» Recenzje » Bystre Główki

Bystre Główki

Bystre Główki
Czy gra dziecinnie prosta może być wciągająca? Pozycje takie jak List miłosny pokazują, że nie trzeba skomplikowanych reguł do dobrej zabawy. A Bystre Główki tylko to potwierdzają.

Karty… dużo kart

Bystre Główki to gra karciana dedykowana młodszym miłośnikom rozrywek przy stole (i na podłodze), w którą bawić się mogą nawet 6-latki. Jednak również osoby dorosłe powinny spróbować w nią swych sił. Uwagę zwraca już szata graficzna całości – tłem dla obrazka na pudełku, instrukcji, postaci oraz przedmiotów na każdej ze 110 kart jest zeszyt w kratkę. Sprawia to, że zabawa ma klimat „szkolny”. W opakowaniu umieszczona została wypraska z dwiema kieszeniami (oczywiście one także pokryte są kratką), w których znajdują się spakowane w folię ochronną karty. I tu mały minus – po rozerwaniu folii karty trzymamy w kieszeniach luzem, a każda z nich jest znacznie większa niż karty, które przez to będą przemieszczać się wewnątrz, jeśli np. przenosimy lub przestawiamy pudełko.

Jak sprawdzić swoją pamięć?

Zasady gry są banalnie proste. Karty tasujemy, układamy w stos rewersami do góry, a następnie pierwszy gracz bierze wierzchnią kartę, obraca, kładzie na stole i wymienia, co się na niej znajduje. Potem drugi z graczy (maksymalnie sześciu) ciągnie kartę ze stosu, kładzie ją dokładnie na pierwszej (aby zasłonić leżącą) i wymienia kolejno, jakie leżą na stole. Czyli np. pierwszy wyjmuje clowna, kładzie na stole i mówi tylko „clown”. Drugi wyjmuje kartę z pastą do zębów, kładzie ją na clownie i mówi „clown, pasta do zębów”. Trzecia osoba (lub znowu pierwsza, jeśli grają tylko dwie) powie to samo, jednak doda do tego rzecz/postać z położonej przez siebie karty. I choć zabawa nie wydaje się trudna, to gdy na stole leży pięć kart (a czasem i wcześniej) zaczynają się pojawiać problemy z prawidłowym odtworzeniem ich kolejności. I tu właśnie tkwi sedno zabawy – gdy któryś z graczy wymienia kolejno np. sześć leżących na stole kart, a innemu wydaje się (w dowolnym momencie wyliczania), że doszło do pomyłki, zgłasza ten fakt. Wówczas karty są sprawdzane. Jeśli faktycznie nastąpił błąd, zagrane na stole karty rozdawane są po równo wszystkim uczestnikom zabawy poza tym, który się pomylił. Jeżeli okaże się, że błędu nie było, wtedy karty rozdawane są wszystkim uczestnikom - poza osobą fałszywie oskarżającą. Koniec następuje, gdy dojdziemy do końca stosu (czyli zostanie zagrane wszystkie 110 kart). Gracz, który zebrał ich najwięcej w czasie rozgrywki, wygrywa. Tylko tyle i… aż tyle.

Zabawę urozmaicają cztery karty specjalne, które wymieszane są ze zwykłymi. Jedna, z symbolem dłoni, umożliwia wzięcie karty ze stosu i dodanie do swoich zdobytych bez konieczności wyliczania zagranych wcześniej kart. Symbol strzałki to konieczność normalnego wyliczenia, po którym następuje zmiana kierunku kolejki (domyślnie toczy się ona zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Karta z ludzikami to możliwość zaszkodzenia innemu graczowi – kładzie się ją na zagrane karty, a potem wskazuje osobę, która ma wymienić kolejność. Ostatnia karta specjalna zmusza kładącego do wymienienia trzech ostatnio położonych kart w odwrotnej kolejności.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Istnieje jeszcze wariant rozgrywki „przeciwko grze” – wówczas gracze grają razem, jednak jeśli się pomylą, po każdym popełnieniu błędu trzy karty trafiają na konto… Bystrych Główek. Wydaje się to nieco naciągane i niepotrzebne.

