» Biblioteka Jedynego

Biblioteka Jedynego

Działy:
» Księgi o Dominium
» Księgi Scenariuszy
» Księgi Bohaterów
» Księgi Zasad
» Księgi Walki
» Grimoire Mistrza Gry
Wyświetlono rezultaty 41-78 z 78.

Szermierka na języki, część pierwsza

Czyli po co mieszać wszędzie kości

15-09-2006 15:13 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 10
Wstęp Gdybym miał powiedzieć, co najbardziej urzeka mnie, jeśli chodzi o potencjał fabularny i klimat settingu Monastyru, zdecydowanie na pierwszym miejscu wymieniłbym to, że gramy szlachtą. I to nie ze względu na kodeks honorowy „Jedyny, Honor, Ojczyzna” czy podobne „przeszkadzaj...

Szermierka na języki, część druga

Z butami na salony, czyli kilka słów o balach i przyjęciach

22-09-2006 20:16 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 10
Wstęp Witam w drugiej części cyklu na temat „szermierki na języki”. Dzisiaj, zgodnie z zapowiedzią, spróbuję skupić się na tym, co Konfrontację poprzedza - czyli na próbach wybadania sytuacji, zdobywaniu sobie pochlebców i zwolenników, obmawianiu i plotkowaniu... innymi słowy, dzisiaj z...

Szermierka na języki, część trzecia

Jak bawią się wielcy tego świata?

29-09-2006 00:03 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 2
Co by tu jeszcze... Poprzedni odcinek cyklu o szermierce słownej poświęciłem podstawowym regułom wyjaśniającym, jakie reguły testowania Współczynników najlepiej, według mnie, sprawdzą się, gdy częścią przygody jest duża impreza towarzyska. Dziś pora na rozszerzenie nieco tych reguł. Trzeci odcinek...

Szermierka na języki, część czwarta

Konfrontacja

07-10-2006 21:14 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 7
Wstęp Witam w czwartej części cyklu "Szermierka na języki". Dziś pisać będę o tym, na co wielu z was zapewne czekało niecierpliwie niemal od samego początku - o mechanice Konfrontacji. Dla niezaznajomionych z poprzednimi "odcinkami" cyklu (swoją drogą, zachęcam do ich przeczytania) – Konfro...

Szermierka na języki, część piąta

Jeszcze dwa słowa o Konfrontacji

14-10-2006 00:12 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 13
Wstęp Dzisiejsza część cyklu jest - podobnie jak trzecia - przede wszystkim zbiorem wyjaśnień, rozwinięć, uwag i komentarzy. Konfrontacja jednym może się podobać, innym nie, ale trudno nie zauważyć, że jest pomysłem kontrowersyjnym - a na pewno trudnym do zrealizowania. Dlatego pozwoliłem sobie pok...

Szermierka na języki, część szósta

Reguły specjalne

20-10-2006 19:19 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 8
Wstęp Witam w kolejnej, przedostatniej części Szermierki na Języki. Dziś postanowiłem wprowadzić kilka reguł, które mogłyby urozmaicić Przygotowanie i Konfrontację. Przede wszystkim wprowadzam więc nowe sposoby interpretowania już istniejących cech specjalnych, jakie mogliby posiadać Bohaterowie. P...

Magia Naturalna cz. 1

25-10-2006 16:32 | Joseppe | Komentarze: 8
Magia Naturalna W podręczniku głównym poświęcono Magii Naturalnej niecałe cztery strony. Opisano zaledwie cztery z dziesięciu nacji. To niesprawiedliwe, zwłaszcza, że ten rodzaj czarnoksięstwa jest jednym z najciekawszych i najbardziej pasujących do świata Monastyru. Pora naprawić ten błąd. Magia...

Szermierka na języki - dodatek

Słowa i Śmierć - o prowadzeniu Gambitu Złotego Króla

28-10-2006 16:14 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 3
UWAGA: Dzisiejszy artykuł jest przeznaczony wyłącznie dla Mistrzów Gry! Zawiera spojlery na temat przygody Gambit Złotego Króla. Wstęp Witam w ostatniej części Szermierki na Języki. Jeśli czytaliście poprzednie, wiecie już wszystko, co potrzebne jest do wprowadzenia reguł Przygotowania i Konfront...

