» Czym jest Monastyr? » Recenzje » Podręcznik Gracza (Feniks)

Podręcznik Gracza (Feniks)


wersja do druku
Podręcznik Gracza (Feniks)
Jakiś czas temu Wydawnictwo Portal wypuściło na rynek Podręcznik Gracza, - dodatek do systemu Monastyr. Było o nim głośno przez kilka dni, a później wszystko zamilkło. Przyjrzyjmy się zatem czym ten podręcznik jest, a czym nie jest, z punktu widzenia gracza i Mistrza Gry. Dodatek liczy 120 stron A5. Jak widać wydawnictwo zdecydowało się na format książkowy. Dostępny jest tylko w oprawie miękkiej, co może być odrobinę uciążliwe. Z drugiej strony będzie głównie używany podczas tworzenia postaci, a więc jeszcze zanim pizza, świeczki i cola dokonają zniszczenia, jak to często na sesji bywa. Podręcznik, owszem, ale czy gracza? Po rozpoczęciu lektury nasunęło mi się szybko proste skojarzenie. Wbrew tytułowi dodatek nie jest bowiem podręcznikiem gracza! Jeżeli ktoś liczył na podręcznik gracza w rozumieniu takim, jakie występuje w Dungeons&Dragons czy 7th Sea, to niestety nie znajdzie tutaj nic takiego. Do stworzenia postaci wciąż potrzebujemy podstawki. Tekst zresztą często do niej odsyła, co jest akurat plusem, gdyż unikamy dzięki temu powtarzania dwa razy tej samej treści Minusem jest to, że odsyła również do dodatków takich jak Nordia czy Wbrew Regułom Wojny, które nie każdy musi posiadać. Podręcznik Gracza przypomina bardziej znane nam z Neuroshimy dodatki typu Bohater, pozwalające na rozwiniecie bohatera, a nie stworzenie od podstaw nowej postaci. Profesje i archetypy Listę dodatkowych opcji otwierają nowe pochodzenia: Południowe Dominium, Eskria, Liga i Kartina. Nowe profesje dzielą się na dwa typy. Zgodnie z szablonem znanym z podręcznika, zaprezentowano Kwatermistrza, Uczonego i Sędzięgo. Niestety moim zdaniem tylko ten ostatni trzyma poziom; Uczony i Kwatermistrz wydają się zrobieni odrobinę na siłę. Drugą nieco zmodyfikowaną, lecz moim zdaniem bardzo ciekawą formą profesji są archetypy. Są to unikalne połączenia pochodzenia i profesji. Mamy więc na przykład nauczyciela etykiety z Kordu czy też Rycerza zakonnego z Kary. Archetypy dają większe bonusy niż normalne profesje ale jednocześnie nakładają ograniczenie wyboru pochodzenia. Na opisanie tych wszystkich dodatkowych opcji poświęcono około 30 stron, co stanowi mniej więcej jedną czwartą podręcznika. Więcej ponurych tajemnic z przeszłości Następnym krokiem tworzenia postaci jest określenie historii naszego bohatera. Jak pamiętamy z podręcznika podstawowego, rzutem k20 możemy sprawdzić, jaką to mroczną tajemnicę nasza postać skrywa przed światem. Tutaj twórcy Monastyru oferują nam dodatkową opcję rozbudowywania swojej postaci zarówno fabularnie, jak i mechanicznie. By to uczynić musimy jednak zdać się na los. Rzucając dwukrotnie kością losujemy wydarzenia w odpowiedniej tabeli. Są one na tyle ogólnie napisane, że łatwo da się je wkomponować w każdą konwencje postaci, a jednocześnie mają tą dozę szczegółowości, żeby idealnie nadać się na inspiracje do wymyślania własnych szczegółów. Żeby łatwiej było zrozumieć, jak wygląda to w praktyce, posłużę się przykładem. Gracz losuje w tabeli wydarzenie płomienny romans. Onacza to, że w młodości przeżył burzliwą miłość zakończoną zerwaniem (a mechanicznie: dodatkowe 3 pierścienie na wykupienie odpowiedniego sojusznika). Historia postaci to jednak hazard. Niektóre wydarzenia obniżają współczynniki lub majętność, podczas gdy inne podnoszą umiejętności albo oferują nowe znajomości. Choć całość zaprezentowano jako regułę opcjonalną, moim zdaniem będzie ciekawa zarówno dla tych, którzy lubują się w długich skomplikowanych historiach, jak i dla graczy leniwych, chcących szybko stworzyć oryginalną postać. Nie ma powodu, by obawiać się o zbyt częste powtórzenia, gdyż po pierwsze losujemy z 104 wydarzeń, a po drugie dwa takie same wyniki mogą zostać zupełnie inaczej opisane u dwóch różnych bohaterów. Prysł czar starych pamiętników? Po wzbogaceniu swojej historii trafiamy na bardziej rozbudowaną wersję pamiętnika, znanego z podręcznika podstawowego. Moim zdaniem jest to najmniej porywająca część PG. Znajdziemy w niej serię stymulujących pytań odnośnie wyglądu naszego bohatera, jego zachowania czy ideałów. Odnoszę jednak wrażenie, że pisano je na siłę i można było w tym miejscu wstawić coś innego. Posesjonat Podręcznik zamyka rozbudowany opis reguł majętności. Możemy go podzielić na dwie części. Pierwsza to opis reguł, gdzie znacząco i moim zdaniem z wielką korzyścią dla systemu rozwinięto reguły rządzące majętnościami. Pojawia się nowa cecha zwana terytorium. W bardzo prosty i logiczny sposób warunkuje ona fakt, że pewnych majętności nie można nabyć we wszystkich krainach Dominium. Tak więc armatura statku jest raczej niemożliwa do zakupu w Dorii, nie mającej dostępu do morza, a letni pałacyk nie będzie czymś, co możemy nabyć w surowych murach Gordu. Do tego terytorium determinuje również cenę pożądanej majętności. I tak kasztel w Ragadzie jest nieporównywalnie tańszy niż w Cynazji, gdzie budowle te są niepopularne. Przez cały rozdział o majętnościach przewijają się porady, jak praktycznie korzystać z naszego dobytku na sesji. Armator statku może zapewnić darmową podróż, drukarnia pozwoli na rozgłoszenie plotek wśród gminu, a hojnie wspierane instytucje kościelne (jak choćby opieka nad opactwem) nastawią przychylniej księży. Dodatkowe zasady i porady, które co odważniejsi Mistrzowie Gry wprowadzali u siebie na długo przed powstaniem Podręcznik Gracza, sprawiają, że majętności żyją na sesji, a nie są tylko pustym, pozbawionym wyrazu bonusem do rozwoju współczynników. W drugiej części poświęconej posesjom dostajemy prawie 40 nowych posiadłości i majętności, jakie może nabyć nasza postać. Zaprezentowano tutaj także totalną nowość: majętności pomocnicze. Dzięki nim kupowanie majętności nabiera więcej sensu i pozwala na szerzej zakrojone planowanie w przyszłość. Do letniego pałacyku można teraz dokupić salę balową, kilka wsi połączyć w folwark itp. Majętności zwyczajne i pomocnicze pozwalają razem osiągnąć znacznie większe korzyści, niż było to dotychczas możliwe. W ramach podsumowania przedstawię zestawienie plusów i minusów dodatku. Plusy:
  • Archetypy postaci
  • Przeszło setka pomysłów na historię
  • Niemal 40 nowych majętności
  • Rozbudowane reguły zarządzania majątkiem
Minusy:
  • Miękka oprawa
  • Format książkowy = więcej wertowania kartek
  • Podręcznik jest klejony nie szyty, co też jest jego minusem
  • Nowe profesje, są w większości za słabe w stosunku do podręcznikowych
  • Pamiętnik postaci jest zapchajdziurą, którą można było lepiej spożytkować
. Stosunek ceny do jakości jest nieco za wysoki, ale jeszcze przyzwoity. W skali szkolnej można spokojnie ocenić podręcznik na 4 i polecić go jako naprawdę dobry i przydatny wszystkim graczom jak i Mistrzom Gry dodatek.



