» Baza planszówek » Słowniczek

Słowniczek

Jeśli jakieś słowo związane z grami planszowymi jest dla Ciebie zbyt trudne, zajrzyj do naszego słowniczka.
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 63.

Kingmaking

04-11-2006 23:08 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 3
Kingmaking (w wolnym tłumaczeniu z ang. "króloróbstwo") - jest to wada gier planszowych, polegająca na tym, że uczestnik pozbawiony szans na zwycięstwo decyduje o graczu wygrywającym rozgrywkę. Występuje najczęściej wraz ze słabym zbalansowaniem rozgrywki.

Gry amerykańskie

08-11-2006 14:09 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 3
Gry amerykańskie - określenie kategorii gier planszowych. Najczęściej dotyczy gier o dopracowanej oprawie graficznej, bogatej zawartości pudełka (np. figurki) oraz długim czasie rozgrywki. W grach amerykańskich tematyka gry ściśle nawiązuje do mechaniki, jest również mniej abstrakcyjna i skomplikowa...

Suma gry

07-11-2006 10:18 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 3
Suma gry - jeden z elementów teorii gier, opisujący sposób dystrybucji punktów pomiędzy graczy. W grze o sumie zerowej gracze zabierają sobie wzajemnie punkty. Zysk jednego z uczestników oznacza porażkę drugiego. Przykładem takich gier są brydż (partia) i szachy (bicie). Parametr ten również oznac...

regrywalność

06-02-2008 10:26 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 2
Polskie tłumaczenie terminu replayability.

Skalowalność

04-11-2006 23:02 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 2
Skalowalność - jest to termin oznaczający zmianę grywalności tytułu względem ilości graczy. Wszystkie gry planszowe określają minimalną i maksymalną ilość graczy, która może brać udział w rozgrywce. Jednak niektóre tytuły mogą sprawiać więcej lub mniej przyjemności zależnie od ilości osób grających...

Resource management

07-11-2006 10:09 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 2
Resource management (z ang. "zarządzanie zasobami") - jeden z elementów charakteryzujących mechanikę. Resource management oznacza gry polegające na gospodarowaniu ograniczonymi zasobami, optymalizację wydatków i wpływów. Występuje najczęściej w grach ekonomicznych (surowce) i strategicznych (wojsk...

Eurogry

04-11-2006 22:54 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 1
Eurogry - gry planszowe posiadające nieskomplikowane zasady, mechanikę o niewielkiej losowości, atrakcyjne komponenty i wyraźną tematykę. Przeważnie cechują się również dobrym poziomem skalowalności i replayability. Eurogry często nazywane się grami w stylu niemieckim (German Style Game), ze wzglę...

Geek

08-11-2006 14:42 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 1
Geek (wolne tłumaczenie z ang. "maniak") - termin określający osobę czymś zafascynowaną, w tym przypadku grami planszowymi. Początkowo termin miał znaczenie pejoratywne, zbliżone do "leszcza", obecnie określa doświadczonych planszówkowiczów.

Zbalansowanie

08-11-2006 13:53 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 1
Zbalansowanie - określenie istnienia równomiernego rozkładu zwycięstw względem różniących się od siebie strategii, przy założeniu obecności jednakowych możliwości wszystkich graczy. Brak strategii wygrywającej, istnienie różnych dróg prowadzących do zwycięstwa oraz konieczność reagowania na posuni...

Roll and move

07-11-2006 08:44 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 0
Roll and move (z ang. "turlaj i idź") - najstarsza i najprostsza ze wszystkich mechanik, polegająca na wykonaniu rzutu kostką (lub odpowiednią ich liczbą) i przesunięciem swojego pionka po planszy w ustalonym lub wybranym kierunku o tyle pól ile wskazała kostka lub kostki. Pierwsze gry korzystająca...
Point-to-point

Point-to-point

07-11-2006 09:54 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Point-to-point (z ang. 'od punktu do punktu') - rodzaj planszy polegającej na połączeniu punktów za pomocą linii. W przeciwieństwie do heksów najbliższe sobie punkty nie muszą być ze sobą połączone. Najczęściej stosowana w grach wojennych, przykładem są pozycje wydawnictwa GMT Games. Przykłady gie...
Card driven

Card driven

07-11-2006 19:20 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Card driven (wolne tłumaczenie z ang. "zagrywanie kart") - element mechaniki uwzględniający zagrywanie kart, najczęściej "z ręki" danego gracza. Zazwyczaj wprowadza to element ograniczonej informacji o charakterze niekoniecznie losowym. Karty najczęściej można zagrać w różny sposób, powodując różne...

