» Artykuły » Inne artykuły » Carcassonne

Carcassonne

Carcassonne

Carcassonne to niezwykła gra familijna. Choć dostępna jest na rynku już od ładnych kilkunastu lat, wciąż cieszy się nieustającą popularnością i jest jedną z najczęściej polecanych gier. Ponadto na przestrzeni lat powstało do niej całe mnóstwo dodatków. Tutaj rodzi się pytanie, które z nich wybrać? Zapraszam do poradnika, w którym spróbuję pomóc czytelnikom podjąć decyzję.

Kafelkowy zawrót głowy

Carcassonne to familijna gra planszowa autorstwa Klausa-Jurgena Wrede. Tytuł zdobył wiele prestiżowych nagród na całym świecie i od lat cieszy się ogromną popularnością. W skrócie gra polega na budowaniu miast, klasztorów, traktów oraz łąk, które tworzą nam przepiękne średniowieczne miasto znajdujące się w południowej Francji, zwane właśnie Carcassonne. Gra jest wyjątkowa i jedyna w swoim rodzaju, z racji tego, że na przestrzeni lat powstało do niej całe mnóstwo dodatków, zarówno tych dużych jak i małych, których nie sposób jest wszystkich zliczyć. Dziś zapewne wiele ludzi zadaje sobie pytanie, które z nich są najciekawsze i jakie z nich wybrać. Z reguły prowadzi to do paraliżu decyzyjnego. W tym artykule przedstawię wam sześć dużych dodatków i postaram się pomóc podjąć decyzję, które z nich warte są uwagi.

Karczmy i Katedry

Karczmy i Katedry to pierwszy duży dodatek, który powstał na fali popularności Carcassonne. Rewolucji nie przeprowadzono, co jedynie zamieszczono kilka drobnych nowinek, które trochę urozmaicą naszą rozgrywkę. W pudełku znajduje się 18 zupełnie nowych żetonów terenu, zestaw drewnianych pionków dla szóstego gracza, 6 dużych pionów oraz 6 żetonów punktacji. Ta ostatnia rzecz szczególnie cieszy, gdyż nie musimy już teraz pamiętać, kto ile wykonał okrążeń na torze punktacji. Wystarczy zaznaczyć to odpowiednim kafelkiem. Przejdźmy do nowości zawartych w dodatku.

Pierwszym elementem są żetony terenu, na których znajdziemy dodatkowo katedry we fragmentach miast oraz karczmy przy drogach. Za ukończone miasto, w którym znajduje się katedra otrzymujemy po 3 punkty za każdy żeton i herb wchodzący w jego skład. Bardzo podobnie jest z karczmami. Zwiększają one wartość drogi o jeden punkt za każdy trakt. Ale jest też mały haczyk. Jeśli w trakcie gry nie zdążymy ukończyć budowy, w której znajduje się karczma bądź katedra to na końcu nie otrzymamy za nie żadnych punktów. Nie ma to jak w końcówce gry wepchnąć przeciwnikowi katedrę do ogromnego, aczkolwiek nie ukończonego miasta. Nieszczęśnik ten będzie prawdopodobnie musiał pożegnać się z pokaźną pulą punktów.

Drugą i zarazem ostatnią nowinką jest duży pion, który pełni taką samą funkcje jak reszta pozostałych, z tą różnicą, że przy ustalaniu właściciela drogi, miasta czy łąki, pion ten ma podwójną wartość.

Dodatek Karczmy i Katedry bez wątpienia można uznać za bardzo udany. Nowe elementy sprawiają, że gracze nie mogą zbyt długo zwlekać z budową, więc bardziej opłaca się tworzyć małe miasta czy krótkie drogi. Z kolei duży drewniany pion pozwala na łatwiejsze przejmowanie cudzych obszarów. Trzeba jednak pamiętać, że mamy  tylko jedną jego sztukę, więc warto wyczekać na odpowiedni moment i wtedy dopiero przejąć wybrany przez nas teren. Podsumowując, pomimo małej liczby wprowadzonych zmian dodatek ten wart jest zakupu. Polecam wybrać go jako jedno z pierwszych rozszerzeń, gdyż nowe elementy są bardzo łatwe do zrozumienia. Zatem jeśli pragniecie urozmaicić nieco grę, ale nie zamierzacie wprowadzać drastycznych zmian to Karczmy i Katedry sprawdzą się idealnie.

