» Wieści » LARP-y w nauczaniu szkolnym

LARP-y w nauczaniu szkolnym

|

LARP-y w nauczaniu szkolnym
W drugim semestrze roku szkolnego 2011/2012 Polskie Towarzystwo Badania Gier będzie prowadziło projekt badawczy, którego celem jest określenie skuteczności LARP-ów jako techniki edukacyjnej na lekcjach historii w szkołach średnich. Koordynatorem przedsięwzięcia jest dr Michał Mochocki.
Źródło: Strona PTBG
Tagi: LARP | Michał Mochocki | Polskie Towarzystwo Badania Gier | PTBG


Czytaj również

Komentarze


earl
   
Ocena:
0
Dobra inicjatywa.
06-02-2012 23:31
Zuhar
   
Ocena:
+2
Czy w ramach testowania skuteczności technik edukacyjnych w fizyce będzie odgrywanie siły dośrodkowej?

News na stronie PTBG mówi o "lekcjach integrujących i utrwalających materiał z szerokiego działu programowego", co mam nieco inny wydźwięk niż news tutaj. Szczególnie, że w jego rozwinięciu (na stronie PTBG) jest wprost powiedziane o lekcjach historii. Proponuję zastosować technikę do odegrania pojęcia "rzetelność przekazywania informacji" - może się utrwali.
07-02-2012 07:26
KFC
   
Ocena:
0
imo LARP ma się tak do nauki historii jak do promocji alkoholizmu ;)

Ciekawi mnie jaki materiał przerabiano na takich larpach, bo jakoś nie widzę tego dla dużych partii materiału. Bitwę pod Grunwaldem można zagrać, ale wojnę 100 letnią chyba już trudniej..
07-02-2012 09:37
40346

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
Poczytajcie Homo Ludens, badania nad LARPem a nauką są dosyć szeroko opisywane, w kilku pracach doktorskich można też znaleźć gotowe scenariusze dla potrzeb szkolnych.
07-02-2012 10:23
Ezechiel
   
Ocena:
+3
@ Zuhar
AFAIK koncentrowano się na dydaktyce historii.

@ KFC
Historia to nie tylko bitwy. LARPy dobrze nadają się do dydaktyki zagadnień związanych z dyplomacją, kulturą czy życiem codziennym.

Przykładowo sytuacja polityczna w PL (opozycja legalna / nielegalna, urzędnicy rosyjscy, spiskowcy) jest fajnym materiałem wyjściowym na scenariusz.
07-02-2012 10:46
KFC
   
Ocena:
0
Pewnie, pewnie, tylko o ile dobrze pamiętam w podręcznikach czy na moich lekcjach tym kwestiom raczej mało poświęcano atencji.
Patrząc na to z tej perspektywy to taka metoda wydaje się raczej ciekawostką i dobrym urozmaiceniem zajęć niż uniwersalnym narzędziem do polepszania wyników w nauce, ale dobre i to :)
07-02-2012 11:50
    Inicjując komentarz
Ocena:
0
@ zuhar "rzetelność przekazywania informacji" to tutaj inicjatywa. Tu jak komentujesz to już robisz fajną inicjatywę.

Natomiast wydźwięk jest zupełnie nieistotny dla tubylców i można go spokojnie ignorować. Problem rozpoczyna się w momencie gdy przypadkowo trafi tutaj osoba zainteresowana pomiarem skuteczności całego przedsięwzięcia (całkiem ciekawego trzeba przyznać).
Osobiście liczę na powodzenie projektu dr. Michała Mochockiego i z chęcią zapoznam się z wynikami, mam nadzieję równie ciekawymi jak pozostałe jego publikacje.
07-02-2012 12:09
Scobin
    @Zuhar
Ocena:
0
News jest krótką, uogólnioną informacją, w której trzeba zrezygnować z podawania większości (jeśli nie wręcz wszystkich) szczegółów. Właśnie dlatego po przeczytaniu wieści na stronie PTBG oraz jej rozwinięcia zdecydowałem się nie wskazywać informacji, które przywołujesz (podobnie jak i wielu innych, na przykład tej, że Michał Mochocki zajmuje się LARP-ami edukacyjnymi od lat). Jak dowodzi choćby Twój komentarz, sprawdzenie tych wiadomości nie będzie stanowić problemu dla osoby zainteresowanej tematem. Niestety nie da się w krótkim newsie opowiedzieć o wszystkim, co istotne w tak ciekawym przedsięwzięciu, więc trzeba było dokonać wyboru. :-)

PS. Jeśli ciekawią Cię np. zastosowania LARP-ów w nauczaniu fizyki, to serdecznie polecam informacje dostępne na tej stronie. Co prawda wzmianka o samych LARP-ach pojawia się tam tylko raz i to w dość specyficznym kontekście, ale można domniemywać, że mieszczą się one w kategorii "role playing and related activities" (a przynajmniej – że obejmuje ona zbliżony do LARP-ów rodzaj aktywności). Gdybyś chciał poznać więcej szczegółów, to sądzę, że mówią tam po angielsku i że można spróbować się z nimi skontaktować w tym języku. :-)
07-02-2012 14:05
Zuhar
   
Ocena:
+1
@Scobin
W takim razie proponuję kulturalnie i uprzejmie w przyszłości podawać informację "na stronie PTBG pojawił się news". Zainteresowani wejdą i sprawdzą.

