Gambling Nova - Jennie Dorny
Gambling Nova, głośny (jak stwierdza wydawca) debiut literacki Jennie Dorny, poruszał problem tolerancji seksualnej i związków partnerskich. Te ważne i niełatwe w odbiorze sprawy autorka opisała w powieści science fiction z elementami sensacji i romansu.
Farren Megan, agent kosmicznej służby bezpieczeństwa Space SS, poznaje prawdę o spisku przeciw Federacji Planet. Nim ma możliwość zareagować, zostaje wysłany do więzienia zwanego Gambling Novą, znajdującego się na planecie Redland. W tym samym czasie ktoś pozoruje jego morderstwo i oskarża o nie Jacka Fincha, partnera życiowego Farrena. Dopiero ponad rok później Jack dowiaduje się, iż jego kochanek żyje. Te informacje z narażeniem życia zdobyła Theo – przyjaciółka Jacka, która w tajemnicy pokochała obu mężczyzn i postanowiła za wszelką cenę doprowadzić do ich ponownego spotkania.
Książka skupia się przede wszystkim na działaniach prowadzących do ucieczki Farrena z więzienia. Przy okazji pokazano stosunki panujące w samym kompleksie karnym i na Redlandzie, którego rdzenni mieszkańcy chcą obalić rząd naczelnika Gambling Novy i gubernatora planety, bez litości eksploatującego jej zasoby. Główni bohaterowie są katalizatorami wypadków daleko wykraczających poza granice więzienia, prowadzących do zmian na skalę Federacji, jednak autorka zagadnienia te potraktowała marginalnie, jako tło (skądinąd interesujące i dynamiczne) dla głównego wątku.
Niestety z trzech głównych postaci prawdziwa i przekonująca jest tylko Theo – z pozoru twarda i krnąbrna, lecz w rzeczywistości wrażliwa dziewczyna. Przykre doświadczenia odcisnęły na jej psychice głębokie piętno, czego efektem jest nieufność oraz lęk przed zaangażowaniem. Czytelnik ma możliwość obserwowania, jak młoda kobieta przechodzi wewnętrzną przemianę, otwiera się na świat i nowe uczucia, pokonując wewnętrzne bariery.
Jej całkowitym przeciwieństwem są obaj męscy protagoniści. Jack jest mazgajem, wzdychającym i litującym się nad sobą, a Farren chodzącym ideałem. Przystojny, silny i szlachetny, zawsze stara się postępować właściwie. Obaj panowie są nudni i dwuwymiarowi – czytelnik nie zobaczy ich rozwoju, nie może też oczekiwać, że zrobią cokolwiek zaskakującego.
O wiele lepiej wypadają postacie drugoplanowe: znajomi i współpracownicy Jacka i Farrena, mieszkańcy Redlandu oraz więźniowie. Każdy z nich ma swoją historię, gdyż autorka nie szczędzi informacji o wydarzeniach, które ich ukształtowały i połączyły w siatkę zależności z protagonistami. Można tu przytoczyć między innymi matkę Theo, lekarkę Fern, gotową pozostać w więzieniu dla dobra swoich podopiecznych, czy też Livię, siostrę Farrena i jedną z przywódców rebelii na Redlandzie, walczącą o prawa wszystkich mieszkańców planety, a jednocześnie nie mogącą zaakceptować osób, których zachowanie odbiega od ogólnie przyjętych standardów.