Kupcy i Budowniczowie

Kupcy i Budowniczowie to drugi duży dodatek wprowadzający do gry kilka nowych rozwiązań. W pudełku znajdziemy 24 nowe kafelki terenu, 20 żetonów towarów, 6 drewnianych pionków budowniczych (po jednym dla każdego gracza) oraz 6 pionków świnek.

Zacznijmy od dwóch nowych rodzajów meepli, mających bardzo ciekawe zastosowanie. Pierwszym z nich jest świnka, którą podobnie jak farmera możemy wyłożyć  tylko na wolnej, niezajętej przez żadnego gracza łące, na której stoi już jeden z naszych chłopów. Świnka podnosi na końcu gry wartość każdego punktowanego miasta przez naszego rolnika o jeden punkt. Tak więc zamiast trzech punktów, otrzymujemy ich cztery, co staje się naprawdę łakomym kąskiem dla osób, które lubią inwestować w farmerów.

Kolejną nowością jest pion budowniczego. Gracz może wyłożyć go na dowolnej, niezajętej drodze lub w mieście, w którym znajduje się już nasz pion. Budowniczy sprawia, że ilekroć dołożymy kafelek, który przedłuży drogę, bądź powiększyć miasto, w którym znajduje się pion budowniczego, znów możemy dociągnąć nowy kafelek i wykonać dodatkową turę.

Dzięki Kupcom i Budowniczym możemy też zdobywać towary takie jak zboże, wino i sukno. Otóż na niektórych kafelkach terenu, które otrzymujemy wraz z rozszerzeniem widnieją ikony towarów. Gracz, który dokończy budowę zamku otrzymuje tyle żetonów danego surowca, ile ikonek znajdowało się w mieście, bez względu na to czy należało ono do niego czy do przeciwnika. Na końcu gry gracz, który posiada najwięcej żetonów danego towaru zdobywa dodatkowe 10 punktów. W przypadku remisu bonusowe punkty otrzymują wszyscy gracze z największą ich liczbą.

Kupcy i Budowniczowie to bardzo ciekawy dodatek, który wprowadza do gry spory powiew świeżości. Dzięki występowaniu towarów kupieckich i ich dodatkowym punktowaniu na końcu gry, wprowadza on pozytywną interakcję między graczami. Tym razem warto czasem dogadywać się z graczami i zamykać miasta przeciwników zdobywając dzięki temu towary, co w podstawowej wersji było raczej rzadkością. Na uwagę zasługują również dodatkowe pionki. Sprytne ustawienie świnki może sprawić, że nasi farmerzy przyniosą nam ogrom punktów na koniec gry, a dzięki częstym wykorzystywaniu budowniczego możemy wykonywać podwójne ruchy, co sprawi, że szybciej dokończymy budowę naszego miasta, traktu czy klasztoru.

Podsumowując Kupcy i Budowniczowie to bardzo udany dodatek godny polecenia. Można powiedzieć, że to jeden z dodatków, które warto posiadać. Dla fanów Carcassonne - wręcz niezbędny.

Hrabia, Król i Rzeka

Hrabia, Król i Rzeka to rozszerzenie w skład, którego wchodzą cztery mini-dodatki, mianowicie Rzeka II, Król i Zwiadowca, Hrabia Carcassonne oraz Siedziby Kultu. W pudełku znajdziemy aż 36 nowych żetonów oraz jedną figurkę hrabiego.

Rzeka II to zestaw 12 kafelków, które wykładane są na początku gry zamiast żetonu startowego. Począwszy od gracza rozpoczynającego, wykładane są w taki sposób, aby utworzyć tytułową rzekę. Dodatek ten jest o tyle ciekawy, że rozdziela nam nieco krajobraz, co w konsekwencji sprawia, że w późniejszej części gry otrzymamy większą liczbę farm. Warto dodać, że nazwana tu Rzeka II różni się od swojego pierwowzoru, tym że przystosowana jest do innych dodatków oraz zawiera jedno rozwidlenie.

Król i Zwiadowca to tak naprawdę tylko 2 żetony, przedstawiające wymienione wcześniej postacie. Kafelek Króla otrzymuje gracz, który wybudował aktualnie największe miasto, natomiast Zwiadowcę, osoba z najdłuższą drogą. Oczywiście w trakcie gry możemy odebrać przeciwnikowi daną płytkę, jak tylko ukończymy większe niż któreś z dotychczasowych miast bądź traktów. Na końcu gry Król, przynosi nam dodatkowo 1 punkt za każde ukończone miasto na planszy, natomiast posiadacz płytki Zwiadowcy zdobywa po jednym punkcie za każdy ukończony trakt.

