Stoi na stacji lokomotywa

Co ciekawego w tym cyrku

Autor: Agnieszka 'jagnamalina' Bracławska

Stoi na stacji lokomotywa
Stoi na stacji lokomotywa. Ciężka, ogromna i pot z niej spływa... Nagle - gwizd! Nagle - świst! Para - buch! Koła - w ruch! Zapewne każdy pamięta wiersz Juliana Tuwima Stoi na stacji lokomotywa. A teraz mamy okazję, żeby zapoznać się z grą planszową o tym samym tytule.

Stoi na stacji lokomotywa zaprojektował Steven Aramini, zaś za oprawę wizualną odpowiedzialny jest Mathieu Leyssenne. Zadanie uczestników będzie polegać na umieszczaniu zwierząt w swoich wagonach, które mają wyruszyć w dalszą podróż. A im dłuższy pociąg, tym lepiej.  W zabawie może wziąć udział od 2 do 4 osób. Sugerowany wiek według producenta kwalifikuje się od 8 lat i to by się zgadzało, gdyż jest bardzo prosta pozycja. Czas rozgrywki jest krótki i oscyluje wokół 20 minut.

Pudełko z grą nie jest duże, bo też za wiele elementów się w nim nie chowa. Po otwarciu wieczka zobaczymy: 48 kart Zwierząt (żyrafy, niedźwiedzie, ryby i tygrysy), 40 kart Wagonów (po 10 w 4 różnych kolorach), 10 kart Dodatkowych, 4 karty Lokomotyw, 4 żetony Zamiany, 1 żeton Dyrektora Cyrku oraz kolorową instrukcję. Instrukcja napisana jest bardzo przejrzyście, tak że wiadomo o co chodzi w całej zabawie. Jeśli chodzi o jakość wykonania to Stoi na stacji lokomotywa prezentuje się bardzo interesująco. Grafiki są śliczne i kolorowe, chociaż wagony różnią się od siebie jedynie liczbą i typem zwierząt. Pudełko zrobione jest z grubej tektury, karty są chudsze, ale jakoś to nie przeszkadza w rozgrywaniu partii, natomiast żetony są obszerne i solidne.

Pociąg do cyrku

Przygotowanie do zabawy zajmuje dosłownie chwilę. Na początku każdy wybiera swoją kartę Lokomotywy i losowy żeton Zamiany. W następnym kroku z talii Wagonów odkrywamy cztery karty, a resztę odkładamy na osobny stos, zwany Składem Dodatkowym. Z talii Zwierząt uczestnicy dostają po pięć kart na rękę, a pozostałe będą stanowić stos doboru Zwierząt. Grę rozpoczyna ta osoba, która siedzi po prawicy od tej, która otrzymała żeton Dyrektora Cyrku. Teraz można zacząć zabawę.

W swojej turze można wykonać dwie akcje z poniższych trzech. Warto zaznaczyć, iż mogą to być takie same czynności lub dwie różne:

  1. Weź na rękę nową kartę Zwierząt – gracz bierze nową kartę Zwierząt ze stosu zakrytego lub ze stosu kart odrzuconych (odkrytą). Jeżeli na stosie kart odrzuconych znajduje się karta Dodatkowa to tej nie można zabrać.
  2. Rozmieść Zwierzęta w Wagonach – można zakupić wagon pod warunkiem, że dysponujemy konkretnym gatunkiem Zwierząt oraz ich ilością. Karty odrzucamy, wagon zabieramy i na to miejsce odkrywamy nową.
  3. Wymień się żetonami Zamiany – aby skorzystać z tej opcji należy najpierw wymienić się z innym graczem żetonami. Żeton Zamiany pozwala na odrzucenie dwóch kart Zwierząt jednego gatunku, aby zastąpić w ten sposób jedno zwierzę innego gatunku.

Jeszcze jedna bardzo ważna rzecz odnośnie dołączania kolejnych wagonów. Wagon można dopiąć już do tych przyczepionych, jeśli ten ostatni ma taką samą cyfrę lub taki sam kolor. Przykładowo, jeżeli chcemy podpiąć Wagon z 3 niedźwiedziami a na ostatniej karcie nie widnieje ani zwierzę ani taka liczba, to wtedy ta karta zostaje odstawiona na Bocznicę. Jak już Wagony z Bocznicy będą pasować to można je dostawić nawet wszystkie, oczywiście jeśli tylko spełniają kryteria ku temu.

Warto wykorzystywać Żeton Dyrektora Cyrku, dając dodatkową trzecią akcję, chociaż wyjątek stanowi partia dwuosobowa, wówczas ta opcja jest zablokowana. Żeton ten przechodzi w kierunku odwrotnym niż ruchy wskazówek zegara. Gra kończy się w momencie uzyskania przez uczestników konkretnej punktacji: w grupie 2-3 osobowej do 18 punktów, natomiast w pełnym składzie do 16.

Osoby, które przyswoiły już podstawowe reguły mogą skorzystać z wariantu z użyciem kart Dodatkowych, które zostają wtasowane do Zwierząt. Zagranie tej karty nie liczy się jako akcja, jednakże przynosi różnego rodzaju korzyści, jak np.: obniżenie kosztu kupna Wagonu czy dodanie dodatkowej akcji. Przy trzech graczach opcja ta wygląda jeszcze ciekawiej. Osoba, która posiada żeton Dyrektora Cyrku dysponuje wówczas aż czterema opcjami do wykorzystania.

Duży skład

Stoi na stacji lokomotywa charakteryzuje się bardzo dużą regrywalnością. Każda rozgrywka wygląda podobnie, ale nie do końca. Odróżnia je to, że wagony doczepiamy z inną liczbą/zwierzęciem, chociaż wszystkie partie mają jedną wspólną cechę: punktacja na koniec gry według instrukcji pozostaje bez zmian. Losowości również nie brakuje, chociaż i tak sami decydujemy, jakie działania wykonamy w swojej turze. Co do skalowalności, to sprawdza się bardzo dobrze w małym czy większym gronie.

W grze występuje negatywna interakcja, która ma wpływ na rozgrywkę. Oczywiście kwestią przypadku jest to, jakie karty dobierzemy na rękę oraz jakie wagony dołożymy (do tych czterech przed rozgrywką), ale inni gracze mogą popsuć nam szyki w budowaniu pociągu. Możemy kupić wagon z mniejszą wartością (co wiąże się z małą punktacją), z drugiej strony możemy wykupić wagon z większą liczbą, byle nie dostał jej przeciwnik. Ta opcja ma jeden minus, wówczas bowiem taki wagon może wylądować na Bocznicy, co nie zapewnia żadnych punktów a my pozbędziemy się kart, które mogłyby się później przydać.

Stoi na stacji lokomotywa jest banalnie prosta, nawet już po pierwszej partii wiadomo, o co w niej chodzi a rozgrywka przebiega bardzo szybko. Pudełko jest niewielkich wymiarów, więc w sam raz można je ze sobą zabrać do znajomych czy w plener. Na pewno uprzyjemni czas młodszym, jak i starszym. Decyzji jest sporo do podejmowania, co czyni ten tytuł naprawdę wart polecenia.

Plusy:

Minusy:

Dziękujemy wydawnictwu 2 Pionki za udostępnienie egzemplarza do recenzji.