji niż osoby starsze, zwłaszcza gdy chodzi o pytania historyczne, związane z takimi rzeczami, jak np. kolejność wydarzeń II wojny światowej, czy wydarzeniami związanymi z kulturą. Dlatego przy rozgrywce z udziałem niepełnoletnich, dobrze zrobić najpierw selekcję kart pytań. Ewentualnie – można pomijać takie, co do których wiadomo, że dzieci nie dadzą sobie rady.

Mnie osobiście nie spodobały się karty z pytaniami typu "Podaj, które w kolejności jest…" O co tu chodzi? Przy kategoriach, mamy wskazać dany obiekt na pozycji w zestawieniu 10 z danej kategorii, czyli na przykład jaką pozycję zajmuje Brazylia na liście 10 krajów o największej powierzchni. Cóż, trudno pamiętać takie rzeczy, można co najwyżej strzelać. O ile w przypadku krajów każdy mniej-więcej coś wie, o tyle wymienienie, który w kolejności udomawiania zwierząt był wielbłąd, to już co najmniej lekka przesada.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Jednak poza tym drobnym szczegółem nie mam zastrzeżeń – tym bardziej że karty z niewygodnymi pytaniami można eliminować za zgodą wszystkich uczestników zabawy. Traf w 10 sprawdza się świetnie w każdym gronie i każdej sytuacji – pisząc prawdę, każdy chce w towarzystwie zabłysnąć swoją wiedzą. Jak i przy innych grach quizowych, także i tu mamy feler nie do przeskoczenia, ale dotyczy on osób, które będą często bawić się przy tym tytule. Po każdej grze można zapamiętać odpowiedzi, co da przewagę przy następnych rozgrywkach. Z drugiej strony – to walor edukacyjny, a więc i zaleta.

Na koniec słowo o samym wykonaniu. I tu mogę tylko stwierdzić, że nie mam zarzutów. Dekoder to solidne tworzywo sztuczne i trzeba się bardzo starać, aby je w jakikolwiek sposób uszkodzić. Ściankę boczną łatwo zdjąć, a karty są na tyle grube, że nie ma szans na ich przypadkowe rozdarcie. Dodając do tego idealnych wymiarów pudełko, należy się duży plus dla wydawcy za całość wykonania.

Traf w 10 polecam wszystkim, którzy mają ochotę sprawdzić poziom wiedzy rodziny czy przyjaciół, a jednocześnie samemu zobaczyć, jaki jest ich poziom wiedzy ogólnej. To po prostu udana zabawa dla każdego!

 

Plusy:

  • solidne wykonanie
  • proste zasady
  • duża ilość pytań
  • różnorodność poruszanych zagadnień
  • dla szerokiego grona odbiorców

Minusy:

  • pytania z kategorii "kolejność"
  • liczniki boczne ładne, ale niepraktyczne
  •  

Dziękujemy wydawnictwu Trefl za przekazanie egzemplarza gry do recenzji

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
8.5
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Traf w 10
Typ gry: imprezowa
Wydawca polski: Trefl
Liczba graczy: 2 do 8
Wiek graczy: od 12 lat
Czas rozgrywki: 20-40 minut
Cena: 79,99 zł
Tagi: Trefl | Traf w 10



Czytaj również

PSTRO!
Potrzebna dobra pamięć i nieco szczęścia
- recenzja
Escape Room: The Game
Myślenie kluczem do sukcesu
- recenzja
Sprytna ośmiornica
Nieco bolesna zabawa zręcznościowa
- recenzja
Ego
Jak dobrze mnie znasz?
- recenzja
Logo
Wiedzieć znaczy wygrywać
- recenzja
O kocie w kłopocie
Kot szuka domu
- recenzja

Komentarze

string(15) ""

Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.