31 lipca do sprzedaży trafi książka Komiks i jego konteksty pod red. Izoldy Kiec i Michała Traczyka, efekt naukowej współpracy badaczy z całego kraju. Serwis Poltergeist objął patronem książkę z Instytutu Kultury Popularnej.
Informacja prasowa:
Z artykułów zgromadzonych w tomie Komiks i jego konteksty przebija wrażliwość na wszelkie zmiany i niuanse rzeczywistości kulturowej, społecznej, politycznej. Ich autorzy wydeptują własne ścieżki, czasem się spotykając, czasem korzystając ze wskazówek i map (różnych metod i inspiracji), każdorazowo eksplorując nowe obszary badań bądź odświeżając to, co już odkryte. Łączy ich doświadczenie – wspólnie bowiem zaznaczają wyraźny punkt na mapie polskiego komiksoznawstwa.
Wydawcą książki jest Instytut Kultury Popularnej – wydawnictwo Fundacji Instytut Kultury Popularnej, powstałej w lutym 2014. Jej celem jest realizacja badań naukowych, projektów edukacyjnych oraz wydawniczych poświęconych kulturze popularnej, która pośredniczy w każdej próbie refleksji dotyczącej rzeczywistości społecznej, wymaga umiejętności rozpoznania zagrożeń, jakie niesie ze sobą przemysł kulturowy, ale i dostrzegania oraz twórczej eksploracji wartości pozytywnych (i w sensie pragmatycznym, i estetycznym).
Spis treści:
I. Wokół teorii i historii komiksu
- Jerzy Szyłak, To ptak! To samolot! To ikonotekst! Książka – komiks – picturebook (medium czy media?)
- Wojciech Birek, Po co nam stylistyka komiksu?
- Ksenia Frąszczak, Webkomiks – problematyzacja definicji
- Matylda Sęk, Percepcja miast w komiksach w perspektywie ponowoczesnych wzorów osobowości
- Piotr Klonowski, Osiedle Swoboda Michała Śledzińskiego oraz Sport i Pielęgnacja Marcina Maciejowskiego – dwa spojrzenia na polską rzeczywistość po-transformacyjną przez pryzmat popkultury
- Tomasz Marciniak, Komiks historyczny w Polsce między dydaktyką a propagandą. Dokonania i perspektywy
- Adam Rusek, Relax (1976-1981): krótka historia magazynu komiksowego
II. Komiks wobec innych form kultury
- Magdalena Lachman, Między (dez)aprobatą a inspiracją. O recepcji komiksu w kręgu (około)literackim
- Stefano Damato, Japoński komiks i literatura włoska: "Dantejskie” dzieła Go Nagai-Ego
- Damian Kaja, Komiks amerykański w kontekście telewizji. Prolegomena
- Paweł Panic, Bijatyka wychodzi poza kadr. Wpływ komiksów na gry z gatunku beat’em up
- Tomasz Misiak, Krótka wariacja na temat wrażliwości komiksowej w filmie animowanym
- Bartłomiej Oleszek, Komiks w teatrze. Od scen radiowych i telewizyjnych do performansu
- Michał Traczyk, Komiks i piosenka – losy osobne, losy bliźniacze?
- Mateusz Torzecki, Rock ilustrowany – historia obwolut z innego wymiaru
- Arkadiusz Adamczuk, Znaczenie inspiracji sztuką w twórczości Milo Manary
- Ewelina Kwiatkowska, Komiks w szkle sparafrazowany
III. Interpretacje
- Paweł Gąsowski, Komiks – zwierciadło kultury w stanie i wobec rewolucji
- Bernadetta Matuszak-Loose, Komiksy o Auschwitz. Forma pamięci kulturowej czy rozrywki?
- Izolda Kiec, Komiks, historia i kobiecość "na wymiar”
- Maria Delimata, Zsazsa Zaturnnah – filipińska intrapłeć w komiksie
- Przemysław Zawrotny, Komiksowa dydaktyka, fabularyzowana biografia czy refleksja o statusie nauki? Rozważania o Logikomiksie
- Natalia Kućma, Niemy krzyk – o obrazie współczesnego świata w komiksie Bez komentarza Ivana Bruna
- Przemysław Kołodziej, Kręta droga do piekła (od zeszytu do zeszytu) – Hellblazer i forma serialu komiksowego