Magia Naturalna cz. 2

02-11-2006 22:48 | Joseppe | Komentarze: 13
Oto i część druga, a w niej pozostałe trzy krainy - Agaria, Bardania i Ragada. Przechodzę od razu do rzeczy. Agaryjski wódz W Agarii trwa wieczna wojna. Na wojnie zaś zawsze potrzebni są żołnierze. Przybywają na front, walczą i umierają tysiącami. Nie jest istotne, czy wierzą w chwalebne idee, prz...

Zalety z pochodzenia

Czyli o tych, których pominięto w podręczniku

03-01-2007 16:40 | Arkadiusz 'Armielus' Mielczarek | Komentarze: 17
Wprowadzenie Świat Monastyru ma dla mnie niepowtarzalny klimat. Jest ciekawy, barwny i magiczny na swój specyficzny sposób. Oprócz jednak wielu przymiotów ma również wady. W moim odczuciu są nimi zalety bohaterów uwzględniające ich narodowość. Wspólne dla szlachty danego kraju Dominium cechy postr...

Zalety z pochodzenia, część II

Czyli o tych, których pominięto w podręczniku

05-02-2007 17:29 | Arkadiusz 'Armielus' Mielczarek | Komentarze: 10
Druga część artykułu, który ma na celu odkrycia przed graczami pozostałych krain uniwersum Monastyru. Tym razem opisane zostały Terytoria centralne. Każdy kraj, dzięki zastosowanym tu zasadom, nadaje się jako ojczyzna Bohatera Gracza. Arbat Arbat, wspólnie z Metią uważane są za ostatnie cywilizowa...

Wpływy

O tym co Sojusznicy mogą, a czego nie mogą

04-05-2007 18:42 | Gruszczy | Komentarze: 5
Wedle zasad podręcznika podstawowego tworząc nowego sojusznika gracz może albo rozpisać jego pełną charakterystyką, albo wszelkie decyzje dotyczące umiejętności i wpływów swojego kontaktu pozostawić w ręku MG. Ponieważ pierwsza metoda jest zbyt czasochłonna, a przy tym niezbyt sensowna w przypadku...

Punkty Przewagi w Monastyrze

Czyli drobne wyjaśnienie podręcznikowego bałaganu

29-11-2004 20:41 | Sławomir 'Zuhar' Wrzesień | Komentarze: 16
Sposób w jaki sformułowano w podręczniku Monastyru reguły dotyczące Punktów Przewagi, powoduje niejasności w ich interpretacji. Wielu graczy uważa za nielogiczny przykład prezentowany na stronie 70 w połączeniu z regułami ze strony 123. W rzeczywistości nie ma tu żadnej sprzeczności, a kontrowersje...

Szabla w Monastyrze

Czyli pogańska broń w rekach Bożych Wojowników

29-11-2004 21:39 | Tullaris | Komentarze: 9
- Przeklęty pomiot Valdoru, a także błądzący Poganie, posługują się bronią zwaną szablą. Jest to broń o ostrzu zakrzywionym, jednosiecznym, przystosowana głównie do walki z końskiego grzbietu. – grzmiał głos Agaryjskiego kawalera Mantusa de Hroks – Mylisz się jednak synu, uważając, że pi...

Nóż

Czyli o szlachetnej sztuce walki sztućcami

11-05-2005 20:17 | | Komentarze: 19
"- Boisz się, panie? Przecież ja mam tylko nóż, a ty wspaniały rapier(...) Boisz się noża. Słusznie" Monastyr SC, str. 18 "Hier fangt an der Degen. Gott der wolle unser aller pflegen." (Tu sztylet się zaczyna. Niech Bóg nas w swojej opiece trzyma.) Meister Talhoffer, "Das Fechtbuch aus dem Ja...

