Druk 3D opiera się na prostym rozwiązaniu - odpowiedni materiał (np. plastikowy filament) rozgrzewany jest do stanu topnienia, a następnie stopniowo wylewany z poruszającej się, zgodnie ze zaprogramowaną trasą, głowicy. W ten sposób - warstwa po warstwie - powstają, z nałożenia i scalenia wielu bardzo cienkich płaskich plastikowych linii, trójwymiarowe obiekty. Technologia ta jest znana jest od lat 80., jednak dopiero niedawno została uwolniona jako patent - rozpoczął się dynamiczny rozwój branży i wysyp kreatywnych zastosowań druku 3D.
Możemy je dostrzec w każdej dziedzinie życia - drukuje się przedmioty codziennego użytku, samochody, domy, protezy i tkanki. Jedyną granicą jest tu pomysłowość i umiejętności projektanta oraz dostęp do sprzętu. Wiele modeli można ściągnąć za darmo z portali takich jak thingiverse.com - jest to kopalnia projektów, wśród których znajdziecie gry, designerskie kostki, figurki do Warhammera czy akcesoria do utrzymanych w różnej stylistyce przebrań. Drukarki 3D stają się coraz bardziej osiągalne finansowo - polskiej produkcji sprzęt do domowego użytku będzie nas kosztować tyle, co komputer.
Obsługa urządzeń nie jest jeszcze sprawą intuicyjną, wymaga nieco wiedzy technicznej oraz, przede wszystkim, umiejętności modelowania 3D w odpowiednim programie graficznym. Nie jest to trudne - w ramach projektu Drukarnia Gier odbyło się 5 spotkań warsztatowych, podczas których warszawscy gimnazjaliści zdołali poznać możliwości druku 3D, nauczyć się tworzyć obiekty w SketchUp i zrealizować własne projekty - powstały m.in. pionki (różny design dla różnych jednostek), kostki do gry (z oznaczeniami geometrycznymi zamiast cyfr), znaczniki oraz waluta. Efektem wspólnej pracy było stworzenie 4 planszówek - dla młodych ludzi była to okazja aby zacząć myśleć o grach od strony mechaniki i game design-u, poznać dylematy twórcy oraz nieustannie sprawdzać swoje pomysły w praktyce.
Wszystkie tytuły to prototypy, które mogą być testowane przy użyciu wysokiej jakości elementów. Oto co działo się na zajęciach i jakie gry przy pomocy druku 3D zrealizowała młodzież Projekt był realizowany przez Towarzystwo Miłośników Gier Umysłowych w partnerstwie z Centrum Sztuki Współczesnej w ramach programu Akademii Orange. Patronem medialnym projektu był Polter.pl.