Losowość

07-11-2006 10:01 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Losowość - jeden z parametrów określających mechanikę. Oznacza wpływ czynnika losowego na wynik partii. Poprzez czynnik losowy rozumie się "szczęście obiektywne" (np. dociąg kart z zakrytego i potasowanego stosu, rzut kostką) nie zaś błędy i potknięcia graczy. Gry o małej losowości najczęściej cha...

Informacja pełna

07-11-2006 10:04 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Informacja pełna - jeden z parametrów w matematycznej teorii gier określający cechę gry planszowej. Przy pełnej informacji gracze dysponują całkowitą potencjalną wiedzą odnośnie możliwości ruchu i ataku przeciwników. Pozwala to zaplanować długofalową stabilną strategię, jednak owocuje czasem "paral...

Informacja ograniczona

07-11-2006 10:06 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Informacja ograniczona - pojęcie z zakresu matematycznej teorii gier, charakteryzujące mechanikę gry planszowej. W grach o ograniczonej informacji gracze nie znają aktualnego stanu partii lub możliwości i stanu posiadania przeciwników. Są też jednocześnie zmuszeni do dedukcji i zapamiętywania przeb...

Pick-up and deliver

07-11-2006 08:40 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 0
Pick-up and deliver (z ang. "podnieś i dostarcz) - termin oznacza mechanikę opartą na zbieraniu/podnoszeniu wszelakich towarów w trakcie trwania rozgrywki i dostarczaniu ich we wskazane miejsce. Jest to źródło punktów, które mają zagwarantować zwycięstwo wraz z końcem rozgrywki. Cechami gier opart...

Licytacja

07-11-2006 10:13 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Licytacja - jeden z elementów mechaniki. Polega na licytacji ograniczonych zasobów przez graczy. Licytacja dzieli się na "ślepą" (ang. "blind") i "jawną" (ang. "open"). Ta pierwsza przyjmuje najczęściej formę ukrytej deklaracji i jawnego rozstrzygnięcia. Ta druga to typowe "kto da więcej". Licyta...

Tile placement

06-11-2006 00:05 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 0
Tile placement (w wolnym tłumaczeniu: umieszczanie elementów) - to mechanika opierająca się na konstruowaniu planszy z odpowiednich kafelków/żetonów/płytek, które muszą do siebie pasować zgodnie z opisanymi w grze zasadami. Gry używające tej mechaniki są przeważnie tytułami lekkimi o nieskompliko...

Interakcja

07-11-2006 10:24 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Interakcja - jeden z parametrów charakteryzujących gry planszowe. Określa on wzajemne oddziaływanie na siebie graczy i ich posunięć, jest miarą "towarzyskości" rozgrywki. W przypadku gier o dużej interakcji każde posunięcie zmienia plany innych graczy. W przypadku gier o skrajnie małej interakcji...

Dice rolling

07-11-2006 18:34 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 0
Dice rolling (z ang. "turlanie kostek") - termin oznaczający turlanie kostek (rzut kostkami). Jest to, obok mechaniki roll and move, najstarsza i najbardziej losowa ze wszystkich mechanik. Polega na rzutem odpowiednią (zależną od gry) ilością kostek (przeważnie sześciościennych) i podliczeniu uzysk...

Gra wojenna

07-11-2006 20:13 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
Gra wojenna - patrz wargame.

Styl niemiecki

07-11-2006 20:16 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
Styl niemiecki - patrz eurogry.

German style

07-11-2006 20:16 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
German style - patrz eurogry.

Eurogame

07-11-2006 20:17 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
Eurogame - patrz eurogry.

Gra wypełniająca

07-11-2006 20:17 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
Gra wypełniająca - patrz filler game.

Territory control

08-11-2006 13:06 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Territory control (z ang. "kontrola terytorium") - rodzaj mechaniki gry. Polega na zdobywaniu przewagi w określonych punktach planszy. Może to dotyczyć ilości wojsk, pieniędzy czy zasobów, ale zawsze stanowi niezbędny etap do osiągnięcia zwycięstwa. W przeciwieństwie do klasycznych gier wojennych,...

