» Recenzje » Mombasa

Mombasa


wersja do druku

Giełda, kolonializm i poprawność polityczna

Redakcja: Marcin 'Karriari' Martyniuk, Balint 'balint' Lengyel

Mombasa
Podbijaj Afrykę nie militarnie, a… w sposób handlowy. Czasy wyzysku rdzennych mieszkańców Czarnego Lądu, ale… bez niewolnictwa. To wszystko w grze strategicznej z… elementem giełdowym. Taka niezwykła mieszanka dostępna tylko w grze Mombasa!

Alexander Pfister to nieznany autor znanych gier. W swoim portfolio posiada takie tytuły jak Port Royal, The Mines of Zavandor, Isle of Skye: From Chieftain to King oraz oczywiście zwycięzcę Kennerspiel des Jahres Winner czyli Broom Service. Tym razem stworzył naprawdę ciężką grę strategiczną, która już zdążyła zdobyć 2 prestiżowe nominacje do nagrody Golden Geek w kategorii Best Strategy Board Game oraz Board Game of the Year w 2015 roku.

Klimat i kolonializm

Mombasa mieści się w średniej ciężkości, kwadratowym pudle, którego wieczko zdobi wyjątkowo klimatyczna ilustracja luźno nawiązująca do czasów kolonializmu Afryki. W środku znajdziemy lichą, tekturową wypraskę w kolorze brudnej bieli. Kolejnym słabym elementem zestawu są karty pomocy (dobrze, że są) wydrukowane na nieco grubszym papierze - przez to podatne na uszkodzenia - zamiast na grubej tekturze. Za to plansze i żetony wykonano porządnie z grubej i powlekanej siateczką zabezpieczającą tektury. W zestawie odnajdziemy również mnóstwa pomalowanych, drewnianych znaczników. W pudełku nie zabrakło również małych, średniej grubości, giętkich i śliskich kart – wykonanych na bardzo wysokim poziomie. Mombasa to pozycja bardzo złożona, więc do podliczania punktacji dołączono papierowy notes. Najbardziej do gustu przypadły mi jednak 4 przeźroczyste znaczniki diamentów – świetny i klimatyczny gadżet! Za oprawę graficzną odpowiada duet Klemens Franz (Agricola, Le Havre czy Caverna) i Andreas Resch (Pictomania, Istanbul). Symbolika zastosowana na elementach jest czytelna i intuicyjna, a ilustracje bardzo kolorowe i klimatyczne, dzięki czemu bardzo przyjemnie obcuje się z grą od strony wizualnej. Nie zabrakło również kolorowej, pełnej przykładów instrukcji do gry, która dostarczy wszystkich niezbędnych do rozgrywki informacji. Lacerta (rodzimy wydawca) przygotowała porządnie i solidnie wykonaną produkcję!

Regrywalność i miks mechanik

Mombasa to kolejny tytuł po Five Tribes (gdzie karty niewolników zastąpiono kartami fakirów), który uległ poprawności politycznej. W grze wcielamy się w jednego z inwestorów kupujących udziały kompanii handlowych w czterech afrykańskich miastach: Mombasie, Cape Town, Saint-Louis i Kairze. Celem jest rozbudowa sieci faktorii w taki sposób, aby zarobić jak najwięcej pieniędzy. Okres historyczny (od XV wieku do połowy XX wieku), którego dotyczy gra, powiązany jest z wyzyskiem i niewolnictwem, dlatego tytuł nie nawiązuje do historycznych wydarzeń i umieszczony jest w fikcyjnej oprawie. Kuriozum jest więc pozycja traktująca o kolonializmie, umieszczona w alternatywnej rzeczywistości, gdzie na ilustracjach dostrzegamy pracujących, szczęśliwych czarnoskórych mieszkańców Afryki. Nie lepszym posunięciem byłby wstęp przybliżający prawdziwe realia epoki?

Na stole ląduje plansza do gry, która przedstawia mapę Afryki podzieloną na szereg regionów, które na północy, wschodzie, zachodzie i południu stykają się z siedzibami kompanii. Na planszy znajduje się jeszcze tor 7 rund, który odlicza czas zabawy, a także obszar książek, obszar kart akcji oraz obszar pól premii. Obok mapy umieszczamy 4 tory inwestycji, a każdy dotyczący innej kompanii handlowej. Każdy uczestnik rozgrywki rozpoczyna zabawę z 10 kartami startowymi oraz jednym żetonem początkowym, który określa jego początkowe karty akcji, premie początkowe oraz startową książkę. Trzy początkowe karty akcji lądują  na miejscach na karty zużyte (obszar nad planszą gracza). W określonych miejscach na planszy gracza umieszcza się jeszcze znacznik diamentu (tor diamentów) i kałamarz (tor księgowości). Rozgrywkę już można zaczynać!

