Biblioteka Jedynego
Działy:» Księgi o Dominium
» Księgi Scenariuszy
» Księgi Bohaterów
» Księgi Zasad
» Księgi Walki
» Grimoire Mistrza Gry
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 78.
Sortuj wg:
Żegnaj, i powodzenia
słów parę o prowadzeniu kampanii
15-06-2006 01:10 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 4
Monastyr jest dla mnie systemem szczególnym. Nie ze względu na konstrukcję świata czy konwencję systemu, ale ze względu na to, że zachęcił mnie do ponownego zajęcia się erpegami. Bez Monastyru nie byłoby Wyprawy, ani Virchy, zapewne nie byłbym też redaktorem Poltera. Premiera Nowego Poltera, wraz z...
Zmysłyś postradał?
Czyli realia wojny i kawałek z życia barona Agareta de Ragondall
24-11-2005 20:56 | agaret | Komentarze: 7
Czego, do cholery? Już nawet piwa nie można w spokoju wypić? Spieprzaj, młokosie. Że jak? Tak, jestem Agaryjczykiem, skąd wiesz? Dużo tutaj ludzi z bliznami i na pewno znajdzie się kilku żołnierzy. Widać to w moich oczach? Może i prawda. Czyż jednak nie mówi się, że w oczach Agarów widać odwagę i bo...
Zawód: szpieg
Czyli o sztuce kłamstwa, kamuflażu a takoż i kryptografii słów kilka
10-04-2005 21:45 | Maciej 'Feniks' Gorczyca | Komentarze: 12
Para zielonych oczu wpatrywała się w rozświetlany lichymi świecami korytarz. Po chwili ich właściciel, Marco de Torsoza, postawny, gibki mężczyzna, ruszył wzdłuż szeregu drzwi. Jego stopy stąpały bardzo ostrożnie, co w połączeniu z miękkością dywanu tłumiło najmniejszy nawet dźwięk. Oddychał płytko,...
Zawartość mroku w mroku cz.1
Rzecz o mroczności Monastyru
29-11-2004 21:07 | Tomasz 'Sting' Chmielik | Komentarze: 12
Wstęp
Gdy po raz pierwszy wziąłem w ręce podręcznik do Monastyru rzucił mi się w oczy podtytuł Fabularna Gra Dark Fantasy. Cóż oznacza ten tajemniczy skrót? Otóż może on oznaczać bardzo dużo albo całe nic. Gdy myślę o Dark Fantasy zawsze staje mi przed oczyma zasnuty mgłą Londyn XIX wieku, podmokły...
Zawartość mroku w mroku cz. 2
Rzecz o mroczności Monastyru
06-05-2005 15:16 | Tomasz 'Sting' Chmielik | Komentarze: 18
Wstęp
Witam ponownie! W poprzedniej części felietonu pisałem jak straszyć w poszczególnych krainach Półwyspu Pazura i Frontu Agaryjskiego. Teraz przyszedł czas na Terytoria Centalne i Stary Dor, a dokładniej: Matrę, Gord, Dorię i Kord. Na wstępie chciałem również przeprosić wszystkich za to, że mu...
Zamek Cavarel
08-12-2008 00:00 | Małgorzata 'Moraine' Skowron | Komentarze: 3
"Zamek Cavarel, cierń na mapie Kary. Drażniący dumę rycerstwa i wzbudzający niepokój Inkwizycji. Heretyckie gniazdo, martwe, wydawałoby się, od dwóch stuleci. Zniszczone ogniem i żelazem. A jednak, posępne ruiny naigrawają się z niedawnych zwycięzców, stanowiąc schronienie dla sił mroczniejszych, n...
Zalety z pochodzenia, część II
Czyli o tych, których pominięto w podręczniku
05-02-2007 17:29 | Arkadiusz 'Armielus' Mielczarek | Komentarze: 10
Druga część artykułu, który ma na celu odkrycia przed graczami pozostałych krain uniwersum Monastyru. Tym razem opisane zostały Terytoria centralne. Każdy kraj, dzięki zastosowanym tu zasadom, nadaje się jako ojczyzna Bohatera Gracza.
Arbat
Arbat, wspólnie z Metią uważane są za ostatnie cywilizowa...
