» Recenzje » Paperback

Paperback

Paperback
Zapewne większość graczy kojarzy, a nawet grało w Scrabble – gwoli przypomnienia polega ona na układaniu wyrazów z dostępnych liter (kafelków) i umieszczaniu ich na planszy. Podobnym założeniem operuje recenzowany Paperback, ale czy będzie równie ciekawy jak Scrabble? Czas się o tym przekonać. 

W 2014 roku o nowym dziele Tima Fowersa (Wok Star, Now Boarding, Hardback, Fugitive, Burgle Bros) było bardzo głośno, czego efektem były choćby trzy prestiżowe wyróżnienia: 2014 Golden Geek Most Innovative Board Game Nominee, 2014 Golden Geek Best Family Board Game Nominee, 2014 Golden Geek Best Card Game Nominee. Kilka lat trzeba było czekać na polską premierę gry, ale w końcu doczekaliśmy się tej chwili. Warto zauważyć, że również w Polsce gra zdobyła dwie prestiżowe nagrody –tytuł Zabawki Roku, a także Familijnej Gry Roku Targów Gra i Zabawa 2018. Grafiki do Paperback stworzył Ryan Goldsberry (Word Domination, Hardback, Burgle Bros, Fugitive, Now Boarding, Getaway Driver). A wszystko to dzięki sprytnemu połączeniu mechaniki budowania talii i gry słownej

Jaką historię napisać?

Paperback przeznaczony jest dla 2-5 osób w wieku od 10 lat. Rozgrywki są emocjonujące i nie powinny zająć dłużej niż 30-45 minut. Zadaniem graczy będzie wcielenie się w początkujących pisarzy, przy okazji zdobywając jak najwięcej punktów zwycięstwa. A te otrzymamy poprzez kupowanie kart Sławy lub tworząc słowa o wymaganej długości. 

W niedużym pudełku znajdziemy 17 drewnianych znaczników, 10 przekładek, 1 kartę długości Słowa, 66 kart Liter, 8 kart Samogłosek o koszcie 2 C, 20 kart Podwójnych Liter, 11 kart Ataku, 50 kart Startowych, 28 kart Sławy, 6 kart Wspólnych Liter, 5 kart Talentów, 6 kart Tematów, 4 karty Nagród oraz instrukcję. Karty zostały wykonane solidnie i nawet po kilkunastu partiach nie widać po nich zużycia. Instrukcja została napisana przystępnie, zasady gry są na tyle proste, że zabawa jest bardzo przystępna nawet dla początkujących graczy. 

Przygotowanie do rozgrywki zajmuje dosłownie chwilę – pod warunkiem, że mamy posegregowane wszystkie karty. Na początku każdy z graczy dostaje karty Startowe: litery Z, N, R, W, S oraz 5 kart Sławy (używane jako jokery). Następnie układane są karty Liter i Podwójnych Liter według ich kosztu (2 C-10 C), każdy w oddzielnym stosie. Wszystkie karty mają być odkryte i widoczne dla wszystkich uczestników zabawy. Jedna karta o każdej wartości ląduje niżej, karty z obu rzędów będzie można zakupić w swojej turze. Kolejnym krokiem jest umieszczenie odkrytych 4 kart Wspólnych Liter na karcie długości Słowa. Karty Sławy także dzielimy na osobne stosy zgodnie z ich kosztem. 

Ułożenie jak najmocniejszego Słowa

Zasady gry są bardzo proste i szybko się je tłumaczy. Podczas tury gracze dociągają po 5 kart liter ze swojej początkowej talii i zastanawiają się, jaki wyraz mogą z nich ułożyć. Dochodzi do tego jeszcze Wspólna Litera, którą też trzeba brać pod uwagę. Jeśli już wiemy, jakie słowo ułożyć, wykładamy karty na stół i używamy zdolności zagranych kart, jeżeli mamy taką możliwość (wyróżniamy wśród nich np. podwójną premię słowną, karty Słowa kosztują -1₵ w turze, jeśli Słowo składa się z 4 liter lub mniej +1 karta na ręce, jeśli masz na ręce jokera +1 karta na ręce, skopiuj zdolność sąsiadującej karty i tak dalej). Zliczamy wartość wyłożonych kart, kupujemy nowe (za koszt ułożonego wyrazu, po zakupie nabytki odkładane są na stos kart odrzuconych), po czym odrzucamy swoje karty z ręki oraz dobieramy 5 nowych kart. 