Alternatywne reguły Walki Treningowej

26-06-2005 23:23 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 10
Wstęp „Wtem z drugiej strony izby wpada szlachty wiele Przez okna, z rapierami, Rózeczka na czele. Płut w sieni, Ryków za nim, wołają żołnierzy, Już trzech najbliższych na pomoc im bieży (...)” Monastyr może poszczycić się systemem walki, który zdobył sobie wielu gorących fanów. Akcje...

Opcjonalne zasady walki bronią dystansową

Czyli jak krzywdzić bliźniego swego ze znacznej odległości rad kilka

02-08-2005 10:46 | Tullaris | Komentarze: 11
Podczas lektury podręcznika do Monastyru doszedłem do wniosku, że walka strzelecka jest dziwnie rozwiązana. Fakt, że pistolet zadaje ranę lekką było dla mnie co najmniej nie do końca przemyślane, żeby nie rzec - absurdalne. Dlatego postanowiłem znaleźć swoje rozwiązanie. Mój pomysł zakłada, żeby &...

Wojskowość elfów

Elfia lekka jazda

25-03-2006 14:52 | Czarodziej.goblin | Komentarze: 14
Konwój rozbił obozowisko pośród stepów Agarii. Dookoła pola porośnięte były wysoką, zżółkniętą trawą. Nieopodal znajdował się trakt prowadzący na wschód, do fortu Sucha Stanyca. Oddział dwudziestu żołnierzy miał za zadanie ewakuować z pobliskich wiosek kobiety i dzieci. Celem misji było dowiezien...

Mistyka fechtowania

czyli o szermierce w Cynazji

02-01-2006 19:20 | Wojewoda | Komentarze: 21
Pięknie wyglądasz Panie z tą... Przepraszam Hrabio, ale pomimo swoich sześćdziesięciu lat, nadal śmieszy mnie widok kolejnych potężnych, kordyjskich chłopaków z lekkimi, cynazyjskimi szpadami. Nie obraź się Panie, ale dla naszego skromnego i miłującego... Jedynego narodu, naprawdę śmieszne są sceny,...

Alternatywne reguły walki treningowej ver 2

18-06-2006 18:18 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 11
Wstęp Obmyślone przeze mnie swojego czasu alternatywne reguły Walki Treningowej (dostępne tutaj) spotkały się z zasadniczo pozytywnym odzewem i, mam nadzieję, ułatwiły niektórym rozgrywanie większych starć. Jednak nie obyło się również bez słów krytyki (i całe szczęście). Główny zarzut brzmiał "to...

FAQ - Mechanika walki

06-10-2008 00:00 | Maciej 'Feniks' Gorczyca | Komentarze: 4
Zamieszczamy tutaj zestawienie pytań zebranych na forum internetowym Wydawnictwa Portal, dotyczące mechaniki walki. Temat będzie sukcesywnie rozwijany, jeżeli pojawią się następne pytania, tym samym zachęcamy do zadawania pytań w odpowiednich tematach na forum. 1) Szkoła szermiercza - Gord: "Gordy...

Zawartość mroku w mroku cz.1

Rzecz o mroczności Monastyru

29-11-2004 21:07 | Tomasz 'Sting' Chmielik | Komentarze: 12
Wstęp Gdy po raz pierwszy wziąłem w ręce podręcznik do Monastyru rzucił mi się w oczy podtytuł Fabularna Gra Dark Fantasy. Cóż oznacza ten tajemniczy skrót? Otóż może on oznaczać bardzo dużo albo całe nic. Gdy myślę o Dark Fantasy zawsze staje mi przed oczyma zasnuty mgłą Londyn XIX wieku, podmokły...

Mrrrrok

Ciemność, widzę Ciemność!

22-04-2005 14:19 | Michał 'oddtail' Sporzyński | Komentarze: 23
Ciche, ponure zaułki Remmsburga, pełne żałosnej hołoty oraz nadętych Eliarczyków. Wszędzie Cynazyjczycy – Eliar, dumne aż do absurdu i rojące sobie, że jest niezależne, a wysysające kulturę płynącą prosto z Kindle i ślepo małpujące zachodnie wzorce. Inspektor policji z Remmsburga, wierny pies...