Osobiście chciałbym nie musieć sprawdzać każdorazowo, czy moderator/redaktor/inny osobnik zniekształcił informacji którą podaje (skracać też trzeba wiedzieć co - tu usunięcie informacji, że chodzi o nauczanie historii tworzy błędne wrażenie, że LARPować będziemy na dowolnej lekcji np. WFu). Szczególnie, że mam nieodparte wrażenie, że w newsie z podsumowaniem wyników dowiemy się, np. że LARP najlepiej nadaje się do nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych, zamiast zostać poinformowanymi, np. że LARP może stanowić świetne wsparcie dla nauczania historii w szkołach ponadgimnazjalnych, choć ze względu na ograniczony zakres badań nie sprawdzono, czy miałby równie znaczący wpływ, gdyby stosować go dla wszystkich zajęć z danego przedmiotu (czyli gdy znika czynnik "nowego rozwiązania", a metoda powszednieje).

@KFC
Akurat w nauczaniu historii LARP może się świetnie sprawdzić, bo pozwala lepiej ogarnąć epokę i zależności. Mnie osobiście przeszkadzało w jej nauczaniu wyrwanie z kontekstu poprzez skupianie się na historii poszczególnych państw bez szerszego pokazania zależności i równoległości pewnych zdarzeń.
07-02-2012 15:11
   
Ocena:
+2
Szanowny Redaktor Scobin myli się. Definicja prasowa "newsa" (w Polsce nie obowiązuje forma angielskojęzyczna) jest zupełnie inna i nie ma nic wspólnego z tym co pisze Szan. Redaktor, czyli:
"News jest krótką, uogólnioną informacją, w której trzeba zrezygnować z podawania większości (jeśli nie wręcz wszystkich) szczegółów. "

Zresztą trudno pojawiające się tutaj nagłówki nazwać informacją. I tu zaznaczam nie piszę tego jako przytyk do kogokolwiek, bo akurat "news" Szan. Redaktora sięga wyżyn w porównaniu z pozostałymi.

Sugerowałbym warsztaty dziennikarskie, lub chociaż wykazać krztynę zainteresowania tym co się pisze i przede wszystkim o czym się pisze.
07-02-2012 15:24
Zireael
   
Ocena:
+1
@ Scobin: Ja bym informację o tym, że chodzi o lekcje historii, jednak dodała. Nie zajmuje dużo miejsca, a doprecyzowuje informację znacznie.
07-02-2012 16:02
Scobin
   
Ocena:
0
OK, po namyśle dodałem uściślenie o lekcjach historii. :-) Rzeczywiście się przyda.
07-02-2012 16:04
earl
   
Ocena:
+1
Tekst zawiera wszystkie elementy, które powinna zawierać informacja, czyli odpowiada na 5 pytań: kto? (Polskie Towarzystwo Badania Gier), co zrobi? (przeprowadzi projekt badawczy itd), kiedy? (w letnim semestrze 2011/12 roku), gdzie? (w szkołach średnich) i dlaczego? (by wypróbować technikę edukacyjną LARP-ów na lekcjach historii). Pod względem technicznym tekst spełna więc wymogi informacji czy też "newsa". Można oczywiście sprzeczać się, czy należy doprecyzować pewne kwestie (np. czy projekt będzie realizowany w całej Polsce czy tylko w wybranych regionach), ale nie można zarzucać Scobinowi, że nie wie, jak należy pisać informację.
07-02-2012 17:23
Scobin
   
Ocena:
0
Drobne uściślenie:

by wypróbować technikę edukacyjną LARP-ów na lekcjach historii

W oryginalnej wersji wieści nie było wzmianki o "lekcjach historii", a chyba głównie o nie chodziło komentującym. :) Natomiast podzielam opinię, że brak tej wzmianki nie czynił od razu newsa bezwartościowym.
07-02-2012 17:31
   
Ocena:
0
Świetna inicjatywa earl. Teraz znajdź informacje na temat elementów informacji.
07-02-2012 19:11
earl
   
Ocena:
0
@ 1k10

Pierwsza z brzegu książka - "Dziennikarstwo i świat mediów" pod redakcją Z. Bauera i E. Chudzińskiego. Przeczytaj artykuł prof. Z. Bauera nt. czym są gatunki dziennikarskie i czym się odznaczają. Poza tym polecam książki o teorii dziennikarstwa autorstwa prof. K. Wolnego-Zmorzyńskiego, prof. A. Kaliszewskiego i dr. W. Furmana "Gatunki dziennikarskie: teoria, praktyka, język".
07-02-2012 19:32
   
Ocena:
0
Kolejna dobra inicjatywa. A teraz zaprezentuj ją i objaśnij Szanownej Redakcji w postaci inicjatywy "I ty możesz zostać dziennikarzem"
http://desmond.imageshack.us/Himg2 53/scaled.php?server=253&filename=ja cksonpopcorn.gif&res=medium
07-02-2012 19:44
earl
   
Ocena:
0
A teraz może wyjaśnisz, o co kaman, bo nie kumam bazy.
07-02-2012 20:07

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.