Jeżeli zdarzy się, że w talii zabraknie kart, to tasujemy odrzucone i tym samym uzyskujemy nową talię. To w sumie by było na tyle. Nadmienię jeszcze, że dzięki kartom Podwójnych Liter i jokerom można ułożyć naprawdę wieloliterowe słowa. Rozgrywka kończy się w momencie, kiedy co najmniej dwa stosy kart Sławy będą puste lub gdy zostanie dobrana ostatnia Wspólna Litera. Na koniec zliczamy punkty Sławy ze wszystkich kart, a zwycięzcą zostaje osoba, która uzbierała ich najwięcej.

Oprócz podstawowej wersji mamy kilka dodatków, z których można skorzystać:

  • Spacja – karta Spacja bierze udział w grze razem z kartami Wspólnych Liter. Jeżeli karta Spacji zostanie użyta, można ułożyć dwa słowa, a w nagrodę gracz otrzyma +1₵ do wartości Słowa. Karty Spacji można użyć tylko raz na turę. 
  • Dyslektyk – karta Dyslektyka ląduje wśród kart Wspólnej Litery. Kiedy skorzystamy z tej karty, to można zmienić szyk karty Podwójnej Litery i również dostaniemy +1₵. 
  • Atak – karty Ataków wprowadzamy do Oferty, zdolności z tych kart wpływają tylko na innych uczestników zabawy. 
  • Talent – każdy z graczy dostaje po 1 karcie Talentu (np. Zacięta klawiatura – raz na turę, jeśli Słowo ma 3 lub więcej kart Sławy +1₵; Literówka – raz na turę, jeśli Słowo nie ma kart Sławy +1₵). 
  • Nagrody – losujemy 1 kartę Nagrody (Muza – na końcu gry gracz z największą liczbą kart w talii dostaję tę kartę, Redaktor – na końcu gry gracz z najmniejszą liczbą kart w talii otrzymuje tę kartę, Korektor tekstu, Tezaurus – na końcu gry gracz z największą liczbą kart Podwójnych Liter w talii otrzymuje tę kartę) i kładziemy obok Oferty. Zdolność rozpatruje się dopiero na samym końcu zabawy. 
  • Tematy – tutaj za dużo nie trzeba tłumaczyć. Wylosowaną kartę kładziemy obok Oferty. Karta ląduje u tego gracza, któremu uda się ułożyć takie Słowo, aby pasowało do tematu np. dystopia, dziki zachód, kryminał, piractwo. 
  • Drewniane znaczniki jako nagroda dla innych graczy za podpowiedzi – jeśli któryś z graczy ma problem z utworzeniem Słowa, może poprosić innych o pomoc, a w zamian mogą otrzymać znacznik, który później po odrzuceniu jest warty +1₵. 
  • Odrzuć karty z ręki w zamian za znacznik – pozbywamy się wszystkich kart, z których nie jesteśmy w stanie ułożyć Słowa. Za to dostajemy znacznik, który w każdym momencie możemy wymienić na +1₵. 
  • Znacznik jako zniżka – po zakupie karty z górnego rzędu Oferty, to pod tym stosem w drugim rzędzie kładziemy znacznik. Taki znacznik obniża koszt zakupu karty o 1₵. 
  • Ponowne użycie karty 2₵ – gdy zabraknie kart o koszcie 2₵, to z powrotem używamy kart usuniętych i tworzymy z nich stos. 

Pozostają jeszcze dwa warianty: kooperacja i symultaniczny. W pierwszym karty Sławy układamy w kształt piramidy, a znaczniki w łatwo dostępnym miejscu. Gracze mogą zakupić tylko odkryte karty, które znajdują się w dolnym rzędzie. Jeśli gracz nie zakupi żadnej karty, to na wybranej odkrytej karcie Sławy musi położyć znacznik, zaś po uzbieraniu 5 znaczników na jednej karcie wszyscy przegrywają. Ale kiedy zakupimy kartę, na której znaczniki się już znajdują, to zostają one odłożone z powrotem do ogólnej puli. Natomiast w trybie symultanicznym z kart Liter i Podwójnych Liter układamy wspólny, zakryty stos. W następnym kroku tworzymy Ofertę składającą się z 10 kart o koszcie nie wyższym niż 7₵. Gracze wybierają po 1 karcie z Oferty, a potem w odwrotnej kolejności jeszcze po 1. Uzupełniamy karty w Ofercie do 10. Teraz kto pierwszy, ten lepszy. Po dobraniu 6 kart na rękę wszyscy odsłaniają swoje karty na ręce i jak najszybciej tworzą z nich Słowo. Gracz, któremu pierwszemu udała się ta sztuka, to zaczyna i kupuje kartę z Oferty. Karty są dokładane wtedy, kiedy już wszyscy gracze je zakupią.