Kolejnym nowym elementem są Siedziby Kultu. Działają one w ten sam sposób co znane nam z podstawowej gry Klasztory, z tą różnicą, że jeśli dołożymy taki kafelek tuż obok zajętego przez innego gracza Klasztoru to rozpoczyna się "pojedynek", w którym to kapłani będą rywalizować o swoich wiernych. Ten kto jako pierwszy ukończy budowę, zdobywa standardowo 9 punktów, natomiast przegrany musi pożegnać się z punktami i wziąć swój pion z powrotem do siebie.

Hrabia składa się z 12 kafelków, które układamy według schematu na środku stołu jeszcze przed rozpoczęciem gry, tworząc miasteczko Carcassonne. W nim wyróżniamy cztery dzielnice: pałac, kuźnię, katedrę oraz targ. Na początku figurka Hrabiego znajduje się w pałacu. W sytuacji, gdy gracz ukończy budowę danego obszaru, który przyniesie punkty tylko przeciwnikowi to otrzymuje możliwość ustawienia jednego ze swoich podwładnych w dowolnej dzielnicy zamku. Kiedy w dalszej części gry zostaje ukończona budowa danego obszaru, gracze, którzy mają w zamku swojego podwładnego w odpowiedniej dzielnicy mogą przenieść go teraz na punktowane aktualnie miejsce i również zdobyć punkty.

Osobiście uważam ten dodatek za o wiele gorszy od pozostałych. O ile Rzeka II jest świetnym urozmaiceniem i sprawuje się bardzo dobrze to pozostałe elementy wypadają już trochę gorzej. Żetony Króla i Zwiadowcy wyglądają ciekawie. Dzięki nim rywalizacja o miasta czy drogi jest bardziej agresywna i często zdarza się, że zamykamy czyjeś miasto bądź drogę tylko po to, żeby nikt nie odebrał nam bonusowej płytki. Ten mini-dodatek ma jednak pewną wadę. Jeśli korzystamy z wielu innych rozszerzeń, dzięki którym plansza po zakończeniu gry jest naprawdę ogromnych rozmiarów, to z uwagi na sporą liczbę miast i dróg posiadacz przynajmniej jednego takiego "tytułu" jest trochę faworyzowany. Dlatego też zalecam korzystać z tego dodatku przy maksymalnie 2-3 innych dużych rozszerzeniach. Również samo zliczenie wszystkich dróg oraz miast nie należy do najprzyjemniejszych rzeczy i bywa trochę nużące. Miejsca Kultu ponownie wprowadzają trochę interakcji oraz rywalizacji jednak do takiej sytuacji dochodziło dosyć rzadko. Najgorzej w tym zestawieniu wypada Hrabia. Dodatek ten jest trochę dziwny i niespecjalnie przypadł mi do gustu. Niepotrzebnie komplikuje on rozgrywkę i wprowadza sporo zamieszania. Moim zdaniem jest nieco przekombinowany i wepchnięty trochę na siłę, aby wyciągnąć od graczy jeszcze trochę pieniędzy. Hrabiego, Króla i Rzekę poleciłbym kupić, ale w późniejszej kolejności, gdyż są dodatki o wiele ciekawsze i bardziej przemyślane.

Podsumowanie

Przedstawiłem wam 3 dodatki do Carcassonne. Na tym zakończę dzisiejszy artykuł, jednak to nie koniec. Już niebawem pojawi się druga część tekstu, poświęcona kolejnym dużym dodatkom do tejże niezwykłej gry kafelkowej, na którą już serdecznie zapraszam.

Ilustracje pochodzą ze strony wydawnictwa Hans im Glück oraz wydawnictwa Bard Centrum Gier




Czytaj również

Carcassonne
Przegląd dodatków #2
Carcassonne: Star Wars
Gwiezdne miasta i drogi
- recenzja
Po latach...
Carcassonne
- recenzja
Carcassonne
Zmagania z legendą
- recenzja
List Miłosny – Edycja Rozszerzona
Kto ma szczęście w kartach, ma szczęście w miłości
- recenzja
Bang! Pojedynek
I znowu klasyk w wersji dla dwojga
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.