Pentago
Wirujące kółko i krzyżyk
Redakcja: Tomasz 'earl' KoziełłoIlustracje: Artur 'GoldenDragon' Jaskólski
Pentago było obecne na polskim rynku już od dłuższego czasu. Za sprawą wydawnictwa Egmont w 2012 roku doczekaliśmy się rodzimego wydania tej pozycji.
Gry logiczne przerażają chyba większość ludzi. Są trudne, złożone, skomplikowane. Godziny myślenia a potem jeden ruch, i tak w kółko. Co w takim razie można pomyśleć o pozycji, która zdobyła aż 13 nagród na całym świecie? To dopiero przerażająca perspektywa! A jeśli powiem jeszcze, że przeciętny czas rozgrywki to 15 minut, a do tego Pentago jest inspirowane grą Kółko i krzyżyk. Zaintrygowani? Po szczegóły zapraszam do recenzji.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Pakiet domowy i podróżny
Pentago to klasyczne, kwadratowe pudełko w ciemnoczerwonej tonacji. A co ciekawe – na wieczku na 3 obrazkach udało się streścić wszystkie zasady gry. Wewnątrz znajdziemy tekturową wypraskę o fakturze… flauszu. W niej mieści się podróżna, przenośna wersja gry czyli plastikowa plansza przykryta plastikowym wieczkiem. Niestety, wierzch planszy szybko się rysuje, co widać zwłaszcza pod światło. Części mechaniczne działają bez zarzutu, a materiały wykorzystane do wykonania są estetyczne i dobrej jakości. Błyszczące kule są ciężkie i solidne, choć w moim egzemplarzu zdarzyły się sztuki poobijane i popękane. W zestawie znajdziemy jeszcze dwie instrukcje. Większa w języku polskim zawiera zasady i dokładnie te same 3 obrazki z wieczka pudełka. Mniejsza zawiera reguły w 21 językach (i, o dziwo, też… po polsku!). Całość prezentuje się nadzwyczaj dobrze i może stanowić świetny pomysł na prezent.
Zwrot o 90 stopni
Plansza do Pentago składa się z 4 ruchomych części, każda o wymiarach 3x3. Nie jest trudno więc sobie wyobrazić, że cały obszar zabawy to kwadrat o rozmiarach 6x6. Pentago to gra dla 2 osób. Jeden z graczy otrzymuje 18 kul czarnych, a drugi 18 kul białych. Uczestnicy rozgrywki kolejno umieszczają swoje "piony" na planszy. Rozpoczyna posiadacz białych. I w tym momencie następuje zmiana w stosunku do klasycznego Gomoku. Po umieszczeniu kuli gracz przekręca jedną z 4 ruchomych części o 90 stopni. Robi to w dowolnie wybranym przez siebie kierunku. Potem przychodzi kolej kolejnego uczestnika rozgrywki, który na tych samych zasadach dokłada kule i przekręca dowolną część planszy. Wygrywa ten, kto jako pierwszy ułoży w pionie, poziomie lub skosie 5 kul w swoim kolorze.
Pentago przeznaczone jest już dla ośmiolatków, dlatego może stanowić świetne wprowadzenie do podstaw strategii. Duża plansza i obrotowe elementy pomagają w uczeniu podstaw planowania i ćwiczeniu wyobraźni przestrzennej. Drobną przewagę zawsze posiada gracz rozpoczynający partię. W miarę szybko trzeba starać się mu przeszkodzić, jednocześnie pamiętając o długofalowej taktyce. Z planowaniem w Pentago jest tak, że warto mieć przygotowaną jakąś strategię, ale nie warto się jej twardo trzymać. Element obrotowy stanowi dodatkowe wyzwanie, o którym nie należy zapominać. Pentago, podobnie jak Kółko i krzyżyk, to gra, która nie wybacza błędów, a różnica w doświadczeniu współzawodników jest mocno widoczna. Co jest charakterystyczne dla zabawy: im bardziej doświadczeni rywale – tym więcej kul zostaje wyłożonych na planszy.
15 minut przyjemnej logiki
Ktoś powie, że Pentago to "bajeranckie Kółko i krzyżyk na sterydach". I coś w tym rzeczywiście jest. Ktoś inny powie z kolei, że wszystko już było. I w tym stwierdzeniu odnajdziemy mnóstwo prawdy. Często o innowacji stanowi ciekawe przedstawienie już oklepanego tematu. Tomas Floden zainspirowany Gomoku wykorzystał element, który zupełnie odmienił oblicze rozgrywki – ruchomą planszę. Zwykłe układanie kamieni umieścił w nowym, mniej statycznym wymiarze. Gracze uwielbiają odmienność i niekonwencjonalne formy wykonania. O sile Pentago stanowią również: krótki czas rozgrywki i banalnie proste zasady. Przyjemność płynąca z grania jest niebywała. Jeśli chcemy kogoś zachęcić lub wprowadzić do świata gier logicznych to Pentago idealnie się do tego nadaje!
Plusy:- walory edukacyjne
- obrotowe części planszy
- krótki czas rozgrywki
- prostota zasad
- nieco kuleje jakość wykonania
- mocno widoczna różnica między graczami o różnym poziomie zaawansowania
Dziękujemy wydawnictwu Egmont za udostępnienie gry do recenzji.
Galeria
Mają na liście życzeń: 1
Mają w kolekcji: 1
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Mają w kolekcji: 1
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Typ gry: logiczna
Ilustracje: Mårten Skoger
Data wydania oryginału: 2005
Wydawca polski: Kosmos
Liczba graczy: 2
Wiek graczy: 8+
Czas rozgrywki: 5-15 minut
Cena: 64.95
Ilustracje: Mårten Skoger
Data wydania oryginału: 2005
Wydawca polski: Kosmos
Liczba graczy: 2
Wiek graczy: 8+
Czas rozgrywki: 5-15 minut
Cena: 64.95