Stworze – Zakazana Polana
Nowy demon!
Gra planszowa Stworze wydawnictwa Underworld Kingdom, autorstwa Grzegorza Arabczyka, spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem w naszym kraju, jak również za granicą. Sukces niesie za sobą przeważnie dalsze oczekiwania zarówno wśród entuzjastów tytułu, jak i samego autora. Idąc za ciosem, wydawcy postanowili uatrakcyjnić swoją grę w słowiańskich klimatach; prócz solidnej rozgrywki, którą oferowała w wersji podstawowej, rozbudowali ją o liczne, może niekoniecznie przydatne w samej zabawie elementy do dokupienia. Figurki, a nawet biżuteria nawiązująca do klimatów świata Stworze to głównie gadżety. Czym by jednak było to wszystko bez dodatku do samej gry?
Często gry w ramach rozszerzeń otrzymują jedynie kolejne postacie do zabawy lub najprostsze modyfikacje rozgrywki. Jak to jednak wygląda w przypadku gry z dość złożoną mechaniką? Zakazana Polana to tak naprawdę spore pudełko, niestety, jak to często bywa, jest w połowie puste,co jednak można tłumaczyć rozmiarem planszy nowej postaci, nieodbiegającej od znanych z pierwowzoru. Wewnątrz znajdziemy karty kilka żetonów, znacznik z podstawką i instrukcję. Szczegółowy wykaz zawartości można znaleźć tutaj. Prócz tego dodano wykonaną solidnie nakładkę na planszę, która nie dość, że ma od spodu gumę antypoślizgową, to dodatkowo ładnie wygląda i komponuje się z planszą główną gry. Wygląd dodatku został utrzymany w identycznej stylistyce, co wersja podstawowa. Uwaga: suplement wymaga podstawowej wersji gry!
Ja tu byłem pierwszy, demonie...
Zakazana Polana to dobrze przemyślany dodatek – nie zmienia jedynie ogólników, a rzeczywiście odświeża rozgrywkę. Otrzymujemy wiele nowych kart, prócz tego pojawia się następna postać – Drugost, kolejny ze stworzy. W praktyce zmianom ulega jednak ciut więcej. Szczególnie zwracają uwagę Karty Praw, które podczas zabawy pozwalają na uzyskiwanie kolejnych zdolności. By te jednak trwały nieprzerwanie, należy się bardzo pilnować i stale spełniać określone wymogi stawiane przez grę.
Co istotnego, poza nowymi kartami otrzymujemy w pudełku? Otóż całkiem spore możliwości, których próżno było szukać w podstawce. Sam fakt, że można kończyć misje na nowe sposoby to już coś, a wypraszanie pomocy u Peruna i Welesa na nowym obszarze krainy też może się przydać. Warto zaznaczyć, że podróż na Zakazaną Polanę nie wymaga "opłaty" w formie znaczników Oddziaływania.
Najistotniejszą zmianą jest możliwość bezpośrednich starć pomiędzy samymi stworzami! A jest w czym przebierać, tym bardziej, że do szeregów dołącza nowa istota: wspomniany wcześniej Drugost. Do walki może dojść, gdy jedno ze stworzy wkroczy na obszar, gdzie znajduje się już inne. Potyczki oznaczają Test Pojedynku przeprowadzany na bazie aktualnej dla danej lokalizacji Karty Zadania, która wyznacza odpowiednią porę dnia dla danej walki. W zależności od wyniku, jaki udało się osiągnąć po starciu, dane stworze może zostać pozyskane (właściwie jego żeton) lub przesunięte na pobliski obszar.
Uciekaj na Zakazaną Polanę...
Nowe pomysły ingerujące w mechanikę gry doskonale sprawdzają się w praktyce i rozgrywka dostaje solidny powiew świeżości. Zmiany są odczuwalne, Zakazana Polana zwiększa regrywalność i zabawa z nią skaluje się równie dobrze jak samo Stworze. Można powiedzieć, że posiada te same cechy gry, jednocześnie wnosząc sporo urozmaiceń. To doskonały przykład, że pozory często mylą i nie liczy się ilość elementów i wielkość pudełka, a jakość i dobry pomysł.
Plusy:
- walka pomiędzy stworzami
- nowy demon w krainie
- inne sposoby na ukończenie misji
Minusy:
- puste w połowie pudełko
- nadal bardzo czasochłonna
Dziękujemy wydawnictwu Underworld Kingdom za udostępnienie egzemplarza gry na potrzeby recenzji.
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Seria wydawnicza: Stworze
Typ gry: przygodowa
Projektant: Grzegorz Arabczyk
Ilustracje: Marcin Adamski
Wydawca polski: Underworld Kingdom
Data wydania polskiego: listopad 2018
Liczba graczy: od 1 do 5
Wiek graczy: od 12 lat
Cena: 79 zł
Mechanika: Area Movement, Card Drafting, Commodity Speculation, Secret Unit Deployment, Variable Player Powers, Worker Placement