Mocne i słabe Słowa

Prócz przyjemnej rozgrywki podstawowej plusem Paperbacka jest to, że autor zapewnił urozmaicenie zabawy poprzez dodanie do niej różnych wariantów, kiedy już znudzą się standardowe reguły. Najbardziej przypadły mi do gustu: Spacja (możliwość stworzenia dwóch wyrazów), Dyslektyk (zmiana szyku przy użyciu Podwójnej Litery), Tematy (słowo powiązane z jakimś tematem), Kooperacja. Najmniej spodobał mi się Atak, który wprowadzał więcej niepotrzebnej negatywnej interakcji (i tak pojawiała się w podstawowej wersji podczas zakupu kart Oferty, które inni gracze sprzątali nam sprzed nosa), bez której na pewno można by się było obejść. Niemniej graczom, którym taka opcja nie przeszkadza, omawiany wariant przypadnie do gustu.

Warte podkreślenia jest też skalowanie, które działa bardzo dobrze. W duecie czy w maksymalnym (pięcioosobowym) składzie jest mnóstwo pozytywnej energii. Czasami jednak, podczas rozgrywki w grupie 4 lub 5 osób przytrafiał się długi czas oczekiwania na swoją kolejkę, ale to w żadnym razie nie psuło wrażeń z rozgrywki, gdyż w wolnej chwili możemy tak znaleźć bardziej wartościowe słowo. Oczywiście im mniej osób gra, tym rozgrywki są szybsze i czas na zastanawianie się jest krótszy. W Paperbacku nie uniknie się losowości, nie mamy wpływu na to, jakie karty dociągniemy na rękę i bierzemy je w ciemno. Za to od ułożonych słów i zakupionych kart zależą kolejne litery, jakie posłużą do tworzenia kolejnych słów i tak w aż do końca zabawy. Bardzo przyjemnie buduje się swoją pulę liter, a dzięki kilku ciekawym wariantom Paperback staje się bardzo regrywalną pozycją. Zabawa angażuje też szare komórki, więc z wielką chęcią chce się do niej wracać. 

Pomimo to nie każdy polubi ten tytuł. Osoby, którym mają trudności z wymyślaniem słów i łączeniem literek mogą tę grę omijać z daleka, bo istnieje ryzyko, że będzie ich w większym stopniu frustrowała niż bawiła. Młodzi gracze mogą spokojnie zagrać w Paperbacka, ale trzeba liczyć się z potencjalnymi trudnościami przy bardziej zaawansowanych wariantach, gdyż gra skierowana jest do osób w wieku od 10 lat. 

Paperback jest bardzo przyjemną pozycją familijną. Dużą zaletą tej produkcji jest to, że jest ona skierowana do szerokiego grona odbiorców i wytłumaczenie zasad jest kwestią paru chwil. Gracze lubiący układanie słów na pewno muszą chociażby raz przetestować ten tytuł, aby się przekonać, że czas przy niej spędzony nie będzie zmarnowany. Gorąco polecam wszystkim planszówkowiczom, tym początkującym, jak i zaawansowanym. 

Plusy: 

  • proste zasady 
  • duża regrywalność – kilka modyfikacji podstawowej rozgrywki
  • dobre skalowanie w różnych składach osobowych

Minusy: 

  • nie wszystkie dodatkowe warianty nadają się dla dzieci
  • czasami partia się wydłuża

 

Dziękujemy wydawnictwu Baldar za przekazanie gry do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
8.5
Ocena recenzenta
8.25
Ocena użytkowników
Średnia z 2 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Paperback
Seria wydawnicza: Paperback
Typ gry: familijna
Projektant: Tim Fowers
Ilustracje: Ryan Goldsberry
Wydawca oryginału: Fowers Games
Data wydania oryginału: 2014
Wydawca polski: Baldar
Data wydania polskiego: 15 listopada 2018
Liczba graczy: od 2 do 5
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: ok. 45 min.
Cena: 118,95 zł
Mechanika: Card Drafting, Cooperative Play, Deck / Pool Building



Czytaj również

Eminent Domain
O podboju galaktyki raz jeszcze
- recenzja
Altiplano
Życie z alpakami
- recenzja
Steam Works
Żeby wygrać, trzeba aktywować urządzenie przeciwnika!
- recenzja
Cthulhu Światy
Humor i groza
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.