Wrażenia z zabawy

Mimo swojej prostoty, Bystre Główki to całkiem sympatyczna zabawa, która może być zarazem treningiem w ćwiczeniu pamięci lub (w przypadku starszych) utrzymania jej w formie. Choć wszystkie przedmioty, symbole i zwierzęta wydają się żywcem wzięte ze szkolnego elementarza, nie ma to znaczenia - zapamiętywanie pozwoli sprawdzić, czy mamy dobrą pamięć, czy też raczej powinniśmy zacząć bardziej się koncentrować. Jak wspomniałem wcześniej, problemy mogą zacząć się już przy piątej karcie, a stopień trudności zwiększają karty specjalne – przykładowo gracz ma na stosie osiem kart, których kolejność nerwowo powtarza sobie pod nosem, a tu nagle przychodzi jego kolej i dochodzi karta specjalna, która zmusza go do wymienienia od końca trzech ostatnich kart. Aż dziw bierze, jak można się mylić przy tych na pozór prostych zadaniach!

W grach, w których brałem udział, rekord wynosił 12 zagranych kart. Dopiero przy 13 jedna z osób fatalnie się pomyliła – i to już przy trzeciej karcie!

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Zabawa ma dobrą skalowalność – jednak im większa liczba graczy, tym lepiej. Dlaczego? Otóż niezależnie od liczby osób nie zmienia się fakt, że trzeba zapamiętywać wykładane karty – co od pewnego momentu tak czy owak jest trudne. Ale większe grono uczestników zabawy to większe szanse na liczbę popełnianych pomyłek, a więc i częstsze weta ze strony graczy, co znacząco wpływa na gromadzenie kart. Negatywna interakcja istnieje, choć jest ryzykowna – można oskarżyć oponenta o błąd, ale tylko wtedy, gdy ma się stuprocentową pewność, że takowy miał miejsce. Inaczej wszyscy dostaną karty – poza osobą oskarżającą.

Bystre Główki to ładnie wykonana, prosta zabawa, dzięki której można nie tylko miło spędzić 15-30 minut, ale również poćwiczyć pamięć. Sprawdzi się zarówno jako chwila rozrywki w domu, jak i w szkolnej świetlicy, na imprezie rodzinnej, a nawet podczas podróży pociągiem. Zważywszy na fakt całkowitej losowości kart, jest bardzo regrywalna, jednak po rozegraniu jednej partii ma się ochotę od niej odpocząć. Partyjka raz dziennie wydaje się optymalnym rozwiązaniem - nikt się nie nudzi, a mózg ćwiczymy. Biorąc pod uwagę atrakcyjną cenę, można rozważyć zakup – zwłaszcza dla młodszych dzieci (8-12 lat).

Plusy:

  • Proste zasady
  • Przyjemna dla oka grafika
  • Uniwersalna – pasuje na różne okazje
  • Ćwiczy pamięć
  • Dobra skalowalność
  • Przystępna cena

Minusy:

  • Oprawa graficzna może zniechęcać starsze dzieci
  • Nieproporcjonalne kieszenie na karty

Dziękujemy wydawnictwu Fabryka kart Trefl - Kraków za egzemplarz recenzencki.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
7.5
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Bystre główki
Typ gry: karciana niekolekcjonerska
Projektant: Martin Nedegaard Andersen
Wydawca polski: Fabryka kart Trefl - Kraków
Data wydania polskiego: 2017
Cena: 35,00 zł



Czytaj również

Steampunk – Playing cards
Rewolucja przemysłowa i czasy wiktoriańskie
Boss Monster: Twarde Lądowanie
Science-fiction w świecie fantasy
- recenzja
Boss Monster: Następny Poziom
Herosom mówimy: nie
- recenzja
Duże i Włochate
Nieoczywiste skojarzenia
- recenzja
Big Fat Burger
Bułka z mięsem
- recenzja
Big Fat Burger
Kanapka została podana!
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.