Zalety z pochodzenia
Czyli o tych, których pominięto w podręczniku
03-01-2007 16:40 | Arkadiusz 'Armielus' Mielczarek | Komentarze: 17
Wprowadzenie
Świat Monastyru ma dla mnie niepowtarzalny klimat. Jest ciekawy, barwny i magiczny na swój specyficzny sposób. Oprócz jednak wielu przymiotów ma również wady. W moim odczuciu są nimi zalety bohaterów uwzględniające ich narodowość.
Wspólne dla szlachty danego kraju Dominium cechy postr...
Z Kaczmarskim przez Monastyr I
Obrazy i pieśni
21-09-2006 21:30 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 16
Utwory Jacka Kaczmarskiego jako źródło inspiracji w RPG.
Część I – Bohaterowie i Światy
Joannie dedykuję – Autor
Prowadzenie Monastyru oznacza ustawiczne szukanie nowych pomysłów i rozwiązań fabularnych. Największą zaletą gry jest rozpiętość sposobów interpretacji. W poniższym artykule...
Wpływy
O tym co Sojusznicy mogą, a czego nie mogą
04-05-2007 18:42 | Gruszczy | Komentarze: 5
Wedle zasad podręcznika podstawowego tworząc nowego sojusznika gracz może albo rozpisać jego pełną charakterystyką, albo wszelkie decyzje dotyczące umiejętności i wpływów swojego kontaktu pozostawić w ręku MG. Ponieważ pierwsza metoda jest zbyt czasochłonna, a przy tym niezbyt sensowna w przypadku...
Wojskowość elfów
Elfia lekka jazda
25-03-2006 14:52 | Czarodziej.goblin | Komentarze: 14
Konwój rozbił obozowisko pośród
stepów Agarii. Dookoła pola porośnięte były wysoką,
zżółkniętą trawą. Nieopodal znajdował się trakt prowadzący na wschód, do fortu
Sucha Stanyca.
Oddział dwudziestu żołnierzy
miał za zadanie ewakuować z pobliskich wiosek kobiety i dzieci. Celem
misji było dowiezien...
Virchy - część II
praca konkursowa
09-10-2005 21:32 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 7
[Tekst dostępny również w formacie PDF, do ściągnięcia tutaj.]
Dla MG
Pomysły na przygody
Eskortowanie towarów lub osób do miasta Lark. Po drodze BG muszą przekraść się przez obławę Bardańczyków, wykryć zdrajcę w szeregach i walczyć z deviria. Może się okazać, że ładunek to magiczna księga wysłana...
Virchy - część I
Praca konkursowa
09-10-2005 19:11 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 6
Tekst: Marcin ‘Ezechiel’ Zaród
Redakcja: Aleksandra ‘Petra Bootmann’ Sontowska
Władkowi Nadopcie – autor
[Tekst dostępny również w formacie PDF, do ściągnięcia tutaj.]
VIRCHY
Praca sporządzona na potrzeby Wydziału III Kancelarii Papieskiej
przez o. Gerarda Francisa AOL...
Uzdrowiciel z Santi
Profesja dla BN-a, ale nie tylko
29-11-2004 21:54 | Tullaris | Komentarze: 4
Stary baron de Krotz był zrozpaczony, jego ród wydawał się skazany na wygaśnięcie. Z czterech synów, zrodzonych z pierwszego małżeństwa wszyscy zginęli. Teraz okazało się, że jedyne dziecko, jakie urodziła mu druga żona, cierpiało na tajemniczą chorobę krwi. Baron zasłyszał jednak, że w Ziemi Objawi...
Twierdza Gardasz
31-07-2007 17:17 | Gruszczy | Komentarze: 7
W południowo-wschodniej części Agarii, kilka dni drogi od Vigradu, gdzie Grzmiąca wgryza się głęboko w tereny zajmowane przez wroga, stoi samotna, wiekowa twierdza. Będąc solą w oku Valdorczyków, których trzyma w ciągłym szachu, była i będzie celem wielu oblężeń, podjazdów i wycieczek. Jest przy tym...
