» Wieści » Miejsca pustki we wszechświecie

Miejsca pustki we wszechświecie

|

Astronomowie z uniwersytetu stanowego w Minnesocie odkryli we wszechświecie miejsce, w którym "nie ma nic" - żadnych gwiazd, planet, gazu i innej materii, zanotowano w niej brak przenikającej przestrzeń tzw. ciemnej materii.

We wszechświecie jest pełno materii, którą można wykryć poprzez zmierzenie efektów grawitacyjnych ciemnej materii. Zdarzają się jednak puste miejsca, lecz jeszcze nigdy nie znaleziono obszaru tej wielkości.

Opisywana "dziura" we wszechświecie ma ponad miliard lat świetlnych. Wielkość tego miejsca niezwykle zaskoczyła naukowców, którzy na razie nie potrafią odpowiedzieć, skąd wzięła się w odległości od 6 do 10 miliardów lat świetlnych od Ziemi.

Ogromna dziura została zauważona podczas analizy obserwacji wykonanych przez radioteleskop Very Large Array (VLA).
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Źródło: Livescience.com

Linki do artykułów
są o tyle fajnym wynalazkiem, że jeśli człowiek chce sobie przejrzeć źródło to nie musi przeglądać całej strony. Miło by było je umieszczać.

Zwłaszcza, że patrząc na materiały publikowane gdzie indziej na ten temat (choćby na Routersie) wychodzi, że anomalię wykryto podczas badania tego rejonu kosmosu przy pomocy WMAP a nie VLA. Również wielkość anomalii była podawana inna.
29-08-2007 00:52
~Neratin

Użytkownik niezarejestrowany
    nie do końca
WMAP wykrył anomalię (jedną z wielu) w mapach temperatury mikrofalowego promieniowania tła. Goście od VLA (badając ją, według anegdotycznych relacji, z nudów) powiązali ją ze spadkiem ilości źródeł radiowych w tym regionie wszechświata.

Co do wielkości, promień anomalii szacowany jest na 120-160 mps, czyli wszerz mierzy ona 780-1040 mln lat świetlnych.
29-08-2007 07:44
ZiGi

za pomoca WMAP wykryto to miejsce znacznie wczeniej ale nie wiadomo było że to ta anomalia nazywano to "zimnym punktem WMAP" i powiązano to ze spadkiem ilości galaktyk

http://www.livescience.com/space/s cienceastronomy/070823_huge_hole.htm l
29-08-2007 07:48
    @Neratin
Dzięki za info - widziałem sprzeczne informacje o tym na sieci. A motyw dość inspirujący, pewnie będę i tak musiał spróbować Journal od znajomego :)

@ZiGi - w linku jest "The hole is nearly a billion light-years across.", nie wiem skąd wyszło ci _ponad_ miliard lat świetlnych? :/
29-08-2007 11:33
ZiGi

teraz to już sam nie wiem :/ skąd to się wzięło
29-08-2007 11:42
Qball

Linki do artów by się przydały jednak. Musiałem się trochę naszukać żeby znaleźć odpowiedni artykuł. Ale ma to też swoje dobre strony - przy okazji obejrzałem kilka galerii, dwa filmiki i przeczytałem kilka innych interesujących artów zanim dokopałem się do wspomnianego :)
29-08-2007 20:55
    Qball
Pomyśl jaką korzyść i ile interesujących artów mógłbyś znaleźć, gdyby jako źródło podano zostało google.com ;)
30-08-2007 02:26
    hehe
ano Szczurze, masz rację. Czas zacząć tak robić :)
30-08-2007 15:50
Magnes

Swoją drogą takie coś zostało przewidziane dawno temu w Star Treku. :P Chyba nawet dwa odcinki się rozgrywały w takim miejscu albo i więcej.
14-09-2007 15:40