Czytaj również

Lokacja do Monastyru
Na skalnej grani, czyli kilka słów o Bardanii
Moda w świecie płaszcza i szpady cz. 2
Część druga: manieryzm

Komentarze


KRed
   
Ocena:
0
Jedyne wyliczone minusy dodatku to forma wydania, a dlaczego nie wymieniono wad opisanych w treści recenzji? :]
13-10-2008 19:05
Feniks
   
Ocena:
0
Musiały uciec gdzieś podczas redakcji tekstu najwyraxniej poprawie na dniach.
14-10-2008 00:06
Ifryt
   
Ocena:
0
Bardzo się cieszę z tej recenzji, bo dzięki niej dowiedziałem się w ogóle, że ten podręcznik już wyszedł. :)

A skoro wygląda na to, że nie jest taki zły, to z radością już niedługo go kupię. :)
14-10-2008 08:28
Nadiv
   
Ocena:
0
Długo czekałem na ten dodatek :) Dziś udało mi się go kupić, stąd na dniach mam nadzieję go przeczytać i podzielić się wrażeniami ;)
14-10-2008 15:06
~aether

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
W wątku "Monastyr: Podręcznik Gracza gotowy", spisałem swoje wrażenia kilka tygodni po zakupie i... do dziś bez zmian. Chętnie zaczekałbym jeszcze jakiś czas i otrzymał kompletną i skończona wersję. Pomysł wydawania PG w ratach nie przypadł mi do gustu - trąca praktykami Hasbro. Jestem w stanie je pojać ale ich nie lubię ;)

Co do recenzji, bardzo zgrabna i rzeczowa - obiektywnie prezentuje zalety i wady produktu, miło się czytało.
14-10-2008 20:55

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.