Block 5
Czy 2 + 3 = 5?
Gra jest prosta i sympatyczna. W pudełku znajduje się 90 kart o wartościach od 1 do 10 z pominięciem tytułowej cyfry pięć. Dodatkowo w zestawie znajduje się 5 kart 3+, których zastosowanie opiszę w dalszej części tekstu. Karty są standardowej wielkości, tj. 8,8 x 6,3 cm, a ich wykonanie określiłbym jako przyzwoite dla tego segmentu gier. Papier jest dobrej jakości i miły w dotyku. Poziom graficzny kart jest dostosowany do tematyki: karty zawierają jedynie cyfry okraszone delikatnym tłem. Jest to stylistyka bardzo oszczędna, jednakże w tym przypadku pasująca do gry, ponieważ nie odwraca uwagi od meritum rozgrywki, czyli układania ciągów cyfrowych.
Celem gry jest pozbycie się kart z ręki. Stwierdzenie samo w sobie lapidarne, jednakże o sensie rozrywki stanowią przedsięwzięte środki oraz przebieg partii, w trakcie której gracze będą dążyć do opisanego wyżej celu. Sama zabawa jest szybka i odbywa się w następujący sposób: najpierw karty są tasowane. Bardzo ważne jest dobre wymieszanie kart, bo ciąg jednej cyfry może sparaliżować potem grę. Następnie każdy z graczy otrzymuje po osiem kart na rękę i na tym przygotowania się kończą.
W pierwszym etapie rozgrywki należy wyłożyć sumę dającą wynik 5. Konfiguracja sumy jest dowolna. Gracz ma dwie możliwości: albo zagrywa wskazaną sumę, albo ciągnie z talii kartę na rękę. Następnie drugi gracz próbuje wyłożyć sumę 5 i tak na zmianę. Po ukończeniu piątego rzędu gracz, który dopiero co zagrał karty, zaczyna układać drugi blok z wyznaczoną przez siebie cyfrą, a pozostali gracze muszą wykładać wyznaczoną przez niego sumę. Po ukończeniu drugiego bloku, także składającego się z pięciu rzędów, układany jest trzeci i tak dalej.
Generalnie przez całą rozgrywkę gracz ma dwie możliwości: wykłada karty pasujące do wyznaczonej sumy lub karnie dobiera karty na rękę. Kto pierwszy pozbędzie się kart, ten wygrywa. Jedyne dwa urozmaicenia to możliwość ułożenia dodatkowych pięciu rzędów do istniejącego już bloku, co ułatwia pozbycie się kart i umożliwia rozpoczęcie kolejnego bloku, lub zagranie karty oznaczonej jako 3+. Gracz zagrywający taką kartę musi dobrać trzy karty, po czym przynajmniej jedną z nich musi zatrzymać, a pozostałe dwie może podarować przeciwnikowi. To taka mała złośliwość, ale dająca dużo frajdy.
Block 5 to niewątpliwie bezstresowa gra przeznaczona do zabawy z dziećmi. Błyskawiczne przygotowanie oraz możliwość poćwiczenia arytmetyki wraz wyobraźnią matematyczną sprawia, że jest to dobre ćwiczenie dla najmłodszych odbiorców. Także oprawa graficzna, mimo że oszczędna w swojej formie, sprawia przyjazne wrażenie.
Gra jednak posiada jedną, acz bardzo dużą wadę. W przypadku niedokładnego potasowania kart lub niekorzystnego ułożenia się talii daje o sobie znać zjawisko dobierania przez graczy kart kompletnie nieprzydatnych na danym – z reguły początkowym – etapie rozgrywki. Rekordowo taka sytuacja trwała około dziesięciu naprzemiennie trwających tur, a każda osoba miała na ręce blisko dwadzieścia kart! Zazwyczaj jednak w pewnym momencie gra odblokowuje się i gracze wykładają karty na wyścigi. Komu ta sztuka uda się jako pierwszemu, ten wygrywa. Niestety, opisana sytuacja zdarza się nader często i stanowi poważną wadę tego tytułu. Dlatego warto najpierw rozegrać partię testową, a dopiero potem podjąć decyzję o zakupie.
Plusy:
- dobra propozycja do spędzenia czasu z młodszymi dziećmi
- wartości edukacyjne, ćwiczenie arytmetyki i tworzenia sum
- bardzo proste zasady
- estetyczne – pomimo skromności – wydanie
Minusy:
- nadaje się do grania raczej tylko z dziećmi
- bardzo często na początku występuje spowolnienie gry spowodowane koniecznością dobrania dużej liczby kart na rękę
Dziękujemy wydawnictwu Piatnik za udostępnienie gry do recenzji
Mają w kolekcji: 1
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:



Typ gry: karciana niekolekcjonerska
Projektant: Aya Modan, Alma Modan
Ilustracje: Arthur Wagner
Data wydania oryginału: 2012
Wydawca polski: Piatnik
Liczba graczy: od 2 do 6
Wiek graczy: od 6 lat
Czas rozgrywki: ok. 20 min.
Cena: ok. 35 zł