» Baza planszówek » Słowniczek

Słowniczek

Jeśli jakieś słowo związane z grami planszowymi jest dla Ciebie zbyt trudne, zajrzyj do naszego słowniczka.
Wyświetlono rezultaty 41-63 z 63.

Mechanika Action points

08-11-2006 14:53 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Angielskie określenie mechaniki typu "punkty akcji".
Meeple

Meeple

05-11-2006 22:27 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 0
Meeple - gwarowy termin oznaczający drewniany element gry w kształcie człowieka. Nazwa powstała z przekształconego angielskiego zwrotu my people (mój człowiek). Spotyka się też tłumaczenie słowa meeple jako skrótu od miniature people (człowieczek). Meeple jest terminem wyjątkowo popularnym w zachod...

Miodność

08-11-2006 13:59 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
Miodność - patrz grywalność.

Paraliż decyzyjny

08-11-2006 21:11 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Negatywne zjawisko w grach planszowych, charakteryzujące mechaniki z nadmierną ilością elementów decyzyjnych. Zjawisko paraliżu decyzyjnego polega na tym, że gracz wykonując ruch zmuszony jest do analizy sytuacji i zagrań ponad jego potencjał, co owocuje "zatrzymaniem czasu gry" i przedłużeniem ro...

Pick-up and deliver

07-11-2006 08:40 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 0
Pick-up and deliver (z ang. "podnieś i dostarcz) - termin oznacza mechanikę opartą na zbieraniu/podnoszeniu wszelakich towarów w trakcie trwania rozgrywki i dostarczaniu ich we wskazane miejsce. Jest to źródło punktów, które mają zagwarantować zwycięstwo wraz z końcem rozgrywki. Cechami gier opart...
Point-to-point

Point-to-point

07-11-2006 09:54 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Point-to-point (z ang. 'od punktu do punktu') - rodzaj planszy polegającej na połączeniu punktów za pomocą linii. W przeciwieństwie do heksów najbliższe sobie punkty nie muszą być ze sobą połączone. Najczęściej stosowana w grach wojennych, przykładem są pozycje wydawnictwa GMT Games. Przykłady gie...

Punkty akcji

08-11-2006 14:52 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Punkty akcji - jeden z elementów mechaniki. W mechanikach typu "punkty akcji" każde działanie gracza oznacza wydanie określonej ilości punktów z ograniczonej puli. Gdy pula wyczerpie się, dany gracz nie może już wykonać ruchu w danej kolejce. Pula punktów akcji nie musi być stała ani równa dla wszys...

regrywalność

06-02-2008 10:26 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 2
Polskie tłumaczenie terminu replayability.

Replayability

04-11-2006 22:57 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 0
Replayability (wolne tłumaczenie z ang. - "powtarzalność" ) - jest to termin określający stosunek ilości rozegranych partii do grywalności tytułu. Gra, która nie nudzi się i nie traci na atrakcyjności po wielu rozgrywkach, jest grą o wysokim replayability. Zaś gra, która zaczyna tracić na swoim uro...

Resource management

07-11-2006 10:09 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 2
Resource management (z ang. "zarządzanie zasobami") - jeden z elementów charakteryzujących mechanikę. Resource management oznacza gry polegające na gospodarowaniu ograniczonymi zasobami, optymalizację wydatków i wpływów. Występuje najczęściej w grach ekonomicznych (surowce) i strategicznych (wojsk...

Roll and move

07-11-2006 08:44 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 0
Roll and move (z ang. "turlaj i idź") - najstarsza i najprostsza ze wszystkich mechanik, polegająca na wykonaniu rzutu kostką (lub odpowiednią ich liczbą) i przesunięciem swojego pionka po planszy w ustalonym lub wybranym kierunku o tyle pól ile wskazała kostka lub kostki. Pierwsze gry korzystająca...
Rondel

Rondel

12-06-2008 09:30 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Element mechaniki wymyślony przez Maca Gerdtsa i wykorzystany m.in. w grach Hamburgum, Antike, Imperial. Każdemu z graczy przyporządkowany jest pionek zajmujący miejsce na jednym z wycinków okręgu. Każdy z wycinków symbolizuje jedną możliwą do wykonania akcję. Kolejka gracza polega na poruszeniu pi...

Ruch symultaniczny

08-11-2006 13:23 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Ruch symultaniczny - rodzaj mechaniki, w której gracze jednocześnie podejmują decyzje odnośnie operacji wykonywanych w danej turze. Najczęściej przybiera formę kart akcji odwracanych i egzekwowanych jednocześnie. Przykłady:Warrior KnightsWings of WarFull Thrust

Skalowalność

04-11-2006 23:02 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 2
Skalowalność - jest to termin oznaczający zmianę grywalności tytułu względem ilości graczy. Wszystkie gry planszowe określają minimalną i maksymalną ilość graczy, która może brać udział w rozgrywce. Jednak niektóre tytuły mogą sprawiać więcej lub mniej przyjemności zależnie od ilości osób grających...

Snowball effect

08-11-2006 13:45 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
Snowball effect - patrz efekt śnieżnej kuli.

Styl niemiecki

07-11-2006 20:16 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
Styl niemiecki - patrz eurogry.

Suma gry

07-11-2006 10:18 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 3
Suma gry - jeden z elementów teorii gier, opisujący sposób dystrybucji punktów pomiędzy graczy. W grze o sumie zerowej gracze zabierają sobie wzajemnie punkty. Zysk jednego z uczestników oznacza porażkę drugiego. Przykładem takich gier są brydż (partia) i szachy (bicie). Parametr ten również oznac...

Territory control

08-11-2006 13:06 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Territory control (z ang. "kontrola terytorium") - rodzaj mechaniki gry. Polega na zdobywaniu przewagi w określonych punktach planszy. Może to dotyczyć ilości wojsk, pieniędzy czy zasobów, ale zawsze stanowi niezbędny etap do osiągnięcia zwycięstwa. W przeciwieństwie do klasycznych gier wojennych,...

Tile placement

06-11-2006 00:05 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 0
Tile placement (w wolnym tłumaczeniu: umieszczanie elementów) - to mechanika opierająca się na konstruowaniu planszy z odpowiednich kafelków/żetonów/płytek, które muszą do siebie pasować zgodnie z opisanymi w grze zasadami. Gry używające tej mechaniki są przeważnie tytułami lekkimi o nieskompliko...

Tile-laying trilogy

30-01-2007 14:54 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Patrz Trylogia kafelkowa

Trylogia kafelkowa

30-01-2007 14:48 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Ang. tile-laying triliogy. Nieoficjalne określenie trzech gier Reinera Knizii opierających się na mechanice układania kafelków. W skład trylogii wchodzą: *Eufrat i Tygrys *Przez Pustynię *Samurai

Wargame

05-11-2006 22:18 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 0
Wargame - inaczej gra wojenna. Pierwsze gry wojenne powstały na początku XX wieku - były to zwykle gry figurkowe, które przeistoczyły się we współczesne gry bitewne. Od 1950 roku termin ten zaczął oznaczać planszowe gry konfliktu - symulujące wielkie historyczne bitwy czy kampanie. Za pierwszą "n...

Zbalansowanie

08-11-2006 13:53 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 1
Zbalansowanie - określenie istnienia równomiernego rozkładu zwycięstw względem różniących się od siebie strategii, przy założeniu obecności jednakowych możliwości wszystkich graczy. Brak strategii wygrywającej, istnienie różnych dróg prowadzących do zwycięstwa oraz konieczność reagowania na posuni...