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Celem zabawy jest zarobienie jak największej liczby pieniędzy (funtów) poprzez inwestycje w kompanie handlowe (zwiększanie swoich udziałów w danej kompanii) i rozwijanie sieci faktorii handlowych (podnoszenie wartości każdego udziału) w całej Afryce. Na koniec gry sumuje się posiadane pieniądze w gotówce, wartość posiadanych udziałów (jeden udział kompanii ma wartość równą sumie symboli monet widocznych w siedzibie kompani w chwili zakończenia gry) w każdej z 4 kompanii, ostatnią wartość, którą znacznik diamentów gracza przekroczył na torze diamentów oraz ostatnią wartość, którą kałamarz gracza przekroczył na torze księgowości. Grę wygrywa ten, kto na koniec zabawy posiada największy majątek.

Rozgrywka toczy się przez 7 rund, a każda z nich składa się z 3 faz:

  1. Faza planowania – Wszyscy gracze równocześnie umieszczają wybrane, zakryte karty akcji ze swojej ręki w swojej strefie akcji (miejsce poniżej planszy gracza). Na początku rozgrywki każdy z uczestników zabawy posiada 3 miejsca na karty akcji (pozostałe 2 można odblokować poprzez osiągnięcie odpowiedniego pola na torach diamentów i księgowości). Gdy wszyscy gracze skończą zagrywać swoje karty – należy je jednocześnie odsłonić!
  2. Faza akcji – kolejno, jeden po drugim uczestnicy rozgrywki podejmują swoją turę i wykonują jedną z dostępnych akcji. Runda toczy się tak długa, aż wszyscy gracze nie zakończą swojej fazy akcji.
  3. Faza przygotowania do następnej rundy – następuje przygotowanie do kolejnej rundy poprzez przesunięcie monet z toru rund na obszar książek, uzupełnienie obszaru kart oraz zwrócenie znaczników premii graczom. Czas na kolejną rundę!

O bogactwie i regrywalności gry Mombasa decyduje przede wszystkim przeogromna liczba możliwości, które udostępnia nam omawiana pozycja. W swojej turze gracz musi podjąć jedną z następujących akcji:

  • Użyj jednej albo więcej kart towarów tego samego typu – towary takie jak kawa, banany czy bawełna, a właściwie ich wartość wydajemy na: zakup jednej karty z obszaru kart (która zwiększa naszą rękę) i/lub awans na torze inwestycji.
  • Użyj wszystkich zagranych kart ekspansji – dostarczają one punktów ekspansji, które umożliwiają na ściąganie budynków faktorii z wybranej kompanii handlowej (w ten sposób możemy odblokowywać pola zwiększające ich wartość) i umieszczania ich na planszy do sąsiednich regionów (pojedynczą granicę między regionami przekracza się poświęcając jeden punkt ekspansji, a podwójną wydając dwa punkty ekspansji). Większość regionów dostarcza nam również specjalnych nagród.
  • Użyj jednej karty księgowego – aby przemieścić swój kałamarz na swoim torze księgowości. W toku gry gromadzimy punkty książek, które możemy wydawać na zakup książek, które umieszczamy na swoim torze księgowości. Każda z książek posiada swoje wymagania w górnej części(czyli kombinacje odpowiednich symboli, które znajdują się na odkrytych kartach w strefie akcji gracza) , które trzeba spełnić, aby móc tam umieścić swój kałamarz. Warto wspomnieć, że dolna część książki zawiera też czasem premie, a karta księgowego pozwala też obracać książki (podczas przesuwania kałamarza po prostu je ignorujemy) i dostarczają ekstra punktów książki.
  • Użyj jednej karty handlarza diamentów – który pozwala przesunąć się na torze diamentów i zebrać dodatkowe diamenty z regionów okupowanych przez określoną kompanię handlową.
  • Połóż na planszy jeden znacznik premii – standardowo mamy dostępne 2 takie znaczniki, które dają dostęp aż do 12 dodatkowych, różnorodnych akcji. Możemy pozyskać żeton gracza rozpoczynającego, premie za posiadanie największej liczby np. bananów czy otrzymać pieniądze za odrzucenie zbędnej karty z ręki. Nie zapominajmy również o dodatkowych polach premii i przywilejach stałych obecnych na torach inwestycji!
  • Zakończ swoją fazę akcji – najpierw gracz wybiera jeden ze swoich stosów użytych kart i zbiera wszystkie znajdujące się tam karty na ręce. Następnie uczestnik rozgrywki przesuwa karty ze swojej strefy akcji na powiązane z nimi miejsca na karty zużyte. W ten sposób na stosach kart zużytych gromadzą się karty, które będziemy mogli odzyskiwać w kolejnych rundach.

