Tajemnicze Domostwo: Ukryte Tropy

Jeszcze więcej snów

Autor: Camillo

Tajemnicze Domostwo: Ukryte Tropy
Raz nawiedzone miejsca prędzej czy później zostają nawiedzone ponownie. Ta reguła obowiązuje również w świecie gier planszowych. Ukryte Tropy pozwolą nam rozszerzyć rozgrywkę w Tajemnicze Domostwo o kilkadziesiąt nowych snów, wprowadzają także dodatkowy wariant zabawy.

Tajemnicze Domostwo to gra skojarzeniowa, w której jeden gracz wciela się w rolę ducha i wykłada przed pozostałymi karty pozwalające im odkryć sekrety domostwa – komnatę, w której dokonano morderstwa, narzędzie, którym się posłużono, oraz oczywiście osobę zabójcy. Wszystko odbywa się poprzez kojarzenie zsyłanych przez ducha „snów” (czyli przedstawionych na kartach mniej lub bardziej abstrakcyjnych wizji) z konkretnymi miejscami/przedmiotami/osobami w domostwie. Reguły są proste, a ewentualny sukces zależy głównie od wyobraźni graczy.

Kart w Tajemniczym Domostwie jest wiele, ale przy intensywnym graniu prędzej czy później mogą się opatrzeć. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi dodatek. Ukryte Tropy, czyli niesamodzielne rozszerzenie tej nietypowej zabawy, zawierają łącznie 42 nowe karty snów oraz po 6 nowych kart przedmiotów, miejsc i postaci. Podobnie jak w podstawce każdą kartę zdobi unikatowa ilustracja fantasmagorycznych wizji sennych, więc po połączeniu zestawów zbierzemy prawdziwą galerię. W samej mechanice zmian nie uświadczymy, za wyjątkiem dodania opcjonalnego wariantu, w którym duch podrzuca śledczym nie tylko wskazówki, ale także fałszywe tropy.

Na czym polega tak zmodyfikowana rozgrywka? W skrócie: poza kartami naprowadzającymi na właściwe miejsce/przedmiot/postać, duch wykłada również przed graczami karty wskazujące na niewłaściwe z trzech powyższych. Jeśli w fazie, w której gracze wybierają miejsce/przedmiot/postać kojarzące im się z przedstawionymi snami, ktoś wskaże na niewłaściwy trop, duch za karę przydziela mu utrudnienie (dodatkowy trop do odgadnięcia lub ograniczenie ilości wykładanych kart).

Wariant jest opisany w instrukcji koszmarnie i trzeba się nieźle nagłowić aby zrozumieć, w jaki konkretnie sposób ma się to odbywać. Włożony wysiłek nie jest jednak wart zachodu, ponieważ fałszywe tropy nie podnoszą atrakcyjności rozgrywki. Podstawowa mechanika w swojej prostocie sprawdza się lepiej, a wprowadzenie komplikacji nie pozwala się w pełni skoncentrować na spokojnym odgadywaniu powiązań między snami. Zmiana poziomu trudności także nie jest żadnym plusem – w podstawce istnieje stopniowanie trudności i sprawdza się ono lepiej niż wariant z fałszywymi tropami.

Lepiej więc pozostać przy pierwotnej mechanice, warto natomiast wzbogacić ją zawartymi w dodatku kartami. Podobnie jak w podstawowej wersji szata graficzna stoi na najwyższym poziomie, a grafiki na kartach snów są chyba jeszcze bardziej pomysłowe niż w Tajemniczym Domostwie – samo ich oglądanie to czysta przyjemność. Dodatkowe karty przydadzą się zwłaszcza osobom, które grają w tym samym gronie i zdążyły się już przyzwyczaić, jakie ciągi skojarzeniowe można tworzyć ze snów z podstawki.

Ukryte Tropy rozczarowują nowym wariantem, ale ponownie czarują świetnymi ilustracjami i dostarczają solidnego zapasu dodatkowych kart przedłużających żywotność Tajemniczego Domostwa. Jeśli ta oryginalna gra przypadnie współgraczom do gustu, warto po pewnym czasie pomyśleć o zaopatrzeniu się w rozszerzenie.

 

Plusy:

Minusy:

 

Dziękujemy wydawnictwu Portal Games za udostępnienie egzemplarza do recenzji