Kości Cthulhu
Kości dla niepoczytalnych
Ilustracje: Paweł 'BeeRee' Spryszyński
Grę otrzymujemy w blistrze, w którym znajduje się instrukcja, dwanaście szklanych znaczników zwanych tokenami oraz dwunastościenna dedykowana kość. Generalnie forma dostarczenia produktu do klienta przeraża. Powinno się to wszystko znaleźć w jakimś pudełku, albo czymkolwiek innym. W tej formie transport wtórny jest niemożliwy. Potrzebne jest do tej gry dodatkowe pudełko. Mój egzemplarz, jako się rzekło wylądował w tubie z Kubusiem Puchatkiem, tak by podtrzymać klimat gry i móc ją nosić w plecaku.
Za tę jakże rozbudowaną grę odpowiedzialny jest Steve Jackson, Amerykanin który we wcześniejszych latach popełnił choćby Munchkina. Założył również wydawnictwo Steave Jackson Games, za pośrednictwem którego wydał kultową dla wielu starszych graczy karciankę Illuminati oraz zdobył nagrodę Charles S. Roberts Hall of Fame Award w 1983 roku dla najlepszego projektanta gier science-fiction, która nawet mi nic nie mówi.
Każdy z graczy pobiera trzy tokeny symbolizujące jego poczytalność. Cała reszta należy do Cthulhu i znajduje się na środku stołu. Tura każdego gracza składa się z dwóch rzutów: jego jako zaklinacza oraz osoby, którą zaatakuje, czyli ofiary. Najpierw zaklinacz rzuca kością i próbuje wyrządzić krzywdę temu drugiemu. Skutki rzutu są natychmiastowe. Potem ofiara się odgrywa na swoim prześladowcy rzucając tą samą kością. Teraz gracz po lewej stronie zaklinacza rozpoczyna swoją turę. Nie można z niej zrezygnować. Musisz rzucić klątwę!
Rodzaj klątwy symbolizuje znak na kości. Jest ich pięć:
- Żółty Znak - cel klątwy oddaje jedną poczytalność Cthulhu.
- Macka - zaklinacz odbiera jedną poczytalność swojej ofierze. Jeśli jest już niepoczytalny, to znacznik trafia do Cthulhu.
- Znak Starszych Bogów - otrzymujesz jedną poczytalność od Cthulhu, o ile ma on co oddać.
- Cthulhu - wszyscy oddają poczytalność na środek stołu.
- Oko - dowolny powyższy rezultat.
Gra toczy się, dopóki ktokolwiek posiada jeszcze tokeny, a kończy się, kiedy po pełnej turze gracza tylko jeden z uczestników nimi dysponuje. Oznacza to, że jeśli ktokolwiek straci znaczniki, to nadal bierze udział w rozgrywce, ale nie może być atakowany, ponieważ uznawany jest za szalonego i opętanego. Często zdarza się, że wszyscy stracą poczytalnośćjednocześnie. Oznacza to, że wygrał Cthulhu.
Podsumowanie
Kości Cthulhu to fajna i szybka gierka przepełniona negatywną interakcją. Fajna, o ile nie grają w nią ludzie praworządnie dobrzy. Wtenczas jest możliwość, że się na siebie tylko obrażą i z baletów nic nie wyjdzie. Oczywiście jest mega losowa, więc strategom i eurograczom też jej nie polecę, ale jeśli chcesz się spotkać z przyjaciółmi wieczorem przy kawie lub innym wzmacnianym trunku, wtedy zdecydowanie jest to pozycja obowiązkowa. Taka, dzięki której możecie sobie porzucać i powyzywać się od najgorszych.
Plusy:
- piękna kość
- bardzo prosta
- przepełniona negatywną interakcją
Minusy:
- brak opakowania
Dziękujemy wydawnictwu Black Monk za udostępnienie gry do recenzji.
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:



Typ gry: kościana
Projektant: Steve Jackson
Ilustracje: Alex Fernandez
Wydawca oryginału: Steve Jackson Games
Data wydania oryginału: 2010
Wydawca polski: Black Monk Games
Data wydania polskiego: 2014
Liczba graczy: 2
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: 15 min.
Cena: 30 zł