» Recenzje » Pan Tu Nie Stał!

Pan Tu Nie Stał!

Pan Tu Nie Stał!
Po sukcesie Kolejki można było spodziewać się gry o podobnej tematyce. O ustawianiu się po najróżniejsze towary do sklepu traktuje Pan Tu Nie Stał! Reinera Knizii. Pierwotnie gra o budowaniu Wielkiego Muru Chińskiego została przeniesiona do czasów PRL-u z zachowaną mechaniką z oryginału.

Za czym ta kolejka?

Jako, że wspomniana Kolejka bardzo przypadła mi do gustu postanowiłem zagrać również w jej konkurenta. Pan Tu Nie Stał! mieści się w małym pudełku, które zawiera 100 kart (po 20 dla każdego z pięciu graczy), 5 kart pomocy, 36 żetonów towarów, 4 plansze sklepów oraz wszystko nam tłumaczącą instrukcję. Wykonanie stoi na wysokim poziomie, jedynie planszetki sklepów wykonane są z niezbyt trwałego kartonu, który ma tendencję do rozwarstwiania się.

Proszę się nie pchać!

Każdy gracz na początku dostaje 5 kart, resztę kładzie obok. Na stole lądują także sklepy, ich liczba uzależniona jest od ilości graczy biorących udział w rozgrywce. Żetony towarów kładziemy obok zakryte i do każdego sklepu dokładamy po dwa, widoczne dla graczy. Gra podzielona jest na 3 fazy:

  • Sprawdzenie przewagi w kolejkach
  • Pobranie nowej karty kolejkowicza lub ustawienie się w kolejce
  • Powtórzenie czynności z fazy drugiej

Faza pierwsza zapewnia zdobycie punktów na koniec gry. Gracz sprawdza wartość swoich kart w kolejce lub kolejkach i jeśli ma przewagę, zdobywa towar, który kładzie na swoją kartę w kolejce. Karta ta jest teraz jednak słabsza, odejmuje się bowiem od jej wartości wartość towaru, który na niej leży. Jeśli towar ten był ostatnim w sklepie gracz zabiera go, a rywale odchodzą z pustymi rękami. Kiedy ze sklepu znikną wszystkie towary, dokładane są dwa nowe.

W fazach drugiej i trzeciej pobieramy karty na rękę lub dokładamy do wybranej kolejki. Można dołożyć jedną kartę lub kilka, pod warunkiem jednak, że są takie same. Oprócz zwykłych kart są również specjalne:

  • Przewodnia siła narodu – powoduje zwiększenie wartości o 1 każdej takiej karty w kolejce,
  • Lista kolejkowa – sprawia, że wszystkie karty mają od teraz wartość 1,
  • Matka z dzieckiem – można ją zagrać dodatkowo, mimo akcji w fazach 2 i 3,
  • Pan tu nie stał! - położona na inną kartę w kolejce, sprawia, że jest ona z niej usuwana

Gra kończy się wraz z wyczerpaniem wszystkich towarów lub kiedy któryś z graczy wyczerpie swoją talię. Kto zgromadził więcej punktów z towarów, wygrywa.

Podsumowanie

Gra jest szybka i łatwa, zasiąść może do niej praktycznie każdy, jednak doświadczonych graczy z pewnością nie zadowoli. Nie wywołuje jednak przesadnych emocji: Wygrałem? Ok, może zagramy teraz w coś innego? Tematyka jest na pewno ciekawsza niż w oryginale. Jeśli komuś znudziła się Kolejka, a chciałby zagrać w coś podobnego, może sięgnąć po Pan Tu Nie Stał!, w przeciwnym wypadku raczej bym sobie odpuścił, bo gra nie zagości zbyt często na stole.

Plusy:

  • dobre wykonanie
  • nieskomplikowana mechanika
  • szybka
  • klimat PRL-u

Minusy:

  • nie zachęca do ponownego zagrania
  • szybko się nudzi

Dziękujemy wydawnictwu Egmont za przekazanie gry do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Galeria


6.0
Ocena recenzenta
Tytuł: Pan Tu Nie Stał!
Typ gry: familijna
Projektant: Reiner Knizia
Ilustracje: Marek Szyszko
Wydawca polski: Egmont Polska
Data wydania polskiego: 2012
Liczba graczy: od 2 do 5
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: 45 minut
Cena: 59,90 zł
EAN: 5908215002886



Czytaj również

Pan tu nie stał: Cinkciarz
Wymień to jeszcze raz
- recenzja
MLEM: Agencja Kosmiczna
Koty dla których podbój ziemi to za mało
- recenzja
Bazyliszki #2
W brzuchu Warszawy
- recenzja
Kajko i Kokosz. Opowieści z Mirmiłowa #01: Obłęd Hegemona
Komiks zupełne niekonieczny
- recenzja
Green Lantern #4: Ultrawojna
Jeszcze więcej kosmicznego miszmaszu
- recenzja
Cyberpunk 2077: Gdzie jest Johnny
W poszukiwaniu ikony
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.