Smok Diego
Smoczy turniej w pluciu ogniem.
Autor: Artur 'Vermin' Tojza
Redakcja: Joanna 'Senthe' FalkowskaIlustracje: Artur 'Vermin' Tojza
Wśród całej mitycznej menażerii smoki budziły zawsze największy szacunek. W dzisiejszych czasach mamy ich wręcz zatrzęsienie we wszelkiej maści filmach, książkach, grach elektronicznych czy też planszowych. Jedne są potworami zionącymi ogniem, a inne muzykalnymi wirtuozami grającymi bluesa na saksofonie. Smok Diego jest nikim innym jak rycerzem, który bierze udział w turnieju plucia ogniem do celu, nie czyniąc przy tym nikomu krzywdy. Jak się okazało, tego typu zawody mogą okazać się bardzo ciekawe, zwłaszcza dla najmłodszych.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Smocze przygotowania
Gdy w końcu gra do mnie dotarła, moim oczom ukazało się sporych rozmiarów pudło. Na szczęście nie jest ono zbyt duże i spokojnie mieści się w plecaku, choć potem poza kanapkami raczej niczego więcej tam nie wrzucimy. Gra nie zajmuje za to dużo miejsca na stole, gdyż planszą jest pudełko samo w sobie, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Oprócz tego w środku znajdziemy:- 4 kolorowe drewniane pionki smoków
- 3 szklane kule ognia
- 24 karty (po sześć kart w czterech kolorach)
- 24 kartoniki
- instrukcję do gry w sześciu językach
- sporą garść ulotek
Niech rozpocznie się turniej
Każdy gracz dostaje komplet sześciu kart z symbolami celów, do których będziemy "strzelać" kulami ognia, i trzyma je na ręce. Wszystkie kartoniki zostają potasowane i ułożone w stos koło planszy, zaś w górnej jej części ustawiamy trzy kule ognia. Pionki ustawiamy na lewej krawędzi planszy, na początku toru punktowego. Grę zaczyna, wedle opisu autora gry, osoba która jako ostatnia głaskała smoka, lub, jeśli nikogo takiego nie ma, najstarszy gracz.
Osoba rozpoczynająca kolejkę losuje jeden kartonik i ogląda go w tajemnicy. Następnie stara się trafić w wyznaczony cel, a kiedy skończą mu się ogniste kule, pozostali gracze starają się odgadnąć, co gracz wylosował na kafelku. Wykładają zatem rewersem do góry jedną ze swoich kart, a kiedy wszyscy to uczynią, odsłania się równocześnie karty i kafelek gracza strzelającego. Osoby, które poprawnie odgadły, dostają jeden punkt, zaś gracz miotający dostaje jeden punkt za każdą kulę ognia, która trafiła w cel. Wylosowany kartonik trafia do pudełka, z którego kolejny gracz losuje swój kafelek. Gra toczy się, dopóki każdy z graczy nie wylosuje trzech celów, a wygrywa osoba z największą ilością punktów.
Wszystko byłoby świetne gdyby nie trochę chybiona kolejność obstawiania, kto co wylosował. Większość graczy starała się trafić dwoma lub trzema kulami do celu, aby zgarnąć więcej punktów, jednak tym samym dawała jawną odpowiedź co wylosowali na kafelku i przeciwnicy nie mieli cienia problemu z typowaniem. Z drugiej strony co sprytniejsi mierzyli w trzy cele, jednak zdobywali przy tym raptem jeden punkt i często przegrywali. W efekcie tytuł idealnie trafił do dzieci w wieku od 5 do 8 lat, jednak starsi gracze zaczęli się dość szybko nudzić przy tej grze. Rodzice w zasadzie odpadli po trzech grach, bo nie dość że zawsze poprawnie odgadywali cele na wylosowanych kaflach to najczęściej bez pudła trafiali w odpowiednie kratki.
Czy da się zrobić trudniejszy turniej?
Zważywszy że gra kosztuje 85 złotych, co nie jest taką małą sumą, i nie sprawdza się za bardzo u starszych graczy, a odbiorca docelowy stanowi dość wąski przedział wiekowy, zacząłem kombinować, jakby tutaj utrudnić rozgrywkę i wydłużyć żywotność samego tytułu. Po kilku próbach udało się stworzyć dwa w miarę ciekawe warianty, trafiające głównie do starszych dzieci.
Wariant 1
Jest niemal identyczny jak podstawowy mechanizm gry. Różni się od niego w dwóch punktach:- po wylosowaniu kafelka przez gracza miotającego kule ognia, przeciwnicy od razu starają się odgadnąć, co trafił, i wykładają z ręki po karcie celu
- rozgrywka kończy się, kiedy jeden z graczy dotrze do końca toru punktowego
Grupy testowe
Zazwyczaj tworzyłem cztery grupy testowe, jednak ze względu na specyfikę tytułu tym razem pokusiłem się o więcej "króliczków doświadczalnych". Ostatecznie gra była sumiennie testowana przez prawie trzy tygodnie w następujących zespołach:- grupa 1 – dzieci 5-8 lat + rodzice
- grupa 2 – dzieci 8-12 lat
- grupa 3 – dzieci 12-15 lat
- grupa 4 – młodzież 16-19 lat
- grupa 5 – studenci
- grupa 6 – rodzice
Smoczy werdykt
Smok Diego to gra dobra, ale tylko dobra. W podstawowym wariancie zasad jest w zasadzie średniakiem, jednak możliwości tworzenia własnych modyfikacji, jakie daje mechanika, znacząco wydłużają żywotność tego tytułu. Dodatkowo jest on wykonany bardzo solidnie, z wysokiej jakości materiałów oraz z bardzo ładnymi grafikami, które dzieciom powinny z miejsca przypaść do gustu. Cena też wydaje mi się uczciwa jak na to, co dostajemy w pudełku oraz samo wykonanie, zaś instrukcja napisana jest bardzo przejrzyście, więc nikt nie będzie mieć cienia problemu z poznaniem zasad. Podsumowując, jest to dobra pozycja dla najmłodszych, jednak poza to grono gra raczej się nie wybije. Trochę szkoda, bo w końcu gier o miłych i wesołych smokach nie ma zbyt wiele na rynku.
Plusy:- trwałość oraz jakość elementów
- przejrzysta instrukcja w sześciu językach
- banalnie proste zasady
- mechanika gry pozwala na liczne modyfikacje
- idealna dla maluchów
- nie trafia do starszych graczy
- bez wariantów niezależnych błyskawicznie się nudzi
- ulotki w pudełku
- karty mogłyby być bardziej wytrzymałe
Dziękujemy firmie Edu Kids - dystrybutorowi produktów wydawnictwa HABA za udostępnienie gry do recenzji.
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 1
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Mają w kolekcji: 1
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Smok Diego
Typ gry: Dla dzieci
Projektant: Manfred Ludwig
Ilustracje: Peter Nishitani
Data wydania oryginału: 2011
Wydawca polski: HABA
Liczba graczy: od 2 do 4
Wiek graczy: od 5 lat
Czas rozgrywki: 15 minut
Cena: 85 zł
Typ gry: Dla dzieci
Projektant: Manfred Ludwig
Ilustracje: Peter Nishitani
Data wydania oryginału: 2011
Wydawca polski: HABA
Liczba graczy: od 2 do 4
Wiek graczy: od 5 lat
Czas rozgrywki: 15 minut
Cena: 85 zł