Neuroshima Hex - wersja cyfrowa
Klasyka w wydaniu elektronicznym
Neuroshimę Hex znają chyba wszyscy miłośnicy gier planszowych. Nawet jeśli nie z autopsji, to przynajmniej wzrokowo z półek sklepowych czy internetowych witryn. Od pewnego czasu w sklepie Google można pobrać bezpłatnie próbną wersję gry, ograniczoną do dwóch armii: Borgo oraz Hegemonii. Za niewielką opłatą zaś można uzupełnić stan posiadania o Posterunek oraz Molocha. Dokupienie pozostałego pakietu armii już nieco kosztuje, jednakże cena nie jest nadmiernie przesadna. Za kwotę 40 zł pobrać można wszystkie dostępne armie za wyjątkiem Mefisto. Sumarycznie za 50 zł miłośnicy Neuroshimy Hex otrzymują kompletną grę wraz z rozszerzeniami, co należy uznać za cenę nader atrakcyjną.
Przyjrzyjmy się wykonaniu cyfrowych żetonów. Całość dokładnie odzwierciedla kartonowe wydanie edycji oznaczonej jako 2.5. W związku z tym nie zachodzi ryzyko zagubienia w sytuacji równoległego korzystania z obu form wydawniczych. Co więcej, wersja elektroniczna ma w jednym aspekcie subtelną przewagą nad pierwowzorem: wszelkie modyfikacje w sposób bardzo czytelny i uniemożliwiający przeoczenie odwzorowywane są na planszy, ułatwiając planowanie posunięć i usuwając w bok możliwość niedopatrzenia podczas rozstrzygania potyczek. Złapani w sieć przeciwnicy, zadane obrażenia, wszystko widoczne jest jak na dłoni. Z drugiej strony uzależnienie od grania na urządzeniach przenośnych potrafi uśpić czujność nad realną planszą.
Cyfrowa Neuroshima Hex zapewnia pełen wachlarz możliwych rozgrywek, począwszy od starć przeciwko innym graczom, poprzez wariant mieszany (ludzko – cyfrowy), aż po batalie przeciwko sztucznej inteligencji. W przypadku rozgrywek pomiędzy realnymi graczami, urządzenie przekazywane jest z ręki do ręki, tak aby wszyscy mieli możliwość wykonania swojej tury. Cyfrowa wersja zapewnia także możliwość walki przeciwko samej grze, także w wariancie do czterech graczy, z opcją stopniowania poziomu trudności sztucznej inteligencji. Wariantów jest więc w bród, co przekłada się wprost na przyjemność płynącą z zabawy. Warto także zauważyć krótki czas jednej partii przeciwko A.I. Grając przeciwko jednemu przeciwnikowi zamyka się on w 10 minutach. Zjawisko paraliżu decyzyjnego praktycznie nie istnieje. Grając z dwoma cyfrowymi rywalami czas ten ulega wydłużeniu, ale i poziom wyzwania rośnie. Ciekawostką jest to, iż po zakończonej partii można rozegrać rewanż przy dokładnie tym samym układzie żetonów, co daje z kolei możliwość przetestowania innych rozwiązań taktycznych.
Oczywiście, do cyfrowej wersji można mieć zastrzeżenia. Przede wszystkim sztuczna inteligencja potrafi się zagubić - nawet na poziomie trudnym - w chwili, kiedy jest przyciśnięta do muru. Objawia się to w zagraniach bez sensu. Zjawisko to nie zachodzi w momencie, gdy potyczka jest mniej więcej wyrównana. Inną rzeczą, której zabrakło, to polska wersja językowa. Niby drobiazg, ale.... No i najważniejsza rzecz: mimo niewątpliwych zalet wersji cyfrowej, nic nie zastąpi tektury, papieru, fizycznej planszy i możliwości spojrzenia przeciwnikowi prosto w oczy podczas zagrywania kolejnych żetonów.
Plusy:
- Bardzo atrakcyjna cena za komplet armii
- Krótki czas rozgrywki
- Możliwość pełnego dopasowania poziomu trudności oraz armii
- Zapewnia zabawę zarówno przeciwko innym osobom, jak i sztucznej inteligencji
- Posiadacze pudełkowej edycji 2.5 bez problemu odnajdą się w wersji cyfrowej
- Wszelkie zmiany na planszy są doskonale widoczne
Minusy:
- Sztuczna inteligencja potrafi się pogubić
- Brak spolszczenia
- Tablet nigdy nie zastąpi planszy
Galeria
Mają w kolekcji: 28
Obecnie grają: 6
Dodaj do swojej listy:



Typ gry: strategiczna
Wydawca polski: Portal
Liczba graczy: 2 - 4 osoby
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: ok. 45 - 90 minut
Cena: 79,00 zł