Zawartość mroku w mroku cz. 2

Rzecz o mroczności Monastyru

06-05-2005 15:16 | Tomasz 'Sting' Chmielik | Komentarze: 18
Wstęp Witam ponownie! W poprzedniej części felietonu pisałem jak straszyć w poszczególnych krainach Półwyspu Pazura i Frontu Agaryjskiego. Teraz przyszedł czas na Terytoria Centalne i Stary Dor, a dokładniej: Matrę, Gord, Dorię i Kord. Na wstępie chciałem również przeprosić wszystkich za to, że mu...

Turlavah

praca konkursowa

07-02-2006 22:36 | Łukasz 'Stoniu' Słoński | Komentarze: 6
Turlavah jest jedną z wielu bardańskich wiosek znajdujących się u podnóża Dervah, zaraz pod szczytem góry Benlte. Turlavah położone jest więc dość wysoko. Być może zbudowano ją w tym miejscu dlatego, że tutejsi górale starają się żyć jak najdalej od świata zewnętrznego. Tak, jakby chcieli się ukryć...

Żegnaj, i powodzenia

słów parę o prowadzeniu kampanii

15-06-2006 01:10 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 4
Monastyr jest dla mnie systemem szczególnym. Nie ze względu na konstrukcję świata czy konwencję systemu, ale ze względu na to, że zachęcił mnie do ponownego zajęcia się erpegami. Bez Monastyru nie byłoby Wyprawy, ani Virchy, zapewne nie byłbym też redaktorem Poltera. Premiera Nowego Poltera, wraz z...

Z Kaczmarskim przez Monastyr I

Obrazy i pieśni

21-09-2006 21:30 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 16
Utwory Jacka Kaczmarskiego jako źródło inspiracji w RPG. Część I – Bohaterowie i Światy Joannie dedykuję – Autor Prowadzenie Monastyru oznacza ustawiczne szukanie nowych pomysłów i rozwiązań fabularnych. Największą zaletą gry jest rozpiętość sposobów interpretacji. W poniższym artykule...

Nordyjska stal nie tylko na rapiery

Metal na sesji Monastyru

02-10-2006 15:27 | | Komentarze: 10
czyli właściwie ględzenie na temat gier i muzyki Muzyka stanowi w czasie sesji RPG ważny element rozgrywki, czyż nie? Oczywiście. Ułatwia ona budowanie klimatu, może podkreślać charakter poszczególnych scen, a czasem, odpowiednio dobrana, potrafi zastąpić Mistrza Gry. Być może niektórzy nie korzyst...

Metal na sesji - przykłady

03-10-2006 19:52 | | Komentarze: 20
Nieniejszy artykuł jest kontynuacją i rozwinięciem rozprawki o muzyce metalowej na sesji, który możecie przeczytać tutaj. A teraz jeszcze garść przykładów na to, kiedy wykorzystywać na naszych sesjach ciężką muzykę i jaka muzyka ma to być (jeśli ktoś nie zna metalowych kapel). Dla ułatwienia wyróżn...

Świąteczne podsumowanie

O tym, co już się udało, a co dopiero osiągniemy

22-12-2005 20:20 | | Komentarze: 17
Wigilia tuż, tuż. Jeszcze tylko parę dni sprzątania, zakupów, pakowania prezentów, i będzie można zasiąść przy suto zastawionym stole. W rodzinnym gronie, można będzie wreszcie odpocząć, spędzić jeden dzień w roku razem z bliskimi i zajadać się do woli karpiem, rybą po grecku, śledziem, kutią...