Turlavah
praca konkursowa
07-02-2006 22:36 | Łukasz 'Stoniu' Słoński | Komentarze: 6
Turlavah jest jedną z wielu bardańskich wiosek znajdujących się u podnóża Dervah, zaraz pod szczytem góry Benlte. Turlavah położone jest więc dość wysoko. Być może zbudowano ją w tym miejscu dlatego, że tutejsi górale starają się żyć jak najdalej od świata zewnętrznego. Tak, jakby chcieli się ukryć...
Tragikomedia doryjsko-kordyjska
praca konkursowa
Doria to piękny kraj, lecz zarazem specyficzny. Pięknym może okazać się dla tego, kto poszukuje spokoju i wolności, bo obie te rzeczy znaleźć można bez wysiłku wędrując poprzez rozległe równiny, upstrzone z rzadka prastarymi lasami, pamiętającymi jeszcze czasy świetności tego królestwa. Zrozumia...Świeczka
19-01-2006 21:14 | Joseppe | Komentarze: 15
Karolowi Levittoux
Dwa wolne stuknięcia i trzy
szybkie. Mur lekko zadrżał. Karol, rozeznany w opowieściach o nordyjskich
więzieniach szybko zorientował się, o co chodzi – strażnik odszedł i można było
mówić.
- Tu Karol, syn Mateusza z Lark, kowala – powiedział niepewnie w bliż...
Świąteczne podsumowanie
O tym, co już się udało, a co dopiero osiągniemy
Wigilia tuż, tuż. Jeszcze tylko parę dni sprzątania, zakupów, pakowania prezentów, i będzie można zasiąść przy suto zastawionym stole. W rodzinnym gronie, można będzie wreszcie odpocząć, spędzić jeden dzień w roku razem z bliskimi i zajadać się do woli karpiem, rybą po grecku, śledziem, kutią...Szermierka na języki, część trzecia
Jak bawią się wielcy tego świata?
29-09-2006 00:03 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 2
Co by tu jeszcze...
Poprzedni odcinek cyklu o szermierce słownej poświęciłem podstawowym regułom wyjaśniającym, jakie reguły testowania Współczynników najlepiej, według mnie, sprawdzą się, gdy częścią przygody jest duża impreza towarzyska. Dziś pora na rozszerzenie nieco tych reguł. Trzeci odcinek...
Szermierka na języki, część szósta
Reguły specjalne
20-10-2006 19:19 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 8
Wstęp
Witam w kolejnej, przedostatniej części Szermierki na Języki. Dziś postanowiłem wprowadzić kilka reguł, które mogłyby urozmaicić Przygotowanie i Konfrontację. Przede wszystkim wprowadzam więc nowe sposoby interpretowania już istniejących cech specjalnych, jakie mogliby posiadać Bohaterowie. P...
Szermierka na języki, część pierwsza
Czyli po co mieszać wszędzie kości
15-09-2006 15:13 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 10
Wstęp
Gdybym miał powiedzieć, co najbardziej urzeka mnie, jeśli chodzi o potencjał fabularny i klimat settingu Monastyru, zdecydowanie na pierwszym miejscu wymieniłbym to, że gramy szlachtą. I to nie ze względu na kodeks honorowy „Jedyny, Honor, Ojczyzna” czy podobne „przeszkadzaj...
Szermierka na języki, część piąta
Jeszcze dwa słowa o Konfrontacji
14-10-2006 00:12 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 13
Wstęp
Dzisiejsza część cyklu jest - podobnie jak trzecia - przede wszystkim zbiorem wyjaśnień, rozwinięć, uwag i komentarzy. Konfrontacja jednym może się podobać, innym nie, ale trudno nie zauważyć, że jest pomysłem kontrowersyjnym - a na pewno trudnym do zrealizowania. Dlatego pozwoliłem sobie pok...
Szermierka na języki, część druga
Z butami na salony, czyli kilka słów o balach i przyjęciach
22-09-2006 20:16 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 10
Wstęp
Witam w drugiej części cyklu na temat „szermierki na języki”. Dzisiaj, zgodnie z zapowiedzią, spróbuję skupić się na tym, co Konfrontację poprzedza - czyli na próbach wybadania sytuacji, zdobywaniu sobie pochlebców i zwolenników, obmawianiu i plotkowaniu... innymi słowy, dzisiaj z...
