» Recenzje » Bears!

Bears!


wersja do druku

Szalona gra z misiem

Redakcja: Tomasz 'earl' Koziełło
Ilustracje: Grażyna 'Fionaxxx' Zarzycka

Bears!
Nie w każdej grze planszowej/karcianej gracz dokonuje czynów heroicznych czy konstruktywnych. Oczywiście, pokonywanie smoków jest przyjemne, podobnie jak budowanie cywilizacji. Czasem jednak gracz chce po prostu wybrać się na kemping i nie wychylać nosa z namiotu, gdy pojawi się niedźwiedź. I właśnie w turystów, wypoczywających w obozowisku namiotowym, możemy wcielić się w grze Bears!. Pozycja została wydana przez firmę Fireside Games.
Jak wygląda niedźwiedź, każdy widzi
Gra Bears! została zamknięta w niewielkim pudełku w kształcie prostopadłościanu. Możemy na nim zobaczyć wielkiego niedźwiedzia stojącego nad namiotem. Uciekają z niego dwie osoby: mężczyzna na lewo, kobieta – na prawo. Na następnych ściankach widzimy wymienione postacie w biegu. Rysunki są zabawne, odrobinę karykaturalne. Gdy ściągniemy wieczko pudełka, zobaczymy następne rysunki, których bohaterem jest niedźwiedź. Zauważymy też, że, po ucieczce wspomnianej wcześniej pary, w namiocie ktoś został – z wyjścia wystają stopy.
Przejdźmy teraz do zawartości pudełka. Znajdziemy w nim 40 sześciościennych kostek, po połowie białych i czarnych. Na białych narysowane są zarysy namiotu (4 ścianki) i misia (2). Na czarnych kostkach widnieją trzy typy rysunków: śpiwór, biegnący człowiek i strzelba. Każdy z obrazków pojawia się na dwóch ściankach. Dopełnieniem zawartości pudełka jest instrukcja oraz pomoce dla gracza. Na tych kartonikach narysowane są pary kostek z odpowiadającymi im punktami, np. strzelba + miś daje nam jeden punkt. Na kartach pomocy tekstu jest niewiele. Dzięki temu rzut oka wystarczy na przypomnienie punktacji, a błyskawiczna reakcja to ważna rzecz w tak szybkiej grze, jaką jest Bears!. Ale to temat na oddzielny akapit…
A ja zostanę w śpiworze…
Celem w Bears! jest zdobycie 100 punktów; osoba, która jako pierwsza osiągnie ten wynik – wygrywa. Punkty zdobywamy łącząc odpowiednie białe kostki z czarnymi. Istnieją 3 pary, które dostarczają zdobyczy punktowych:
  • miś + strzelba – 1 pkt.
  • namiot + biegnący człowiek – 2 pkt.
  • namiot + śpiwór – 5 punktów, jeśli na końcu rundy w puli białych kostek (tzw. Camp Dice) nie ma niedźwiedzia. W przeciwnym wypadku para namiot i śpiwór daje 2 punkty ujemne. Wyraźnie widać, że to połączenie kostek jest najbardziej ryzykowne, ale może też przynieść wielkie korzyści.
Na początku rozgrywki każdy gracz otrzymuje 5 czarnych kostek. Następnie należy stworzyć pulę Camp Dice – po pięć białych kostek na jedną osobą w grze. Największa pula to 20 kostek, więc Bears! jest grą dla maksymalnie czterech graczy. Rozgrywka dzieli się na rundy. Pierwszym krokiem jest rzut białymi kostkami – wykonuje to dowolny uczestnik zabawy, a potem w następnej rundzie pulą białych kości będzie się zajmować kolejna osoba. Po rzucie Camp Dice wszyscy uczestnicy zabawy jednocześnie rzucają zestawem swoich czarnych kostek. Następnie każdy z graczy bierze jedną kość z puli i łączy ją z własną czarną kostką. Potem te czynności są powtarzane. Ważne jest, aby trzymać tylko jedną białą kość w rękach jednocześnie. Runda kończy się, gdy gracz weźmie ostatnią białą kostkę z misiem lub ostatnią z namiotem – taka osoba krzyczy:"Bears!" i nie można już łączyć kostek. Następuje liczenie punktów. Należy zapisywać je na kartce (niestety, w pudełku gry nie ma ani ołówków, ani notesu). Cała zabawa polega na tym, że możemy przerzucać własne kostki dowolną ilość razy w trakcie rundy. Daje to możliwość pozbycia się na przykład niepotrzebnych strzelb, ale z drugiej strony przerzut zajmuje czas, a rywale nie próżnują. Rozgrywka jest chaotyczna, pula zmienia się (znikają z niej kości) i gracz musi bardzo szybko podejmować decyzje. W ogólnym zamieszaniu można zapomnieć, jakie pary kostek dają punkty. Błędne zestawy, takie jak miś + biegnący człowiek, oznaczają punkty ujemne. Dlatego tak ważną rolę spełniają pomoce gracza – pozwalają błyskawicznie upewnić się co do zasad punktowania.
Po kilku rundach w tak losowej grze pojawia się element strategii. Gracze orientują się, że w pewnych sytuacjach opłaca im się jak najszybciej skończyć turę, by przeszkodzić rywalom w zdobyciu wielu punktów. Gdy w puli mamy jeden czy dwa niedźwiedzie, a przeciwnicy wyrzucili więcej śpiworów, warto błyskawiczne zastrzelić misie. Jeśli dopuścimy do dużej różnicy punktów, odrabianie strat będzie trudne.
Podsumowanie
Bears! to przede wszystkim tytuł, którego zasady gracz opanowuje w mig. Dzięki prostocie reguł można grać nawet z siedmioletnimi dziećmi. Zaletą gry będzie dla wielu szybka rozgrywka, choć niektórzy mogą narzekać na chaos. Trzeba podkreślić, że pomysł stworzenia gry o banalnych zasadach, w której cała trudność polega na podejmowaniu bardzo szybkich decyzji, jest pomysłem ciekawym. Ten fakt i solidne wykonanie tego tytułu sprawia, że Bears! jest pozycją wartą wypróbowania.
Plusy:
  • proste zasady
  • zabawne ilustracje
  • dynamiczna rozgrywka
  • podręczne pudełko
Minusy:
  • brak notesu w pudełku (a punkty trzeba zapisywać)
Dziękujemy wydawnictwu Fireside Games za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
8.0
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Bears!
Typ gry: imprezowa
Projektant: Anne-Marie De Witt
Ilustracje: Justin De Witt
Data wydania oryginału: 2011
Wydawca polski: Fireside Games
Liczba graczy: od 2 do 4
Wiek graczy: od 7 lat
Czas rozgrywki: ok. 20 min.
Cena: ok. 80 zł



Czytaj również

Castle Panic: The Wizard`s Tower
Mag przybywa z pomocą
- recenzja
Imprezówka dla każdego
Redaktorzy Poltera polecają
Uga Buga
Z wizytą u Flinstone'ów
- recenzja
PIX
PIX
Rozpikseluj imprezę!
- recenzja
Dixit Jinx
Abstrakcyjny powrót króla imprez
- recenzja
Sake & Samurai
O jeden kubek sake za daleko
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.