» Recenzje » Divinare

Divinare


wersja do druku

Cicho wszędzie, głucho wszędzie

Autor: Redakcja: Grażyna 'Fionaxxx' Zarzycka
Ilustracje: Artur 'GoldenDragon' Jaskólski

Divinare
Wróżbiarstwo to "nauka", która fascynuje ludzi od wieków. Możliwość przewidywania przyszłości czy wręcz wpływanie na losy innych ludzi to temat, który rozbudzał wyobraźnię bardzo wielu. Siedemnastego listopada 1896 roku lord Edmund Fischner III organizuje Pierwsze Międzynarodowe Zawody Mediów. Czytelnicy niniejszej recenzji też są zaproszeni do udziału w tym widowisku! I niech sami ocenią: czy warto?
W krainie proroctw i przepowiedni
Za oprawę graficzną gry Divinare odpowiedzialny jest francuski artysta, Benjamin Carré - znany z prac nad Mall of Honor i komiksów ze świata Gwiezdnych Wojen. Znajdziemy tu stylizację i odwołania zarówno do dziewiętnastowiecznego okresu fascynacji mediumizmem (np. wieczko stylizowane na plakat z epoki ogłaszający konkurs wróżbiarski), jak i klasycznych symboli wróżebnych (rysunki na kartach czy zdobienia na wyprasce). Podobać się zwłaszcza mogą "trójwymiarowe obrazki" na 4 planszach (zwłaszcza filiżanka i szklana kula). Klimatycznie wykonane są również znaczniki i plansze.
Dostępne nauki magiczne: W grze Divinare przyjdzie nam korzystać z 4 rodzajów sztuki wróżenia: chiromancji – czytania z linii rąk; krystalomancji - wróżenie z kryształów, luster lub kryształowej kuli; tasseomancji - sztuka wróżenia z fusów herbacianych albo z osadów z kawy lub wina oraz astromancji – uosabianej z astrologią, nie tylko przewidywanie przyszłości w oparciu o zjawiska astronomiczne, ale i widzenie ostatecznego rezultatu.
W pudełko z grą znajdziemy mnóstwo kolorowych i grubych żetonów. Karty, które również znajdziemy w zestawie, są niewymiarowego formatu (bardzo podłużne). Choć awers i rewers pokryty jest specjalną siateczką ochronną, to krawędzie dosyć szybko się ścierają. Zwięzła, kolorowa i krótka instrukcja w 5 językach (brak polskiego, ale na szczęście polski dystrybutor, sklep Rebel.pl dostarcza czarnobiałą "kserówkę" z zasadami w rodzimym języku) dostarcza w jasny i klarowny sposób wszystkich informacji niezbędnych do przeprowadzenia rozgrywki. Warto zaopatrzyć się w woreczki strunowe, bo jakichkolwiek przegródek w pudełku nie ma. Wykonanie Divinare z powodzeniem buduje atmosferę okultystycznych zawodów wróżbiarskich.
Podaj karty, odbierz karty, zapamiętaj
Divinare posiada 3 warianty gry w zależności od liczby graczy (3 odmienne karty akcji). W każdej partii rozgrywa się tyle rund, ilu uczestników bierze udział w zabawie. Wszystkich kart jest 36, a w każdej z rozgrywek wykorzystuje się tylko 24 – pozostałe są niejawne. Mamy ich 4 rodzaje: 6 czerwonych chiromancji, 8 niebieskich krystalomancji, 10 zielonych tasseomancji oraz 12 żółtych astromancji. Uczestnicy zabawy rozpoczynają grę z określoną, losowo dobraną ilością kart na ręce. Runda polega na tym, że począwszy od pierwszego gracza (co kolejkę jest nim ktoś inny) należy wyłożyć jedną kartę obok planszy odpowiedniego koloru. Następnie należy przesunąć znacznik gracza (każdy posiada po jednym na każdej z plansz) na puste pole (każde posiada inny numer – prawdopodobną liczbę wyłożonych kart) lub centralne miejsce wybranej planszy. Podczas gry zachodzą akcje specjalne zależne od wybranej karty akcji. Polegają one zazwyczaj na tym, że gdy gracze mają na ręce określoną ilość kart – część ich muszą przekazać osobie po swojej prawej stronie. Pozwala to nie tylko przewidzieć jakie karty zostaną zagrane, ale też pozbyć się tych niechcianych.