Nie sposób nie wspomnieć o jednym z głównych tematów książki, czyli o miłości: kobiety do mężczyzny, miłości platonicznej, a także o miłości homoseksualnej. Większość decyzji i działań główni bohaterowie podejmują z powodu tego uczucia. Jennie Dorny pokazała różne jego oblicza i aspekty, poruszyła też kwestię tolerancji i odwagi, jakiej wymaga walka o uczucie drugiej osoby. Wiążą się z tym niektóre z wydarzeń w historii przedstawionego świata (na przykład powstanie deklaracji intencji, głoszącej tolerancję i wolność seksualną oraz ochronę intymności). Cała futurystyczna rzeczywistość jest barwna i złożona, a istotną rolę w jej opisie odgrywają stosunki społeczne czy też specyficzne warunki geograficzne i klimatyczne. Podczas lektury można poznać Earth Metropolis – siedzibę Space SS, Redland – pustynny świat szarpany przez wiatry Shazzi, a także Erydian – planetę niemal w całości pokrytą przez świadomy ocean, pozostający w ciągłym mentalnym kontakcie z jej mieszkańcami.
Historia jest ciekawie opowiedziana, posuwa się do przodu w sposób spójny, unikając gwałtownych przeskoków i nieścisłości, zarówno bez wzlotów, jak i upadków. Mimo to chwilami powieść bardzo trudno się czyta. Autorka z drobnymi detalami opisuje osoby i miejsca, wprowadza też retrospekcje, co powoduje, że łatwo można się pogubić. Sprawy dodatkowo komplikują imiona i tytuły głównych bohaterów. Farren Megan nazywany jest także Dagiem i Dagobardem Smithem, a Theo – Altheą MacDougal i Evethą. W pewnym momencie wydarzenia i osoby zaczynają się ze sobą łączyć i elementy układanki trafiają na swoje miejsce, lecz zdarzają się fragmenty, gdy ma się wrażenie chaosu i przytłaczającej ilości informacji.
Gambling Nova jest książką przeciętną, wyróżniającą się tak naprawdę jednym – sposobem przedstawienia miłości oraz wyraźnym propagowaniem idei tolerancji i wolności seksualnej. Każdy musi sam zdecydować, czy przemawia do niego takie ujęcie tematu.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
____________________________
Farren Megan, agent kosmicznej służby bezpieczeństwa Space SS, poznaje prawdę o spisku przeciw Federacji Planet. Nim ma możliwość zareagować, zostaje wysłany do więzienia zwanego Gambling Novą, znajdującego się na planecie Redland. W tym samym czasie ktoś pozoruje jego morderstwo i oskarża o nie Jacka Fincha, partnera życiowego Farrena. Dopiero ponad rok później Jack dowiaduje się, iż jego kochanek żyje. Te informacje z narażeniem życia zdobyła Theo – przyjaciółka Jacka, która w tajemnicy pokochała obu mężczyzn i postanowiła za wszelką cenę doprowadzić do ich ponownego spotkania.
Książka skupia się przede wszystkim na działaniach prowadzących do ucieczki Farrena z więzienia. Przy okazji pokazano stosunki panujące w samym kompleksie karnym i na Redlandzie, którego rdzenni mieszkańcy chcą obalić rząd naczelnika Gambling Novy i gubernatora planety, bez litości eksploatującego jej zasoby. Główni bohaterowie są katalizatorami wypadków daleko wykraczających poza granice więzienia, prowadzących do zmian na skalę Federacji, jednak autorka zagadnienia te potraktowała marginalnie, jako tło (skądinąd interesujące i dynamiczne) dla głównego wątku.
Niestety z trzech głównych postaci prawdziwa i przekonująca jest tylko Theo – z pozoru twarda i krnąbrna, lecz w rzeczywistości wrażliwa dziewczyna. Przykre doświadczenia odcisnęły na jej psychice głębokie piętno, czego efektem jest nieufność oraz lęk przed zaangażowaniem. Czytelnik ma możliwość obserwowania, jak młoda kobieta przechodzi wewnętrzną przemianę, otwiera się na świat i nowe uczucia, pokonując wewnętrzne bariery.
Jej całkowitym przeciwieństwem są obaj męscy protagoniści. Jack jest mazgajem, wzdychającym i litującym się nad sobą, a Farren chodzącym ideałem. Przystojny, silny i szlachetny, zawsze stara się postępować właściwie. Obaj panowie są nudni i dwuwymiarowi – czytelnik nie zobaczy ich rozwoju, nie może też oczekiwać, że zrobią cokolwiek zaskakującego.