Szermierka na języki, część czwarta
Konfrontacja
07-10-2006 21:14 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 7
Wstęp
Witam w czwartej części cyklu "Szermierka na języki". Dziś pisać będę o tym, na co wielu z was zapewne czekało niecierpliwie niemal od samego początku - o mechanice Konfrontacji.
Dla niezaznajomionych z poprzednimi "odcinkami" cyklu (swoją drogą, zachęcam do ich przeczytania) – Konfro...
Szermierka na języki - dodatek
Słowa i Śmierć - o prowadzeniu Gambitu Złotego Króla
28-10-2006 16:14 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 3
UWAGA: Dzisiejszy artykuł jest przeznaczony wyłącznie dla Mistrzów Gry! Zawiera spojlery na temat przygody Gambit Złotego Króla.
Wstęp
Witam w ostatniej części Szermierki na Języki. Jeśli czytaliście poprzednie, wiecie już wszystko, co potrzebne jest do wprowadzenia reguł Przygotowania i Konfront...
Szabla w Monastyrze
Czyli pogańska broń w rekach Bożych Wojowników
29-11-2004 21:39 | Tullaris | Komentarze: 9
- Przeklęty pomiot Valdoru, a także błądzący Poganie, posługują się bronią zwaną szablą. Jest to broń o ostrzu zakrzywionym, jednosiecznym, przystosowana głównie do walki z końskiego grzbietu. – grzmiał głos Agaryjskiego kawalera Mantusa de Hroks – Mylisz się jednak synu, uważając, że pi...
Skrwawieni z Gordu
Przekleństwo gór.
02-09-2005 18:43 | Masło | Komentarze: 10
Baron Jarlynsky niewątpliwie popełnił zbrodnię. Pięć lat temu, w akcie zemsty, zamordował z zimną krwią swego, jak wcześniej twierdził, przyjaciela, który uwiódł mu był żonę. Taki czyn nie przystoi szlachcicowi, nie przystoi po stokroć.
Teraz baron żałował. Jakże on żałował! Stracił wszystko i udaj...
San Virgado
23-07-2007 11:29 | Gruszczy | Komentarze: 6
Wiara czyni cuda. To zdanie nie raz sprawiło, że udawało się osiągnąć coś, co zdawało się być niemożliwe. Dziś w San Virgado, małym miasteczku w Kordzie, słowo to staje się ciałem – każdego roku za sprawą świętej relikwii zdarzają się tu cuda, a do miasta ściągają setki ludzi, chcących ich doś...
Relacja z Ostatniego rejsu
Przemyślenia po zagraniu w LARP Ostatni rejs
Dochodziła dziesiąta. W migotliwym blasku kaganka oświetlającym kajutę Georges de Selve pośpiesznymi lecz opanowanymi gestami kreślił słowa na pergaminie: "Ja, Meinhardt des Vaella, w imię Najwyższego przysięgam, iż zgładzę Inkwizytora Josefa de la Guerra i nic od tego mnie już nie odwiedzie... " P...Ragada
Kraj poetów, morderców i szaleńców
08-01-2005 13:40 | Bartek 'Ballis' Lisowski | Komentarze: 24
Ragada jest krajem artystów. Dziwisz się, pani? Oczywiście, wszak nie tego cię uczono. Ale to prawda, możesz mi wierzyć. Es Amran, Bryn Kemal, Astarsus, Beoryk... Malarz, poeta, muzyk i rzeźbiarz. Wszyscy pochodzili właśnie z Ragady, choć dziś ich nazwiska znane są jedynie nielicznym. Szkoda, gdyż k...
Punkty Przewagi w Monastyrze
Czyli drobne wyjaśnienie podręcznikowego bałaganu
29-11-2004 20:41 | Sławomir 'Zuhar' Wrzesień | Komentarze: 16
Sposób w jaki sformułowano w podręczniku Monastyru reguły dotyczące Punktów Przewagi, powoduje niejasności w ich interpretacji. Wielu graczy uważa za nielogiczny przykład prezentowany na stronie 70 w połączeniu z regułami ze strony 123. W rzeczywistości nie ma tu żadnej sprzeczności, a kontrowersje...