Po określonej ilości rund rozgrywka dobiega końca i podlicza się uzyskane punkty. W Divinare musimy za pomocą swojego znacznika wytypować jak najdokładniej liczbę kart, która zostanie wyłożona obok każdej z plansz. Wybrać można pole: "trafnej przepowiedni" (dokładne wytypowanie liczby), "niepełnej przepowiedni" (dwa wyniki sąsiadujące z właściwym) oraz "błędnej odpowiedzi" (pozostałe obstawione rezultaty). W pierwszym przypadku otrzymujemy 3 punktów, w drugim 1 , a trzecim minus1. Dodatkowo na planszach znajdują się dodatkowe pola bonusowe. Pojedyncze może dać 1 lub -1 punkt, a podwójne 2 lub -2 punkty. Divinare to specyficzna gra karciana, a w której duże znaczenie ma odpowiednie zagrywanie, a także zapamiętywanie kart, które są wykładane i przekazywane między graczami. Przez cały czas trwania rozgrywki musimy obliczać, ile jakiego koloru kart jest w grze (na każdej planszy zawsze znajduje się liczba, która określa ich maksymalną ilość kart określonego typu podczas zabawy). Rozsądnie należy operować znacznikami gracza, zwłaszcza gdy, chcemy uniknąć sytuacji, w której musimy przesunąć je z pożądanego na niepożądane pole (poruszenie znacznika jest obowiązkowe po zagraniu karty).
W Divinare znajdziemy otoczkę fabularną. Każda z postaci ma swoją własną historię – jednak od strony mechanicznej nie różnią się wcale. Po co wprowadzać fabułę i budować klimat skoro bohaterowie gry nie doczekali się nawet swoich zdolności specjalnych – ten tytuł, aż się o to prosi! Żadnych zasad opcjonalnych, właściwości kart – tylko dedukcyjne rozgryzanie przeciwnika i zapamiętywanie rozdysponowania kart między uczestników rozgrywki.
Prosta, lekka i klimatyczna
Divinare to pozycja niezwykle klimatyczna, gdzie mechanika w ciekawy sposób została powiązana z tematyką. Mamy tu i elementy blefu, nieco dedukcji, sporo liczenia i przede wszystkim zapamiętywania rozkładu kart między graczami i na planszy. Divinare to ciekawa karcianka z mechanizmem "zarządzania ręką". Choć osobiście nie przepadam za tego typu pozycjami, a dodatkowo boli mnie brak opcjonalnych/zaawansowanych zasad – Divinare ze względu na krótki czas rozgrywki (zaledwie 30 minut) mogę szczerze polecić do wypróbowania. Plusy:
  • klimatyczna oprawa graficzna (zwłaszcza "trójwymiarowe" plansze!)
  • krótki czas rozgrywki
  • dedukcja i blef
Minusy:
  • aż prosi się o rozbudowane zasady (zwłaszcza unikalne zdolności dla postaci)
  • sporo liczenia
Dziękujemy sklepowi Rebel.pl za udostępnienie gry do recenzji.

Galeria


6.5
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 1
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Divinare
Typ gry: karciana niekolekcjonerska
Projektant: Brett J. Gilbert
Ilustracje: Ben Carre
Wydawca oryginału: Asmodee
Data wydania oryginału: 2012
Liczba graczy: od 2 do 4
Wiek graczy: od 13 lat
Czas rozgrywki: ok. 30 min.
Cena: ok. 80 zł



Czytaj również

Sherlock Holmes: Detektyw doradczy – wersja demonstracyjna
Elementarne mówisz?
- pierwsze wrażenia
Troyes
Magia kości?
- recenzja
String Railway
Kolej na sznurkach
- recenzja
Mondo vs Mały Książę: Stwórz mi planetę
Planszowe boje część 14.
Time's Up
O kalamburach trochę inaczej
- recenzja
K2 vs Jaskinia
Planszowe boje część 11.

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.