W grze Mombasa brak jest interakcji bezpośredniej, która pozwalałaby na niszczenie zasobów przeciwnika, ale za to tej pośredniej jest co niemiara. Przede wszystkim osłabiamy kompanie handlowe, które wspierają nasi adwersarze, a także podbieramy im intratne akcje i karty, które mogliby zdobyć. Jeżeli chodzi o losowość, to podczas rozgrywki niemal wszystko zależy od decyzji graczy, a tylko kolejność wyłożenia kart akcji nie jest do przewidzenia. Mombasa to tytuł, który został naprawdę umiejętnie zaprojektowany, a więc i skalowalność ograniczono jedynie do odmiennej liczby znaczników premii czy innej liczby monet na torze rund. Duża liczba elementów: 44 różnorodne karty akcji, 72 żetony książek oraz 4 dwustronne tory inwestycji zapewniają sporą regrywalność na długo bez potrzeby stosowania dodatkowych wariantów rozgrywki. To pozycja, która dopiero z czasem i poznawanymi strategiami rozwija swoje skrzydła. Mombasa w bardzo sympatyczny sposób nawiązuje do czasów kolonialnych i zwłaszcza od strony graficznej to produkcja bardzo klimatyczna, oczywiście naturalnie z pominięciem kontekstu historycznego.

Opcji jest bez liku

Mnóstwo możliwości jakie gra oferuje jest największą zaletą Mombasy, co powoduje, że jest to bardzo wymagający tytuł. Wraz z rosnącym doświadczeniem uczestników rozgrywki, tury przeprowadza się w sposób bardziej dynamiczny. Trzeba jednak uważać na graczy-myślicieli (zabawa w początkowych rozgrywkach to ponad bite 3 godziny), którzy mozolnym planowaniem mogą popsuć radość płynącą z rozgrywki. Mombasa to porządnie przygotowana gra strategiczna z ciekawym twistem giełdowym i ogromną regrywalnością. Podejmowanie akcji na planszy, kartach, mapie oraz planszetkach graczy to niezwykle ciekawy miks mechaniczny. Nie ma co się oszukiwać – to naprawdę ciężka pozycja, której partia dostarcza jednak niesamowitej frajdy.

Plusy:

  • porządnie i solidnie przygotowana produkcja
  • klimatyczna oprawa graficzna
  • spora regrywalność 
  • niezwykle ciekawy miks mechanik

Minusy:

  • zbędna poprawność polityczna
  • licha, tekturowa wypraska
  • karty pomocy na cienkim papierze

 

Dziękujemy wydawnictwu Lacerta za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
8.0
Ocena recenzenta
6.5
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Mombasa (Mombasa)
Typ gry: strategiczna
Projektant: Alexander Pfister
Ilustracje: Klemens Franz, Andreas Resch,
Wydawca oryginału: Pegasus Spiele
Data wydania oryginału: 2015
Wydawca polski: Lacerta
Data wydania polskiego: 2016
Liczba graczy: od 2 do 4
Wiek graczy: od 12 lat
Czas rozgrywki: 75 - 150 minut
Cena: 169,00 zł



Czytaj również

Great Western Trail
Euro na Dzikim Zachodzie
- recenzja
Wyspa Skye: Druidzi
Druidzi budują z nami
- recenzja
Wyspa Skye: Wędrowiec
Podróże małe i duże
- recenzja
Blackout Hongkong
Światełko w tunelu
- recenzja
Agricola Rodzinna (nowa edycja)
Agricola raz jeszcze
- recenzja
Kawerna: Dokąd Sięgają Korzenie
Siejąc klejnoty
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.