Dynamiczny system punktacji

08-11-2006 13:12 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Dynamiczny system punktacji - jeden ze sposobów rozstrzygania zwycięstwa, stosowany najczęściej w eurograch. Istotą tego systemu jest wpływ graczy na ilość punktów zwycięstwa uzyskiwanych z danego zasobu. W takim wypadku kluczem do wygranej nie jest tylko gromadzenie określonego rodzaju zasobów, a...

Gry kooperacyjne

08-11-2006 13:21 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Gry kooperacyjne - rodzaj gier planszowych, w których długofalowe cele wszystkich graczy są tożsame. W ten sposób gracze są zmuszeni do współpracy i wzajemnej interakcji. Najczęstszym przykładem zastosowania takiej mechaniki są gry, w których grupa uczestników gra przeciwko samej grze (Shadows over...

Ruch symultaniczny

08-11-2006 13:23 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Ruch symultaniczny - rodzaj mechaniki, w której gracze jednocześnie podejmują decyzje odnośnie operacji wykonywanych w danej turze. Najczęściej przybiera formę kart akcji odwracanych i egzekwowanych jednocześnie. Przykłady:Warrior KnightsWings of WarFull Thrust

Efekt papier-nożyce-kamień

08-11-2006 13:24 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Efekt papier-nożyce-kamień - określenie elementu mechaniki dotyczące najczęściej gier wojennych. Efekt określa sytuację, gdy jeden rodzaj sił jest skuteczny przeciwko drugiemu, ulegając jednocześnie trzeciemu. Zaplanowany efekt papier-nożyce-kamień stanowi element mechaniki, niezaplanowany świadcz...

Cooperative games

08-11-2006 13:25 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
Cooperative games - patrz gry kooperacyjne.

Efekt śnieżnej kuli

08-11-2006 13:42 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Efekt śnieżnej kuli - wada w mechanice gry polegająca na przyroście możliwych do zdobycia punktów zwycięstwa w miarę ich zdobywania. Powoduje "ucieczkę" lidera i psuje zabawę innym graczom, niszcząc ich szanse na "dogonienie" go w punktacji. Kojarzona najczęściej ze złym zbalansowaniem rozgrywki. ...

Mechanika

08-11-2006 13:45 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Mechanika - podstawowy element każdej gry planszowej. Mechanika określa zadania i kompetencje graczy, definiując jednocześnie sposób zwycięstwa i determinując możliwe strategie rozgrywki. Mechanika zebrana jest w zbiorze zasad definiującym każdą grę planszową. Mechanika nazywana jest "silnikiem nap...

Snowball effect

08-11-2006 13:45 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
Snowball effect - patrz efekt śnieżnej kuli.
Meeple

Meeple

05-11-2006 22:27 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 0
Meeple - gwarowy termin oznaczający drewniany element gry w kształcie człowieka. Nazwa powstała z przekształconego angielskiego zwrotu my people (mój człowiek). Spotyka się też tłumaczenie słowa meeple jako skrótu od miniature people (człowieczek). Meeple jest terminem wyjątkowo popularnym w zachod...

Grywalność

08-11-2006 13:55 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Grywalność - gwarowy termin określający przyjemność czerpaną z gry. Gry o dużej grywalności to te, w których rozgrywka dostarcza dużej przyjemności bez względu na wygraną. Grywalność ze względu na subiektywny charakter nie jest ściśle powiązana z konkretną grą, a raczej z osobami graczy oraz okolic...

Miodność

08-11-2006 13:59 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
Miodność - patrz grywalność.

Wargame

05-11-2006 22:18 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 0
Wargame - inaczej gra wojenna. Pierwsze gry wojenne powstały na początku XX wieku - były to zwykle gry figurkowe, które przeistoczyły się we współczesne gry bitewne. Od 1950 roku termin ten zaczął oznaczać planszowe gry konfliktu - symulujące wielkie historyczne bitwy czy kampanie. Za pierwszą "n...

Balans

08-11-2006 14:10 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Balans gry - patrz zbalansowanie.

Eurogracz

08-11-2006 14:12 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Eurogracz - żartobliwe określenie miłośnika eurogier .