Gdybym miał porównać Exodus: Proxima Centauri z tytułami, które są już na rynku, to moja gra jest prostsza i krótsza od Twiligh Imperium, ale z kolei bardziej skomplikowana niż Eclipse. W Exodusie podbijamy planety, walczymy (a więc rozbudowujemy statki kosmiczne), rozwijamy technologie i… płacimy podatki.


Technologie
Są one zgrupowane w rzędach i mają symbole, które obniżają koszty zakupu następnej technologii z tym samym symbolem. W przeciwieństwie do gry Eclipse w Exodusie możemy kupować ze zniżką technologie z różnych rzędów. Jeśli mamy więcej symboli niż wymaga określona technologia, to pozyskujemy ją za darmo (ta kwestia też odróżnia moją grę od Eclipse).


Statki
Statki mają dwie postacie: figurki, które umieszczamy na heksach i papierowe "schematy konstrukcyjne". Statki rozwijamy w trakcie rozgrywki dokładając moduły. Każdy typ statku ma "końcówki", do których dołączamy określone moduły. Nie możemy np. przyłączyć silnika na miejscu przeznaczonym dla broni – "końcówki" nie będą pasować, nie uda nam się także zamontować w każdym wolnym miejscu jednego typu modułu. Jak widać możemy rozwijać statki w określonych ramach i w sumie są to "ramy rozsądku" – gdybyśmy chcieli dokładać np. tylko same bronie lub same silniki, taki statek nie byłby funkcjonalny.


Walka
Do walki używamy specjalnych żetonów. Wygląda to tak, że będąc w określonym miejscu (heksie) możemy zostawić zakryty żeton. Gdy statek innego gracza trafi do tego obszaru, odkrywamy żeton i sprawdzamy, czy dojdzie do walki (istnieją też "pokojowe"żetony).
Ekspansja i jej cena
W Exodus: Proxima Centauri podbijamy planety, zyskujemy w ten sposób surowce, ale musimy uważać na podatki. Płacimy je określonymi surowcami w kwocie, która zależy od wielkości "imperium". Podatki są więc mechanizmem, który ogranicza ekspansję. W grze Warriors and Traders również był taki mechanizm – tę rolę spełniało wyżywienie oddziałów. W obydwu tytułach gracz musi planować i kalkulować, czy określony podbój w ogóle mu się opłaca.


Tor punktacji
W Exodusie dążymy do zdobycia największej liczby punktów. Tor punktacji różni się od odpowiedników z innych gier. Jest krótki i występują w nim oprócz wartości całkowitych "połówki". Naszym zdaniem, to wygodniejsze rozwiązanie dla graczy niż długi tor – dzięki połówkom nie trzeba liczyć dużych wartości.