Przytułek ojca Rafaela
Lokacja do Monastyru
03-04-2009 00:00 | Maciej 'Feniks' Gorczyca | Komentarze: 7
W świecie, gdzie szary człowiek nic nie znaczy, a biedota umiera na ulicach każdego z miast Dominium, są jednak ludzie wierzący w to, że miłosierdzie dla drugiego człowieka może być równie ważne w karianizmie jak walka z Ciemnością.
Historia przytułku.
Jednym z takich ludzi jest ojciec Rafael. Pr...
Problemy na Zachodzie
14-05-2006 00:23 | Maciej 'Feniks' Gorczyca | Komentarze: 10
Dla kogo?
Scenariusz ten nadaje się równie dobrze na całość złożonej
kampanii jak i na samodzielną przygodę, w której mogą wziąć udział bohaterowie
nie zaangażowani w nic innego. Z doświadczenia wiem, że zajmie on graczom co
najmniej dwie sesje, więc raczej nie nadaje się do poprowadzenia jako...
Porwanie
Czyli opowieść o ratowaniu panny z opresji.
28-08-2005 15:41 | Gruszczy | Komentarze: 13
Poniższy scenariusz przeznaczony jest dla dowolnej drużyny bohaterów, a większość sytuacji powinno dać się rozwiązać na kilka sposobów. Oczywiście sięgnięcie po rapier może być najbardziej kuszącą z możliwości, a wtedy prowadzący powinien tak zmodyfikować statystyki przeciwników, by odpowiadały zdol...
Podziemna Kaplica
Czyli nawet w Redeście można znaleść przyjazny kąt.
21-10-2008 00:00 | Małgorzata 'Moraine' Skowron | Komentarze: 9
Radest, jak każde miasto w Dominium, ma swoje tajemnice. Wiele z nich skrywa zazdrośnie przed obcymi, kilka jednak pozwala odsłonić tym, którzy są dostatecznie wytrwali.
Jednym z sekretów, o którym niewielu udało się dowiedzieć, jest istnienie miejsca, gdzie w spokoju mogą spotkać się żołnierze p...
Piter
01-03-2005 22:43 | Sih` | Komentarze: 12
A więc i ty, panie, chcesz posłuchać? Więc zbliż się do ognia i podajże ten antałek, bo po napitku giętkość języka na mnie spływa. W takie wieczory wiatr targa nie tylko gałęzie, ale i duszę, więc ku pokrzepieniu - Wasze zdrowie bracia! Zastanawialiście się może kiedyś, jak daleko jest z nieba do pi...
Pamiętniki Dolores
24-12-2008 00:00 | Małgorzata 'Moraine' Skowron | Komentarze: 0
Część 2
Pamiętam tamten ranek. Łąka pełna sierpniowych kwiatów, słońce przeświecające prze mgłę jak przez welon panny młodej, ciężki, pełny zapach mokrego zielska. Ciepłe łóżko wypełnione naszymi ciałami. Jego dłoń w moich włosach. Świeży opatrunek ciasno owinięty wokół moich żeber. Tępy ból ran. W...
Pamietniki Dolores cz1
09-11-2008 00:00 | Małgorzata 'Moraine' Skowron | Komentarze: 5
Z pamiętników baronowej Dolores Kar Vidal, spisanych przez nią samą w 1583 roku.
"Nigdy nie uważałam, że umiem pisać. Nigdy też nie sądziłam, że moje życie jest szczególne. Zdziwiłam się więc, kiedy w kilku rozmowach z przyjaciółmi usłyszałam, że moja historia jest interesująca. Że przeżyłam więcej...
Opcjonalne zasady walki bronią dystansową
Czyli jak krzywdzić bliźniego swego ze znacznej odległości rad kilka
02-08-2005 10:46 | Tullaris | Komentarze: 11
Podczas lektury podręcznika do Monastyru doszedłem do wniosku, że walka strzelecka jest dziwnie rozwiązana. Fakt, że pistolet zadaje ranę lekką było dla mnie co najmniej nie do końca przemyślane, żeby nie rzec - absurdalne. Dlatego postanowiłem znaleźć swoje rozwiązanie.
Mój pomysł zakłada, żeby &...
Przejdź do strony: