Zmęczona Śmierć (Der müde Tod)
Dodała: Szklana
Tytuł: Der müde Tod
Reżyseria: Fritz Lang
Scenariusz: Fritz Lang, Thea von Harbou
Muzyka: Giuseppe Becce
Zdjęcia: Erich Nitzschmann
Kraj produkcji: Niemcy
Rok produkcji: 1921
Czas projekcji: 105 min.
Powstałe ponad 80. lat temu, monumentalne w formie dzieło Langa, jest jednym z tych dokonań filmowych, których siła oddziaływania i artystycznej ekspresji sprawia, że dla kolejnych pokoleń kinomanów pozostaje niekwestionowanym arcydziełem. Upływ czasu - bezlitośnie ujawniający wszystkie mielizny i niedociągnięcia - w tym przypadku nie tylko nie zdołał filmowi zaszkodzić, ale ujawnił wręcz nowe odcienie jego niegasnącego blasku. Film jest czteroczęściową przypowieścią o nieuchronności Przeznaczenia, determinującego ludzki los w sposób definitywny i niepodważalny. To bezlitosne fatum materializuje się tu pod postacią Śmierci, rozdzielającej dwoje kochanków. Dziewczyna, nie mogąc pogodzić się ze śmiercią ukochanego, dociera do Jej królestwa, prosząc o cofnięcie okrutnego wyroku. Śmierć zawiera z nią układ - jeśli uda jej się ocalić trzy życia ludzkie, symbolizowane płomieniem trzech świec, wyrok Przeznaczenia zostanie cofnięty. W tym momencie struktura fabularna zostaje rozbita na trzy obszerne epizody. Trzykrotne próby uniknięcia losu okazują się daremne. Mimo to dziewczyna otrzymuje jeszcze jedną szansę. W tym niezwykłym, poetyckim obrazie, urzekającym wycyzelowaną w każdym calu stylistyką, prawdziwie wybitną kreację stworzył Bernhard Goetzke. Jego Śmierć to jedno z najciekawszych dokonań aktorskich w dziejach kina.
[Filmoteka Narodowa]
Reżyseria: Fritz Lang
Scenariusz: Fritz Lang, Thea von Harbou
Muzyka: Giuseppe Becce
Zdjęcia: Erich Nitzschmann
Kraj produkcji: Niemcy
Rok produkcji: 1921
Czas projekcji: 105 min.
Powstałe ponad 80. lat temu, monumentalne w formie dzieło Langa, jest jednym z tych dokonań filmowych, których siła oddziaływania i artystycznej ekspresji sprawia, że dla kolejnych pokoleń kinomanów pozostaje niekwestionowanym arcydziełem. Upływ czasu - bezlitośnie ujawniający wszystkie mielizny i niedociągnięcia - w tym przypadku nie tylko nie zdołał filmowi zaszkodzić, ale ujawnił wręcz nowe odcienie jego niegasnącego blasku. Film jest czteroczęściową przypowieścią o nieuchronności Przeznaczenia, determinującego ludzki los w sposób definitywny i niepodważalny. To bezlitosne fatum materializuje się tu pod postacią Śmierci, rozdzielającej dwoje kochanków. Dziewczyna, nie mogąc pogodzić się ze śmiercią ukochanego, dociera do Jej królestwa, prosząc o cofnięcie okrutnego wyroku. Śmierć zawiera z nią układ - jeśli uda jej się ocalić trzy życia ludzkie, symbolizowane płomieniem trzech świec, wyrok Przeznaczenia zostanie cofnięty. W tym momencie struktura fabularna zostaje rozbita na trzy obszerne epizody. Trzykrotne próby uniknięcia losu okazują się daremne. Mimo to dziewczyna otrzymuje jeszcze jedną szansę. W tym niezwykłym, poetyckim obrazie, urzekającym wycyzelowaną w każdym calu stylistyką, prawdziwie wybitną kreację stworzył Bernhard Goetzke. Jego Śmierć to jedno z najciekawszych dokonań aktorskich w dziejach kina.
[Filmoteka Narodowa]