» » Szóstki

Szóstki


wersja do druku

Bądź oryginalny… albo tacy, jak wszyscy

Autor: Redakcja: Agnieszka 'jagnamalina' Bracławska, Daga 'Tiszka' Brzozowska, Marcin 'Karriari' Martyniuk

Szóstki
Szukasz na imprezę gry prostej, której zasady wytłumaczysz w minutę, a która pozwoli bawić się dosłownie każdemu? Jeśli tak – śmiało polecam Szóstki.

Szóstki, grę autorstwa Stevena Poelzinga i Ricka Soueda, otrzymujemy w niewielkim pudełku, którego wnętrze przedziela na pół mało stabilna przegródka (składa się w obie strony). Po otwarciu widzimy w sumie 110 kart, wygodny notatnik na punkty oraz klepsydrę i jedną karteczkę z instrukcją.

W zabawie może wziąć udział od 2 do 6 osób, a wiek minimalny to zaledwie 8 lat. Przygotowanie jest szybkie – rozdzielamy karty na trzy osobne talie. Pierwsza oznaczona jest tarczą ze strzałką, druga – diamencikiem, trzecia – piorunem. Rozdajemy każdemu uczestnikowi karteczkę z notatnika i… gotowe! W Szóstkach mamy – nomen omen – sześć rund. Wybrany gracz bierze kartę z pierwszego stosu, czyta nazwę kategorii i odwraca klepsydrę. Nim przesypie się w niej piasek, wszyscy gracze muszą zapisać na swoich kartkach sześć słów kojarzących się z daną kategorią, ale najlepiej dla nas, gdy będą to słowa, które również zapiszą inni – co jest utrudnione, gdyż nie możemy podglądać cudzych odpowiedzi. Gdy piasek w klepsydrze przesypie się całkowicie, pierwsza osoba odczytuje po kolei swoje słowa – w przypadku, gdy to samo słowo znajduje się na kartce innego gracza, każdy dostaje punkt. Jeśli jest to słowo niewystępujące nigdzie indziej – czytający nie dostaje punktu. Po nim czyta swoje zapiski druga osoba i tak idziemy kolejno po wszystkich.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Runda druga to wyciągnięcie karty z talii oznaczonej diamencikiem – tu również znajduje się jedna nazwa kategorii, ale tym razem chodzi o zapisanie na swojej kartce takich słów, na jakie nie wpadli inni. Za każde uzyskuje się punkt. Wszystkie reguły pozostają takie same jak w pierwszej rundzie (czyli odwracamy klepsydrę, a na końcu czytamy), a podobnie będzie i w trzeciej. W niej jednak na kartach mamy aż sześć kategorii – punkt otrzymuje się w sytuacji, gdy zapiszemy przynależące do niej słowo, które ma także ktoś inny. Potem powtarza się rundy od 1-3, zlicza punkty, a kto ma ich najwięcej – zostaje zwycięzcą. Zabawa zajmuje góra 20 minut.

A jak przebiega? Trzeba powiedzieć, że świetnie – zasady są tak proste, że  nie ma potrzeby nikomu tłumaczyć ich po raz drugi, a ponieważ reguły dopuszczają dużą dowolność w doborze słów, można przy każdym słowie popisać się kreatywnością (oczywiście tylko w rundach 2 i 4, gdy jest ona nagradzana). Przykład? Kategoria "Kucharz". Równie dobrze można podciągnąć pod nią słowo "Przepisy", jak i "Magda Gessler". Zgadywanie, co też wymyślą inni, także dostarcza emocji, a ma się świadomość, że piasek w klepsydrze przesypuje się nieubłaganie…

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Zabawa dla dwóch osób nie ma większego sensu, ponieważ zbyt łatwo wymyślać oryginalne skojarzenia. Dopiero przy trzech czy czterech trzeba zacząć się starać, a przy pięciu i sześciu można rozwinąć szeroko skrzydła i polecam zabawę w takim właśnie gronie. Czy ma jakieś minusy? Owszem – nie wszystkie kategorie będą się nadawać do wspólnej zabawy, np. gdy uczestniczą w niej młodsi gracze, trudno spodziewać się, że znają "sentencje łacińskie" czy wykażą znajomość kategorii "marki piw". Ale w takiej sytuacji można po prostu odłożyć kartę i sięgnąć po kolejną. Przy okazji: wykonanie kart nie budzi żadnych zastrzeżeń – tekturka jest solidna, z pewnością każda karta przetrwa bez śladu setki rozgrywek, tym bardziej, że nie trzyma się ich w dłoniach podczas zabawy.

Szóstki to po prostu fajna i lekka gra imprezowa, która powinna sprawdzić zarówno w gronie zbliżonym wiekowo, jak i mieszanym. Przyjemnie odpręża i pozwala na wspólne przeżywanie emocji. Jeśli szukasz gry na spotkania rodzinne czy posiadówki ze znajomymi – będzie to dobry wybór.

Plusy:

  • proste, przejrzyste zasady
  • duże pole do wynajdywania kreatywnych słów
  • sporo kategorii
  • krótki czas rozgrywki
  • praktyczny notesik na punkty

Minusy:

  • nie wszystkie kategorie nadają się dla każdej grupy wiekowej
  • nad wypraską można by lepiej popracować

Dziękujemy Fabryce kart Trefl - Kraków za udostępnienie egzemplarza do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
7.5
Ocena recenzenta
7.5
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Szóstki
Seria wydawnicza: Trefl Joker Line
Typ gry: imprezowa
Wydawca polski: Fabryka kart Trefl-Kraków
Data wydania polskiego: listopad 2018
Liczba graczy: od 2 do 6
Wiek graczy: od 6 lat
Czas rozgrywki: 15 min.

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.