Relacja z Ostatniego rejsu

Przemyślenia po zagraniu w LARP Ostatni rejs

17-03-2007 21:15 | | Komentarze: 2
Dochodziła dziesiąta. W migotliwym blasku kaganka oświetlającym kajutę Georges de Selve pośpiesznymi lecz opanowanymi gestami kreślił słowa na pergaminie: "Ja, Meinhardt des Vaella, w imię Najwyższego przysięgam, iż zgładzę Inkwizytora Josefa de la Guerra i nic od tego mnie już nie odwiedzie... " P...

San Virgado

23-07-2007 11:29 | Gruszczy | Komentarze: 6
Wiara czyni cuda. To zdanie nie raz sprawiło, że udawało się osiągnąć coś, co zdawało się być niemożliwe. Dziś w San Virgado, małym miasteczku w Kordzie, słowo to staje się ciałem – każdego roku za sprawą świętej relikwii zdarzają się tu cuda, a do miasta ściągają setki ludzi, chcących ich doś...

Twierdza Gardasz

31-07-2007 17:17 | Gruszczy | Komentarze: 7
W południowo-wschodniej części Agarii, kilka dni drogi od Vigradu, gdzie Grzmiąca wgryza się głęboko w tereny zajmowane przez wroga, stoi samotna, wiekowa twierdza. Będąc solą w oku Valdorczyków, których trzyma w ciągłym szachu, była i będzie celem wielu oblężeń, podjazdów i wycieczek. Jest przy tym...

Podziemna Kaplica

Czyli nawet w Redeście można znaleść przyjazny kąt.

21-10-2008 00:00 | Małgorzata 'Moraine' Skowron | Komentarze: 9
Radest, jak każde miasto w Dominium, ma swoje tajemnice. Wiele z nich skrywa zazdrośnie przed obcymi, kilka jednak pozwala odsłonić tym, którzy są dostatecznie wytrwali. Jednym z sekretów, o którym niewielu udało się dowiedzieć, jest istnienie miejsca, gdzie w spokoju mogą spotkać się żołnierze p...

Zamek Cavarel

08-12-2008 00:00 | Małgorzata 'Moraine' Skowron | Komentarze: 3
"Zamek Cavarel, cierń na mapie Kary. Drażniący dumę rycerstwa i wzbudzający niepokój Inkwizycji. Heretyckie gniazdo, martwe, wydawałoby się, od dwóch stuleci. Zniszczone ogniem i żelazem. A jednak, posępne ruiny naigrawają się z niedawnych zwycięzców, stanowiąc schronienie dla sił mroczniejszych, n...

Czarny Dwór

Lokacja położona w stolicy Kartiny

22-01-2009 00:00 | Małgorzata 'Moraine' Skowron | Komentarze: 7
W każdym mieście jest takie miejsce, gdzie spotykają się niebieskie ptaki, gdzie libertyni z najlepszych rodów mieszają się z półświatkiem, gdzie na porządku dziennym są szemrane interesy, miejsce na krawędzi cienia. W stolicy Kartiny tą rolę spełnia Czarny Dwór, należący do damy powszechnie nazywan...

Lustrzany Pałac

Lokacja ołożona w Kindle stolicy Cynazji

12-02-2009 01:06 | Małgorzata 'Moraine' Skowron | Komentarze: 4
Kindle, stolica Cynazji słynie ze swoich atrakcji. Nikt, kto postanowił spędzić zimę w mieście, nie będzie narzekał na nudę. Gdyby jednak komukolwiek obrzydły bale, opera, salonowe zabawy i dworskie gry, może wyruszyć na krótką wycieczkę wzdłuż północnego wybrzeża do miasteczka Laretta, leżącego w m...

Przytułek ojca Rafaela

Lokacja do Monastyru

03-04-2009 00:00 | Maciej 'Feniks' Gorczyca | Komentarze: 7
W świecie, gdzie szary człowiek nic nie znaczy, a biedota umiera na ulicach każdego z miast Dominium, są jednak ludzie wierzący w to, że miłosierdzie dla drugiego człowieka może być równie ważne w karianizmie jak walka z Ciemnością. Historia przytułku. Jednym z takich ludzi jest ojciec Rafael. Pr...