O wiele lepiej wypadają postacie drugoplanowe: znajomi i współpracownicy Jacka i Farrena, mieszkańcy Redlandu oraz więźniowie. Każdy z nich ma swoją historię, gdyż autorka nie szczędzi informacji o wydarzeniach, które ich ukształtowały i połączyły w siatkę zależności z protagonistami. Można tu przytoczyć między innymi matkę Theo, lekarkę Fern, gotową pozostać w więzieniu dla dobra swoich podopiecznych, czy też Livię, siostrę Farrena i jedną z przywódców rebelii na Redlandzie, walczącą o prawa wszystkich mieszkańców planety, a jednocześnie nie mogącą zaakceptować osób, których zachowanie odbiega od ogólnie przyjętych standardów.
Nie sposób nie wspomnieć o jednym z głównych tematów książki, czyli o miłości: kobiety do mężczyzny, miłości platonicznej, a także o miłości homoseksualnej. Większość decyzji i działań główni bohaterowie podejmują z powodu tego uczucia. Jennie Dorny pokazała różne jego oblicza i aspekty, poruszyła też kwestię tolerancji i odwagi, jakiej wymaga walka o uczucie drugiej osoby. Wiążą się z tym niektóre z wydarzeń w historii przedstawionego świata (na przykład powstanie deklaracji intencji, głoszącej tolerancję i wolność seksualną oraz ochronę intymności). Cała futurystyczna rzeczywistość jest barwna i złożona, a istotną rolę w jej opisie odgrywają stosunki społeczne czy też specyficzne warunki geograficzne i klimatyczne. Podczas lektury można poznać Earth Metropolis – siedzibę Space SS, Redland – pustynny świat szarpany przez wiatry Shazzi, a także Erydian – planetę niemal w całości pokrytą przez świadomy ocean, pozostający w ciągłym mentalnym kontakcie z jej mieszkańcami.
Historia jest ciekawie opowiedziana, posuwa się do przodu w sposób spójny, unikając gwałtownych przeskoków i nieścisłości, zarówno bez wzlotów, jak i upadków. Mimo to chwilami powieść bardzo trudno się czyta. Autorka z drobnymi detalami opisuje osoby i miejsca, wprowadza też retrospekcje, co powoduje, że łatwo można się pogubić. Sprawy dodatkowo komplikują imiona i tytuły głównych bohaterów. Farren Megan nazywany jest także Dagiem i Dagobardem Smithem, a Theo – Altheą MacDougal i Evethą. W pewnym momencie wydarzenia i osoby zaczynają się ze sobą łączyć i elementy układanki trafiają na swoje miejsce, lecz zdarzają się fragmenty, gdy ma się wrażenie chaosu i przytłaczającej ilości informacji.
Gambling Nova jest książką przeciętną, wyróżniającą się tak naprawdę jednym – sposobem przedstawienia miłości oraz wyraźnym propagowaniem idei tolerancji i wolności seksualnej. Każdy musi sam zdecydować, czy przemawia do niego takie ujęcie tematu.
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie czytają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie czytam
Mają w kolekcji: 0
Obecnie czytają: 0
Dodaj do swojej listy:



Tytuł: Gambling Nova
Autor: Jennie Dorny
Wydawca: AdPublik
Data wydania: 5 lutego 2013
Liczba stron: 384
Oprawa: miękka
Format: 125x195 mm
ISBN-13: 978-83-934640-3-6
Cena: 34,90 zł
Autor: Jennie Dorny
Wydawca: AdPublik
Data wydania: 5 lutego 2013
Liczba stron: 384
Oprawa: miękka
Format: 125x195 mm
ISBN-13: 978-83-934640-3-6
Cena: 34,90 zł
Tagi:
Gambling Nova | Jennie Dorny